Fikk endel ekstra tid til overs etter ett fall og påfølgende sykemelding, så er "siste fase" endelig på plass:
... og sikkert lurt å legge inn sikringer rett ved batteriene for å sikre seg mot kortslutninger hvis ledningene skulle bli skadet.
Til Roadrunner:
Nå har du god tid til å planlegge innstalleringen av balanserere: Kanskje en ide å koble lange ledninger til alle batteriparene, og legge disse ledningene fram til en isolert koblingsboks f.eks. framme foran passasjersetet?(pass på, her blir det fare for 72v støt) Ved batteriepolene kan man koble inn enkle sikringsholdere for 8A flatsikringer.
Så kan alle balansererene kobles til denne boksen med de korte originale ledningene. (7 ledere fra batteriene, 15 ledere fra balansererene) Det blir da lett å se om de blinker, og de kan fjernes på et øyblikk hvis man vil. Dessuten kan denne boksen brukes til å koble inn andre testinstrumenter eller 12v lading av enkeltpar hvis noen har tendes til å henge etter.
I prinsippet kan da også hele pakka lades med 6 enkeltladere (f.eks. c-tek) gjennom denne boksen, hvis den store laderen av en eller annen grunn ikke gjør jobben. Dette kan også brukes slik: Zivan laderen tar det meste, men stoppes med et koblingsur, 6 små c-tek kobles inn etterpå og tar topplading og vedlikehold.
(Poenget mitt er at balansererene ikke trenger å ligge oppå batteriene)
Junior bruker nå RoadRunneren og kjører typisk 3-5 km før han finner en ny stikk. Maks kjørelengde er rundt 10 km. Batteripakken er sjonglert sammen av div. blybatteri fra ulike buddyer, Kewetn og mine "billigbatteri"-forsøk. Studielånet dekker ikke innkjøp av ny batteripakke så det er om å utnytte alle batteriparene maksimalt.
Han har hatt positiv erfaring etter å ha kjørt i høst med 2 ladere tilkoblet de dårligste to parene.
Monitorering av spenning har vist at det alltid vil være et eller to par som ikke har gode lade-forhold - og typisk ser det ut som at de dårligste parene får den høyeste spenningen når Zivan-laderen er igang (ofte 15-16V selv i starten av ladingen). Dette hjelper jo ikke akkurat på livslengden.
Avbrutt lading med timer på Zivan-laderen har vært praktisert lenge, men når parene begynner å bli meget dårlige så må man slutte med dette for å få ladet alle parene nok til å komme fram til skolen/hjem. To par som ble tatt ut i midten av desember viser nå 0V - selv om de var ladet opp etter at det ble tatt ut - en sørgelig tilstand for en batteripakke...
Med håp om å bevare livslengden for (egentlig alle) de dårlige parene har vi nå bygget et opplegg slik at det står en (liten) 3A lader på hvert batteripar. Håpet er at de ulike parene vil få en mer optimal lading enn Zivan tilbyr. Zivan-laderen vil ikke bli permittert, men forsøkt brukt minst mulig.
De seks laderne er montert på den gamle grønnsak-fjøla. På 230V AC siden er det tilførsel-kabel (2.5mm) og en dobbel stikk for tilkobling av Timer/Zivanlader og kupevarmer. På 72V DC-siden er det montert 6 billige voltmetre (alibaba.com) og 2 stk Megapuls (48V - som var med dele-buddyen). Balansere er fortsatt ikke på plass.
Vi valgte å kjøpe Ctek Zafir fra Jula til NOK 300/stk framfor noe mer "uspesifisert" fra alibaba.com. Muligheten for reklamasjon er viktig - disse laderne vil bli brukt omtrent 24/7.
Dette ble montert inn i RoadRunneren på mandag - time will show!