Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - RoadRunner

#1
Dette er en NiMh-buddy med ny-type car-controller. Det er kun mulig å resette med software. Dessverre så er displayet "smart" på ett eller annet vis, så det hjelper ikke å resette CC.
#2
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Kewet Buddy Citijet-6 K4 Relay
fredag 18. august 2023, klokken 08:21
Jeg har dessverre aldri kommet over noe koblingsskjema etter Kewet 5 :-(
#3
Da har jeg fått liv i bruksbuddyen på nytt. Forsøkte med en annen Car-controller, men ingen endring. Deretter byttet jeg Display, og da er vi tilbake til normal drift igjen. Lavere km-status, så km-teller & trip-teller ligger nok lagret i displayet.

Reset VCM tror jeg bare er det samme som å restarte Car-Controlleren.
Dette er en NiMh-buddy, men jeg antar at det virker likedan på en blybuddy.
#4
Tidlige: Buddy / Kewet / Capacity at diplay 0%, men batteri ok ?
lørdag 03. juni 2023, klokken 11:32
Buddyen har stått en uke tilkoblet 230v pga jeg har vært på reise.
Display viser nå ingenting i kapasitet. Det blinker 12H når tenningen er av.
Restartet VCM fra applikasjon og det var ca 1 min med piping og jeg kunne kjøre (antar dette er nødmodus uten å vri på nøkkelen). Deretter stanset pipingen fra CC og buddyen går verken framover eller bakover.

I status-rapporten står det "Capacity at display 0%" - og det stemmer jo :-).
Jeg er derimot rimelig overbevist om at framdriftsbatteriet er ok, og at CarControlleren har rotet seg bort. Den har kjørt feilfritt rundt 1200 dager.

Spørsmålet er hvordan jeg får den opp på 100% igjen?


Kopi av rapport etter resetting av VMS:
Service Tool for Buddy EUV version Service 1.39 2011-02-24

****************************************************
*                                                  *
*              Buddy Electric Vehicle              *
*                  Service Report                  *
*                                                  *
****************************************************

Software version              : CC2_110127

VMS serial number             :    310
Milage recorder               :  66258 Km
Amp hours recorder            : 114586 Amp hours

Set to charging               :   6094 [Times]
Charging finished             :   3433 [Times]
Misuse                        :      0 [Times]
Battery type                  : NiMH
Battery identification number :
Date for last battery change  : 08.03.2010

Capacity new battery          :  182.4 Amp hours (80%)
Capacity available            :  182.4 Amp hours
========Capacity at display           :      0 %=============
Capacity discharged           :  786.4 Amp hours


Battery box temperature       :    +13 Degrees Centigrade
Battery temperature front     :    +14 Degrees Centigrade
Battery temperature rear      :    +13 Degrees Centigrade
Current                       :   +6.0 Amperes
Battery Cycle count           :  586.8
Equalizing chargings          :    182

Last balancing voltages:
 15.06 volt
 15.06 volt
 15.08 volt
 15.02 volt
 15.06 volt
 15.00 volt
Difference 0.08 volt



Battery no:           Voltage:       Efficiency min. 70%
Battery      1-2    : +14.03 volt    100 %
Battery      3-4    : +14.04 volt    100 %
Battery      5-6    : +14.03 volt    100 %
Battery      7-8    : +13.97 volt    100 %
Battery      9-10   : +13.98 volt    100 %
Battery     11-12   : +13.97 volt    100 %

12 volt system      : +13.07 volt   

Balancing charge is currently not needed

No charger faults detected

Battery temperature over 45 C, in OFF mode, in total    0:54:23 longest period 0:54:23
Battery temperature over 45 C, in CHARGE mode, in total 0:0:0 longest period 0:0:0
Battery temperature over 45 C, in DRIVE mode, in total  1:14:26 longest period 1:5:3
Battery temperature over 50 C, in OFF mode, in total    0:0:0 longest period 0:0:0
Battery temperature over 50 C, in CHARGE mode, in total 0:0:0 longest period 0:0:0
Battery temperature over 50 C, in DRIVE mode, in total  1:11:58 longest period 1:2:25
Battery temperature over 55 C, in OFF mode, in total    0:0:0 longest period 0:0:0
Battery temperature over 55 C, in CHARGE mode, in total 0:0:0 longest period 0:0:0
Battery temperature over 55 C, in DRIVE mode, in total  1:8:28 longest period 0:59:12
Battery temperature over 60 C, in OFF mode, in total    0:0:0 longest period 0:0:0
Battery temperature over 60 C, in CHARGE mode, in total 0:0:0 longest period 0:0:0
Battery temperature over 60 C, in DRIVE mode, in total  1:2:11 longest period 0:53:40
Battery diff temperature over 5 C, in OFF mode, in total    360:5:14 longest period 22:49:36
Battery diff temperature over 5 C, in CHARGE mode, in total 3298:42:21 longest period 38:28:42
Battery diff temperature over 5 C, in DRIVE mode, in total  228:12:51 longest period 34:29:0
Battery diff temperature over 10 C, in OFF mode, in total    123:59:35 longest period 13:6:46
attery diff temperature over 10 C, in CHARGE mode, in total 748:32:47 longest period 14:15:12
Battery diff temperature over 10 C, in DRIVE mode, in total  7:41:27 longest period 2:32:54
Battery diff temperature over 15 C, in OFF mode, in total    44:21:16 longest period 9:3:23
Battery diff temperature over 15 C, in CHARGE mode, in total 159:22:47 longest period 9:2:25
Battery diff temperature over 15 C, in DRIVE mode, in total  1:23:16 longest period 1:13:57
Battery voltage below 9,5V, in total 0:0:0 longest period 0:0:0

Current running time: 0 days 00:17:06 hours
#5
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Buddy lever videre
lørdag 03. juni 2023, klokken 11:14
Artig!
#6
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Statistikk fra SSB
fredag 31. mars 2023, klokken 22:10
For 2022 sier SSB at det er
1 Kewet personbil
124 Buddy

I Trøndelag er det
1 Kewet personbil
11 Buddy


Når blir vi verneverdig?
#7
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Prosjekt: Knerten på veien
fredag 31. mars 2023, klokken 01:50
Ref. lys i displayet selv om det ikke er nøkkel i tenningslåsen:
Jeg lurer på om dette skyldes at car computeren tror du har satt igang laderen (siden de to ledningene i spørsmål to) ikke er koblet til/riktig til i laderen.
Når keweten(altså Zivan) lader, er det strøm på displayet.

Hvis du ser på linken nederst i signaturen min, så finner du beskrivelser av hvordan vi feilsøkte og fikk igang juniors kewet 5.
#8
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Prosjekt: Knerten på veien
fredag 31. mars 2023, klokken 01:42
Nå er det mange år siden jeg skrudde på juniors Kewet 5, men basert på min (dårlige) hukommelse så fungerer det slik:
De to ledningene brukes som kjøresperre:
Når du kobler 230V på laderen så åpner et rele i laderen, og det blir ikke kontakt mellom disse ledningene - da er det ikke mulig å kjøre (for å unngå at du kjører når ledningen er i.)

Disse to ledningene kan kobles sammen, for å teste om keweten kan kjøres - ofte er dårlig kontakt mellom disse en feilsituasjon.

Lydene med lysdiode blinking fra laderen kan du lete opp i manualen for laderen Zivan NG3
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://zivanusa.com/pdf/NG3.pdf&ved=2ahUKEwjKpfjT6IT-AhXNAhAIHW_YCv0QFnoECAkQAQ&usg=AOvVaw06MAvxeynxg5TXfzdhT3cv

3 korte toner er vanlig ved start lading på denne laderen.
#9
Tidlige: Buddy / Kewet / Zivan lader: RØD-GUL feilmelding
mandag 30. januar 2023, klokken 15:23
Fikk lyd fra laderen her om dagen og det blinket RØD-GUL da jeg koblet til ledningen. Mistenkte feil på temp-sensorer etter at jeg har hørt vifter gå kontinuerlig i mange timer (i -5 grader...), men viste seg å ikke være tilfelle.
Tauet Buddyen hjem og leste av ut batteri-status, som viste OK spenninger og OK temperaturer.

Zivan manualen konstaterte:
Audible message + RED-YELLOW flash
Battery Current Loss of output Current control. (Failure of the control logic).

Så jeg koblet fra alle ledninger på laderen, lot det stå et par minutter og koblet den til igjen. Voila - ALT OK igjen :-). Dette er vel den enkleste reparasjonen jeg har gjort noen sinne på Budddy :-D.
#10
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: NiMh - Mulig å lade selv om Error 2 ?
onsdag 16. november 2022, klokken 09:56
Sitat fra: RoadRunner på onsdag 09. november 2022, klokken 10:21
Dette ser likt ut som i bly-buddyen - der er det en slik temp-føler per batterikasse og som CC benytter for å stenge ned under kjøring om det skulle bli for varmt.

Lurer på om jeg tar feil her. Lurer på om dette er temp-sensor for lader.
#11
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: NiMh - Mulig å lade selv om Error 2 ?
onsdag 09. november 2022, klokken 10:21
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 08. november 2022, klokken 22:10
Det er antakelig en NTC motstand og lett å få tak i.
Dette ser likt ut som i bly-buddyen - der er det en slik temp-føler per batterikasse og som CC benytter for å stenge ned under kjøring om det skulle bli for varmt.
Er det slik, så vil det si at niMh-buddyen har to systemer for temperatur-monitorering :-).
#12
Kia Niro EV / Sv: "Sjekk bremser" etter demontering av caliper
tirsdag 08. november 2022, klokken 12:50
Bilen har vært inne hos forhandler, og de sier det er en feil som de ikke finner ut av.
De ønsker å bytte "hydraulikk-unit" men venter på svar fra importør.

Så dette er ikke en typisk feil ihvertfall.
#13
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Kewet Buddy Citijet-6 K4 Relay
tirsdag 08. november 2022, klokken 11:39
Sitat fra: Buddy-DK på mandag 29. august 2022, klokken 15:43
Jeg har lavet en simpel bryder på forsyningen til CarController boksen, da jeg kan se der den som tapper 12v batteriet og bruger af 72v batteriet.
Jeg tænkte også K4 batteriet skulle netop afbryde dette forbrug.

Ut fra min forståelse, så er CC alltid på. Den vil tappe 12v-servicebatteriet kontinuerlig.

For at 12v-batteriet skal holdes oppladet, er det kontinuerlig lading av dette batteriet under kjøring og (ifølge manualen) et par døgn etter at den er parkert. Deretter skal denne ladingen slås av (muligens via rele K4??).

Etter at ladingen av 12v-batteriet er slått av, vil CarController fortsatt monitorere 72v-batteriet så lenge det er energi igjen i 12v-batteriet.

Ref. bryter: personlig har jeg dårlig erfaring med å ta spennings-forsyningen fra CC, da CC av og til blir ødelagt. Dette gjaldt ihvertfall CC fra før 2011. Så jeg lar CC alltid stå tilkoblet, med mindre jeg skal gjøre noe med 72V-batteriet - da kobler jeg av CC og deretter bryter spenningen på 72V.

Jeg har hatt stor suksess med å montere en separat vedlikeholdslader (4A) på 12v-servicebatteri, og den har holdt 12v-batteriet oppladet og CC i orden i mange år uten bruk av buddyen (se https://elbilforum.no/index.php?topic=19548.0).

Alt dette over gjelder bly-byddy.
Jeg har også en NiMh-buddy fra 2010 som jeg bruker hver dag. Den har ikke 12v service-batteri, men drifter 12v-systemet direkte fra 72V-batteriet via en DC/DC-converter.
Jeg har ikke hatt noe problemer med dette siden jeg kjøpte denne buddyen (2018), men den står alltid tilkoblet 230V når den er parkert og ikke i bruk. Denne var også til oppbevaring i 1.5 år før jeg fikk tid til å se på den - og CC har fungert prikkfritt.  i denne buddyen har det i ettertid blitt byttet 3 batteri-celler foran og div. mekaniske deler.
#14
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Optimal lading av bly-batteri
tirsdag 08. november 2022, klokken 11:24
Status per oktober 2022:
Etter at RoadRunnner'en kun greide i underkant av 3-4 km per tur, ble den pensjonert i 2016. Den har da stått tilkoblet med "ladefjøl" i alle årene etterpå. Den ble nå flyttet til nytt oppholdssted i oktober 2022.
Den er ikke lenger kjørbar, CC piper og heller ikke "nødmodus" kan brukes.

Displayet som viser spenninger har sviktet for et par batteripar og det viser 6-7 volt på 2 batteri-par - ikke rart at CarComputer ikke vil sette igang noe aktivitet.

Det positive er at service-batteriet fungerer fint og holdt ihvertfall nok saft til å ha lys til en halvtimes transport-etappe da den ble slept til nytt oppholdssted. Den har stått tørt i garasje alle disse årene og stort sett hatt plusgrader på vinteren.

Nå er den i opplag for å få et nytt sett framdriftsbatterier - når jeg får tid til det :-).
#15
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: NiMh - Mulig å lade selv om Error 2 ?
tirsdag 08. november 2022, klokken 11:10
Sitat fra: elektrolux på onsdag 26. oktober 2022, klokken 07:32
kunne du postet noen bilder av temperatursensoren i batteriet.
Fikk tatt et bilde av batterikassen foran - sensoren er ringet inn på bildet.

Ser bare ut som at den er limt fast i senter av batteriet. Er ikke helt sikker på hvordan den funksjonen er, sammenlignet med sensorene som er tapet fast (duct-tape) på siden av hver celle - og som har ansvar for "Error 2" slik jeg forstår det.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA