1
Lade hjemme / Sv: Slutt på lading fra stikk?
« på: Onsdag 01. Juni 2022, klokken 09:56 »
Et langt innlegg i denne forbindelse fra en ikke-elektriker:
Jeg har satt opp 3 kontakter i garasjen på min ordinære 16a-kurs;
1 for ordinær shuko (til div. utstyr)
1 blå 16A som jeg lader Buddyen på
1 blå 32A som jeg nå lader eNiroen på - via "mobil ladekladd" - for tiden på 12A (valgbare steg 8 - 32A). (Har også samme lade-oppsett på hytta, på enden av 60m 10-kvadrat for denne bilen.)
Med planlegging er det ikke noe problem å lade 2 Buddyer og en annen elbil på dette oppsettet.
Har ladet problemfritt i garasjen siden 2008 da jeg kjøpte Buddyen. Jevnlig service/bytte av stikk og ikke varmgang noe steder (og, nei - jeg bruker ikke defa-kabelen når jeg lader buddyen).
Dette står i enden av en ordinær 16A kurs/2.5 mm2/C-vern til garasjen fra sikringsskapet (oppgradert i 2003).
Et par spørsmål:
1) Oppfatter jeg det riktig at nytt regelverk ikke tillater bruk av blå-stikk for fast lading av elbil ? Hva er i så fall argumentet for at man ikke kan belaste 16A eller 32A på en stikk som er designet for det (er det andre elektroner i en elbil enn en vedsag
)?
2) Siden dette er et gammelt oppsett, regner jeg med at det er lovlig å fortsatt bruke det inntil jeg oppgraderer sikringsskap eller installasjon i garasjen ? Kan jeg f.eks. bytte stikk med en ny hvis jeg oppdager slitasje ?
3) I Buddyen er det en lader med ordinær shuko-stikk. Finnes det noe ferdig som jeg kan kjøpe for å konvertere seg over til type2-kontakt så jeg kan lade Buddyen på ordinære lade-stasjoner ?
Jeg antar jo at man nå vil fase ut de ordinære stikk-kontaktene på de shuko-ladepunktene som finnes i Trondheim.
Jeg har satt opp 3 kontakter i garasjen på min ordinære 16a-kurs;
1 for ordinær shuko (til div. utstyr)
1 blå 16A som jeg lader Buddyen på
1 blå 32A som jeg nå lader eNiroen på - via "mobil ladekladd" - for tiden på 12A (valgbare steg 8 - 32A). (Har også samme lade-oppsett på hytta, på enden av 60m 10-kvadrat for denne bilen.)
Med planlegging er det ikke noe problem å lade 2 Buddyer og en annen elbil på dette oppsettet.
Har ladet problemfritt i garasjen siden 2008 da jeg kjøpte Buddyen. Jevnlig service/bytte av stikk og ikke varmgang noe steder (og, nei - jeg bruker ikke defa-kabelen når jeg lader buddyen).
Dette står i enden av en ordinær 16A kurs/2.5 mm2/C-vern til garasjen fra sikringsskapet (oppgradert i 2003).
Et par spørsmål:
1) Oppfatter jeg det riktig at nytt regelverk ikke tillater bruk av blå-stikk for fast lading av elbil ? Hva er i så fall argumentet for at man ikke kan belaste 16A eller 32A på en stikk som er designet for det (er det andre elektroner i en elbil enn en vedsag

2) Siden dette er et gammelt oppsett, regner jeg med at det er lovlig å fortsatt bruke det inntil jeg oppgraderer sikringsskap eller installasjon i garasjen ? Kan jeg f.eks. bytte stikk med en ny hvis jeg oppdager slitasje ?
3) I Buddyen er det en lader med ordinær shuko-stikk. Finnes det noe ferdig som jeg kan kjøpe for å konvertere seg over til type2-kontakt så jeg kan lade Buddyen på ordinære lade-stasjoner ?
Jeg antar jo at man nå vil fase ut de ordinære stikk-kontaktene på de shuko-ladepunktene som finnes i Trondheim.