Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - svingen

#1576
Hei!
siden min bedre halvdel ikke bryr seg nevneverdig mye om miljøet så er det eneste som hjelper $ perspektivet.
Jeg har derfor innsett att Nisan leaf ikke blir aktuelt med det første (og tesla blir jo derfor en drøm langt i det fjerne)

Jeg har derfor prøvd og få til bil nr 2 pga dama i dag pendler mye med bil frem og tilbake til jobb.

er i dag ca 13 km hver vei og 2 bomstasjoner,hvor det blir 45 kr i bom og ca 30 kr i bensin. (oslo og bærums bommen )
Videre kommer vi til og flytte snart så da blir det 31 km usikker på om det blir en bom til (kjører fra hagan til fornebu https://maps.google.no/maps?saddr=Hagan,+Nittedal&daddr=59.8996474,10.771025+to:Fornebu&hl=no&sll=59.893855,10.785116&sspn=0.28966,0.891953&geocode=FTiIkwMdvBSmACnNvGQQgHBBRjHEaiAaWgph9A%3BFf_-kQMdUVqkACk3kMA78G5BRjGQ3EiWRPeMqg%3BFX_-kQMdXC6iACl9nO4k82xBRjFp2WK_f5ja7g&oq=forne&t=h&mra=ls&z=12&via=1 )
så da blir det fort vek 60 kr i bensin og 45 kr i bom minst.

Jeg har sett på en Reva slik som den her http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=41678657 og vært i dialog med Alternativ Energi som kan meg følgende priser (forøvrig veldig raske på svare på mail og virker veldig som veldig flinke folk dem samarbeider med elbilmek som kan gjøre samme jobben)

150Ah-48V batteripakke vil kunne gi bilen en rekkevidde på opptil 62km: kr 40000,- inkl mva

220Ah-48V batteripakke vil kunne gi bilen en rekkevidde på opptil 85km: kr 58000,- inkl mva

300Ah-48V batteripakke vil kunne gi bilen en rekkevidde på opptil 115km: kr 75000,- inkl mva

+ 4000 kr får jobben

videre hvis dem kjøper bilen og selger den til meg slipper jeg og betale MVA på batteriene.


så da blir det 22tusen  får bilen og ca 42tusen får batteriene som går ca 85km (mva er vel 28% greit og ha 85km så har man litt og gå på når vinteren kommer osv etter 1100 ladninger skal det alså gå 51km og kanskje 3 mil på vintertid)
har fått beskjed om att batteriene varer ca 1000 -1500 utladinger før det er ca 60% kapasitet igjen. så vil jeg komme 3 mil uansett i lang tid.

så hvis jeg får 1100 ladninger og tenker att hver ladning gir ca 6 mil så vil jeg får kjørt 6600 mil før jeg må bytte batteri? eller er det her helt "feil" tenkt? hvis jeg skulle kjørt 6600 mil med bensin bilen ville det kostet meg ca 80 tusen ( 6600 * 12  siden jeg ca bruker 1 liter på mila på bensin bilen)

siden man har ca 230 dager i året hvor man jobber vil batteriene vare i ca 4 år (1100/230=4,7 år) kjører man bil i 4 år vil det koste 60*230*4=55200kr + 45*230*4 =41400kr batteriene koster alså 44 tusen så det her må vel være lønsomt? jeg har ikke tenkt på slitasje/problemer osv med elbilen da det i teorien kan være samme som en bensinbil noe det ikke er men det er ikke "tall" og blir mye terori så vansklig og fremstile får inkjøps sjefen ;)

er det her helt på "tryne" regne stykke eller er det noe jeg kan presentere ovenfor sjefen? Tallene ser jo veldig bra ut så øyner kanskje en mulighet til og starte med en reva og når man ser att bensin bilen bare samler støv så blir det kjøp inn en Leaf og erstarta en passat 2006 modell :)

edit:grunn til og kjøpe reva er ingen EU kontroll (utgifter) og att man får plass til 2 voksne og 2 barn hvis man skal levere i barnhagen (par km unna bare en kort tur) og ansvar forsikring på den bilen her er 140 kr i mnd
#1577
Leaf 2010-2017 / Sv: Vurderer å bestille ny Euro Leaf
tirsdag 21. mai 2013, klokken 15:08
mener og ha lest att tekna modelen går bort litt bagasje plas bose lyd anlegg, jeg er ikke sikker men mente det var  6.6kw på alle modelene mente leste det leaf usa pdf dokument?
#1578
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Hybridlading
mandag 20. mai 2013, klokken 12:51
Jeg syns det er litt feil "vikling" av den saken her i mange byer er det ekstrem dårlig luft til tider og ville bli mye bedre om man kjørte elbil,hvis man kjører på en hybrid bil og kun kjører på el og kommer frem til hvor man skal og starte og lade så kommer det en "luring" og ta ut strømmen så ville jeg nok ikke bli veldig irtirtert men litt oppgitt, (kjører hverken elbil eller hybrid bil så det her er kun teori) jeg syns eller det  bør pushes på kommunnen og andre plasser att alle parkering plasser er lade mulighet på,det vil jo bli flere og flere hybrider og flere og flere elbiler,da ville man sluppet og kommet frem med elbilen sin og ikke fått ladet og.

det er jo veldig posetivt att hybrid eiere kjører på bare el hvis det er mulig og da kommer frem og ikke får ladet er jo veldig dumt og ender med og kjøre på bensin tilbake igjen. (pga ikke får ladet)

#1579
Tidlige elbiler: Reva / Sv: 2 barne seter er det plass?
mandag 20. mai 2013, klokken 12:16
Sitat fra: elektrolux på mandag 19. november 2012, klokken 08:43
Der er jo en regel som sier at du kan ha inntil 1 ekstra barn under 12 eller 15 år bak dersom der er sikkerhetsbelte til vedkomende, og du ikke overskrider kjøretøyets totalvekt. Dermed får du også med siste ungen.

Vet ikke om dette gjelder MC også

tenkte og legge et svar her hvis andre leiter en annen gang.
du kan fint ha 2 vokse og 2 barn i den bilen her så lenge det ikke overstiger 200kg. (L7e krav er att bilen veier under 400kg uten batterier) og att nytte lasten ikke overskiver 200kg eller 1000kg i "cargo" ville vært moro og lasta den bilen her med 1000kg ;)

ref http://en.wikipedia.org/wiki/Motorised_quadricycle
fant ut av det pga en på fin som skrev det http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=40957625

så er man 2 voksen og 2 barn av den ikke amerikanske versjonen (som ikke veier ett ton) går det fint og kjøre til barnhagen og levere og kjøre videre alle sammen :)

siden jeg veier 80kg og dama veier kanskje 65kg (har ikke spurt om det her dårlig tema) og de 2 minste ikke veier stort (blir 55kg igjen til dem 2) går det her nok fint,tror uansett det ikke ville få så store konsekvenser og bli stoppe av politiet.

ut fra lovata http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-19900629-0492.html er det forenklet forelegg på 2000 kr.
hvis dem har med seg vekt da og kan si vi er over 200kg ;)
#1580
Tidlige elbiler: Reva / Sv: Batterikobling
mandag 20. mai 2013, klokken 11:17
Sitat fra: edyrli på onsdag 24. april 2013, klokken 10:15
Sitat fra: svingen på tirsdag 23. april 2013, klokken 21:57
hvor mye kommer ombygging på hvis man skulle få en "forhanlder" til og gjøre den jobben her? det er jo veldig mange billige reva ute om dagen så hvis det ikke  blir så dyrt "tottalt" er det jo greit og kjøpe dårlig batteri på reva og kjøpe nytt :)
Eneste jeg kommer på som kan bygge om er alternativ energi.
http://alternativenergi.mamutweb.com/
(Bly her på forumet)


Fikk veldig raskt svar fra alterativ energi
150Ah-48V inn i en Reva ved å bruke 12V-30Ah batterier med innebygd BMS vil koste 40 tusen, videre skulle dem ha 4000 kr får jobben,hvis dem kjøpte reva og så solgte den til meg ville jeg slippe og betale MVA på batteriene så det syns jeg var veldig bra service :) kom til og ca kunne kjøre 62km på sommer tid

er det stor forskjell på prisen på 150ah og oppover? hvor langt kommer ud på 200ah? drømmen ville vært og kunne kjøre 10 mil (svige foreldre) men kan jo alltid stoppe og lade på veien hvis det ikke blir får lang tid :)

du får holde oss opptatert underveis  elmalo :) artig prosjekt
#1581
Lading / Sv: 6kW innebygd lader i bilen.
fredag 17. mai 2013, klokken 21:29
spurte om det her tidligere (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6235.0.html) men er ikke noe nyhet om det er mulighet til og koble 2 stk 16amp slik att man får kortere lade tid? (en ting er og vente 2 timer før man kjører videre får og komme frem de siste milene men 4 timer er jo en del lengre ;)? Hvordan merker bilen hvor mye strøm den kan trekke? vil jo være en del sikkringer som går hvis nye leafen har "default" 32amp eller må det være en spesiel kabel slik att den lader raskere?  ser ut som den kabelen her kan "justeres" http://evseupgrade.com/?main_page=product_info&cPath=1&products_id=2 ?
#1582
Tidlige elbiler: Reva / Sv: Reva NXR i rute til neste år?
fredag 17. mai 2013, klokken 20:22
Er det noe nytt om den bilen her? virker jo veldig bra :)
edit:ser att det er "dårlig" nytt her http://www.cardekho.com/india-car-news/mahindra-e2o-to-be-exported-to-european-nations-10209.htm
#1583
Hvordna gikk det med den ombyggingen her? var det noen reva som ble bygd om? og hvordan blir erfaringen? og pris?
vurdere og kjøpe brukt reva som pendler bli men ser att man fort må bytte ut batteriet på dem her :-)
#1584
Tidlige elbiler: Reva / Sv: Batterikobling
tirsdag 23. april 2013, klokken 21:57
hvor mye kommer ombygging på hvis man skulle få en "forhanlder" til og gjøre den jobben her? det er jo veldig mange billige reva ute om dagen så hvis det ikke  blir så dyrt "tottalt" er det jo greit og kjøpe dårlig batteri på reva og kjøpe nytt :)
#1585
Leaf 2010-2017 / Sv: Sykkelstativ til Leaf
mandag 15. april 2013, klokken 22:57
noen som har gjort noen flere erfaringer? har en bensinbil men har nå meldt meg inn i moveabout.no og satser på og leie elbil en lang helg hvor det blir tur til hytta eller svigers slik att dama inser att man kan kjøre elbil langt og (hytta er på fagernes og svigers bor på gjøvik) men siden det er sommer hører sykler med,siden den bilen vi har nå ikke har hengerfeste så tenkte jeg og kjøpe en "thule clip on" og slå 2 fluer i en smekk,da kan jeg bruke den på den bilen vi har og leier jeg en leaf kan jeg koble den på der,eller er det slik att det ikke er anbefalt?
#1586
Hvordan er sansynlig verdi tap på de bilene her  i løp av 1,3,5 år? (alså hvor mye vil man få får den)
hvor mye vil det koste og kjøre den? tenkte og bruke som pendler bil,ca 3 mil hver dag så blir fort 700 mil i året (dama som kjøre den veien her men er vel snakk om fort 2000 kr i mnd bare får bomm stasjoner og bensin vil jeg tro)
ut fra hva jeg har skjønt er det ikke så dyre servicer? og er vel ikke så mye som går gernt med en el-bil vs bensin bil?
siden det blir bli nr 2 har jeg lyst til og bruke mins mulig penger på den (det har jeg vel egetlig alltid på bil men ser jo att det går jo 50k i året bare får og ha en ok bil med tanke på service/verksted osv osv) så er jo ikke så mye penger igjen til bil nr 2 ;)

siden vi skal flytte og ikke helt vet hvor enda er det mulig att det ikke blir brukt elbil til pendling og da vil vi nok ikke trenge den,siden vi nok flytter om 1-2 år lurer jeg derfor på verdi tapet :)

er jo vansklig spørsmål det her men kanskje noe som tør og gi seg ut på noe svar eller teorier :)
#1587
Tidlige elbiler: Reva / Sv: 2 barne seter er det plass?
fredag 28. desember 2012, klokken 22:12
fikk svar fra acar da jeg sente mail og spurte om den her  (http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=38990719)
"Nei disse er registrert for 3, og registrert som MC fire hjul, og ikke bil. Dermed er det regler om førerkort det kommer an på.
Jeg tenker også at dette ikke er noen familiebil, og med tanke på sikkerhet ville jeg sett på andre alternativer."

må vel si meg enig i det,men siden dama skal kjøre 700 meter til barnehagen (eventuelt om hun går og så henter bilen)

hvordan er årlig driftkostader på en elbil av den typen her? den kommer til og bli brukt ca 1.5 mil hver vei til jobb (helsfyr fornebu) kan sikkert få ladet på jobb og hvis det skulle være problem. 

så blir vel fort 690 mil siden blir 3 mil hver dag (er vel 230 dager i året man regner med att man jobber eller.no)

det blir jo kun til jobben blir sikkert noen små turnere ellers og,bil det eller lønne seg og kjøpe en trilling? ser den selges på finn brukt ned til 140 tusen (eller kanskje billigere?) vi kommer nok til og ha en bensin bil fremdeles men hvis regnestyket blir godt nok får jeg kansje til og inføre en elbil slik att dama kan kjøre frem og tilbake på jobb,liker ikke spesielt godt att hun kjører rundt med en gammel bensin blir som forrurenser såpass som den gjør :)
#1588
Leaf 2010-2017 / Sv: Hvor kaldt har du kjørt din Leaf?
torsdag 13. desember 2012, klokken 17:33
Sitat fra: ehaarberg på onsdag 12. desember 2012, klokken 15:03
Jeg har flere ganger de siste ukene startet i under -20, og rekorden så langt er -23.  Batterivarmen har hatt to streker når jeg startet om morgenen, og turen har ofte blitt en kald fornøyelse i det at batteriet ikke rekker helt frem til jobb med varmen på...

Er bilen da varm når du setter den i? alså har du satt på slik "fjern varme" eller hva man skal si? syns det var veldig kalde batterier,hvis du kjører på med par og 20 grader til du skal reise så holder vel det en stund innover? (hilsen en som ikke har elbil)
#1589
Hei!
Vet ikke om det her er korrekt plass men prøver :)

Driver og forsøke og følge opp noen kommunen i vest telemark (har foreldre som bor i dalen)
har sendt mail til bø,seljord,Kviteseid og Notodden men ikke fått svar fra noe av dem,er over 1 mnd siden jeg sente mailen. (sendt mail til post@kommunen.no)

Føler att alle bare /ignore på mailen min og det skjer ikke noe spesielt med dem,er det noen andre måtter og få litt mere "tak" i dem på?

Har sendt mail på hurtigladere/vanlig/semi og ofte henvist til Miljø plannen som kommunene har.


Ble så slutt irritert på Seljord att jeg sente mail til rådmannen per.dehli som har ansvar ut fra miljø rapporten (eller hverfall punktene som sier noe om lade punkter) som seljord og mange andre har. (bare 2 dager siden)

"
http://www.seljord.kommune.no/~/media/Seljord/Dokumenter/Planar%20og%20rapportar/Klima%20%20og%20energiplan%20Seljord%20kommune%20%202009%20%20%202012%20%20del%201.ashx

der står det
"4. Etablere ladestasjon for elbilar. Rådmannen 2012

3. Handlingsplan for innkjøp av bilar
til kommunen.
Rådmannen 2010 Gradvis innfasing av
elbilar
"

Har enda ikke fått noe svar fra han og havner vel samme med resten av "slettet mail" ;)

Noen som bor i Telemark eller kjenner noe som kan påvirkes? Vi trenger og få flere ladepunkter oppover der og vanlige lade punkte er jo ikke akkurat snakk om mange tusen kr det er snakk om får og få opp noen vanlige ladepunkter (så jeg kanskje kommer meg hjemm til foreldra med elbil) :)
#1590
Sitat fra: Trond Arve på mandag 10. desember 2012, klokken 11:22
I Oslo, ring 23482100, Bymiljøetaten, Divisjon trafikk, vaktsentralen  (døgnåpen). Erfarte også at fossilbiler okkuperte ladeplasser i går ettermiddag.

er det her noe fart i eller? kommer dem med en gang osv? ringte du i går eller? :)
tror det er samme som nr/kontakt står i borteslaget vårt att vi skal ringe hvis noen tar min reserverte plass (vanlig plass som bortsetlaget har bor i oslo er så heldig og være nabo til vallehovind så folk er rimlig frekke rundt her)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA