Hei!
siden min bedre halvdel ikke bryr seg nevneverdig mye om miljøet så er det eneste som hjelper $ perspektivet.
Jeg har derfor innsett att Nisan leaf ikke blir aktuelt med det første (og tesla blir jo derfor en drøm langt i det fjerne)
Jeg har derfor prøvd og få til bil nr 2 pga dama i dag pendler mye med bil frem og tilbake til jobb.
er i dag ca 13 km hver vei og 2 bomstasjoner,hvor det blir 45 kr i bom og ca 30 kr i bensin. (oslo og bærums bommen )
Videre kommer vi til og flytte snart så da blir det 31 km usikker på om det blir en bom til (kjører fra hagan til fornebu https://maps.google.no/maps?saddr=Hagan,+Nittedal&daddr=59.8996474,10.771025+to:Fornebu&hl=no&sll=59.893855,10.785116&sspn=0.28966,0.891953&geocode=FTiIkwMdvBSmACnNvGQQgHBBRjHEaiAaWgph9A%3BFf_-kQMdUVqkACk3kMA78G5BRjGQ3EiWRPeMqg%3BFX_-kQMdXC6iACl9nO4k82xBRjFp2WK_f5ja7g&oq=forne&t=h&mra=ls&z=12&via=1 )
så da blir det fort vek 60 kr i bensin og 45 kr i bom minst.
Jeg har sett på en Reva slik som den her http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=41678657 og vært i dialog med Alternativ Energi som kan meg følgende priser (forøvrig veldig raske på svare på mail og virker veldig som veldig flinke folk dem samarbeider med elbilmek som kan gjøre samme jobben)
150Ah-48V batteripakke vil kunne gi bilen en rekkevidde på opptil 62km: kr 40000,- inkl mva
220Ah-48V batteripakke vil kunne gi bilen en rekkevidde på opptil 85km: kr 58000,- inkl mva
300Ah-48V batteripakke vil kunne gi bilen en rekkevidde på opptil 115km: kr 75000,- inkl mva
+ 4000 kr får jobben
videre hvis dem kjøper bilen og selger den til meg slipper jeg og betale MVA på batteriene.
så da blir det 22tusen får bilen og ca 42tusen får batteriene som går ca 85km (mva er vel 28% greit og ha 85km så har man litt og gå på når vinteren kommer osv etter 1100 ladninger skal det alså gå 51km og kanskje 3 mil på vintertid)
har fått beskjed om att batteriene varer ca 1000 -1500 utladinger før det er ca 60% kapasitet igjen. så vil jeg komme 3 mil uansett i lang tid.
så hvis jeg får 1100 ladninger og tenker att hver ladning gir ca 6 mil så vil jeg får kjørt 6600 mil før jeg må bytte batteri? eller er det her helt "feil" tenkt? hvis jeg skulle kjørt 6600 mil med bensin bilen ville det kostet meg ca 80 tusen ( 6600 * 12 siden jeg ca bruker 1 liter på mila på bensin bilen)
siden man har ca 230 dager i året hvor man jobber vil batteriene vare i ca 4 år (1100/230=4,7 år) kjører man bil i 4 år vil det koste 60*230*4=55200kr + 45*230*4 =41400kr batteriene koster alså 44 tusen så det her må vel være lønsomt? jeg har ikke tenkt på slitasje/problemer osv med elbilen da det i teorien kan være samme som en bensinbil noe det ikke er men det er ikke "tall" og blir mye terori så vansklig og fremstile får inkjøps sjefen
er det her helt på "tryne" regne stykke eller er det noe jeg kan presentere ovenfor sjefen? Tallene ser jo veldig bra ut så øyner kanskje en mulighet til og starte med en reva og når man ser att bensin bilen bare samler støv så blir det kjøp inn en Leaf og erstarta en passat 2006 modell
edit:grunn til og kjøpe reva er ingen EU kontroll (utgifter) og att man får plass til 2 voksne og 2 barn hvis man skal levere i barnhagen (par km unna bare en kort tur) og ansvar forsikring på den bilen her er 140 kr i mnd
siden min bedre halvdel ikke bryr seg nevneverdig mye om miljøet så er det eneste som hjelper $ perspektivet.
Jeg har derfor innsett att Nisan leaf ikke blir aktuelt med det første (og tesla blir jo derfor en drøm langt i det fjerne)
Jeg har derfor prøvd og få til bil nr 2 pga dama i dag pendler mye med bil frem og tilbake til jobb.
er i dag ca 13 km hver vei og 2 bomstasjoner,hvor det blir 45 kr i bom og ca 30 kr i bensin. (oslo og bærums bommen )
Videre kommer vi til og flytte snart så da blir det 31 km usikker på om det blir en bom til (kjører fra hagan til fornebu https://maps.google.no/maps?saddr=Hagan,+Nittedal&daddr=59.8996474,10.771025+to:Fornebu&hl=no&sll=59.893855,10.785116&sspn=0.28966,0.891953&geocode=FTiIkwMdvBSmACnNvGQQgHBBRjHEaiAaWgph9A%3BFf_-kQMdUVqkACk3kMA78G5BRjGQ3EiWRPeMqg%3BFX_-kQMdXC6iACl9nO4k82xBRjFp2WK_f5ja7g&oq=forne&t=h&mra=ls&z=12&via=1 )
så da blir det fort vek 60 kr i bensin og 45 kr i bom minst.
Jeg har sett på en Reva slik som den her http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=41678657 og vært i dialog med Alternativ Energi som kan meg følgende priser (forøvrig veldig raske på svare på mail og virker veldig som veldig flinke folk dem samarbeider med elbilmek som kan gjøre samme jobben)
150Ah-48V batteripakke vil kunne gi bilen en rekkevidde på opptil 62km: kr 40000,- inkl mva
220Ah-48V batteripakke vil kunne gi bilen en rekkevidde på opptil 85km: kr 58000,- inkl mva
300Ah-48V batteripakke vil kunne gi bilen en rekkevidde på opptil 115km: kr 75000,- inkl mva
+ 4000 kr får jobben
videre hvis dem kjøper bilen og selger den til meg slipper jeg og betale MVA på batteriene.
så da blir det 22tusen får bilen og ca 42tusen får batteriene som går ca 85km (mva er vel 28% greit og ha 85km så har man litt og gå på når vinteren kommer osv etter 1100 ladninger skal det alså gå 51km og kanskje 3 mil på vintertid)
har fått beskjed om att batteriene varer ca 1000 -1500 utladinger før det er ca 60% kapasitet igjen. så vil jeg komme 3 mil uansett i lang tid.
så hvis jeg får 1100 ladninger og tenker att hver ladning gir ca 6 mil så vil jeg får kjørt 6600 mil før jeg må bytte batteri? eller er det her helt "feil" tenkt? hvis jeg skulle kjørt 6600 mil med bensin bilen ville det kostet meg ca 80 tusen ( 6600 * 12 siden jeg ca bruker 1 liter på mila på bensin bilen)
siden man har ca 230 dager i året hvor man jobber vil batteriene vare i ca 4 år (1100/230=4,7 år) kjører man bil i 4 år vil det koste 60*230*4=55200kr + 45*230*4 =41400kr batteriene koster alså 44 tusen så det her må vel være lønsomt? jeg har ikke tenkt på slitasje/problemer osv med elbilen da det i teorien kan være samme som en bensinbil noe det ikke er men det er ikke "tall" og blir mye terori så vansklig og fremstile får inkjøps sjefen
er det her helt på "tryne" regne stykke eller er det noe jeg kan presentere ovenfor sjefen? Tallene ser jo veldig bra ut så øyner kanskje en mulighet til og starte med en reva og når man ser att bensin bilen bare samler støv så blir det kjøp inn en Leaf og erstarta en passat 2006 modell
edit:grunn til og kjøpe reva er ingen EU kontroll (utgifter) og att man får plass til 2 voksne og 2 barn hvis man skal levere i barnhagen (par km unna bare en kort tur) og ansvar forsikring på den bilen her er 140 kr i mnd