Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - svingen

#61
Hei!
har ikke elbil selv,men har i det siste sjekket hver gang vi har kjørt om "kunne vi kjørt det her med elbil" og joda det har stort sett godt fint,men det har ofte vært pga jeg har sett det har vært strøm der vi skulle enda det ikke har vært lagt inn i ladestasjoner.no
Er det slik att dere som kjøre elbil har måtte "snylter/stjeler" strøm? eller hvordan går dere frem?
var sist når i Geiranger (utrolig fint) men ut fra http://www.jurassictest.ch/GR/ måtte jeg ladet der får og kommet tilbake (passet bra og siden bilen sto der 2 døgn men vi var borte) men det var ingen offisielle ladestasjoner,men det var både 32a og vanlig stik kontakt der vi satt bilen (bensin bil dessvere) er det slik att dere bare "tar" strøm da eller ringer dere og avtaler eller hvordan går dere frem? jeg har i det siste sendt mail og spurt pent om kan merke til elbil slik att man får lagt det inn i ladestasjoner.no (og folk flest er posetive faktisk) men når sant skal sies er det dårlig med offsiele ladepunkter uten får "sentrale" strøk.

Vil anbefale som ser strøm/stikk kontakter der det er naturlig får elbil og lade og ta kontakt med dem som har stede og få dem til og sette opp skilt,jeg gjør hverfall det på alle plasser jeg er så kanskje vi på sikt får strøm overalt til og lade :)

Anbefaler og sette opp Type2 kontakter når så håper flere kommer det og :)

ikke alle som liker att man "forsyner" seg kanskje?

http://www.helgeland-arbeiderblad.no/nyheter/article6787860.ece

Legger ved bilde fra Geiranger og ferje kaia her er det 32a hvis noen skulle trenge (sjekket ikke om det var strøm sendt mail til fjord1 som har båten som går derfra,håper att dem får opp et par skilt til elbil der :)



#62
Ladeplasser og ladekabler / ladeplasser på hadeland glassverk?
søndag 18. august 2013, klokken 20:24
har godt litt "sport" i og finne ut om vi kommer oss over alt med elbil,kjører i dag bensinbil men har veldig lyst på leaf og har enda til gode og ikke komme meg frem hvis jeg hadde kjøp en leaf...så jobber jo en del med dama om og overbevise dama om att vi kunne komme hit med leaf osv osv.

i dag hadde vi kjørt fra hytta til hadeland glasverk og var der 5 timer og tuslet rundt,da ser jeg att var mange strøm utakk men fleste parten var 700wat og 600wat, ut fra min kjøring hvis jeg hadde elbil ville jeg hatt 12% igjen kom ikke akuratt til oslo da,men så fant jeg 3-4 stk 32amp.
Her ville vel leafen kunne ha ladde opp fult på¨4 timer (hvis man har euro leaf) jeg prøvde ikke å sjekke om det var strøm her men har sendt en mail til hadeland glassverk og det burde merkes til elbil med info om att man må ha overgang og sende info til ladestasjoner.no slik att flere vet om det :) (får man kjøp på clash olsen til 100 kr) eventuelt tesla og andre med overgang kan lade fort her :)
så kunne dem kanskje lånt ut i respesjonen til dem som ikke hadde overgang med seg.

Ville jo sett fint ut på kart med 4 stk 32amp vs 2 stk 16amp som var et stykke unna :)
ut fra det jeg ser her er det 3 fase 240v? 32amp? blir jo i såfall 22kw lading kommer jo faktisk noen mil per time med tessla og da ;)
#63
DRIFTSBATTERI / Battery bytte/leie etter 5 år/100 tusen km
tirsdag 25. juni 2013, klokken 21:48
Hei!
litt moro lese stoff http://green.autoblog.com/2013/06/20/nissan-leaf-battery-replacement-will-cost-100-month/
kort sakt vil det koste 100$ i mnd og leie batteri i mnd så det alltid er innenfor 70%
600 kr i mnd får og kunne kjøre uten og tenkte på batteriet er kanskje ikke så ille (7200 kr i året) er billigere enn og drive og bytte bly batterier osv på mindre små biler ;) og kommer ikke så langt får 600 kr i bensin om dagen eller ;)

hva tenker folkens rundt det? er det ok eller får dyrt?
#64
Hei!
siden min bedre halvdel ikke bryr seg nevneverdig mye om miljøet så er det eneste som hjelper $ perspektivet.
Jeg har derfor innsett att Nisan leaf ikke blir aktuelt med det første (og tesla blir jo derfor en drøm langt i det fjerne)

Jeg har derfor prøvd og få til bil nr 2 pga dama i dag pendler mye med bil frem og tilbake til jobb.

er i dag ca 13 km hver vei og 2 bomstasjoner,hvor det blir 45 kr i bom og ca 30 kr i bensin. (oslo og bærums bommen )
Videre kommer vi til og flytte snart så da blir det 31 km usikker på om det blir en bom til (kjører fra hagan til fornebu https://maps.google.no/maps?saddr=Hagan,+Nittedal&daddr=59.8996474,10.771025+to:Fornebu&hl=no&sll=59.893855,10.785116&sspn=0.28966,0.891953&geocode=FTiIkwMdvBSmACnNvGQQgHBBRjHEaiAaWgph9A%3BFf_-kQMdUVqkACk3kMA78G5BRjGQ3EiWRPeMqg%3BFX_-kQMdXC6iACl9nO4k82xBRjFp2WK_f5ja7g&oq=forne&t=h&mra=ls&z=12&via=1 )
så da blir det fort vek 60 kr i bensin og 45 kr i bom minst.

Jeg har sett på en Reva slik som den her http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=41678657 og vært i dialog med Alternativ Energi som kan meg følgende priser (forøvrig veldig raske på svare på mail og virker veldig som veldig flinke folk dem samarbeider med elbilmek som kan gjøre samme jobben)

150Ah-48V batteripakke vil kunne gi bilen en rekkevidde på opptil 62km: kr 40000,- inkl mva

220Ah-48V batteripakke vil kunne gi bilen en rekkevidde på opptil 85km: kr 58000,- inkl mva

300Ah-48V batteripakke vil kunne gi bilen en rekkevidde på opptil 115km: kr 75000,- inkl mva

+ 4000 kr får jobben

videre hvis dem kjøper bilen og selger den til meg slipper jeg og betale MVA på batteriene.


så da blir det 22tusen  får bilen og ca 42tusen får batteriene som går ca 85km (mva er vel 28% greit og ha 85km så har man litt og gå på når vinteren kommer osv etter 1100 ladninger skal det alså gå 51km og kanskje 3 mil på vintertid)
har fått beskjed om att batteriene varer ca 1000 -1500 utladinger før det er ca 60% kapasitet igjen. så vil jeg komme 3 mil uansett i lang tid.

så hvis jeg får 1100 ladninger og tenker att hver ladning gir ca 6 mil så vil jeg får kjørt 6600 mil før jeg må bytte batteri? eller er det her helt "feil" tenkt? hvis jeg skulle kjørt 6600 mil med bensin bilen ville det kostet meg ca 80 tusen ( 6600 * 12  siden jeg ca bruker 1 liter på mila på bensin bilen)

siden man har ca 230 dager i året hvor man jobber vil batteriene vare i ca 4 år (1100/230=4,7 år) kjører man bil i 4 år vil det koste 60*230*4=55200kr + 45*230*4 =41400kr batteriene koster alså 44 tusen så det her må vel være lønsomt? jeg har ikke tenkt på slitasje/problemer osv med elbilen da det i teorien kan være samme som en bensinbil noe det ikke er men det er ikke "tall" og blir mye terori så vansklig og fremstile får inkjøps sjefen ;)

er det her helt på "tryne" regne stykke eller er det noe jeg kan presentere ovenfor sjefen? Tallene ser jo veldig bra ut så øyner kanskje en mulighet til og starte med en reva og når man ser att bensin bilen bare samler støv så blir det kjøp inn en Leaf og erstarta en passat 2006 modell :)

edit:grunn til og kjøpe reva er ingen EU kontroll (utgifter) og att man får plass til 2 voksne og 2 barn hvis man skal levere i barnhagen (par km unna bare en kort tur) og ansvar forsikring på den bilen her er 140 kr i mnd
#65
Hei!
Vet ikke om det her er korrekt plass men prøver :)

Driver og forsøke og følge opp noen kommunen i vest telemark (har foreldre som bor i dalen)
har sendt mail til bø,seljord,Kviteseid og Notodden men ikke fått svar fra noe av dem,er over 1 mnd siden jeg sente mailen. (sendt mail til post@kommunen.no)

Føler att alle bare /ignore på mailen min og det skjer ikke noe spesielt med dem,er det noen andre måtter og få litt mere "tak" i dem på?

Har sendt mail på hurtigladere/vanlig/semi og ofte henvist til Miljø plannen som kommunene har.


Ble så slutt irritert på Seljord att jeg sente mail til rådmannen per.dehli som har ansvar ut fra miljø rapporten (eller hverfall punktene som sier noe om lade punkter) som seljord og mange andre har. (bare 2 dager siden)

"
http://www.seljord.kommune.no/~/media/Seljord/Dokumenter/Planar%20og%20rapportar/Klima%20%20og%20energiplan%20Seljord%20kommune%20%202009%20%20%202012%20%20del%201.ashx

der står det
"4. Etablere ladestasjon for elbilar. Rådmannen 2012

3. Handlingsplan for innkjøp av bilar
til kommunen.
Rådmannen 2010 Gradvis innfasing av
elbilar
"

Har enda ikke fått noe svar fra han og havner vel samme med resten av "slettet mail" ;)

Noen som bor i Telemark eller kjenner noe som kan påvirkes? Vi trenger og få flere ladepunkter oppover der og vanlige lade punkte er jo ikke akkurat snakk om mange tusen kr det er snakk om får og få opp noen vanlige ladepunkter (så jeg kanskje kommer meg hjemm til foreldra med elbil) :)
#66
Alt det andre / oslo->beitostølen med leaf?
fredag 07. desember 2012, klokken 22:37
skal på tur med noen kompiser og han ene har en leaf, og lurer på om jeg skal forsøke og overtale han til og ta leafen :) (så jeg kan få prøve kjøre den litt lengre og se hvordan avstanden fungere vi har hytte 7 mil fra gjøvik som jeg vil nå med elbil)

turen blir slik her http://goo.gl/maps/7qWqi

oslo ->minnesund 73. 61,9km 50 min kjøring (Hurtiglader lade tid ca 30 min)
minnesund->gjøvik 64.1 km 61 min kjøring (Hurtiglader lade tid ca 30 min)
gjøvik->fagernes 97 km (ikke hurtiglader)
fagernes->beito ca 4 mil så trenger ikke lade mere enn maks 1 time og 30 min (fint og spise der har jo stoppet her før)
satser på han har 16a lade kabel :)

turen er tenkt i februar risiko prosjekt? :)
bør vel ikke ta mere enn 6 timer (vs 3 med vanlig bil hehe)
#67
Ladeplasser og ladekabler / lade plass i notodden?
torsdag 06. desember 2012, klokken 23:08
leste den artikelen her i dag http://www.telen.no/forbruker/bil-motor/drivstoffet-leveres-av-notodden-energi-1.7674975 og tenkte att det går ann og ingen ladepunkter (ut fra ladestasjon.no)
en annen rimlig frustert kar her http://www.telen.no/nyheter/elbilsinken-notodden-1.4707423
men så ser jeg her http://www.notodden.kommune.no/Aktuelt/Ladestasjon-for-el-bil/ att det er ladestasjon noen som vet noe om den her? ville jo vært moro og fått lagt den inn så det ellers dårlig bilde av notodden kunne blitt litt bedre ;) (er ikke stort med ladere får en så stor plass) noen som vet om den fungerer?

//edit send mail til postmottak@notodden.kommune.no så får vi se hva dem svarer om den fungere osv :)
#68
Tidlige elbiler: Reva / 2 barne seter er det plass?
lørdag 17. november 2012, klokken 22:10
hei ser litt på Reva til og hente/levere i barnehagen lurt på er det plass til 2 barneseter i den? og etterhvert kan vikjøre 2 barn baki og 2  vokse framme? er det 4 "skikkelige" sikkerhets seler på den? kvifor er den kun registrert får 3? kan man vise den og få den godkjent får 4? er klar over det finnes Leaf osv litt annen pris klase og ;-)
#69
Ladeplasser og ladekabler / hurtig ladere på minnesund stabil?
tirsdag 30. oktober 2012, klokken 23:22
Hei!
familien (2 små barn og 2 voksen) skal til raufoss (er vel ca 1 mil før Gjøvik) neste helg (til svigerforeldrene) jeg har lyst til og leie en nissan leaf og kjøre fra oslo,men er da _VELDIG_ avhengig av hurtigladere på minnesund (ut fra rekevide på vinteren) jeg har veldig lyst på elbil men er dama er ikke helt med på det,tenkte kanskje derfor og låne en og se hvordan det er,hvis alt går bra og ting fungere så er det kanskje mulighet til og få kjøpe en etterhvert (har en gammel besin bil fra 1998 som sikkert dør snart) men får att det skal bli en bra prosjekt er det ikke spesielt heldighvis hvis ladere ikke fungerer ;)

Videre er det ikke så mange som  leier ut leaf i oslo (bortset fra bilkolektiv som jeg ikke trenger og melde meg inn i egetlig) noen som har andre tips? :)
#70
Hei!
driver og vurdere og kjøpe leaf men er dessvere flere steder jeg skal kjøre som jeg muligens trenger lading.
det er ikke så veldig bra bygd ut med hurtigladning og jeg lest litt rundt på forumet her (utrolig mye bra info) og jeg lurte på muligheten til og koble 2 stk 16a slik att man får 32amp vil gå en del raskere og lade da,slik att dama og barna ikke blir så iritert "må vi venter her 3 timer får og lade bare pga det ikke er noe hurtigladere her?" leste om den her http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,5648.0.html
,samtidig så tillater boretslaget der hvor jeg har parkering mask 500wat (kupe varmer)  ser att den her som omtales her http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,5271.0.html gir 6amp så mulig jeg kan få det til att jeg kun trekker 6amp frem til 03:00 vil tro ikke folk har på kupe varmer hele tiden.

sikkert dumme spørsmål og muligens nissan kan svare meg i morgen da jeg har tenkt meg ned til oslo sentrum hvor det var en del leaf folk :)
#71
Hei!
driver og vudere el-bil men har tenkt og "kun" ha e-bil lurer på om det er noen planen får hvor nye hurtigladere skal være.
Ville vært en stor fordell slik jeg ser det om det var hurtigladere på sikt slik att man kunne komme seg rundt omkring i hele norge (som fra oslo til bergen i teorien) er det noen plan på det? fant noe på vg om en artikel men ikke noe "konkrett" hva som skjer i år og neste år :)
jeg ser att det mangler og "vanlige" ladere i veldig mange fylker men dem kommer vel kanksje opp etterhvert ? :)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA