Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Elmo

#8296
Tilbud og etterspørsel av tjenester / Sv: Bakaksling reperasjon
søndag 09. august 2009, klokken 23:43
Sitat fra: hens på søndag 09. august 2009, klokken 21:11
Dette gjelder lagrene i svingarmene (ikke hjullageret) ..

OK. Takker for den oppklaringen. Selvom det vel står ganske tydelig lenger ned så forstod ikke jeg det før nå.
#8297
Tilbud og etterspørsel av tjenester / Sv: Bakaksling reperasjon
søndag 09. august 2009, klokken 18:59
Men er det ikke "rear hub bearings" i kapittel 10.7 vi egentlig er ute etter her da ?

Riktignok står det at bakhjulslagrene er ment å holde bilens levetid uten tilsyn eller vedlikehold, men de har allikevel beskrivelse av hvordan man bytter dem
#8298
Enkle batterispørsmål / Sv: Pris på batteriservice
fredag 07. august 2009, klokken 21:27
EvLite koster £320,- inkl vannfyllings-kit (omtrent 3200 NOK). Selvom du er uheldig å må betale Norsk moms så skal det da ikke mere enn 4 fyllinger til så er du der.

Med to biler har jeg tjent det inn på de 1,5 år jeg har hatt det (jeg betalte hele tiden 1100,- inkl mva hos Enviro)

Men som jeg jeg sa tidligere, så det det å slippe 2*T/R Drammen med "følgebil" og 2 dager uten elbil i E18-køen verd mye mere.
#8299
Jeg ser at Evan nå tilbyr en type overgang så EvLite kan benyttes på biler med gammel kontakt
http://www.tuer.co.uk/parts-for-sale.htm 
#8300
Humor og kanari / Sv: "Sex" (6) i El-bil
fredag 07. august 2009, klokken 15:33
Når vi snakker om tall.  La nettopp merke til hvor mange flere visninger denne tråden har enn de andre :o  (se bildet)

Spørs om ikke headingen har tiltukket seg en del ved at folk har Googlet "Sex"  ;D
#8301
Enkle batterispørsmål / Sv: Pris på batteriservice
fredag 07. august 2009, klokken 15:20
Sitat fra: elektrolux på fredag 07. august 2009, klokken 14:57
Kjøp en slik: http://www.tuer.co.uk/evlite.htm    Da slipper du også å måtte levere bilen fra deg
Det med å slippe å levere bilen var hovedgrunnen til at jeg kjøpte EvLite.
En annen viktig fordel er at man da uten ekstra kostnad kan ta vannservice oftere, noe som anbefales på eldre batterier.

Sitat fra: elektrolux på fredag 07. august 2009, klokken 14:57
Er det verd 1100 kr for å slippe batterihavari?
Flere har opplevd batterihavari etter vannservice hos Enviro (ref), men det er vel bla fordi de har drøyd lengre enn de burde med å få det utført (og har hatt uheldig bruksmønster)
#8302
Enkle batterispørsmål / Sv: Pris på batteriservice
fredag 07. august 2009, klokken 13:48
Jeg med Nesbru om ikke de 1100,- skulle vært inkl moms
#8303
Wikipedia har også en god oversikt her, litt nede på siden.
Legg merke til at oversikten er tre-delt (I produksjon\Ikke lenger i produksjon\Kommende) før du feks reagerer på at PSA mangler (i den første listen)  :D
#8304
Sitat fra: elektrolux på onsdag 05. august 2009, klokken 14:28
Robometeret har ikke loggemulighet. Ønskes dette anbefales Paktr som også er mer tiltenkt blybatterier.
Jeg er generellt veldig fornøyd med PakTrakr, men må dessverre si at min erfaring med loggefunksjonen er dårlig. Periodisk for mye rubbish data gjør det vanskelig å automatisere. Mulig problemet ligger i RS232->USB overgangen men jeg har prøvd 3 ulike med stort sett like dårlig resultat.

Sitat fra: elektrolux på onsdag 05. august 2009, klokken 14:28
Styring av bussrele ...........
Hmmm. det første jeg tenkte på da jeg leste den setningen var "åpne rushtidsbommene for bussen i Oslo"  ;D
#8305
Avansert: Avanserte reparasjoner / Sv: Alternative Vannpumper
tirsdag 04. august 2009, klokken 21:25
Sitat fra: Boogie på mandag 27. juli 2009, klokken 09:04
Bytt ut til Berlingo pumpe på en bil, og se hvor kraftig vannet kommer inn i tanken igjen
Sitat fra: Elmo på mandag 27. juli 2009, klokken 12:10
God idé Boogie. Jeg skal få gjort det i løpet av uka.

Da har jeg byttet til Berlingopumpe i Saxo. Det gikk ganske greit. Jeg la noe gummimembran rundt pumpa så den satt godt i orginalbraketten som ellers er for stor. Videre ble jeg nødt til å bytte til litt større slangeklemmer. Ikke sjans å få på de gamle på stussen som er 2mm større, men slangene gikk greit. Og så valgte jeg å klippe ledningene av gamlepumpa og feste endene til Berlingopumpa med mini-kabelsko.

Jeg tror kanskje jeg ser litt mindre fart på vannet i tanken, men det er god sirkulasjon.
Pumpestøyen ved lading ble ikke så mye mindre som jeg hadde forventet (jeg trodde orginalpumpa virkelig sang på siste verset).

PS: la forresten merke til at pumpene på Partner ligger vannrett bak støtfangeren. Blir ikke det egentlig feil? Skal ikke slike pumper helst stå loddrett?
#8306
Norsk Elbilforenings oppgaver / Sv: Omregistreringsavgift
mandag 03. august 2009, klokken 08:59
Kravet lyder på 4449,-  >:(

Ekstrautgiften har jeg forsikret meg mot ved å levere skiltene og be om forlenget oppbevaring hos lokal trafikkstasjon.  

Men .... jeg er redd det tar så lang tid å få svar at jeg må krype til korset uansett
#8307
Norsk Elbilforenings oppgaver / Sv: Omregistreringsavgift
søndag 02. august 2009, klokken 23:28
Kopierer et par innlegg som kom litt off-topic i en annen tråd

Sitat fra: Ken på fredag 26. juni 2009, klokken 10:56
... Hvis bare vi kunne fjerne omreg. avgiften (for  EL-biler)  ...
Sitat fra: cra på fredag 26. juni 2009, klokken 11:24
Det hadde vært et bra incentiv, ja. Det vil jo ikke medføre færre el-biler på noe vis, og jeg kan tenke meg at det ofte vil være en "frelst" el-bilist som kjøper en ny el-bil, og en kommende el-bilist som kjøper en "billig brukt". For øvrig synes jeg det er hårreisende at man skal ta så ulik pris på samme jobb basert på hvor gammelt/hva slags type kjøretøy som skifter eier.
Sitat fra: Elmo på fredag 26. juni 2009, klokken 11:48
Omregistreringsavgiften er i utgangspunktet ment å erstatte moms ved bruktbilsalg. (Ref. Merverdiavgiftsloven §16 nr.11 her). Derfor differensiert pris ut fra alder.
MEN ... hadde de fulgt den tankegangen helt ut så skulle elbiler vært fritatt for omregistreringsavgift, siden er er fritatt for moms. Den ene hånden vet ikke hva den andre gjør >:(
Det bilsakkyndige gjemmer seg bak nå er at elbiler ikke er nevnt i §2 her
Kanskje en klage til Tull og Avgiftsdirektoratet kunne fått dem på bedre tanker uten noen forskriftsendring ;D
Nå har jeg selv gjort som jeg foreslo over.
Sendte idag klage til Toll- og Avgiftsdirektoratet på kravet om omregisteringsavgift på min siste bruktinnkjøpte elbil.  ;D

Men det skjer vel ingenting >:(
#8308
Supert. Keep me posted.
#8309
Sitat fra: elektrolux på onsdag 27. mai 2009, klokken 07:44
Partner versjonen er ikke testet, men kan utvides med en ekstra spenningssensor, eller omprogrameres til bruk i Thinken din om det blir problemer med falske alarmer grunnet den store sjevdelingen Partnermonteringen betinger.
Sitat fra: elektrolux på onsdag 27. mai 2009, klokken 22:14
Kan jo prøve å sette alarmnivåene på Partner versjonen til 0,04V og 0,08 volt utregnet, som gir 0,4 V og 0,8V på 10er siden, og 0,68 V og 1,36V på 17er siden. Dette blir kanskje det beste kompromisset.
Alternativet blir å sette på en tredje spenningssensor, og dele kassene opp i 10-11-6.

Hva ble det til med Partner-versjonen. ???    Er noen montert i Partner/Berlingo enda?
Skulle gjerne hatt én, og jeg tror en med 10-11-6 løsning er å foretrekke.
#8310
Meg og min elbil / Sv: Elbilwiki
torsdag 30. juli 2009, klokken 13:16
Sitat fra: elektrolux på onsdag 29. juli 2009, klokken 15:03
Selv trenger jeg å lære å sette inn bilder ....
Ser nå at du fikk det til igår.
Jeg tok med den frihet å fikse bittelitt på "bildekoden" (linken til Thunderteam).

Trykk "Siste endringer" på hovedsiden og så "(diff)" på den aktuelle endringen om du vil se hva jeg gjorde.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA