Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Elmo

#8281
Avansert: Batterier og Lading / Sv: Robometer er testet og fungerer.
søndag 23. august 2009, klokken 22:45
Ja se der ja. Jeg har sett etter slike på Biltema tidligere uten å finne dem.
                     http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=76733
#8282
Avansert: Batterier og Lading / Sv: Robometer er testet og fungerer.
søndag 23. august 2009, klokken 15:00
Sitat fra: Boogie på søndag 23. august 2009, klokken 08:21
Jeg bruker også en liten sikring helt inne ved festepunktet i tilfelle noe går galt og det blir kortslutning lenger opp i ledningen
Clas Ohlson har en veldig kjekk fukttett sikringsholder for bladsikringer (bilsikringer). Art.nr. 34-7405 på side 127 i katalogen (finner den ikke på www.clasohlson.no)
#8283
Jeg er klar for å teste i min Partner, hvis du har et sett å avse.
#8284
Sitat fra: elektrolux på fredag 21. august 2009, klokken 06:13
Du kan ikke legge ut slike fristende bilder, uten at du legger ved de fysiske målene pr. celle. Alltid kjekt å vite for andre prosjekter.
Sitat fra: Boogie på fredag 21. august 2009, klokken 07:07
Kan du si noe mer om produsent av batteri og BMS?
Hvordan er BMS tenkt å fungere? Legger den på en last (trenger kjøling) eller dirigerer den strømmen videre til svakere blokker?
Tror det hadde vært bra å få info om og (ikke minst) erfaringer med ulike litium batterier og leverandører inn på ElbilWiki Batterier.  Hvis dere som nå har konverteringsprosjekter på gang kunne bidra med det
#8285
Enkle batterispørsmål / Sv: Batterikassene på Partner/Berlingo
onsdag 19. august 2009, klokken 19:30
Da har jeg lagt ut beskrivelse av batteridemontering for Berlingo/Partner (dansk) fra Boogie på Wiki (her).

Jeg har også lagt ut beskrivelsen for Saxo/P106 (engelsk) på samme sted.
#8286
Enkle batterispørsmål / Sv: Batterikassene på Partner/Berlingo
onsdag 19. august 2009, klokken 14:29
Sitat fra: Boogie på onsdag 19. august 2009, klokken 08:43
det jeg har av verkstedsmanualer samt demonteringsbeskrivelse for Berlingo/Partner.
Sitat fra: Ken på onsdag 19. august 2009, klokken 12:44
Boogie: Kan du legge ut verkstedsboka på Wiki?
Er det du her snakker om noe annet enn det som ligge i den berømte ZIP-filen Boogie??
Hvis det er det kan jeg legge det ut slik jeg gjorde med ZIP-filen.

Tror også jeg skal få sett på dokumentene i den og skrive bedre forklaring på Wiki om hva den inneholder.
#8287
Enkle batterispørsmål / Sv: Batterikassene på Partner/Berlingo
tirsdag 18. august 2009, klokken 20:08
Sitat fra: Betacar på tirsdag 18. august 2009, klokken 18:32
Riktig antatt det Elmo  ;)
Da behøver ikke jeg vente lenger på svar fra selgeren :D

Første spørsmål er om den tar lading og hvor langt den går.
Har du lest dette? - legg merke til OBSen i 3'dje avsnitt. Selv med dårlige blokker er det enorm kortsluttningsstrøm :o

Det er vanskelig å avgjøre tilstanden ved "grovmåling" fordi selv dårlige batterier ofte stabiliterer seg på ca 6,4 volt når de har stått ubenyttet en stund. Hvis du tar ut en av de to store "hoved"-sikringene på 4'er kassen i motorrommet (nederst på bildet her) kan du måle totalspenningen. Tilsvarende kan du måle her enkelt kasse ved å ta ut begge sikringene på en kasse og måle mellom sikringsholderene (kontaktene lengst unna ledningene, feks de to innerste på bildet over).
#8288
Tillater meg å kopiere dette innlegget fra det nye forumet, fordi det innholder en del info som er interessant i forhold til historien her.

Sitat fra: Elmar i nye forumet
Sendte nylig epost til Trondheim Politikammer med følgende spørsmål:

Skiltene "Påbudt sving til høyre" eller "Påbudt kjørefelt" med tilleggsskilt "Gjelder ikke buss og taxi" står ofte i forbindelse med kollektivfelt. Disse skaper problem og farlige situasjoner for elbiler og motorsykler da man må skifte kjørefelt til saktegående og tett trafikkert felt (før kryss eller midtrabatt), for deretter å skifte tilbake til kollektivfeltet (etter kryss eller midtrabatt).

Eksempel er veien ned mot Bjørndalsbrua fra Saupstad, hvor elbiler må holde venstre kjørefelt selv om høyre felt i sin helhet er skiltet som kollektivfelt. Det samme gjelder inn mot Midt-by'n sørfra forbi Siemens fram til Lerkendal. Ut i fra informasjon på www.elbil.no sine hjemmesider er problemstillingen godt kjent hos Politiet, og det skrives
"Trondheim Politikammer sier... det var en uskreven regel om at (tillatte) brukere av kollektifeltet bare kunne kjøre rett over krysset hvis kollektivfeltet fortsetter på andre siden."
Kilde: http://parat24.com/forum/index.php?topic=584.0

I Erling Skakkes gate, vestover på vei mot Prinsensgate, er det ryddet opp og nytt tilleggsskilt viser nå teksten "Gjelder ikke buss, taxi, elbil og motorsykkel".

1) Mitt spørsmål er om uttalelsene sittert på www.elbil.no er korrekte? Evt vil Politiet håndheve denne delen av skiltreglementet?
2) Hvordan skal jeg som elbilist forholde meg til dette?
3) Vil det bli foretatt en opprydding av denne type skilting som medfører slike problem/misforståelser?
Sitat fra: Elmar fikk følgende "politiker-svar" i dag:
Hei.

Viser til tilsendt mail ang. problemer for el-bil.

Skal prøve å gi deg noen avklaringer med hensyn til el-bil og kollektivfelt.

Kollektivfelt er skiltet med skilt 508 "Kollektivfelt" (Blå skiltplate med bilde av buss og skrift "Taxi")
Dette oppheves normalt et stykke foran kryss av skilt 510.2 "Slutt på kollektivfelt".
Dette gjøres for at annen trafikk skal kunne svinge til høyre i kryssene.
Skiltingen gjentas deretter etter krysset. Dette er gjennomført inn og ut av sentrum.

Kollektivfelt kan i tillegg til buss og taxi benyttes av el-bil, tohjulte MCér og mopeder,
hydrogenbil, sykkel og uniformerte utrykningskjøretøyer.

Dette medfører at disse gruppene kan ligge i kollektivfeltet over kryss, da det ikke er noe
svingkrav i kollektivfeltene.

Kjørefelt med skilt 402.4 "Påbudt kjøreretning" med underskilt "Gjelder ikke buss og taxi" er ikke
et kollektivfelt, men et såkalt kollektivtiltak for å lette fremkommelighet for bussene i hovedsak.

Dette feltet kan kun benyttes av buss, taxi og de kjøretøyene som skal svinge av i henhold til
skiltet, og kjøring over krysset kan kun foretas av buss og taxi. Dette betyr at all annen trafikk
skal ligge i det andre feltet. Dette gjelder også el-bil, moped m.v.

Det beste eksempelet her er vel Østre Rosten fra Tonstadkrysset mot John Aae´s veg hvor du
sørover med el-bil må ligge i venstre felt hvis du ikke skal svinge av til høyre.

Kjøring i strid med skilt 402 blir håndhevet av politiet, også overfor el-bil og andre lovlige
kollektivfeltbrukere.

Politiet ønsker å benytte kollektivfelt i større grad enn påbudt kjøreretning, og vi har i det siste ryddet
opp på en del strekninger, bl.a. nordover Innherredsvegen. Vi er imidlertid avhengige av kommune
og Statens Vegvesen når det gjelder å rydde opp på disse strekningene og vi kan ikke love at dette
gjennomføres konsekvent.

Med Hilsen
N.N.
#8289
Tidlige elbiler: PSA / Sv: Må jeg bruke SAFT batterier?
tirsdag 18. august 2009, klokken 12:25
Saken er å ta ut alle batteriene og får dem "recondisjonert" (se her).
Da får du en pakke som er så god som ny, uten å måtte bytte alle batteriene, så jeg vil anbefale det. Har selv demontert kassene og fått det gjort på begge mine biler.

Men, P106 kan også benytte blybatterier. Da må en parameter i elektronikken omprogrammeres. Vet bare i farten om en som kjører PSA med blybatterier og det er Blysom. Send han en personlig melding så får du sikkert noe info.
#8290
Enkle batterispørsmål / Sv: Batterikassene på Partner/Berlingo
tirsdag 18. august 2009, klokken 12:18
Antar du kjøpte EL-11434 som stod på Finn.no ?

Denne tråden sier en del, men vel mest om Saxo om jeg ikke husker feil.
Ellers er det litt info på ElbilWiki Plassering av bukker når bilen skal løftes og Batteripakke
Du kan kanskje supplere når du har gjort deg ferdig  ;D
#8291
Ja det skal vel knake i en 2CV, så det passer jo bra ;D
#8292
Avansert: Batterier og Lading / Sv: PakTrakr
torsdag 13. august 2009, klokken 15:30
Foretar en liten opprydding og flytter et par innlegg jeg har hatt om PakTrakr i denne tråden.
Kanskje dette innlegget dermed blir litt i utakt med rekkefølgen i tråden  :-\

Sitat fra: Elmo
PakTrakr...Periodisk for mye rubbish data
Sitat fra: RoadRunner på torsdag 06. august 2009, klokken 11:26
Tolker dere slik at denne funksjonaliteten i praksis ikke er brukbar under kjøring.. og det var jo synd. Hvordan er det når bilen står stille / er under lading? Fungerer det bedre da ?
Godt spørsmål.
Jeg har ES1R (serial interface med memory) på to biler. Nedlasting av dataene i ettertid gir særlig mye rubbsih - gjennomsnittlig hver 10'ende linje inneholder bitfeil. - på begge bilene.
På den ene bilen fungerer direktelogging til PC mye bedre (ca hver 100'rede linje feil), både når den står stille og kjører, mens på den andre bilen får jeg ikke til direktelogging i det hele tatt.
Samme PC, samme RS232/USB overgang (samme mann :-)  :o

--- en dag senere ---
Jeg har nå testet å kjøre litt direktelogging og litt nedlasting av lagrede data på min P106.
Det ser ut for meg som ca 1% av linjene er korrupte på direkte, og ca 3% ved nedlasting av lagrede data.
Men, formatet har mange kontrollkarakterer og den tar seg stort sett inn på neste linje så hvis bare et program tar med kaste alle linjer med feil så har man mye brukbare data. 

Selv har jeg ikke programmert siden Turbo-Pascal tiden så jeg tror ikke jeg skal gi meg ut på noen programutvikling, men det burde være veldig enkelt.

EDIT 2010-03-05
Jeg legger inn et bilde som viser problemet med rubbish-data i filene mine.
#8293
Avansert: Batterier og Lading / Sv: PakTrakr
torsdag 13. august 2009, klokken 12:56
Det adapteret jeg brukte her har jeg kjøpt hos PS-data eller Komplett. Da jeg så ved første forsøk at det feilet mye så forsøkte jeg også å kjøpe et fra Clas. Det var ikke nevneverdig forskjell.

Noen (kanskje det var Boogie?) har sagt at de har samme problem med ren RS-232 seriekabel.

Skal prøve uten CurrentSensor.
#8294
Elbilen i Samfunnet / Sv: Statistikk 2008 Think, Kewet og Reva
torsdag 13. august 2009, klokken 08:55
Sitat fra: Boogie på torsdag 13. august 2009, klokken 06:55
De jeg har solgt har ihvertfall gått den veien.
Jammen da er det jo du som har skylda da  ;D
#8295
Vi har en PakTrakr tråd - her
men det er liksom litt vanskelig å henvise dit når man "bare" skal svare på er feilpostet spørsmål.

Men enig Elektrolux - vi må skjerpe oss

PS: Jeg har i etterhånd flyttet et par av mine PakTrakr innlegg herfra og til overnevnte tråd 
(http://parat24.com/forum/index.php?topic=1543.0)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA