Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Elmo

Sider: 1 ... 550 551 [552] 553 554
8266
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sv: Webasto
« på: ſøndag 20. Januar 2008, klokken 14:33 »
Tør ikke å la den stå med tenninga på i byen.

Min Saxo har sentrallås med ekstern remote, men det har kanskje ikke Th!nk ?
Hvis jeg skal ta en liten stopp for å handle litt lar jeg tenningen og Webastoen stå på, og låser med remote'en.
Og så har jeg en delbar nøkkelring fra Clas Ohlson (25-181), så jeg enkelt tar med meg allt unntatt tennignsnøkkelen.

8267
Enkle batterispørsmål / Sv: tap av batterikraft ved lavere temperatur
« på: Lørdag 19. Januar 2008, klokken 18:35 »
Nå kjører jeg PSA og har ikke blybatterier, men jeg har allikevel en kommentar til det du skriver.

Frem og tilbake er like langt, det vet alle :), men det er ikke sikkert at det er like "tungt".
Jeg kjører T/R Vettre (i Asker) - Nydalen (i Oslo) hver dag. Det er ganke flatt fra Vettre til Lysaker, så bratte tunge bakker gjennom Granfosstunnellen opp mot Radiumhospitalet, så ganske flatt til Smestad, så slake men tunge bakker opp til Gausta og så ganske flatt resten.

Saken er at jeg uansett årstid bruker ca 15-20% mere på å kjøre strekningen Nydalen-Vettre-Nydalen enn når jeg kjører Vettre-Nydalen-Vettre med full-ladet ved start.

Det ser ut for meg som de tunge bakkene fra Lysaker til Gausta "koster" mye mere når bilen er ca halvladet enn når den er ca full-ladet  :o

8268
Jeg gjorde som foreslått:
Tok ut en traksjons sikring, og deretter +polen på 12V batteriet.
Vifta stoppet allerede da jeg trakk ut traksjons sikringen, men jeg forstatte med 12V batteriet allikevel.
Etter innkobling igjen ser det ut som det løste feilen.
Jeg har riktig nok ikke hatt tid til mere enn en liten tur, stoppet helt og sjekket at vifta stoppet. Så det samme igjen. Vifta oppfører seg som den skal.

Takker for alle innspill. Hvis problemet ikke er 100% løst så tar jeg vel opp igjen tråden.

Hilsen Jørn og Elmo

 

8269
Takk uansett El Rayo. Vannpumpa byttet Enviro for meg for bare 2 måneder siden.

Griffel.
Ingen lamper eller oppførsel forøvrige tilsier at noe annet er galt.
Jeg kjøpte EvLite fra Evan like før jul, men har enda ikke prøvd det (har vært for kaldt). Tror du jeg kan finne ut noe via den?
Vet du om styringen er basert på jording av viftestrømkretsen? Da vil vel kortslutning til jord på ledningen mellom vifta og styringen i computeren føre til av vifta går.


8270
Det er normalt om kjølingen går en stund etter at du har stoppet.

Ja jeg vet det, men her snakker vi om konstant ikke bare en stund.
13 timer i natt (de første med lading) og 10 timer i dag.

8271
Hva har man instruksjonsbok til ?   Ref bildet under.
 
Vifta som går hele tiden er 15 (ikke 12), men det var vel klart :)
Beholderen med sirkulasjon er 11 (mens den uten er 2), så da er vel det greit  ???

8272
Takk for tips

Tja, det er jo ikke noe lokk på radiatoren da ...
Men hvis du mener lokket på de to kjølevæskebeholderene så er svaret ja og nei  :o

I den på høyre side (sett forfra) strømmer det blågrønn væske, mens i den venstre er det stillestående melkaktig væske.

8273
Jeg merket idag morges at kjølevifta på Elmo (Saxo) stod og gikk. Altså vifta helt foran på bilen som blåser inn i radiatoren. Også da jeg skulle hjem fra jobben ikveld gikk den så den har nok hengt seg opp.

Noen som vet om det er computeren eller en vanlig termostat på vannet som styrer vifta? Og om det er termostat, hvor den står. Været på østlandet for tiden innbyr ikke akkurat til å feilsøke utendørs.

Kan det skadelig at den går hele tiden, rent bortsett fra strømforbruket som tilsynelatende er minimalt. Kan batteriene bil for kalde ?

8274
Stiller man speilet litt lavt så ser man faktisk bremselyset på "hattehylla" inni bilen.
Mitt lyser ikke når jeg regenerer / bremser på motoren.
Skal jeg tro intruksjonsboka så er det en feil, men det er kanskje like greit ?!

8275
Jeg har Saxo, med webasto, og vet ikke hvor store duggproblemer dere med Think har, men antidugg klut er noe som fungerer utrolig bra (Biltema 36-1728).
Jeg brukte den først på eldre fossilbil med dårlig varmeapparat, og har siden alltid en liggende i alle mine biler - inkl Elmo.
Den skummer litt når du tørker over og så får den duggen til kondensere, slik at man ikke ser den, i lang tid etterpå.

 

8276
PSAbiler / REVA / Th!nk / Sv: Noen på Agder som har bygget om bensinbil?
« på: ſøndag 06. Januar 2008, klokken 22:19 »
Da foreslår jeg at du leser gjennom denne "tråden"
http://elbil.no/forum/index.php?topic=450.0

Selvom headingen er "Import" så går den etter hvert over til å omhandle ombygging.

/Elmo

8277
Limer inn et lite bremseråd Hens gav under et emne om veisalting.
Jeg har selv ikke tenkt på dette problemet før jeg nå leste rådet fra han.

Regenererende brems og salt på veiene er definitivt ikke noen god løsning.
Bremseskivene ruster.
Derfor er det viktig på vinteren å bremse litt ekstra før bilen parkeres.
Da tørker bremsene slik at rustingen reduseres
.


8278
Elbilen i Samfunnet / Private minibusser skal ut av kollektivfeltene fra 2009
« på: Torsdag 27. Desember 2007, klokken 15:10 »
Ja så er det bestemt at private minibusser skal ut av kollektivfeltene. men først fra 2009. 
I vedtaket til den nye skiltforskriften heter det at minibusser uten løyve kun gis adgang til kollektivfelt dersom de transporterer minst seks passasjerer i tillegg til føreren.
Har derimot minibussen løyve kan den fritt kjøres i bussfilene. Drosjer blir heller ikke berørt av forskriftsendringen.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2164787.ece
http://www.hegnar.no/okonomi/innenriks/article243264.ece

8279
I "instruktionsbogen";D til min opprinnelig Danske Saxo 2000 mod. står det.
"Når bilen er i fart og speederpedalen slippes, vil dette medføre en opbremsning af motoren og en genindvinding/opsamling af energi, der oplades på drivbatteriet.
Stoplyset kan evt. tænde i forbindelse med deceleration."

Men om de med "evt." sikter til at det bare skjer på enkelt modeller, eller om de mener at det er avhengig av hvor sterk oppbremsingen blir vet ikke jeg.

Jeg har selv lurt på om bremselyset lyser eller ikke ved bremsing med motoren, men jeg har aldri fått somlet meg til å be noen kjøre bak og sjekke.

8280
Trondkl nevnte fotgjengerhornet under et annet emne.
Jeg leste i instuksjonsboka for lenge siden at det skulle finnes et slikt på min Saxo. Jeg har knappen men det funker ikke så jeg trodde det i instruksjonsboka var bare skryt.
Det skal vel gå på samme sikringen som hornet så der er ikke problemet.
Noen som vet hvor det ligger fysisk? og evt har noen erfaring med hva som kan være årsaken til at det ikke fungerer ?

/Elmo

Sider: 1 ... 550 551 [552] 553 554