Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Elmo

#8236
Avansert: Avanserte reparasjoner / Sv: rele til varmeapparat?
mandag 02. november 2009, klokken 10:32
Komplett varmer koster vel ikke så mye mere enn 10.000,- ny? (ref Webasto på PSA)
Webasto forhandler er vel kanskje billigere ?
http://www.kcl.no/wsp/kcl/frontend.cgi?session=799872bb8f3690bc4faed76348c2bc&func=publish.show&func_id=4&table=PUBLISH

Etters kan det være lurt å søke etter "Webasto" på finn.no
#8237
Avansert: Avanserte reparasjoner / Sv: Kjører nå Thinken på 100A
søndag 01. november 2009, klokken 21:57
Sitat fra: PLUTO på søndag 01. november 2009, klokken 19:28
Sitat fra: Elmo på søndag 01. november 2009, klokken 12:50
Pluto, det hadde vært fint om du kan skrive noe om Clio på Elbil-Wiki  http://elbilwiki.nipen.no/wiki/Renault
Ok, men jeg er litt utdatert på nettbruken min for tiden. Hvordan logger jeg meg inn der for å skrive?
Bruker får du av meg. Innlogging oppe i høyre hjørne. Hvis du ikke er kjent med Wiki-editering så er det bare å titte på ejksisterende sider i edit mode.
#8238
Tidlige elbiler: PSA / Sv: Hurtiglader
søndag 01. november 2009, klokken 21:54
Sitat fra: PLUTO på søndag 01. november 2009, klokken 19:18
Takk Elmo for linken til Wiki. Det står en del JEG i den artikkelen. Hvem er forfatteren?
Hvis du trykker på "History"-fliken på toppen av en side får du se hvem som har skrevet. Men innholdet er i mange tilfeller ekstrahert fra diskusjoner i gammelforumet.

"Jeg" som stod i artikkelen om hurtigladerne var meg (Elmo), men nå har jeg  av-personifiert teksten.
Jeg har ikke kommet så langt at jeg har fått laget automatisk avbrytning av hurtigladingen enda, så jeg tar tiden og stopper når det er ca 90% på energimeteret i bilen
#8239
Avansert: Avanserte reparasjoner / Sv: Kjører nå Thinken på 100A
søndag 01. november 2009, klokken 12:50
Håper dere kan unnskylde en liten avsporing i denne tråden 8)
Sitat fra: PLUTO på lørdag 31. oktober 2009, klokken 10:18
Min Clio gir 265A opp bakkene om jeg skal holde farten oppe.
Sitat fra: PLUTO på lørdag 31. oktober 2009, klokken 14:49
Clio har ikke 3 fas motor. Det er en vanlig børstemotor som på PSA, men litt mer kraftig bygd. Den brenner derfor ikke kommutator og børster slik som PSA sin. Den har en toppeffekt på 21kW. Kjølt slik som på PSA med vifte.
Pluto, det hadde vært fint om du kan skrive noe om Clio på Elbil-Wiki  http://elbilwiki.nipen.no/wiki/Renault
#8240
Tidlige elbiler: PSA / Sv: Hurtiglader
søndag 01. november 2009, klokken 12:42
Må få lov til å henvise til Elbi-wiki  ;D

Hurtiglader PSA  http://elbilwiki.nipen.no/wiki/PSA:Hurtiglader
Ladekabel PSA  http://elbilwiki.nipen.no/wiki/PSA:Deler#Ladekabel
#8241
Elbilen i Samfunnet / Sv: Ulykke med elbil i kollektivfelt
fredag 30. oktober 2009, klokken 19:37
Sitat fra: Griffel på fredag 30. oktober 2009, klokken 00:17
Så vær ekstra forsiktig nær Høvik, her står det kanskje en stresset bilist stille med luke som vokser foran og laaang kø bak å venter på en liten åpning i kollektiv feltet.
Han skulle nok av til Høvik der du sier ja, men uhellet skjedde 100m før den "gule bilen".
Det som kanskje er mest farlig er hvis noen skal ut i en havarilumme, men . . . om de bare blinker i god tid og ser seg litt for så skal det jo ikke kunne være så farlig selvom vi kjører 50km/t fortere enn dem.
#8242
Elbilen i Samfunnet / Sv: Ulykke med elbil i kollektivfelt
torsdag 29. oktober 2009, klokken 22:47
Hadde selv en incident i kollektivfeltet for et år siden.
På E18 innover mot Oslo i morgenrushet, jeg kjørte ca 70 og køen gikk i 10-20. På Ramstadsletta fant en i køen plutselig ut at han ville kjøre kollektivfelt.  Uten blink eller forvarsel av noe slag kastet han bilen ut av køen. Hadde han bare gitt på skikkelig også så hadde jeg kanskje klart å bremse nok, men vel inne i kollektivfeltet hadde han god tid så jeg skled inn i han bak på stive hjul.

Han fikk hele skylda !  -  jeg var litt redd for at noen skulle komme med "påkjørsel bakfra" eller "skal alltid kunne stoppe på 1/3 av fri oversiktlig veilengde" - men det gikk bra.
Og Elmo fikk bare mindre karosseriskader - heldigvis.
#8243
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sv: Friskluft til Webasto
onsdag 21. oktober 2009, klokken 12:43
Sitat fra: Lynet på tirsdag 20. oktober 2009, klokken 20:31
Det er sikkert mange som er plaget med dugg i Think med Webasto. Årsaken er at varmeren kun resirkulerer luften.
Problemet på PSA er motsatt. Vifta er festet i hullet i torpedoveggen og er selve luftinntaket, så resirk er ikke mulig. Dermed kan det være vanskelig å få varme nok.

Sitat fra: Lynet på tirsdag 20. oktober 2009, klokken 20:31
Varmen kan nok bli noe lavere, men dugget blir ihvertfall borte 
Og det merker vi, til tross for 5kw Webasto så blir det ikke ordentlig varmt når det er minusgrader ute.
#8244
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sv: Think Vrak på dynga
onsdag 21. oktober 2009, klokken 12:38
Sitat fra: Elmo på tirsdag 20. oktober 2009, klokken 07:44
Sitat fra: El rayo på mandag 19. oktober 2009, klokken 15:56
Varmeapparatet er en 3 kilowatts vifteovn som er veldig kjekk å ha til å lade ut komplette batteripakker.
Det skulle jeg gjerne hatt.....
Tok meg tid og drog og hentet vameapparatet idag.
Fy for en dritt jobb å få det ut, særlig pga knust frontrute og MYE glass.

Men nå har jeg demontert hele dashbordet så hvis noen trenger noe somfinnesunder det så er jobben mye enklere. Så bla noe som så ut som en harddisk. Ulempen er at det nå er åpent for vær og vind.
#8245
Avansert: Avanserte reparasjoner / Sv: Webasto på PSA
tirsdag 20. oktober 2009, klokken 21:01
Sitat fra: pilt på fredag 16. oktober 2009, klokken 17:40
Eller beina har vel forresten fått litt lite blåst, selv om den stilles ned på beina.
Jeg har merket meg at luft ned på beina får du først når spjellet rett under radioen er nesten helt lukket. Men da syns jeg problemet er at gassfoten blir nesten kokt uten at resten av kupeen blir spesiellt varm.

Sitat fra: pilt på fredag 16. oktober 2009, klokken 17:40
.... han sa at det var noe som hadde brent i stykker og at den som nå settes inn er en nyere og bedre type og koster 10 000 kr.
Pass på få med den gamle! Jeg syns det er utrolig om den skal være helt defekt, og om ikke du kan få bruk for den er det helt sikkert andre her som er interessert i deler.  Se bare her på elbil-wiki hva man kan gjøre med mye iver og litt ferdighet.
#8246
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sv: Think Vrak på dynga
tirsdag 20. oktober 2009, klokken 07:44
Sitat fra: El rayo på mandag 19. oktober 2009, klokken 15:56
Varmeapparatet er en 3 kilowatts vifteovn som går på 120V (varme) og 12V (vifte) og er veldig kjekk å ha til å lade ut komplette batteripakker.
Det skulle jeg gjerne hatt, men med de åpningstidene blir det vanskelig å få tid til å dra dit.
Ser heller ikke i verkstedmanualen hvor eller hvordan det sitter, og er som kjent PSA mann (så langt).

Sitat fra: El rayo på mandag 19. oktober 2009, klokken 23:06
La til et bilde på en tidligere post.
Bilde?  Hvor ?
#8247
Humor og kanari / Sv: Litt luksus
fredag 16. oktober 2009, klokken 15:21
Sitat fra: pilt på fredag 16. oktober 2009, klokken 13:33
Hvor bør det kjøpes fra og hvor mye koster det?

Det har vært diskusjoner om 12V batteriet her, men jeg fant dem ikke i farten.
Selv kjøpte jeg nytt 12v batteri nylig. Tok bare ett med samme mål og Ah på Biltema. Ca 600,- om jeg ikke husker feil.
#8248
Avansert: Avanserte reparasjoner / Sv: Webasto på PSA
torsdag 15. oktober 2009, klokken 19:51
Sitat fra: El rayo på torsdag 15. oktober 2009, klokken 19:23
Innvendig renses systemet med flytende radiatorrens.
Tror det kan være tingen. Bilene mine er hhv 8 og 9 år gamle.

Har ikke erfaring med webasto fra tidl, men på en PV jeg hadde hjalp det utrolig å rense registeret inni. Der var en del av problemet at inn- og utløp i registeret var på toppen så all møkk i systemet ble liggende i bunnen av registeret og skape stadig mindre sirkulasjon. Såvidt jeg kan avgjøre er ikke konstruksjonen slik her.
#8249
Avansert: Avanserte reparasjoner / Sv: Webasto på PSA
torsdag 15. oktober 2009, klokken 16:17
Siden Pilt var inne på webasto i et par andre tråder.

Skulle gjerne hatt noen andres erfaringer. Kanskje særlig du Pilt som har hatt din webasto på rep et par ganger ?
Jeg syns ikke mine to biler blir varme nok når det er kaldt. Nå rundt 0 til +5 er det akkurat OK, men blir det minus så sitter jeg og fryser.

Det har vært snakk om å isolere vanntaken her tidligere, men det fikk jeg aldri somlet meg til.
Får vente til det blir litt kaldere i været som vi har nevnt her tidligere ;D
#8250
Humor og kanari / Sv: Litt luksus
torsdag 15. oktober 2009, klokken 16:10
Hvor mye måtte du ut med for slik luksus?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA