Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Elmo

#8161
Tidlige elbiler: PSA / Sv: Hurtiglader
lørdag 02. januar 2010, klokken 00:52
Såvidt jeg kan avgjøre i farten bør disse kunne brukes, og prisen på eBay var jo veldig gunstig.
Jeg kan imidlertid ikke garantere at ikke "Logic control" delen (ref datasheet) kan skape problemer. Det må prøves.

Eltek flatpack power har tilkobling til ekstern elektronikk (logic unit) og så lenge den er tilkoblet fungerer de ikke i serie. Dvs. kun en av flatpack'ene gir 48v spenning med elektronikken tilkoblet, så det måtte jeg fjerne. 
#8162
Dette er typisk et tema som passer veldig bra for diskusjon direkte på ElbilWiki.
Der er det lettere å utfylle hverandres informasjon, slik at man til enhver tid lett ser det mest oppdaterte, og så er det en - kanskje ikke så kjent - diskusjonsmulighet for hver artikkel på Wiki. 
#8163
Jeg vil også gjerne ønske alle Godt Nytt elbil-år.

For min del blir det nok mest fokus på NiCd i 2010. Har nylig kjøpt nødvendig utstyr og startet rekondisjonering, i første omgang for eget bruk.

Men når Boogies Lifepo prosjekt tar skikkelig av så henger jeg meg nok på der.


#8164
Humor og kanari / elbilrelaterte julegaver
fredag 25. desember 2009, klokken 00:18
Se hva jeg fikk til jul av barna (som er ungdommer). . . . Elmo i eventyrland video. Mon tro om det er elbiler der ?
#8165
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sv: Kort rekkevidde i kulde
tirsdag 22. desember 2009, klokken 14:06
Sitat fra: Elmo på tirsdag 22. desember 2009, klokken 00:35
På frontruta er del vel mere sansynlig at bruddet er i eller ved tilkoblingen, og der burde det være mulig å reparere.
Sitat fra: cra på tirsdag 22. desember 2009, klokken 07:52
Men da burde vel ingen av trådene fungert, siden det blir "striper"? Eller har de separate tilkoblinger utenfor lamineringen, muligvis?

Good point. Jeg vet ikke, men så lenge trådene er bakt skikkelig inn i ruta (ref. El Rayo) må man kunne anta at overgangen ut av ruta er det svakeste punktet.
#8166
Humor og kanari / Sv: Kjemper for raskere klimaendringer
tirsdag 22. desember 2009, klokken 00:42
Sitat fra: El rayo på mandag 21. desember 2009, klokken 23:56
Da får vi en ny istid i Norge.

Hvis du har sett på nyhetene de siste dagene så ser det ut som sør-europa får ny istid før oss her oppe.
Hørte forresten også på radioen at det var +1 grad i Longyearbyen for en ukes tid siden - visstnok all time high for desember der oppe.
#8167
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sv: Kort rekkevidde i kulde
tirsdag 22. desember 2009, klokken 00:35
Sitat fra: cra på mandag 21. desember 2009, klokken 15:16
Trådene i frontruta er såpass tynne at det sikkert er vanskelig, men jeg vil tro det er mulig også der.
Sitat fra: El rayo på mandag 21. desember 2009, klokken 23:19
Nei, frontruta er laminert, .... Varmetrådene ligger også imellom glasslagene så man kommer ikke til de for å reparere brudd.

På frontruta er del vel mere sansynlig at bruddet er i eller ved tilkoblingen, og der burde det være mulig å reparere.
#8168
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sv: Pimp my Think 2
tirsdag 22. desember 2009, klokken 00:30
Sitat fra: cra på mandag 21. desember 2009, klokken 23:18
Kanskje på tide NAF tar opp igjen runden med refleksdemonstrasjoner, slik at folk faktisk får se og oppleve hvor usynlige de er uten refleks, og hvor stor forskjell en enkel refleksbrikke kan gjøre når man går langs veien.
Slik demo er faktisk inkl i mørkekjøringen av førerkortopplæringen nå, men det er sikkert en del yngre enn 16-18 som trenger det vel så mye.

Og - JA - nå har denne tråden gått helt av sporet i forhold til tittelen
#8169
Avansert: Konvertering til elektrisk / Sv: Valg av gearkasse
mandag 21. desember 2009, klokken 10:45
Du skal kanskje bruke deler fra nyere Volvoer, men da jeg drev med Amazon og PV i "barndommen" hadde den elektriske overdriven deres bare plast-tannhjul og tålte svært lite belastning.
Trimmet B18 og B20 i kombinasjon med overdrive var en dårlig løsning :o  
#8170
Humor og kanari / Sv: Bilens svakeste "del" er sjåføren
søndag 20. desember 2009, klokken 22:55
Sitat fra: Griffel på søndag 20. desember 2009, klokken 14:30
Men husk at forplantningsevnen reduseres om det blir for varmt.
Interessant utsagn - tatt i betrakning tittelen på tråden ;D - eller kanskje
Bilens svakeste del er (på) sjåføren ;D
#8171
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbilen som bryllupsbil
lørdag 19. desember 2009, klokken 12:28
Stilig.

Seletun Transport reklamerer med at de benytter elbil til mye, men har ikke tatt den fullt så langt.
Kanskje hvis du sender dem et bilde?  :D
#8172
Humor og kanari / Sv: Bilens svakeste "del" er sjåføren
fredag 18. desember 2009, klokken 20:27
Sitat fra: elektrolux på fredag 18. desember 2009, klokken 17:01
Vil igjen anbefale å isolere selve vanntanken.
Jeg er klar over den tråden Elektrolux. Det er interessant og jeg skrev tilogmed i den for to år siden :o at jeg skulle prøve det. Men jeg klarte aldri å bestemme meg for hva jeg skal isolere med :(
Har lyd-dempe-skumgummi-plater liggende (antagelig de Boogie nevner i tråden), men jeg ser ikke helt hvordan jeg skal få det fint, så det har ikke blitt til (enda??). Derimot har jeg isolert slangene på den ene bilen (med rørisolasjon fra Biltema) og det hjelper faktisk en del bare det.

Har jo nevnt før at kona hevder mitt motto ang bilmekking er "får vente til det blir litt kaldere i været;D
#8173
Humor og kanari / URL adresser man gjerne skulle hatt
fredag 18. desember 2009, klokken 15:20
 ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Men, shit, jeg var for seint ute  :(

                 http://www.elmo.no
#8174
Humor og kanari / Sv: Bilens svakeste "del" er sjåføren
fredag 18. desember 2009, klokken 13:51
Sitat fra: elektrolux på fredag 18. desember 2009, klokken 13:17
Å parkere utendørs, kombinert med dårlig Webasto er en dårlig kombinasjon
Jeg har funnet ut at å starte webastoen 20-30 før jeg kjører innover (fra Asker til Oslo) er eneste måten å få varm bil hele veien. Gjør jeg ikke det så blir det såvidt litt lunk før E-18 som forsvinner raskt igjen når jeg kommer opp i 70-80 på motorveien.  Samme gjelder begge PSAene mine, ved temp under -5.
#8175
Tidlige elbiler: PSA / Sv: Peugot 106 - vil ikke lade
fredag 18. desember 2009, klokken 13:14
Sitat fra: elektrolux på fredag 18. desember 2009, klokken 13:06
Du kan også se på spylevannspumpen selv. Her er hvordan:
http://elbilwiki.nipen.no/wiki/PSA:How-to#Vindusspyler_som_ikke_virker
Når du har fullgaranti så er det vel greit å få byttet den, men prosedyren på elbilwiki er grei å vite om.  Spylepumpen på Saxo'n min ble byttet av Enviro da jeg kjøpte bilen, men etter bare 2,5 år streket den igjen, så det var da jeg forsket frem reparasjonsprosedyren Elektrolux viste til på wiki.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA