Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Elmo

#7906
Enkle batterispørsmål / Sv: 2004 model Kewet City-Jet 5 med 8500km
torsdag 12. august 2010, klokken 12:46
Det er nok for biler med NiCD batterier (Citroen, Peugeot og gammel Think) du har lest at de bør kjøres del del for å fungere optimalt.
Det er fordi NiCd batterier ikke har godt av å stå ubrukt lenge i oppladet tilstand.

Bly-batterier som Kewet/Buddy benytter derimot, skal være mest mulig oppladet til erhver tid. Så her vil de ta skade hvis bilen har stått utladet lenge.
Men med det faktum at det er så enkelt å holde bilen oppladet så det med lav kjørelengde neppe noe problem på denne bilen.
#7907
Sitat fra: kardang på onsdag 11. august 2010, klokken 17:46
Jeg har ennå ikke bestemt meg for voltstyrke,  men 96 volt er det som mange har valgt  denne størrelsen bil.

Jeg mener å ha lest et sted at grunnen til at de ofte velger 96V til konverteringprosjekter i USA har noe med spesielle/strengere regler der hvis man går over 100V.
#7908
Tidlige elbiler: PSA / Sv: dunkelyd når jeg skrur av tenningen.
onsdag 11. august 2010, klokken 18:56
Tråder har en tendens til å spore av, men til hjelp for andre er det en fordel om spørsmål fremkommer i headingen ;)

Ingen av mine biler har noen spesiell lyd når jeg slår av tenningen.
#7909
Tidlige elbiler: PSA / Sv: "During" i motorrommet
onsdag 11. august 2010, klokken 15:18
Sitat fra: Ando på onsdag 11. august 2010, klokken 15:04
hver gang jeg skrur av tenninga høres det (og kjennes) et lite dunk fra motorrommet. Spørsmålet blir da som på det forrige: er dette normalt? ???
Vanligvis starter man en ny "tråd" for nytt spørsmål,  men OK.

Regner med du mener lyden av hovedreleet som slår inn når du vrir om nøkkelen helt til der du starter en bensinbil (?).    JA - det er normalt.
#7910
Tidlige elbiler: PSA / Sv: "During" i motorrommet
onsdag 11. august 2010, klokken 14:49
Første steg på veg mot løsning er beskrevet her
http://wiki.elbil.no/wiki/PSA:How-to#Lekkasje_i_bremsevakumsystemet
#7911
Avansert: Batterier og Lading / Sv: Robometer på Think
tirsdag 10. august 2010, klokken 09:01
Sitat fra: Ken på mandag 09. august 2010, klokken 20:11
... jeg er ikke helt enig i at den er lettere å montere enn PakTrakr.
Mulig det ikke gjelder fullt så mye for Think som for PSA. På PSA er jo batteriene fordelt i 3 kasser (4 på de store) og du tilkobler Robometeret på ledningene mellom dem uten noen demontering, mens for PakTrakr må alle kassene demonteres.
Men også på Think så slipper du å holde styr på alle små-ledningene til PakTrakr når du velger Robometer.
#7912
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil eller ikke...
mandag 09. august 2010, klokken 10:04
Sitat fra: jkirkebo på mandag 09. august 2010, klokken 08:28
Hvis du allerede kjører Elise og vil kjøre elektrisk må det da være enklest å bytte den i en Tesla Roadster ?
Eller Elise Electric.
Tesla Rodster har jo i praksis Elise karosseri, men det finnes faktisk også elektrisk Elise fra Lotus.
Regular Elise vs Electric Elise - which is faster ???

http://www.youtube.com/watch?v=5HsNDvEr8OY
#7913
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil eller ikke...
søndag 08. august 2010, klokken 23:47
Sitat fra: Lanber på søndag 08. august 2010, klokken 22:18
Med et damaskus sverd hengende over seg i form av NiCd batterier til 100 høvdinger sier det seg selv at det skal godt gjøres å få økonomi i dette nesten uansett forutsetninger.  De ryker jo før eller siden. Håper det er så lenge til at alternativer er billigere enn i dag. Vi måtte ha en bil nr 2 (vel nr 3 egentlig men Elise`en kan knapt kalles dagligbil) og da ville vi prøve hvordan det var å kjøre elektrisk.
Det var vel Damokles som hadde sverdet du tenker på. Hvis man bare behandler NiCd riktig og får montert overvåkning (Robometer/PakTrakr) til hjelp for nettopp det, så er det ingen grunn til at de skal leve kort.

Jeg har selv hatt batterieksplosjon på Saxo før jeg hadde satt meg inn i hvordan man bør bahandle batteriene. Med noe egeninnsats og hjelp til rekondisjonering fra en "entusiast" kom allikevel ikke skaden på mere enn 10.000kr, og i samme slengen monterte jeg overvåkning til ca 4000kr. Siden har bilen gått 40.000km og batteriene er i følge overvåkingen fremdeles gode som nye.
#7914
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil eller ikke...
søndag 08. august 2010, klokken 23:37
Sitat fra: El rayo på søndag 08. august 2010, klokken 19:11
Har hørt om et tilfelle der elbilkjøp svarer seg. Vedkommende bruker elbilen i jobb og får kjøregodtgjørelse, takst pr km.
Ja jeg kjenner til det tilfellet du tenker på og det finnes helt sikkert flere.
Poenget mitt var at for mange ser ut til å kun ville satse på elbil hvis de er garantert å spare/tjene penger på det.
#7915
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil eller ikke...
søndag 08. august 2010, klokken 12:27
Sitat fra: bosonic på søndag 08. august 2010, klokken 02:19
... dersom jeg vil prøve en ting så bryr jeg meg ikke om at noen sier at det  ikke svarer seg økonomisk)

Enig. Har du feks noen gang sett et båt-kjøp eller for den saks skyld fossilbil-kjøp som "svarer seg økonomisk" :o
Hvorfor skal da på død og liv et elbil-kjøp svare seg ???
#7916
Kjøp og salg av deler og utstyr / "ELECTRIC" emblem/skilt
lørdag 07. august 2010, klokken 13:49
Sitat fra: Boogie på onsdag 21. juli 2010, klokken 10:10
Et lite spørsmål: Hvor fikk du tak i skiltet "electric"?
Sitat fra: 2EL på tirsdag 27. juli 2010, klokken 09:33
Nå har jeg funnet et sted som selger electric skiltet   http://www.cloudelectric.com/product_p/ms-001.htm  5,95 dollar koster den
Tenkte jeg skulle bestille noen fra URLen du din, men det ser ut som de kun sender med FedEx og UPS til Norge og med fraktpriser på godt over 10$ pr skilt.

Jeg google litt og fant en alternativ leverandør som såvidt jeg kan se (uten å faktisk ha bestillt) også sender med vanlig post for 33$ totalt nesten uansett hvor mange man bestiller
http://www.evparts.com/products/golf-cart/decals--and--emblems-dot/emblems---golf-cart/ac2810.htm
#7917
Jeg bladde litt rundt på websidene deres idag.

http://www.zerorally.org/route/route har fremdeles info om mini-rally:
"To accommodate differences in range and charging times for different types of vehicles, two different routes will be used. The shorter one (160 km) , best suited for most urban electric vehicles, follows the main highways for the most of the route from Oslo to Porsgrunn. The longer route, leaves the highways to travel local roads, including narrow dirt roads, making scenic detours through forests, over mountains and along breathtaking fjord landscapes. This route has a total length of about 750 km."

Litt vanskelig å forstå om du man fortsatt kan melde seg på.
http://www.zerorally.org/registration sier "Registration is now closed. Please take contact with Ms Kari Kaski kari@zero.no if you have any questions regarding registration

men så finnes også
http://www.zerorally.org/supplementary-regulation-1 som sier bla "The supplementary regulations are now available"

Ut fra deltagerlisten kan jeg ikke se at noen er påmeldt til mini-rally, men sånn var det vel i 2009 også.
#7918
Tidlige elbiler: PSA / Litium i PSA
torsdag 05. august 2010, klokken 11:31
Jeg syns dette innlegget fra Boogie fortjener å komme med i en PSA-tråd også.

Sitat fra: Boogie på torsdag 05. august 2010, klokken 08:30
44 celler kan være litt mye på vinterføre om man ikke kan redusere regen effekten..
På PSA bruker jeg 42 celler, og den er da merkbart piggere enn originalen uten at regen blir farlig kraftigere.

Kjører for tiden med en Saxo med 160 Ah pakke som faktisk gjør over 200 km på en lading. Sist onsdag kjørte vi Tønsberg-IKEA (Slependen) og retur uten å lade! Og da lå vi på ca 85 km/t hele veien.
#7919
Avansert: Batterier og Lading / Sv: Litium i Th!nk?
torsdag 05. august 2010, klokken 09:55
Sitat fra: Boogie på torsdag 05. august 2010, klokken 08:30
Kjører for tiden med en Saxo med 160 Ah pakke som faktisk gjør over 200 km på en lading. Sist onsdag kjørte vi Tønsberg-IKEA (Slependen) og retur uten å lade! Og da lå vi på ca 85 km/t hele veien.
Elmo likes this - for å bruke facebook termer ;D
#7920
Elbilen i Samfunnet / Sv: Zero Emission Rally 2010
torsdag 05. august 2010, klokken 09:51
Sitat fra: Boogie på torsdag 05. august 2010, klokken 08:26
Sitat fra: Elmo på søndag 06. desember 2009, klokken 16:22
Tenkte mere på mini-rallyet da ;)
Denne gangen er det dere fra vest som må frakte elbilen over med fossilbil og henger for å være med ::)
Kan ikke se at det er noe mini rally i år?
Eller er det jeg som ikke ser godt nok etter....

Klipp fra brosjyren som kom ut i desember ifjor (vedlagt i førte innlegg i tråden):
"The rally runs from Oslo to Stavanger. An optional shorter mini rally runs from Oslo to Porsgrunn."
Men om det fortsatt gjelder vet jeg ingenting om.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA