Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Elmo

#7801
Genialt.  Velkommen i klubben som ikke fryser om morningen ;D
#7802
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sv: 35 km
søndag 17. oktober 2010, klokken 20:40
Jeg forstår ikke helt. Sier du at du kjørte fra 100% og ned til nesten 0%, og bare kom 35km?
Det er iallefall alt for kort til at alt er OK. 
#7803
Elbilen i Samfunnet / Sv: 30 nye ladepunkter i Våler i østfold !
lørdag 16. oktober 2010, klokken 17:11
Sitat fra: Catalyzator på lørdag 16. oktober 2010, klokken 12:25
. . . . . 30 nye ladepunkter selv om de antagelig ikke har noen el-biler innen sitt område ennå . . . .
Mange - særlig journalister - går i denne fella og regner ladepunkter i forhold til elbiler det er, eller antall som bor i kommunen, men det er vel snarere tilreisende som trenger ladepunkter. Beboerne har jo stort sett lademulighet hjemme (med mindre kommunen er veldig stor i flateinnhold da).
#7804
Si det. Dette er vel primært et forum for elbiler - "elbilformum.no" som det heter
#7805
Noe av dette burde legges inn i teksten på elbilwiki El Rayo.
#7806
Humor og kanari / Sv: Hvorfor statistikk er så nyttig/unyttig
fredag 15. oktober 2010, klokken 12:31
There are three kind of lies:  Lies, damned lies, and statistics
#7807
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sv: Robometer
torsdag 14. oktober 2010, klokken 15:40
Å spandere 10% av bilens verdi på batteriovervåkning kan virke mye, men det er en god investering i forhold til pris på og problemer med et batterihavari.

Ref. feks denne tråden som du kanskje allerede har lest.
#7808
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sv: Robometer
torsdag 14. oktober 2010, klokken 14:46
"Elektrolux" her på forumet er den som har fått det utviklet så han bør kunne skaffe. Send han en "PM" eller mail.
Evt. så kan det også bestilles via http://elbilshop.no/parts.html  (nedesrt påsiden)

Du finner litt info om det på elbilwikwi.no  http://wiki.elbil.no/wiki/PSA:Batteripakke#Robometer

I tillegg så er "Nicometer" (Think EV monitor) virkelig noe å satse på for Think eiere!
http://wiki.elbil.no/wiki/Think:ServiceInstrumentet#Think_EV_monitor_.28Nikometer.29
http://www.evmonitor.info/p/think-ev-monitor.html

#7809
Må man ikke kjøpe aktiveringkode også ??
Sitat fra: Ken på søndag 26. september 2010, klokken 23:19
Software er ikke gratis og en aktivasjonskode må kjøpes for å få alle funksjoner.
#7810
Elbilen i Samfunnet / Sv: Vekk med elbilene
onsdag 13. oktober 2010, klokken 16:03
Kari Asheim, Fagansvarlig Transport i Bellona motsier Bjart Holtsmarks i E24 idag.
Hun sier rett ut det "vi" mener om BH's teorier (sitat) "Med respekt å melde: Dette er tull!"
http://e24.no/kommentar/article3854641.ece
#7811
Sitat fra: janhelge på mandag 27. september 2010, klokken 18:35
Omtrent hvor mye koster Nikometer aktiveringskoden/interfacekabelen?
Sitat fra: El rayo på tirsdag 28. september 2010, klokken 14:09
Pris får du av Nikolay think@evmonitor.info
Tror jeg ga ca 1600,- for 1 1/2 år siden komplett med brukt Palm.
Sitat fra: El rayo på mandag 27. september 2010, klokken 09:09
Jeg har forsøkt å få tak i løs OBD-plugg fra alle tenkelige kilder (Elfa har ikke) men har ikke funnet noen som kan skaffe løse.
Sitat fra: Boogie på onsdag 29. september 2010, klokken 09:22
https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=44-508-10&toc=0
#7812
Elbilen i Samfunnet / Sv: Vekk med elbilene
tirsdag 12. oktober 2010, klokken 10:36
Litt synd nå at diskusjonen om energieffektivitet og elbil vs. fossilbil, inkl kommentarer til Bjart Holstmark sin artikkel, er i full gang en annen tråd  også nå (antar at ikke så mange får med seg begge).

Derfor velger jeg på kopiere hit to veldig gode innlegg Øyvind hadde i den andre tråden.
Sitat fra: Lunde på mandag 11. oktober 2010, klokken 19:46
Uansett om om du aner en viss forskjell på epler og bananer kan ikke det sammenlignes med energi. Energi trenger vi til ymse formål. Kunsten er å bruke så lite energi som mulig og velge den energikilden som er mest effektiv til formålet.
Om vi MÅ brenne olje er det fornftig å bruke dem i biler til en virkningsgrad på 15-20% når den kan brennes der vi trenger varme for 90-95% virkningsgrad?
Vi bruker i stor grad strøm til å lage varme, inkludert fyringsanlegg og sågar fjernvarme.
Vi kunne med andre ord redusert energiforbruket betydelig og derigjennom miljøkonsekvensene om vi bare omfordelte forbruket.
Olje på et fyringsanlegg og strømmen vi sparer i samme prosess på elbil er et eksempel.

På en kilo biomasse, ved eller skogsavfall (kvist etc) kan du kjøre 1-2 kilometer om sluttproduktet skal være bioetanol. Om jeg brenner samme mengde biomassi i min vedovn som et alternativ til panelovner kjører jeg i praksis inst 20Km på strømmen jeg sparte. Kall det epler, pærer bananer eller hva du vil jeg kaller det "frukt"  ;)
Sitat fra: Lunde på mandag 11. oktober 2010, klokken 20:10
Et annet eksempel på epler og bananer innefor energi sektoren er bioenergi og solenergi vs biler med forbrenningsmotor og elbiler.
Setter du av ca 20m2 dyrkbar mark for å lade biofuel vil du i løpet av et år få et utbytte på mindre enn 1 liter. Energiinnholdet i denne literen er som kjent ca 6kWh eller 30-40% mindre enn en tilsvarende liter bensin eller diesel og gir følgelig tilsvarende høyere forbruk pr mil.
Du kan med andre ord kjøre 5-7Km med en biosaab pr år på 20m2

Jeg har solfangere på mitt udyrkbare tak, ca 10m2 grunnet alt annet enn gunstig mønerettning og takvinkel er mitt årlige utbytte 2-3000kWh Alternativet til denne varmen er størm i varmtvannsberedern og varmekabler i badgulv etc. Jeg slipper å pløye, høste prosessere og transportere min energi som de må fra åkrene.

Når jeg bruker 10m2 av mitt tak gir utbytte i spart strøm over 15 000Km årlig. Veier du det opp mot det doble arealet og et utbytte på maks 10Km på en forbrenningsmotor ser du galskapen. Sett deg ned med kalkulatoren å se om vi har åkre nok  :-\
#7813
Webastoen min har gul ledning, og kanskje bildet kan hjelpe deg til å garantere at du har funnet rett ledning (forutsatt at vi har samme type webasto :-) 
Selv så koblet jeg Easystarten inn på ledningen inne i bilen rett etter microbryteren. Da var jeg garantert å finne rett selvom ledningen der ikke er gul.

Helt klart at å la styringen trekke et rele vil gi deg best mulig signal til webastoen.
#7814
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil eller ikke...
mandag 11. oktober 2010, klokken 21:40
Sitat fra: AntiRegreim på mandag 11. oktober 2010, klokken 21:27
Beholde fossilbilen som reserve/langtursbil gjelder vel først og fremst de som kjøper 2-seter elbil? De som kjøper 4-5 seter, selger stort sett den gamle fossilbilen?
Du snakker om fremtiden som om det skulle være nåtiden.
Nei, vi som har kjørt 4(5) seters Citroen og Peugout med bare ca 8 mils rekkevidde i 3-4-5 år eller mer allerede har nok nesten alle beholdt fossilbilen.

Sitat fra: AntiRegreim på mandag 11. oktober 2010, klokken 21:27
Fossilbiler som står uten å forurense, koster skjorta per km  i årsavgift/obligatorisk forsikring/gummi/bremseveske. (Bremseveske må skiftes hvert 2.år selv om bilen har stått stille. Dekk blir sprø og farlige etter 5-6 år uansett om slitebanen er nesten ny.)
I tillegg kommer avskriving og rentetap dersom bilen har restverdi høyere enn vrakpanten.
Underlig hvordan du hele tiden snur på sysnvinkelen bare for å kunne argumentere mot andre - men greit det.

For mange hadde det klart vært lurere å leie bil eller melde seg inn i bilkollektiv for lengre turer, men vi er nå engang slik skrudd sammen da, at vi syns det er greit å ha en egen bil stående i påkommende tilfelle. Som du selv har sagt er jo elbilen idag nr.2 bil, og for å kunne være det må vi beholde fossilbilen. Nr.1 bil ikke fordi den brukes mest men fordi den ble innkjøpt først.
#7815
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil eller ikke...
mandag 11. oktober 2010, klokken 19:27
Sitat fra: Lanber på mandag 11. oktober 2010, klokken 19:08
Uansett om det er netto import av strøm eller ikke så er sansynligheten for at vi lader med kull og atom kraft om natta stor.
Grunnen er at vannkraft er lett å skru av mens atom og kullkraft har så lange opp og nedkjøringsperioder at de går nesten på konstant belastning. Derfor er strømprisen på natta tett på 0.
Men for vindkraft, som man etter hvert satser stadig sterkere på i Europa, er energien tapt hvis man slår av når etterspørselen synker. Her vil elbiler kunne lades med CO2-fri overskuddskraft om natten. Det har sågar vært nevnt at større elbilparker faktisk skal kunne fungere som energibank for slik overskuddskraft, og levere tilbake størm til nettet hvis/når de ikke er ute og kjører om dagen.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA