Genialt. Velkommen i klubben som ikke fryser om morningen
Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.
Vis innleggmenySitat fra: Catalyzator på lørdag 16. oktober 2010, klokken 12:25Mange - særlig journalister - går i denne fella og regner ladepunkter i forhold til elbiler det er, eller antall som bor i kommunen, men det er vel snarere tilreisende som trenger ladepunkter. Beboerne har jo stort sett lademulighet hjemme (med mindre kommunen er veldig stor i flateinnhold da).
. . . . . 30 nye ladepunkter selv om de antagelig ikke har noen el-biler innen sitt område ennå . . . .
Sitat fra: Ken på søndag 26. september 2010, klokken 23:19
Software er ikke gratis og en aktivasjonskode må kjøpes for å få alle funksjoner.
Sitat fra: janhelge på mandag 27. september 2010, klokken 18:35
Omtrent hvor mye koster Nikometer aktiveringskoden/interfacekabelen?
Sitat fra: El rayo på tirsdag 28. september 2010, klokken 14:09
Pris får du av Nikolay think@evmonitor.info
Tror jeg ga ca 1600,- for 1 1/2 år siden komplett med brukt Palm.
Sitat fra: El rayo på mandag 27. september 2010, klokken 09:09
Jeg har forsøkt å få tak i løs OBD-plugg fra alle tenkelige kilder (Elfa har ikke) men har ikke funnet noen som kan skaffe løse.
Sitat fra: Boogie på onsdag 29. september 2010, klokken 09:22
https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=44-508-10&toc=0
Sitat fra: Lunde på mandag 11. oktober 2010, klokken 19:46
Uansett om om du aner en viss forskjell på epler og bananer kan ikke det sammenlignes med energi. Energi trenger vi til ymse formål. Kunsten er å bruke så lite energi som mulig og velge den energikilden som er mest effektiv til formålet.
Om vi MÅ brenne olje er det fornftig å bruke dem i biler til en virkningsgrad på 15-20% når den kan brennes der vi trenger varme for 90-95% virkningsgrad?
Vi bruker i stor grad strøm til å lage varme, inkludert fyringsanlegg og sågar fjernvarme.
Vi kunne med andre ord redusert energiforbruket betydelig og derigjennom miljøkonsekvensene om vi bare omfordelte forbruket.
Olje på et fyringsanlegg og strømmen vi sparer i samme prosess på elbil er et eksempel.
På en kilo biomasse, ved eller skogsavfall (kvist etc) kan du kjøre 1-2 kilometer om sluttproduktet skal være bioetanol. Om jeg brenner samme mengde biomassi i min vedovn som et alternativ til panelovner kjører jeg i praksis inst 20Km på strømmen jeg sparte. Kall det epler, pærer bananer eller hva du vil jeg kaller det "frukt"
Sitat fra: Lunde på mandag 11. oktober 2010, klokken 20:10
Et annet eksempel på epler og bananer innefor energi sektoren er bioenergi og solenergi vs biler med forbrenningsmotor og elbiler.
Setter du av ca 20m2 dyrkbar mark for å lade biofuel vil du i løpet av et år få et utbytte på mindre enn 1 liter. Energiinnholdet i denne literen er som kjent ca 6kWh eller 30-40% mindre enn en tilsvarende liter bensin eller diesel og gir følgelig tilsvarende høyere forbruk pr mil.
Du kan med andre ord kjøre 5-7Km med en biosaab pr år på 20m2
Jeg har solfangere på mitt udyrkbare tak, ca 10m2 grunnet alt annet enn gunstig mønerettning og takvinkel er mitt årlige utbytte 2-3000kWh Alternativet til denne varmen er størm i varmtvannsberedern og varmekabler i badgulv etc. Jeg slipper å pløye, høste prosessere og transportere min energi som de må fra åkrene.
Når jeg bruker 10m2 av mitt tak gir utbytte i spart strøm over 15 000Km årlig. Veier du det opp mot det doble arealet og et utbytte på maks 10Km på en forbrenningsmotor ser du galskapen. Sett deg ned med kalkulatoren å se om vi har åkre nok
Sitat fra: AntiRegreim på mandag 11. oktober 2010, klokken 21:27Du snakker om fremtiden som om det skulle være nåtiden.
Beholde fossilbilen som reserve/langtursbil gjelder vel først og fremst de som kjøper 2-seter elbil? De som kjøper 4-5 seter, selger stort sett den gamle fossilbilen?
Sitat fra: AntiRegreim på mandag 11. oktober 2010, klokken 21:27Underlig hvordan du hele tiden snur på sysnvinkelen bare for å kunne argumentere mot andre - men greit det.
Fossilbiler som står uten å forurense, koster skjorta per km i årsavgift/obligatorisk forsikring/gummi/bremseveske. (Bremseveske må skiftes hvert 2.år selv om bilen har stått stille. Dekk blir sprø og farlige etter 5-6 år uansett om slitebanen er nesten ny.)
I tillegg kommer avskriving og rentetap dersom bilen har restverdi høyere enn vrakpanten.
Sitat fra: Lanber på mandag 11. oktober 2010, klokken 19:08Men for vindkraft, som man etter hvert satser stadig sterkere på i Europa, er energien tapt hvis man slår av når etterspørselen synker. Her vil elbiler kunne lades med CO2-fri overskuddskraft om natten. Det har sågar vært nevnt at større elbilparker faktisk skal kunne fungere som energibank for slik overskuddskraft, og levere tilbake størm til nettet hvis/når de ikke er ute og kjører om dagen.
Uansett om det er netto import av strøm eller ikke så er sansynligheten for at vi lader med kull og atom kraft om natta stor.
Grunnen er at vannkraft er lett å skru av mens atom og kullkraft har så lange opp og nedkjøringsperioder at de går nesten på konstant belastning. Derfor er strømprisen på natta tett på 0.