Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Elmo

#161
Mathew i Eco-drive som flere har kjøpt børster gjennom kan nå levere ladekabel hvor kontaktpunktene for hurtiglading er montert. Ca 350Euro + frakt.  Han selger også standardkabelen.
http://www.eco-drive.co.uk/marechal.htm
#162
http://www.elpelle.no

Denne konkrete saken bør Norstart og andre konverteringsentusiaster bruke for det den er verd i diskusjoner med myndighetene. Vi trenger forutsigbare regler for å minske risikoen ved å starte konverteringsprosjekter!

Likhet for loven !
#163
http://www.elpelle.no

Prosjektet hevder at "når fire jenter kan klare å konvertere en bil fra bensin til elektrisk så kan alle klare det".

MEN ... jeg forsøkte å spørre dem om det med godkjenning av ombyggingen og registrering av Pelle på EVS24.
De forstod ikke spørsmålet/problemet, så jeg regner med at noen har dratt utrolig hardt i mange tråder der.

Denne konkrete saken bør Norstart og andre konverteringsentusiaster bruke for det den er verd i diskusjoner med myndighetene.
#164
Sitat fra: Gaute på mandag 21. april 2008, klokken 21:19
Hei! Jeg, er på jakt etter rimligere kullbørster til min Saxo elbil, enn hva citroen forhandleren kan tilby.  er det noen som har noen tips. 
Sitat fra: Boogie på tirsdag 22. april 2008, klokken 00:06
Citroen er de som har de billigste delene til bilene våre, men entusiaster i UK fikk bestillt opp en stor serie fra produsenten av børstene for et år siden. Du kan prøve en mail til Matthew Trevantis i Eco-drive. Han tilbød børster til bilene på EV2007 for ca 750,- pr sett.  www.eco-drive.co.uk

Til info så har Matthew (matthew@eco-drive.co.uk) nå PSA børster igjen. Jeg har ventet siden januar og igår fikk jeg beskjed om at han har og kan sende nå. NOK 700.- + frakt.
#165
Er det noen som vet hvordan det går med Micro-Vett konseptet og Fiat som Go Green presenterte i oktober 2007 ???

Er EL-11900 fremdeles på veien ??

EL-11900

http://www.youtube.com/watch?v=TrzEt1uBRJ8

Fast-charging a Fiat Doblo electric vehicle in 10 minutes

http://www.youtube.com/watch?v=Rcbx57Azisw

Continous driving 300 km in Oslo

http://www.youtube.com/watch?v=Q8jb7mw8QVA
#167
SFOOR (Statens vegvesen sin spesialistgruppe for ombygde, oppbygde og reparerte kjøretøyer)

Hvis man Googler "SFOOR spesialistgruppe" så ser det ut som bare jobber med ombygging av motorsykler og at de har god dialog med NMCU. Se også dette innlegget

Jeg foreslår herved at Norstart eller en utsendt entusiastisk representant fra medlemmene forsøker å komme i like god dialog med SFOOR som NMCU tilsynelatende har klart.
#168
Elbiler i media / Klimabil 2009 - Youngstorget 24 og 25. april
torsdag 12. mars 2009, klokken 21:31
Så tilfeldigvis annonse for Klimabil 2009 i avisen idag.

http://www.zero.no/transport/klimabil-2009/

http://www.zero.no/transport/klimabil-2009-2
#169
Humor og kanari / Hva om IKEA tok over Th!nk ??
lørdag 28. februar 2009, klokken 14:26
 ;D
#170
Tidlige elbiler: PSA / Hvor langt kommer du med din PSA pr. lading?
torsdag 19. februar 2009, klokken 23:24
Mener ikke å starte noen konkurranse, men det kunne vært interessant å få noen andres erfaringer på hvor langt man kommer med Saxo og P106 på én lading.  Tilsvarende tråd finnes for Buddy.

Ser feks. at "Christian" overgår meg med god margin.
Sitat fra: Christian's profil
Saxo 1997 53000 km når jeg fikk den.  Kjørt 6000 km og maks 95,3 km mellom 2 ladinger.

Jeg har pers på 81km med Saxo'n. Med P106'en har jeg aldri klart mer enn 76km.
#171
I disse økonomiske krisetider ser vi dessverre ingen annen mulighet enn å måtte si opp André. 
#172
Humor og kanari / Vi feirer Griffel sine 1000 innlegg !
fredag 30. januar 2009, klokken 17:11
Vi feiret Elektrolux sine 1000 innlegg for en stund siden, og nå så jeg tilfeldigvis at Griffel har nådd 1001

GRATULERER !
#173
Jeg hørte denne på radioen her om dagen, og da måtte jeg lure på hva du kan ha gjort mot dem som fortjener en egen låt ? ;D

Refrenget går
          Don't blame it on sunshine
          Don't blame it on moonlight
          Don't blame it on good times

          Blame it on (the) Boogie  ;D


http://www.youtube.com/watch?v=vjW1iq4IO2k
#175
Her er høringsbrevet.  Høringsfrist 2. mars 2009.

Burde ikke Norstart vært blandt inviterte høringsinstanser ??
De eneste jeg i farten ser på listen som vi kan håpe på at ivaretar ombyggernes ønsker/kommentarer er  American Car Club of Norway, Elbil Norge AS og Think Nordic AS.

Jeg har ikke funnet selve direktivet (enda) til tross for at det står i høringsbrevet at
SitatHøringen sammen med direktiv og endringsforordning (på dansk) blir lagt ut i pdf-format med hyperlenker på Statens vegvesens nettsider www.vegvesen.no samtidig med at høringen sendes ut.
#176
Tidlige elbiler: PSA / Speedometeret streiker i perioder
mandag 29. desember 2008, klokken 20:06
Nå har speedometeret begynt å streike periodisk på P106en min. Samme bil som en stund har hatt problem med at varsellampen for elektrisk feil lyser nå og da (ref).  Så nå har begge PSAene mine problemer >:(
Mens speedometeret er "borte" går bilen litt dårlig og hakker voldsomt en gang i blant, og jeg har på følelsen at regenereringen ikke fungerer helt normalt.
Når speedometeret fungerer oppfører også bilen seg normalt (rent bortsett fra elektrisk-feil lampen).
Jeg har sett bla. her at slitte børster ofte er årsaken til at bilen går hakkete.

Jeg sjekket børstene for bare to måneder siden - da elektrisk-feil lampen først lyste, og selvom de da fortsatt hadde en del igjen så kjøpte jeg et sett børster fra Matthew T.

Jeg sjekket børstene igjen idag. Den mest slitte hadde fremdeles 3mm igjen til streken, men siden jeg nå hadde nye liggende så byttet jeg dem. Fulgte rådet om å file av dem litt på kanten og pusset kommutatoren litt med fint smergelpapir. Jeg gjorde også "stor reset".

Nye børster hjalp ikke :(  På den første forsiktige prøveturen med nye børster var speedometert "borte" og elektrisk-feil lampen lyste. Jeg drog ikke på så mye at jeg fikk noe inntrykk av om bilen hakket eller regenererte dårlig.
Så hva kan da være årsaken til problemet ???  Får liksom inntrykk av at det kan være "bare" en løs ledning :o
Noen som vet hvordan speedometeret styres, så jeg får en idé om hvor jeg skal lete ?
#177
Tidlige elbiler: PSA / PSA vindusspyler som ikke virker
fredag 19. desember 2008, klokken 18:24
Da Saxo'n var ny (for meg) fungerte ikke vindusspyleren og da fant jeg en tråd om dette i forumet, men det må ha være før den store forum-kræsjen for jeg finner ingenting på det nå.
Den gang fikset Enviro problemet på selgers regning så jeg vet ikke hva som ble gjort.

Nå har jeg samme problem på P106'n. Beholderen er full. Hører spylermotoren går når jeg tester, men det kommer ikke væske ut noe sted.  Ser i Haynes manual for fossilbilen at innerskjermen må av for å komme til.

Noen som vet hva årsaken kan være?

#178
Tidlige elbiler: PSA / Kjølevesken til batteriene renner ut
onsdag 17. desember 2008, klokken 12:00
Igår morges hadde ladingen på imn Saxo stoppet på ca 70% i løpet av natten og "elektrisk feil" lyste. Ladingen ville ikke starte igjen når jeg plugget ut og inn strømmen. Dette har skjedd meg en gang eller to før så jeg tok "stor restart" (ut med én traction sikring og av med minuspol på 12Volt). Ladingen kom igang igjen, men stoppet etter kort tid med samme symtom.
Jeg vet jo fra andre emner i forumet at vannpumpa kan være årsaken så jeg gjorde stor restart igjen, satte på lading og skulle sjekke gjennomstrømning i kjøleveskebeholderen. Stor var overraskelsen da beholderen var tom og det kom surklelyder fra pumpa som hadde lite væske å flytte på. Jeg avgårdre å kjøpte kjølevæske og helte på litt over én liter. Nå gikk pumpa normalt, men etter bare få minutter begynte det å surkle igjen. Ja - ja, luft i anlegget tenkte jeg å hlete på en ny liter.  etter noen minutter kom det igjen surklelyder og beholderen var tom. 
Da så jeg at kjølevæsken renner ut av et hull midt under batterikassen foran.
Jeg er enda ikke blitt klok på eksakt hvordan 3'er og 6'er kassen ligger foran, men dette er vel 6'er kassen (?)
Det betyr vel da at enten en slange eller et batteri lekker væske inni kassen.

Jeg har lest en del om batteridemontering fordi jeg har planer om å sette PakTrakr på min andre PSA (P106) som har litt dårlig rekkevidde, men nå ser det ut som jeg må omprioritere.

Kan jeg i det hele tatt se/komme til noe inni kassen uten å demontere den helt ??  Hadde jo vært godt om det bare er en slange som ha hoppet av. Jeg kjørte 2-300 meter til smørebukk og det er ingenting som tyder på ødelagte batterier. Bilen går helt fint.

En annen ting er:  Hvor kritisk er det om bilen nå blir stående en, kanskje lang, stund med 70% lading. Det er jo garantert ikke sunt å kjøre for å lade dem ut.
#180
Ser at enkelte har problem med å legge ut beskrivelser og bilder i forumet fordi filene blir for store.
En løsning ville selvfølgelig være øke maks-filstørrelsen forumet tillater men det er kanskje ikke ønskelig.

ImageResizer er et enkelt og lite gratisprogram fra Microsoft (!) som jeg benytter mye til å forminske bilder, både for hjemmesider og for bilder i dokumenter.
Etter installasjon får du en ekstra menyvalg i drop-down menyen ved høyreklikk på musa (se bildet). Bare markér alle de bildene du skal forminske og høyreklikk. Så åpnes det et nytt lite vindu hvor du kan velge ny størrelse. Programmet lager en kopi så orginalbildene ødelegges ikke.  For mere info, se her
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA