Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Elmo

Sider: [1] 2 3 ... 545
1
Kommer opp uten problem for meg.  Kanskje du må clear'e noe cash eller noe?

3
Tesla SW og AP / Sv: Tesla AP - Basic cruise Control
« på: Mandag 18. Mai 2020, klokken 12:21 »
Kjører selv - uten AP  ;D

4
Ventilasjon er vel enklest å få til ved å ta en slang fra vannfyllekretsen helt utendørs

5
Mii electric / Sv: AC lading Mii
« på: Fredag 15. Mai 2020, klokken 12:21 »
En interessant ting er at systemet opplyser om maks strøm på ladekabel. Jeg har ikke kunnskap om CCS-spesifikasjonen, men det er tydeligvis en handshake hvor laderen finner ut hvilken ladestrøm som er maksimalt for hver enkelt kabel.
Det er en motstand i støpslet som bestemmer det.

Jeg trenger tilgang til en 1-fas Type2-kabel sertifisert for 32A for å teste ytterligere.

Tidlig BMW i3 hadde vel iallefall det. Vet ikke ang nyere.

6
Trenger ikke disse batteriene kjøling om de lades utenfor bilen ?
Du behøver ikke sirkulasjon på kjølevannet, så lenge det er kjølevann i batteriene.
Det avhenger vel av hvor mye han skal ta ut? De blir vel ganske fort varme rundt 1C ?
Vel, når jeg tester batterier så trekker jeg 50A til spenningen kommer under 5V (=ca 2 timer) og de blir ikke håndvarme engang.
Hvor mye mere varme det blir på 100A (1C) eller over har jeg ikke noe erfaring med, men jeg tror ikke det er noe problem.
Batterieksplosjon hvis de ikke står lukket inne i kassene sine er vel større potensiale til problem enn varmen. 

8
Trenger ikke disse batteriene kjøling om de lades utenfor bilen ?
Du behøver ikke sirkulasjon på kjølevannet, så lenge det er kjølevann i batteriene.

9
Mii electric / Sv: AC lading Mii
« på: Fredag 15. Mai 2020, klokken 11:14 »
Har du eksempel på hvilke biler har blitt levert med 1-fas Type2-kabel? Med litt flaks så kjenner jeg noen som har en kabel jeg kan låne.

eUp fram til 2018 eller 2019.

10
e-up! / Sv: Köpa e-Up! 2014 som stått mycket still?
« på: Torsdag 14. Mai 2020, klokken 09:34 »
Det jag mest undrar över är just hur tiden påverkar batteriet. Särskilt om den står mycket med 100% laddning. Det pratas ju annars mest om hur många kilometer elbilsbatterier klarar. :)

Det er vel ett problem særlig i varmere strøk.
Husk og at 100% vist på bilen er ikke 100% på batteriet. Og der er vel VW av de med best buffer.

Jeg har 2014 eUp kjøpt ny. Ladet til 100% nesten hver dag. Har ikke merkbart endret rekkevidde. Men har kjørt 85000km da.

11
Mii electric / Sv: AC lading Mii
« på: Onsdag 13. Mai 2020, klokken 22:16 »
TAKK for den oppklaringen jkirkebo  :+1:

12
Mii electric / Sv: AC lading Mii
« på: Onsdag 13. Mai 2020, klokken 14:03 »
5A er riktig. Appen har 5A som minste strømstyrke. Dette bekrefter måleren min. Det går ganske nøyaktig 5A på minste instilling.
OK. Det rare er at jeg trodde standarden for Type2 ikke støtter under 6A  - men mulig jeg tar feil ???

13
Mii electric / Sv: AC lading Mii
« på: Mandag 11. Mai 2020, klokken 21:25 »
Så det er altså mulig å stille inn til 5A lading i bilen?
"edyrli" sa 5A, men jeg tror minimum er 6A både i bilen og på "ladekladden"

14
e-up! / Sv: Köpa e-Up! 2014 som stått mycket still?
« på: Mandag 11. Mai 2020, klokken 18:41 »
Kanskje litt høy, men jeg tror heller det er den på finn som er billig.
Finn-annonsen lyver forresten:
Det er en importbil, egentlig førstegangsreg 17.12.2014.  Første reg i Norge 28.10.2015

15
Mii electric / Sv: AC lading Mii
« på: ſøndag 10. Mai 2020, klokken 23:18 »
Og slik jeg forstår det, så kan man lade på «vanlig stikk» når det er unntaksvis. Og ikke hver natt.
Lade på 16A kan være like farlig allerede den første natten som nr 100. Grunnen til at 16A lading på vanlig stikk er ulovlig er at de færreste vanlige brukere evner å avgjøre om tilkoblingen er god nok.
Men som sagt, medfølgende kabel gir bare maks 10A.

Er ved  besøk på hytter litt over en times kjøretur hjemmefra.. og med såpass avstand at jeg ikke har lyst til å risikere å gå om eller måtte stoppe for lading på hjemturen.
Hurtiglading er til for å bøte på det problemet  :+1:

Sider: [1] 2 3 ... 545