Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - lillemarius

#16
BMW i3 / Dagstur Bergen-Oslo
torsdag 30. juli 2015, klokken 19:52
Har kjørt Bergen-Oslo i dag. Kjørte fra Nordhordland, men litt div oppdrag før jeg kjørte fra Åsane KL.08.00. Ble stående i kø etter et trafikkuhell før Oslo. Uten det hadde jeg vært framme Før 16.30 en gang. Lading: Dale, Eidfjord, Ål, Sokna. Kjørt helt normalt, Comfort hele veien. Hadde en del forbikjøringer på grunn av bobiler og diverse sakte ferietrafikk. Var litt bekymret for Eidfjord - Ål, så ladet til 95% på Eidfjord. Unødvendig bekymring, hadde 18% igjen på Ål uten sparekjøring i det hele tatt. Imponert over at denne strekninga gav forbruk på 13,0 kWh/100km. Spiste lapskaus på trivelig kro ved ladestasjon på Sokna. Utgift til lading ca 250kr. Spart bompenger ca 350kr! Må ellers sies at det store deler av turen var overraskende lite trafikk, og det var ikke kø på noen ladestasjon. Så en må sette av en del mer tid enn dette om en skal planlegge en slik tur. Kan ikke regne med at det går optimalt.

Konklusjon: Ikke veldig stor forskjell å kjøre i3 kontra dieselbil Bergen-Oslo om sommeren. Men mye billigere.

Edit: Fortsatte til fra Oslo til Knapstad i Østfold uten lading etter Sokna. Hadde 18% igjen ved ankomst.
#17
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Hurtiglader i Flekkefjord?
fredag 02. mai 2014, klokken 19:19
Stoppet tilfeldigvis ved hurtiglader i Flekkefjord i dag med dieselbil. Laderen så ut til å være operativ også med Combo. Kunne ikke teste ved å fylle dieselbilen dessverre(!).
#18
Ja, samme med meg. Måtte kjøre et par mil før kameraet ble kallibrert da bilen var ny. Dette er etter manualen.
#19
BMW i3 / Sv: Rekkevidde - Vinter
torsdag 13. mars 2014, klokken 17:37
Enig med siste innlegg. Jeg kjører også konsekvent i EcoPro fordi det gir en mer behagelig kjørestil. Det er min erfaring at dette faktisk også betyr en del for energiforbruket både med og uten ACC. Det forhindrer ikke at det av og til er flott å kjøre friskt i Comfort  :), men ikke i min daglige pendling i en tildels ujevn trafikkflyt på tofelts vei.
#20
BMW i3 / Sv: Ting jeg lurer på.
tirsdag 11. mars 2014, klokken 22:20
Får ikke tatt bilde pga reise, men det stemmer slik du har forstått det. Poenget er at reperasjonssettet tas sjelden (aldri) ut, og ved å feste brikken over det er den ikke i veien for andre ting som skal ut/inn. I alle fall har jeg vurdert det slik.
#21
BMW i3 / Sv: Ting jeg lurer på.
tirsdag 11. mars 2014, klokken 22:03
Jeg har festet autopassbrikken på innerveggen til "bagasjerommet" i frunken. Øverst framme over der reperasjonssettet for dekk ligger. Fungerer helt fint.
#22
Kjøpe elbil? / Sv: BMW i3 eller Nissan Leaf
mandag 10. mars 2014, klokken 21:11
Det som sjelden nevnes i debattene, er at BMW har utviklet en egen type hybridmotor som kombinerer to motorprinsipp. Dette fører til høyere effektivitet ved høye turtall, altså lavere energibruk ved høye hastigheter enn andre elbiler. Følgende nettsted forklarer dette på bakgrunn av pantetdokumentasjon:

http://www.greencarcongress.com/2013/08/bmw-20130812.html
Et par sitat:
"BMW's motor is primarily a synchronous permanent magnet motor, but with a specific arrangement and dimensions for the components used to produce the self-magnetizing effect only otherwise induced by reluctance motors. This additional excitation causes the electromechanical field formed by the current supply to remain stable even at high revs."
"The method, they note, leads to an increase in efficiency especially at high speeds, and that the result from using such a motor would be an extended cruising range."
I tillegg har denne motoren forholdsvis lav vekt og volum.

Ellers, som mange har påpekt, fører lav vekt på bilen til lavere forbruk ved ujevn kjøring og kjøring i kupert terreng. Det som er i3 sin ulempe energimessig etter min erfaring, er at den har svært høy aks rundt 80km/t, noe som frister til forbikjøring med flat pedal. Alle som ha prøvd det, vet at da tømmes en god slurk fra batteriet, faktisk mer enn jeg hadde trodd.
#23
e-Golf / Sv: eGolf vs konkurenter til eGolfs disfavør
torsdag 27. februar 2014, klokken 17:20
Er meget overrasket at Golf ikke leveres med varmepumpe og 32A lader (6-7kW). Elbilen er jo fossilbilen overlegen på alt unntatt rekkevidde. Derfor bør første bud være å levere utstyr som forlenger rekkevidde. Når det gjelder 32A-lading er det for meg viktig med tanke på feks at en kommer hjem til et par timer middag og en selv eller andre i familien skal ut på ny lang tur etter det. Ellers skryt til god pris på Golfen.
#24
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Status: Hurtigladere med Combo
søndag 23. februar 2014, klokken 21:13
Det skal i løpet av 2014 bygges ut slik at det blir god dekning for hurtiglading Combo på Vestlandet langs E39. Bra! Men det virker som det blir et hull mellom Heiane på Stord til Randaberg ved Stavanger. Med alle undersjøiske tunneler burde det vært noe i mellom. Noen som vet noe om dette? Blir f.eks. hurtiglader på Aksdal bygget om til Combo selv om det ikke er gitt melding om dette? Hva med rykte om stasjon på Mosterøy?
#25
BMW i3 / Sv: ChargeNow
tirsdag 18. februar 2014, klokken 20:57
Enig. Hadde kjøpt slik på flekken om det var mulig.
#26
BMW i3 / Sv: Første dager i en i3, og litt om utstyret
søndag 16. februar 2014, klokken 11:34
Kjøpte en ekstra lader fra Mennekes, mode 2 med schuko maks 13A. Denne er klassifisert IP67. Skal ha den liggende i bilen og ha orginalladeren hengende hjemme slik at jeg slipper pakke opp og ned lader hver gang jeg skal lade hjemme. (Dette fordi jeg må vente minst et halvårstid med å montere ladestasjon pga byggearbeid.)
#27
BMW i3 / Sv: Wallbox Pure
søndag 09. februar 2014, klokken 21:28
Er det noen som vet mer om BMWs egen Wallbox. Kommer den i 32A-modell (7,4kW) hit til landet? Evt når og pris?
#28
BMW i3 / Sv: Første test med 4 på terningen
fredag 24. januar 2014, klokken 22:52
Det er rart å lese slike tester. Tenker ikke bare på denne testen, men test av elbiler generelt. Skulle nesten tro at journalistene ikke har eiet elbil selv. For eksempel er ikke den ekstremt nøyaktige rekkeviddeindikatoren nevnt. De som har kjørt elbil noen år, vet at dette er svært viktig for uproblematisk kjøring. Dette er innovasjon på høyt plan med integrasjon med kart ol. Rart at det ikke er nevnt. Videre ser jeg ingenting om avansert batteristyring, som gir lang levetid. En virkelig stor fordel med BMW er at de trolig har standardisert batterimodulene slik at det blir lave kostnader ved senere utskifting til bedre batteriteknologi. Selv om dette ikke er bekreftet etter det jeg vet, er det uansett viktige sider som grunnlag for å vurdere verditap. Det er absolutt ikke sikkert at en moderne elbil som har lett utskiftbare batterimoduler med lang levetid skal ha større verditap enn en fosilbil.

Det rareste i artikkelen er likevel omtalen av motoren:
'Tidligere har BMW hatt sine fortrinn på kultiverte, sportslige motoregenskaper og avanserte girkasser. Nå er det «bare» en elmotor som ikke skiller seg merkbart fra det andre produsenter tilbyr.'
Har de virkelig ikke fått med seg at mens en fossilmotor krever allverdens tekniske tilpasninger for å fungere godt, har ikke elmotoren det problemet Videre trekker de ikke fram at BMWs motor har en avansert konstruksjon som gjør den særlig effektiv ved både lavt og høyt turtal.

#29
BMW i3 / Sv: Oversikt over utstyrspakker etc.
lørdag 04. januar 2014, klokken 15:30
En lydanlegg med stor effekt (høy Watt) har det av av to grunner: kunne spille høyt og kunne spille rent. Jeg vil anta at det vanlige anlegget kan spille høyt nok for de fleste(?) Men med 350W har HK-anlegget kapasitet til å ta alle topper i musikken mer uanstrengt og anlegget spiller dermed renere. Det største anlegget bruker nok litt mer energi, men jeg vil anta at forskjellen i energiforbruk er svært liten i praktisk bruk på de to anleggene. Jeg kan ikke tenke meg at det er en Klasse-A forsterker som er brukt. Denne kjører med full effekt fra strømforsyningen hele tiden slik at den med minst mulig forsinkelse kan gi strøm til raske skifter i musikken (transienter). Et slikt anlegg ville brukt 350W (ca) kontinuerlig, men et vanlig anlegg arbeider med mindre gjennomsnittlig effekt. Så vidt jeg vet er det forskjellige høyttalere på de to anleggene. Virkningsgraden (følsomheten) til disse har også innflytelse på energiforbruk. Det er godt mulig at de dyreste er best på dette området, men samtidig er det flere høyttalere som skal drives. Ellers spiller det ingen rolle hvilket batteri energien hentes fra. Til slutt er det hovedbatteriet som må fylle opp behovet uansett.
#30
Sitat fra: MortenH på torsdag 02. januar 2014, klokken 12:25
Tilleggsbemerkninger vedrørende i3 sin regenereringsfunksjon:

  • Det er ingen regenerering i lavere hastigheter (under 20 km/t)
  • Det er ingen regenerering i de nederste 2/3 av pedal-gangen
  • Det er ingen regenerering i gear N

For øvrig er uventet bortfall av regenerering et så pass farlig fenomen at produsenten har skrevet en særskilt advarsel knyttet til dette.

Se vedlagte mobilfoto av manualen på svensk, tilgjengelig i hanskerommet på demobilene.

Takk for foto av manual! Det bringer oss til utganspunktet for denne debatten:
Da er altså mitt viktigste ønske til forbedring av BMWi3 at denne siden kan strykes i manualen. I tillegg at sikkerhetssystemene også virker i mørke.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA