Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - BE

#31
Model 3 / Sv: Forbedret ladefart på 2021 SR+ LFP!?
torsdag 18. november 2021, klokken 12:50
Til informasjon fikk jeg 100 kW ved SOC på 51% under optimale forhold og temperatur i sommer, så at den nå kan motta over 120 kW ved 4 plussgrader er jo veldig bra! Det er tydelig at de har justert på ladekurven på LFP batteriene.
#32
Model 3 / Sv: Rattvarme SR+ MIC
torsdag 18. november 2021, klokken 07:36
Sitat fra: Pitmairen på onsdag 17. november 2021, klokken 20:44
Nå fikk jeg plutselig varme i ratt og bakseter aktivert på min SR+!  :D
What? Fortell?
Har du/dere kjøpt varme i baksetet på bilen, eller er det en softwareoppdatering som fikset dette? Jeg ser ikke noe til dette på min bil (Levert Juni i år)

Edit: Jeg har ikke betalt ekstra for varme i baksetet, for det trenger jeg ikke. Men varme i ratt kunne jeg godt tenke meg.
#33
Sitat fra: ev55 på mandag 15. november 2021, klokken 21:28


Så vidt jeg vet, så balanserer M3 også på andre SOC nivåer enn 100%. Den har en avansert BMS.
Det er korrekt, det gjelder egentlig alle moderne elbiler.
Men! Det er et unntak på Tesla, og det er bilene med LFP batterier, disse batteriene har en veldig horisontal utladingskurve, og er derfor vanskelig å balansere skikkelig i det "normale"  20-80% SOC-vinduet som anbefales på de fleste andre batterier. Dette er grunnen til at disse batteriene anbefales topplading med jevne mellomrom (f.eks. en gang i uka). Til gjengjeld tåler disse batteriene mye bedre å bli ladet til 100%, så det har veldig lite å si på levetiden.
#34
Helt enig, må være noe galt med justeringene på bilen. Jeg har månedsabonnement på vaskemaskin, og har sikkert vasket børsteløst 30-40 ganger siden i sommer, ikke en dråpe noen plass.
#35
Model 3 / Sv: Vanlig cruise-kontroll
fredag 05. november 2021, klokken 09:29
Sitat fra: ViktorS på torsdag 04. november 2021, klokken 15:20


Så, en "dum" autopilot finnes altså? :)
Ja, inne på Autopilot menyen kan du sette cruice kontroll til å aktivere på "Nåværende fart" eller "fartsgrense".

Med denne satt på nåværende fart vil du låse farten på den hastigheten du kjører når du aktiverer fartsholderen. Så kan du sette den til fartsgrensen enten ved å trykke på fartsgrensen på skjermen, eller ved å holde girvelgeren ned et sekund.

Helt "dum" er den ikke, bilen holder avstand som den skal og fantombremsingen blir jeg ikke kvitt, men kan sette farten til det jeg vil ha og ikke det bilen "tror" den er.

Edit: Dette var det jeg ville frem til
[ You are not allowed to view this attachment ]  
#36
Model 3 / Sv: Noen erfaringer fra Tesla Service Skøyen
torsdag 04. november 2021, klokken 11:03
Sitat fra: Løytnanten på torsdag 04. november 2021, klokken 10:12
Denne saken dreier seg om at et autorisert merkeverksted har forsømt seg grovt på et punkt som, om det ble rapportert til Biltilsynet, som er kontrollorgan for bilverkstedene, ville kunnet ført til tap av autorisasjonen.

At jeg som fører av bilen burde oppdaget dette tidligere, er jeg helt enig i, men det fratar ikke Tesla Skøyen det aller minste for ansvaret.
Helt korrekt!

Det er jo helt ufattelig at et merkeverksted kan levere ut en bil med dekk slitt til korden!

Kan det være at hjulstillingen din ble feil etter første verkstedsbesøk, og at dekkene ble slitt ut i løpet av disse 10 dagene før du byttet til vinterhjul og ble oppmerksom på slittasjen selv?
Det ville i så fall forklart hvorfor du fikk bilen utlevert, samtidig kunne Tesla også fikset opp denne feilen ved å gi deg et par nye dekk som ble slitt ut etter bytte av "Upper Control Arm". Spør du meg hadde dette vært en måte Tesla Service Skøyen kunne reddet seg ut av denne situasjonen, slik det er nå har de virkelig dummet seg ut!
#37
Model 3 / Sv: Servicepriser Model 3 - 2. års service
søndag 31. oktober 2021, klokken 14:53
Du skal jo ikke under bilen når du fikser bremsene, så da bruker ikke jeg støttebukk i alle fall (Jeg bruker en stabil og kraftig garasjejekk). Uansett er det enkelt å skyve en støttebukk under hjulopphenget som en ekstra sikring.
#38
Tesla SW og AP / Sv: FSD Beta for "vanlige" sjåfører
fredag 29. oktober 2021, klokken 12:09
Uansett er det mest sannsynlig "evigheter" til noe slikt er godkjent brukt i EU, og jeg syns oppriktig synd på alle de som har betalt i bøtter og spann for dette og som aldri kommer til å se noe som helst til dette. Man kan faktisk undres over at det i det hele tatt er lovlig når en ikke kan angre på dette i ettertid og få pengene tilbake når produktet fullstendig uteblir.
#39
Model 3 / Sv: Ny SR+ eller brukt LR
søndag 24. oktober 2021, klokken 00:19
EPA (fulladet) viser 424km på vår SR+, 2021 med LFP batteri.
#40
Model 3 / Sv: Må låse opp mobil før den låser opp bilen
tirsdag 12. oktober 2021, klokken 08:21
Tusen takk! Den var kjekk  :+1:

Fra manual:
Koble en førerprofil til en nøkkel
Du kan koble en førerprofil til en spesifikk nøkkel (eller
nøkler), for å la Model 3 automatisk velge riktig
førerprofil når den koblede nøkkelen registreres, når du
nærmer deg bilen og åpner førerdøren. For å koble en
førerprofil til en nøkkel må du først kontrollere at du
bruker den ønskede førerprofilen. Naviger til Kontroller >
Låser, og trykk på +-ikonet. Du kan legge til en godkjent
telefon, nøkkelkort eller nøkkelfjernkontroll ved å følge
instruksjonene på skjermen. Når paringen er fullført,
trykker du på førerikonet for å koble nøkkelen til den
ønskede førerprofilen. Navnet på førerprofilen vises
under nøkkelen for å vise at de er sammenkoblet
#41
Model 3 / Sv: Må låse opp mobil før den låser opp bilen
tirsdag 12. oktober 2021, klokken 07:16
Sitat fra: ladov på mandag 11. oktober 2021, klokken 18:16.... kobling av førerprofiler til mobil ...
Heyheyhey, man finner stadig noe nytt i disse bilene!
Dette har jeg savnet mulighet forå gjøre og alltid lurt på hvorfor bilen er så smart, men at man må velge førerprofil på skjermen. Hvor i menyene kobler man førerprofil mot mobilen?
#42
Model 3 / Sv: Feil på Sentry Mode
mandag 11. oktober 2021, klokken 14:38
Klart den er god nok, men høres ut som om den har feilet. Helt klart en garantisak, og tipper du får ny uten noe pes.

Uansett syns jeg det er rart det er benyttet en vanlig USB minnepinne, for den skrives jo til hele tiden og da skal det vel mye til at den kan vare særlig lenge. På sikt er det kanskje like greit å installere noe som fungerer bedre, som en SSD-disk f.eks.

Kanskje vil Tesla selv måtte begynne å levere noe bedre dersom disse begynner å feile i store mengder, så det beste er uansett å reklamere.
#43
Model 3 / Sv: Model 3 LR 2021 med 614km rekkevidde
onsdag 06. oktober 2021, klokken 18:40
Når du får VIN nummer starter Kinabiler med LRWxxxxxxxxx
#44
Model 3 / Sv: Sentry mode, kan ikke huke av noe
onsdag 06. oktober 2021, klokken 12:41
Kanskje det ordner seg når oppdateringen du har er installert?
#45
Model 3 / Sv: Rattvarme SR+ MIC
onsdag 06. oktober 2021, klokken 12:38
Kjøp av rattvarme på SR+ er ikke tilgjengelig enda.

"A couple of weeks" - dersom uttalt av Elon, kan være veldig lang tid. Er vi heldig kan vi kjøpe det til oss selv som julepresang.

Tesla65: Det stemmer ikke det du er fortalt. SR+ som produseres nå har varme både i ratt og baksete, men dette er ikke aktivert. Varme i baksetet kan aktiveres via kjøp i app, koster kr 3700,- og aktiveres umiddelbart. Varme i ratt skal være installert på nye biler, men det er ikke aktivert, og det er fortsatt ikke noen mulighet å få dette aktivert via app/nettside.

LR og Performance har dette aktivert som standard.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA