Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - BE

#1516
Leaf 2010-2017 / Sv: Nissan forsikring
tirsdag 22. november 2011, klokken 14:36
Jeg har tegnet Nissan forsikring gjennom Enter.

Full kasko, 16000km, topp bonus, 4000,- egenandel. Totalt kr 2468,- pr år. Beste pris på kaskoforsikringen jeg noen gang er tilbudt!

Dette måtte selvsagt være et "kom til oss tilbud", og måtte selvsagt spørre hva prisen ville bli skrudd opp til om et år. Det viste seg at dette var en avtale som gjaldt de neste 3 årene.

Denne bilen blir bare bedre og bedre for hver eneste dag  ;D
#1517
Carwing / Sv: Nissan Carwings
tirsdag 22. november 2011, klokken 14:02
Jeg koser meg skvett i hel med denne bilen, mitt største irritasjonsmoment er at det er lansert app bare til iPhone her i Norge, og ikke til Android. (Da er det sannelig ikke mye å irritere seg over)

Trøsten må være at med Opera 11.50 installert på mobilen, klarer jeg å logge på Carwings på følgende adresse:
http://www.nissan.no/YouPlus.html

Irritasjonen over manglende dedikert applikasjon ble plutselig betydelig redusert, dette fungerer greit i påvente av dedikert applikasjon på Android  ;D
#1518
Lading / Sv: Ladeuttak\klump\kontakt\10A\16A
tirsdag 22. november 2011, klokken 12:23
Som det sikkert er nevnt mange ganger tidligere, vil du også ha fult utbytte av regenereringen når batteriet er på 80% lading. Så dersom du klarer deg gjennom dagen med 80% lading, er det uten tvil å anbefale dette som topplading. Jeg kommer bare til å lade til 100% de gangene jeg vet at rekkevidden kommer til å bli strukket maksimalt.
#1519
Lading / Sv: Ladeuttak\klump\kontakt\10A\16A
tirsdag 22. november 2011, klokken 11:59
Sitat fra: daggad på tirsdag 22. november 2011, klokken 08:21

Ja du har et poeng. En kan ikke som du sier basere seg på at de skal stå på 100%. 80% er eneste mulighet med timer, la oss håpe de oppdaterer software til at en selv kan velge når den skal stoppe. Og jeg selv hadde hatt muligheten til 70% så muligens hadde jeg brukt det da det vil rekke til alle viktige turer her omkring.

På Timer kan du velge 80 eller 100% på ladingen (Hvis du ikke mener at 80% er eneste valget foruten 100%, som da er rett). Jeg ser ikke poenget med at en skal lade til 70%. Disse Li-ion batteriene tåler nok langt mer enn det vi frykter. Husk at batteripakken er på 24 kWt, men vi "får" bare 21kWt til disposisjon. Jeg tipper dette er fordi dem har sikret seg nettopp mot å stresse batteriene med overlading av enkeltseller.
#1520
Leaf 2010-2017 / Sikring av ladekabel
søndag 20. november 2011, klokken 19:43
Her er tips for å hindre lett tyveri av ladekabelen.

Som dere sikkert kjenner til er det fult mulig å handle en 16A ladekabel tilhørende trillingene, slik som Mitsubishi i-MiEV, og bruke denne på Nissan Leaf. Hos forhandler i Stavanger koster denne kr 6870,- inkludert moms. Dette er med andre ord en kostbar gjenstand og ikke noe en normalt lar ligge ubevoktet i det offentlige rom. Ved bruk av forskjellige ladepunkter er det ikke alltid tilrettelagt for låsing av kabelen, og det er fort gjort for noen å nappe den med seg.

På ladepunkter hvor vi må bruke nøkkel vil kabelen være sikret når luken låses. Den eneste måten å ta med seg kabelen da er å låse opp luka, eller klippe av ledningen. Alle som kjører El-bil vil med andre ord kunne låse opp og ta med seg denne kabelen, men jeg velger å tro at brukerne av elbil i dag er såpass seriøse at dette ikke forekommer.

I tillegg fant jeg at du kan hindre at noen veldig enkelt napper med seg kabelen ved å bruke en hengelås som vist på bildet. I dette tilfellet er det riktignok "smør på flesk" siden både støpselet og pistolen er sikret, og et eventuelt kjapt tyveri av kabelen vil her kreve at du klipper den på begge sider av kontrollboksen. Ved lading tilkoblet vanlige stikkontakter vil hengelåsen fungere som eneste sikring mot tyveri.

Vedlagt bilder som viser sikring av kabelen.

Edit:
Se der ja, det var allerede tilrettelagt for låsing av pistolen. Det lille hullet hadde jeg aldri oppdaget hvis det ikke var for tipsene av jkirkebo og Lars, tusen takk  :) Jeg legger ved et bilde av låsingen, og kan bekrefte at det ikke er mulig å ta ut pistolen eller stoppe ladingen når det står en liten hengelås i denne.
#1521
Leaf 2010-2017 / Sv: Veiledende vs pris hos forhandleren
lørdag 19. november 2011, klokken 21:27
Jeg kjøpte ikke hjul på Ålgård Auto, men har fått god pris på Hakka R dekk med felger som vedlagt.
#1522
Leaf 2010-2017 / Sv: Brukererfaringer Nissan Leaf
lørdag 19. november 2011, klokken 21:11
Jeg har den stående på auto hele tiden. Da er det markeringslysene nede fremme som er tent i dagslys, og med en gang du f.eks. kjører inn i en tunnel tennes vanlig nærlys samt baklys. Det er ikke påbudt med baklys på dagtid.
#1523
Leaf 2010-2017 / Sv: Brukererfaringer Nissan Leaf
lørdag 19. november 2011, klokken 20:46
Sitat fra: Kallagtunet på lørdag 19. november 2011, klokken 20:32
Uasett type høres jo 5 - 10 sekunder forsinkelse ut som ett problem hvis en veksler mellom nær og fjern?

Det er ikke et problem fra fjern- til nærlys, fordi alle 4 nærlysene er tent hele tiden (Ja, det er 2 på hver side :) ). Men ved første oppstart av fjernlyset, vil det ta 5-10 sekunder før disse har full effekt. Dette kan selvsagt være et problem dersom du trenger fjernlysene tente umiddelbart. Dersom du vil blinke på noen kan du egentlig bare glemme dette med HID installert på fjernlysene.

Sitat fra: Go-carter på lørdag 19. november 2011, klokken 20:35
På H7 f.eks., som Think har, så er det samme pæra som lyser hele tiden, kun et lite metallskjold som flyttes med en solenoid. Så med andre ord null tap når man bytter... :)

H4 derimot ja, der vil man ha et lite tap. Men der er fremdeles begge lederne i samme rør, så gassen vil være varm.
Jeg tror du blander litt her, i alle fall med H4 pæren. Jeg har hatt en slik installasjon flere år, og her var det også et metallskjold som flyttet på seg ved bytte mellom nær- og fjernlys (Det finnes også noen billige jalla-H4-HID installasjoner som har HID på nærlyset og en liten gjødepære på samme sokkelen som tennes ved nærlys).

H7 har jeg på stasjonsvogna, og på den fungerer det bare som nærlys hvor fjernlyset er en separat reflektor med egen pære.
#1524
Leaf 2010-2017 / Sv: Brukererfaringer Nissan Leaf
lørdag 19. november 2011, klokken 20:15
Sitat fra: Kallagtunet på lørdag 19. november 2011, klokken 20:13
Betyr det at de bruker 5 - 10 sekunder hver gang en veksler mellom nær og fjern? I så fall er det vel ett potensielt problem?
Så vidt jeg vet skrur ikke nærlysene seg av, fjernlyset kommer i tillegg.
#1525
Leaf 2010-2017 / Sv: Brukererfaringer Nissan Leaf
lørdag 19. november 2011, klokken 19:34
Jeg ser nå at H9 er standard 65W, så da burde det ikke være problem med 55W HID pære. Uansett så får en mye kraftigere lys med en 35W HID enn en 65W halogenpære, selvsagt enda mer med 55W HID. Men husk at 55W HID også har lavere levetid, selv om dette ikke normalt er et problem på fjernlys da dem normalt ikke blir brukt så lange tiden. Ising på lyktene er ikke et problem i mitt område, så jeg trenger ikke den ekstra spillvarmen.

På fjernlys er det av mindre betydning om reflektoren ikke er laget for HID. Lysbuen er plassert omtrent på samme plass som gjødetråden i halogenpæren, og da blir lysspredningen temmelig bra på fjernlys. På nærlys er dette av større betydning, spesielt dersom det ikke er linselys.

6000K er nok det lyset som er nærmest naturlig dagslys, men vil ha en aning blåskjær spesielt i kantene.

Dersom noen er fristet til å slå til på et slikt HID-sett, må dere være oppmerksom på at det tar 5-10 sekunder før HID-pærene får skikkelig opp fresen når de tennes kalde.
#1526
Leaf 2010-2017 / Sv: Brukererfaringer Nissan Leaf
lørdag 19. november 2011, klokken 17:31
TIl dere som vurderer HID fjernlys. Husk at 35W HID er det som er vanlig. En 45W halogenpære har en lysstyrke på ca 8-900 lumen, en 35W HID pære er gjerne noe over 3000 lumen. Med andre ord en enorm forskjell fra vanlig halogen. Belastningen på ledningsnettet er normalt mindre enn det det er med halogenpære, og varmeutviklingen på pæra er selvsagt også lavere. Jeg vil normalt anbefale å gå for 4300K på fargen på en standard bil, men siden LED-pærene på bilen originalt er ganske blålig, er det godt mulig at det passer bedre med 6000K eller 8000K på HID-lyset. Jeg ville ikke handlet 55W utgaver, det medfører større varmeutvikling og mer belastning på eksisterende ledningsnett, samt at 35W er tilstrekkelig for de aller fleste.

Det er ikke alle som er klar over det, men det er fult mulig å finne et komplett sett med H9-halogen til under kr 200,- inkludert frakt. For å hjelpe dere litt på vei kan dere søke på "HID H9 4300 SLIM BALLAST" på Ebay. Eventuelt 6000K på fargen. Slim ballast, for disse tar mindre plass i motorrommet. Direktelink for den som er ekstremt lat. Husk å sortere etter lavest pris inkludert frakt.

Jeg har kjørt i over et år med et slikt H7 sett på nærlysene på stasjonsvogna, og det fungerer aldeles utmerket (Det er linsebasert nærlys, så det plager ikke motkjørende kjøretøy med uoriginal HID installasjon). Jeg kjøpte et ekstra komplett sett med pærer og ballast til under kr 200,- for å ha reservedeler, men det har fungert knirkefritt til nå.
#1527
Leaf 2010-2017 / Sv: Ønskeliste - neste modell av Leaf
lørdag 19. november 2011, klokken 11:41
Ja, det nærmer seg noe slikt jeg ønsker. Siden bilen ikke er laget i syrefast rustfritt, vil andre komponenter svikte før motor og drivverk, omtrent som en klassisk Toyota med andre ord.

6000 ladesykluser med 10 mil pr. syklus, skulle tilsi ca 600 000 km på bilen og fortsatt 80% restkapasitet. Innen den tid sitter vi vel på stålfjærer, så kanskje det er på tide å vrake bilen til fordel for en ny  :)

Jeg skulle gjerne sett hva disse tallene er for batteriene som står i våre Leaf, det forundrer meg ikke om de er temmelig gode. Jeg har fortsatt klokketro på at vi har kjøpt en tilnærmet evighetsmaskin bare vi passer godt på batteriene. Det er ikke uten grunn at jeg har slått til på dette.
#1528
Leaf 2010-2017 / Sv: Ønskeliste - neste modell av Leaf
lørdag 19. november 2011, klokken 10:50
Alt jeg ønsker er et batteri som ikke har reduksjon i restkapasitet over tid, uansett hvordan det lades og brukes. Jeg trenger hverken mer rekkevidde, utstyr eller komfort, der er jeg strålende fornøyd.
#1529
Leaf 2010-2017 / Sv: Brukererfaringer Nissan Leaf
lørdag 19. november 2011, klokken 10:07
Sitat fra: Griffel på lørdag 19. november 2011, klokken 00:53
Sitat fra: Mortenmann på lørdag 19. november 2011, klokken 00:08
Sitat fra: Aspiranten på fredag 18. november 2011, klokken 23:59
Pllliiiiis legg ut bilder av Leaf med 18"  ;D

Vurderer å ta noe større enn 16 på sommerdekkene...
Sikkert teit spørsmål, men hva skjer med speedometer og avstandsmålere når hjuldiameteren endres med 2tommer?
Det kan du enkelt regne ut. Omkretsen er proposjonal med diameteren. Når diameteren øker blir antall omdreininger i forhold til fart og kjørelengde mindre.
Men det er ytterdiameter som teller slik at dekkprofilen også teller med i bildet. Øker du felgdiameter reduserer du antagelig samtidig høyden på dekket slik at forskjellen i omkretst blir liten.

Her kan dere leke dere hvor mye dere ønsker med hjuldiameter:
http://www.1010tires.com/tiresizecalculator.asp

Eksempelvis vil et hjul med 225/40-18 ha 0.84% forskjell i rulleomkrets/hastighetsvisning sammenlignet med original.

Et alternativ er 245/25-20, her har du bare 0.21% forskjell fra original. Hvem blir først med 20" på Leaf? ;D (Ikke meg)
#1530
Leaf 2010-2017 / Sv: Brukererfaringer Nissan Leaf
fredag 18. november 2011, klokken 21:17
Jeg hadde også en artig kollektivfelopplevelse i dag. Også denne gangen inn mot Tjensvollkrysset. Hele familien i bilen, kone fremme, 2 barn bak. Jeg kjører MC sommerhalvåret, så jeg er vant med å ligge i kollektivfeltet, men det er selvsagt ekstra kjekt å ligge her med bil.

Så for de lokalkjente; tilnærmet stillestående kø i venstrefeltet fra Madlakrossen inn til Tjensvolkrysset etter mørkets frembrudd. Vi suser lydløst forbi hele køen i kollektivfeltet, men så skal vi da til venstre i det beryktede tjensvollkrysset, og må da selvsagt legge oss inn i køen. Jeg venter til jeg nesten er fremme med rundkjøringen, og legger merke til at det er grei plass foran en BMW som ligger 5-6 biler før rundkjøringen. BMW, eller Audi, dette kan bli kjekt tenkte jeg. Og joda, selvsagt kunne ikke denne føreren like at jeg smatt foran han i køen. Dette resulterte da i 5-10 sekunders BMW-horn i det jeg blinket meg inn i hans felt, kun for å markere sin "vrede" over meg som sniker (Det var god plass til å svinge inn, og trafikken stod nesten stille). Etter hornbruken var det 10-15 sekunder bruk av fjernlysene før denne BMW-føreren kanskje la merke til at det var EL-skilter på bilen. Jeg frydet meg i grunnen hele tiden, kanskje en enda bedre reaksjon enn håpet på av denne bilføreren.

Jeg vil tippe at når det kommer flere av våre biler på veiene, vil det blir færre slike reaksjoner. BMW-føreren var nok passe lei av å stå i kø, og at det rett og slett rant over når det kommer en tilsynelatende snikende i kollektivfeltet. La det være sagt, det var ingenting provoserende eller pressing inn i køen fra min side. Alt foregikk etter boka, men BMW-føreren trodde garantert at jeg var en sniker.

Dette var rett og slett elbilgoder på flere nivåer  ;D
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA