Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - goggo

#16
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Eviny ladestasjoner
søndag 28. januar 2024, klokken 18:16
Sitat fra: gte-bjørn på lørdag 27. januar 2024, klokken 22:34Bilkraft-bonus? Oops, det hadde ikke jeg oppdaget at fantes. :-[  Jeg ser at jeg ladet 11 ganger på Eviny fra juli til desember ifjor så ville ha kunnet bruke den. Hvor mye gikk jeg glipp av?  ::)

Hvis du lada i desember 2023 så har du helt fram til mai med å bruke bonusen evt. fylle/vedlikeholde bonusen ved å lade en gang til. Du ser i Bilkraft APPen hvor mye bonus du har tilgode.

Vær OBS på at bonusen kan brukes også på AC ladestolpene til Eviny, ikke bare hurtig/lynladerne. Det fant jeg ut når jeg lada Twizyen på AC stolpene til Eviny i Grimstad i høst :)

Mvh
Hugo
#17
Og her er IONIQ mattene.
Disse er for 2020 modellen, men de passer kanskje på tidligere 28 kWh modeller også??? Det vet jeg ikke.

Mvh
Hugo
#18
Her er bilder av SOUL mattene. Disse passer både på 24 kWh og 30 kWh modellene, altså alle SOUL EV.
Men ikke til E-Soul selvsagt.

Mvh
Hugo
#19
Elbiler i media / Sv: Elektriske busser - fungerer det egentlig?
søndag 28. januar 2024, klokken 17:53
Sitat fra: turfsurf på søndag 28. januar 2024, klokken 10:34
Sitat fra: goggo på søndag 28. januar 2024, klokken 10:03Kanskje vi burde hatt et "Norske Busser AS" selskap på linje med "Norske Tog AS"
Ja, for vi ser jo hvor punktlige togene er i Norge...
Tror ikke dette er på grunn av sentraliserte innkjøp.
Forsinkelsene er vel hovedsakelig på grunn av manglende vedlikehold/oppgradering av infrastrukturen.

mvh
Hugo
#20
Jeg har hatt opprydning i boden i helga, og klarte å grave meg helt innerst/underst i rotet.
Og der fant jeg fabrikknye matter til 2 av mine gamle elbiler...

Jeg kjøpte disse bilene nye med gummimatter spesifisert i prisforespørselen, og da fikk jeg tøymattene med på kjøpet.

Mattene selges til "gi bort pris" hvis det er noen på Sørlandet som trenger dem og kan hente de hos meg.

Hvis jeg ikke får noe respons her i løpet av noen dager så forsøker jeg å selge dem på Finn. Har ingen anelse hva de evt. er verdt.


mvh
Hugo
#21
Elbiler i media / Sv: Elektriske busser - fungerer det egentlig?
søndag 28. januar 2024, klokken 10:03
Kanskje vi burde hatt et "Norske Busser AS" selskap på linje med "Norske Tog AS"
https://www.norsketog.no/om-oss ?

Fordeler:
- Kan ha et godt fagmiljø
- Bedre priser ved store innkjøp
- Standardisering er alltid en fordel, både for busser og ladesystemer.
- Og det viktigste: Fleksibilitet ved "omplassering" av busser hvis nødvendig på grunn av batterikapasitet eller vinteregenskaper etc.

Ulemper:
- Enda flere direktører som skal lønnes og sendes på konferanser etc etc.


Mvh
Hugo




#22
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Hurtiglading er et ran!
fredag 26. januar 2024, klokken 22:16
Sitat fra: atrus på fredag 26. januar 2024, klokken 20:02Kjørte forbi Uno X ved Maritim (Oslo) for en times tid siden. Nå 5kr pr KWh. Uno X har nå også blitt landeveisrøver.
Samme på Uno X laderne i Lillesand. Det kosta 3,50 i går, og 5 kroner i dag etter at folk nå endelig har blitt oppmerksom på at denne ladestasjonen er der.

Mvh
Hugo


#23
Tesla SW og AP / Sv: Idiotisk viskerautomatikk
onsdag 24. januar 2024, klokken 10:52
Sitat fra: Handyman på tirsdag 23. januar 2024, klokken 22:38Gud bedre for en oversettelse. Blir helt matt. Bedre med engelsk med engelske ord, i stedet for engelsk med norske ord.

HeHe,  :+1:

Men det får meg til å tenke på en av de mange tingene som overrasket meg positivt etter å ha gått over til å kjøre Tesla:
Tesla har overraskende god norsk oversetting både på ombordskjermen, i appen og i manualene. Til og med talekommandoer fungerer jo fint på Norsk.
På alle tidligere biler jeg har hatt har oversettingen vært så som så - hvis Norsk i det hele tatt har vært en opsjon.

Det verste var vel på KIA/Hyundai bilene, men nå har jeg ikke hatt noen nyere enn 2020 modell fra dem så det har kanskje forbedret seg nå.

mvh
Hugo


#24
Elbiler i media / Sv: Elektriske busser - fungerer det egentlig?
lørdag 20. januar 2024, klokken 20:26
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 20. januar 2024, klokken 09:54
Sitat fra: elektro på lørdag 20. januar 2024, klokken 09:37Apropos tonn. Vekt blir nevnt som et problem her. Hvor mye tyngre er egentlig en elbuss enn en vanlig buss?
elektro :+1:  Enig, veldig mye god elbuss info her inne. Noen her er gode på det også, selv kan jeg lite om elbusser.

Jeg bare googlet vekt nå nettopp og fikk opp dette:


Bytter til elektrisk

Oslobuss har per i dag 34 busser. Halvparten av disse er elektriske, resten går på diesel. Innen utgangen av året skal selskapet kun ha elektriske busser.
– Skaper overgangen til elektrisk noen nye utfordringer, med tanke på framkommelighet?

"– Vår konklusjon er at elbussene er bedre på vinterføre fordi vektfordelingen er jevnere. En vanlig buss veier ca. 14 tonn, en elbuss om lag ett tonn mer. Men i stedet for å ha en tung dieselmotor plassert bakerst, har elbussen batterier som er jevnt fordelt i bunnen av bussen, sier Eijerstam."

https://www.tv2.no/broom/her-er-bussjaforen-fullstendig-sjanselos/16183265/

Oslobuss ja - jeg kjørte litt som reservesjåfør for dem den gang de het Oslo Bussutleie.
Det var da jeg hadde Knerten som pendlerbil, er vel en 16-17 år sida det nå.
Tida går gitt...

Mvh
Hugo


#25
Tesla / Sv: Tesla aksjer
fredag 19. januar 2024, klokken 10:25

Hvis vi leser X posten til Elon så er det jo AI/robotics delen av Tesla han vil ha mere kontroll over, ikke nødvendigvis hele Tesla.

Han har jo gjort en fantastisk jobb med utvikling av forretningsområdene Automotive og Energi i Tesla tidligere, og kan sikkert gjøre det samme med AI/robotics hvis han får muligheten.

Så - er det ikke på tide å dele opp Tesla i flere selskaper på samme måte som Google/Alphabet?
Så kan Elon være minoritetseier med styreplass i Tesla Energi og Tesla Automotive mens han får full kontroll og større eierskap i AI/Robotics delen?

mvh
Hugo

#26
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
søndag 14. januar 2024, klokken 11:40
Her er mine forslag til å løse strømkrisen i Norge og samtidig gi politikerne en mulighet for å få befolkningens fulle støtte så de kan vinne neste valg :)

  • Gi ENOVA mandat til å redusere energiforbruk så mye som mulig med sine støtteordninger, i stedet for det de driver med i dag som er å støtte/hjelpe umodne teknologier. Dette betyr bl.a. betydelig økt støtte til private solcelleanlegg med batterier, og til varmepumper og vindusutskiftinger og etterisolasjon etc

  • FORBY! landstrøm til offshore installasjoner

  • Vi kan heie på svenskene og britene så de kan ta den politiske/teknologiske/økonomiske risikoen ved å bygge flere atomkraftverk, vi har jo allerede strømkablene så vi får nytte av strømmen fra disse.


Denne karen er ganske enig med meg (eller omvendt...) 
Gå en tur i finværet nå - og hør på denne podkasten, artikkelen er bare en oppsummering av podcasten:
https://www.tu.no/artikler/bygg-og-boliger-sluker-halvparten-av-norsk-elproduksjon/542047


mvh
Hugo
#27
Elbiler i media / Sv: Elektriske busser - fungerer det egentlig?
lørdag 13. januar 2024, klokken 17:46
Sitat fra: TB på lørdag 13. januar 2024, klokken 17:24Tu.no skriver en del detaljer om hva som har vært problemene:

https://www.tu.no/artikler/elbussene-har-kortere-rekkevidde-enn-unibuss-forventet/542122

Sitat– Vi visste at det ville gå mer strøm på vinteren, men vi har blitt overrasket over at vi ikke hadde gode nok marginer, sier han.

På toppen har de hatt utfordringer med ladeinfrastrukturen. Da har det oppstått det Anderberg kaller en perfekt storm.

For eksempel opplevde de en bug på noen av ladestasjonene. Data fra en temperatursensor ble feiltolket. Den rapporterte rundt 12 kuldegrader, og en feil i programvaren gjorde at ladestasjonen tolket det som at den var i ferd med å bli overopphetet. Det førte igjen til at ladestasjonene stengte ned.

Det har også vært operasjonelle problemer, som at ladekontakten som skal i bussen har havnet på bakken. Da har det vært tilfeller hvor det har kommet is i kontakten. Så når sjåføren har koblet den til har ikke bussen faktisk begynt å lade.

Takk, den artikkelen var bedre ja.
Ser at TU nå har innført en gratis artikkel i uka for slike som meg som ikke har abonnement, så da fikk jeg lest den :)

Det var da i alle fall godt å se at ryktet om manglende batteriforvarming var "false news".
Men synd å se at profesjonelle aktører som Ruter/Unibuss ikke har sørget for enkle ting som vær-sikring av laderne og ladekablene.

EDIT: Ser forøvrig fra bildet i TU artikkelen at bussene har ladekontakt på begge sider, det var jo positivt.

mvh
Hugo

#28
Elbiler i media / Sv: Elektriske busser - fungerer det egentlig?
lørdag 13. januar 2024, klokken 17:13
Her er et forsøk på å føre tråden tilbake til Elbusser...
Vet ikke om denne artikkelen har vært linket til her tidligere, men ser ut for meg som den belyser problematikken bedre enn de fleste andre artiklene jeg har sett.
https://www.nettavisen.no/okonomi/bussjafor-om-ruter-en-ungdomsskoleelev-hadde-gjort-dette-bedre/s/5-95-1569465

Jeg har vært i Spania de siste fire ukene og har fulgt denne saken fra online mediene, og må si jeg er ekstremt skuffa over at mediene bare har videreformidla svadaen fra Ruter ledelsen og ikke gjort noen forsøk på å finne ut av hva som egentlig skjedde.
Spesielt var jeg skuffa og forbanna over denne intetsigende artikkelen fra Elbilforeningen:
https://elbil.no/jo-da-elbusser-taler-norsk-vinter/

Det hadde vært sååå deilig å få en artikkel om denne saken som oppsummerer på et teknisk nivå hva som egentlig har skjedd her: Er det kravspec i anbudene som er problemet? Eller en masse buss sjåfører som ikke har peiling på hva som kreves av en vinterbuss i Norge? Eller ledelsen i Ruter som har driti fullstendig på draget?

Hugo
#29
Elbiler i media / Sv: Elektriske busser - fungerer det egentlig?
lørdag 13. januar 2024, klokken 17:12
Hallååå!!
Er det noen her som har sjekka tittelen på denne tråden i det siste? :)


Mvh
Hugo
#30
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Hurtiglading er et ran!
torsdag 14. desember 2023, klokken 12:30
Oppdaga ved en tilfeldighet 2 «anonyme» Uno-x ladere med kWh pris på 2,50 på bensinstasjonen ved Linnerud i Oslo. På pris stolpen sto det kun bensin og diesel priser. Løp og kjøp, folkens.
Det varer sikkert ikke lenge før det er lange køer her.
På tirsdag denne uka ved 17 tida var det kun en bil som ladet her så det var 3 ledige plasser.

Samtidig så det ut til å være ganske så fullt og muligens køer på Eviny laderne 50 meter bortenfor.

Mvh
Hugo
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA