Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - goggo

#1336

Ja jeg vet...    Orker ikke enda en survey  :'(

Men www.cleantechnica.com leses flittig over hele verden, og Zachary Shahan http://cleantechnica.com/author/zshahan/ har et veldig bra kontaktnett og god formidlingsevne.

Så hvis mange norske elbilister fyller inn dette skjemaet så vil det gi nyttig informasjon siden vi har mer elbil erfaring enn de fleste andre.
http://cleantechnica.com/2016/07/10/drive-electric-car-tell-us-think/

mvh
Hugo
#1337
e-up! / Sv: Ladelokk ("tanklokk") knakk... Feil, defekt, svakhet?
lørdag 16. juli 2016, klokken 10:18
Det kan da ikke være tvil om at et tanklokk/ladelokk skal vare vesentlig lengre enn 2 år.
http://lovdata.no/lov/2002-06-21-34/§27   (dere må visst gå til §27 selv, jeg får ikke direktelinken til å virke)

Bilen er jo kjøpt/solgt i Norge, og forbrukerkjøpsloven gjelder jo for norske forhold.
Hvis VW har valgt å selge et produkt i Norge som ikke tåler norske vinterforhold, så er det VW sitt problem og ikke forbrukeren :)

Hadde det vært meg så hadde jeg definitivt tatt en slik sak til forbrukerrådet hvis ikke forhandleren hadde tilbudt seg å reparere gratis slik som @eni sin Volvoforhandler gjorde.


mvh
Hugo
#1338

Bruker @kaiat var så vennlig å legge inn denne linken til verkstedmanualen i en annen tråd.
Hvis du er nevenyttig gjør-det-selv mekaniker så finner du kanskje noen tips her.
http://mmc-manuals.ru/manuals/i-miev/online/Service_Manual_2011_2012/2012/index_M1.htm


mvh
Hugo
#1339
Hvis du har mer enn ca 70% på batteriet når du plugger inn hurtigladeren så vil den fortsette å lade til 100% før den stopper automatisk.
Men som @Svingen sier; det tar lang tid. Og blir dyrt. I alle fall hvis det er en lade-operatør som tar betalt pr minutt...

Hvis jeg var deg ville jeg nok ta en titt på www.ladestasjoner.no for å se om jeg fant et gratis Schuko punkt å lade på, og heller bruke pengene på kaffe og softis eller napoleonskake :)

Hvis du kjører forsiktig og det ikke regner/blåser for mye så burde du forresten fint klare 130 km uten å lade med en 2015 I-Miev. Den har jo en mere effektiv motor enn min 2012 modell, og jeg klarer minst 125 km på sommertid. Og min bil har gått over 60000 km.


mvh Hugo
#1340
Sitat fra: kaiat på tirsdag 12. juli 2016, klokken 13:35
http://mmc-manuals.ru/manuals/i-miev/online/Service_Manual_2011_2012/2012/14/html/M114200090001300ENG.HTM

Hele servicemanualen finner du her: http://mmc-manuals.ru/manuals/i-miev/online/Service_Manual_2011_2012/2012/index_M1.htm

WOW, Tusen takk @kaiat!  Flott med online manual. 
Du har kanskje lagt inn linken til denne manualen på ElbilWiki?
ElbilWiki har vært nede en god stund nå, så jeg får ikke sjekket om den er der...

Jeg får visst ta av dekslet baki der igjen, og se etter de min/max merkene :)

mvh
Hugo


#1341
Sitat fra: jkirkebo på mandag 11. juli 2016, klokken 22:01
De er da på gang? 3 stk. utenfor McDonalds på Nordby.

OK, det blir bra. Hadde ikke fått med meg det.

mvh
HUgo
#1342
Sitat fra: Argi på tirsdag 12. juli 2016, klokken 08:52
Sånne tanker har som regel min og max merking. Er nivået underminimum? Tror jeg villekjlpt original kjølevæske her, den kan være spesiell ift elektrisitet da den sirkulerer gjennom lader, motor og motorkontroller..

Kunne ikke se noe min/max merke. Og på lokket var det referert til en "workshop manual", så jeg får vel kanskje stikke innom et merkeverksted og høre hva de sier.

mvh
HUgo
#1343

Min 2012 C-Zero med ca 62000 km har begynt å gi fra seg noen surkle-lyder under lading noen ganger. Ikke ofte, men jeg hører det noen ganger. Skrudde av dekslet baki der og tok en kikk.  Ser at det er lite væske i den kjøletanken på venstresida, ser ut som det står 1 cm eller 2 over bunnen på tanken når bil og batteri er kald etter å ha stått ute over natt her på Sørlandet i juli.
Er dette normalt? Bør jeg fylle på litt kjølevæske? Hvilken type i så fall?



mvh
Hugo
#1344
Sitat fra: AmocoCadiz på mandag 11. juli 2016, klokken 00:20
Merkelig at denne laderen  stadig veksler mellom å være satt opp  fri, og satt opp med Vattenfalls proprietere betalingssystem.

Og enda merkeligere at ikke Fortum eller andre får opp minst 3 hurtigladere på Nordby. så fort som overhode mulig.

I ca to år nå har Töcksfors vært eneste svenske shoppingsenter lett tilgjengelig for de mange tusen lav-rekkevidde elbiler i Oslo området, med hurtigladere både i Töcksfors og i Ørje som ligger like ved.

Jeg lurer på hvor mye omsetning Nordby (og Charlottenberg ) har mistet til Töcksfors på grunn av dette.

mvh
Hugo
#1345
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Ladepunkter Dyreparken.
søndag 10. juli 2016, klokken 18:12
Det er også en god del 16A Schuko på to forskjellige plasser i parkeringskjelleren ved Sørlandssenteret, og hvis du har Chademo adapter med deg så er det to hurtigladere ved McDonalds og en ved KiWi. 
Alt dette ligger vel tre-fire hundre meter fra inngangen til Dyreparken tenker jeg.

Ta en kikk på ladestasjoner.no så finner du vel de eksakte lokasjonene.

mvh
Hugo
#1346
Sitat fra: Amoss på lørdag 09. juli 2016, klokken 11:08
Men du har ett poeng ved at når Leaf har valgt forskjellig strategi i disse markedene så kan godt være grunn god nok til at GM også velger det samme.

Vel, man kan aldri vite... Se hva Ford gjorde, f.eks:
Totalt antall Ford Focus Electric på veiene i Norge:            388
Totalt antall Leaf (med hurtiglading) på veiene i Norge: 25153
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,5991.msg489175.html#msg489175

Og GM/Opel har jo ikke akkurat gått foran og vist at de ønsker å selge elektriske biler i Norge, se hva de gjorde med Ampera da de trakk den fra markedet når endelig intencivene for slike biler var kommet på plass.
Og eierne av (PHEV) Ampera elsker jo bilen sin kanskje høyere enn Tesla eierne elsker sine biler, så det er vel ikke tvil om at det er en fantastisk god bil.

Nei, ingenting vil forundre meg mht hva de store fabrikantene gjør for å kunne fortsette å selge ICE biler så lenge som mulig.

Vi får håpe at GM/Opel virkelig ønsker å selge mange elektriske biler denne gangen.  Om et års tid vet vi vel svaret.

mvh
Hugo
#1347
Jeg overlater til dere å vurdere selv :)

https://www.youtube.com/watch?v=Xe1g1JrRRkY



EDIT: Jeg glemte visst å legge til bildet..

mvh
Hugo
#1348
Sitat fra: pierre på lørdag 09. juli 2016, klokken 07:39
Snakket med en selger hos Opel som antydet en startpris på 270'.

Hvis Opel tilbyr samme batterigaranti i Norge som Ioniq (200 000 km / 8 år), så blir nok denne bilen en bestselger hvis den kan leveres på vei for godt under 300 tusen.

I USA blir visstnok garantien 100 000 miles / 8 år.
http://media.chevrolet.com/media/us/en/chevrolet/news.detail.html/content/Pages/news/us/en/2016/Jan/naias/chevy/0111-bolt-du.html
The Bolt EV battery will be covered by an 8-year/ 100,000 mile (whichever comes first) limited warranty.

Jeg leser forøvrig at hurtiglading er en option på USA modellen. Jeg håper for Opel sin skyld at de har vett nok til ikke å forsøke seg uten hurtiglading i det Norske markedet, og at den startprisen på 270 tusen er for en bil med hurtiglading.

mvh
Hugo
#1349
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Arctic Roads forts.
torsdag 07. juli 2016, klokken 12:04
Sitat fra: TorC på torsdag 07. juli 2016, klokken 11:46
ser man på tall fra 2014 hadde de inntekter på ca 750 K og rundt 1 million i gjeld. I 2015 investerte de i 8 (?) nye ladere til en stkpris på MINST 500 K hver. Altså minst 4 millioner. Ifølge egne grafer virker det som om de hadde en dobling av medlemsmassen ila 2015, men kjenner jeg AR rett, så er det nok litt triksing med tallene.

Så hvis ikke noen har sprøytet inn mye kapital så burde jo namsmannen vært på døra deres allerede....

Og de inntektene i 2014 var jo stort sett statsstøtte fra oss glade skattebetalere :)
Det skulle være interessant å vite hvor mye brukerbetalte inntekter de virkelig har.

mvh
Hugo
#1350
Sitat fra: Sverreb på torsdag 07. juli 2016, klokken 11:00
Hva mener du egentlig? Skal man bruke hundrevis av millioner uten å teste? Hvis man ikke tester så vet man ikke hva som ikke virker.
Man må ikke nødvendigvis teste alt selv, det går jo an å se hva som skjer andre steder og ta lærdom av det.

Sitat fra: Sverreb på torsdag 07. juli 2016, klokken 11:00
Hvem leverer BEV busser og infrastruktur som hyllevare, og hvem har disse i bruk i normal kollektivproduksjon i dag? Det bør være en hel del navn på disse listene før man kan betrakte BEV busser som tilstrekkelig modent til å korte inn på testingen.

Gøteborg, London, Kjøbenhavn, og en god del flere byer har elektriske busser i kommersiell drift allerede i dag.

https://en.wikipedia.org/wiki/Battery_electric_bus
Fra denne Wikipedia artikkelen leser jeg bl.a.:
Currently the largest fleet of buses battery is used in the Chinese metropolis of Dalian. There you will find 600 buses of the BYD electric bus use; the purchase of a further 600 vehicles is planned for 2015. In many other cities in China buses with conventional internal combustion engines are increasingly being replaced by battery buses. Since 2013 this type are used in service in the Netherlands buses; in Germany found tests in Bremen and in Bonn.[10] An imagined since October 2014 articulated bus is described in the press as the world's largest battery vehicle,[11] but this is not proven. 2015 BYD Auto is preparing the launch of the first battery-double-decker bus in front.[12]


Forøvrig så er ikke denne Wikipedia artikkelen helt oppdatert ser det ut til, for de elektriske dobbeltdekkerne i London er allerede i drift :)
https://chargedevs.com/newswire/five-byd-electric-double-decker-buses-go-into-service-in-central-london/
"The running costs are much lower and some of the maintenance and operations costs are much lower on the buses," said London's Deputy Mayor of Environment and Energy Matthew Pencharz. "Also, they are zero-emission, zero-tailpipe-pollution and that is a huge benefit for Londoners."

mvh
HUgo



© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA