Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - goggo

#1291
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Arctic Roads forts.
fredag 07. oktober 2016, klokken 11:46
Sitat fra: THE på fredag 07. oktober 2016, klokken 07:33
Sitat fra: AmocoCadiz på torsdag 06. oktober 2016, klokken 23:12
Om få måneder vil tusenvis av nye eiere av Zoe 40kWh og Ampera E 60kWh i hvertfall suse forbi AR sine ladere!

Og alle vi andre tar fossilbilen da vi av prinsipp ikke vil bruke AR sine ladere.

Neida, noen av oss tar fram skjøteledningen og finner et sted å saktelade mens vi går oss en fin tur eller noe :)

Hugo
#1292
Lading av Tesla / Sv: Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?
torsdag 06. oktober 2016, klokken 11:28
Sitat fra: F_P på torsdag 06. oktober 2016, klokken 09:55
Trodde YX satset på hydrogen  ;D

Jeg hadde håpet at hydrogen satsningen hos YX hadde "gått over", men det ser ut som om vi med våre skattepenger (gjennom ENOVA) hjelper de å satse videre ja.
http://syslagronn.no/2016/10/05/syslagronn/nesten-20-millioner-i-stotte-til-hydrogenstasjoner-i-bergen_164191/?_ga=1.139401659.9

Dessuten skal hydrogensatsningen nå markedsføres gjennom  Uno-X Hydrogen Development Team.... 
https://www.youtube.com/watch?v=nfL8ZhdpbDQ

Jeg hørte på nyhetene senest i går at en eller annen kjendis var ansatt som sjef for dette laget, og jeg tenkte
Stakkars mann - håper han vet at han skal markedsføre en bransje/ide som allerede har tapt for konkurrentene før de kom til startstreken

YX er forøvrig bare et varemerke i UNO-X gruppen, som eies av Reitan.
http://www.reitangruppen.no/forretningsomrader/uno-x/

mvh
Hugo
#1293
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Arctic Roads forts.
torsdag 06. oktober 2016, klokken 11:02
Sitat fra: arnkl på torsdag 06. oktober 2016, klokken 08:08
Grønn Kontakt fekk midlar til Dombås - Ålesund i 3. utlysingsrunde. Så AR-blokkeringa forsvinn også på denne strekninga.

Kanskje kapitalutvidelsen i GK (som ble annonsert i går) var for å muliggjøre å legge inn et bud på AR. Selv om AR tilsynelatende ikke er verd noe, så ville det jo være fint for GK å overta de lokasjonene i stedet for å bygge nye.

Hugo
#1294
Andre Elbiler / Sv: Sondors trehjuls elbil
tirsdag 04. oktober 2016, klokken 11:13
Sitat fra: elektrolux på mandag 26. september 2016, klokken 06:14
Spennende med enda en i rekken av kjøretøy som vi håper kommer.

Mens elbilen rykker stadig nærmere avgiftsregimet er 2 og 3 hjulinger fritatt. Når de ser så bra ut håper vi denne blir realitet. Spesielt når de indikerer elektrisk drift.

Imens ville jeg nok satset pengene på  https://www.eliomotors.com/

Jeg er en av de "heldige" som tidlig betalte usd 1000 non-refundable for å reservere en Elio :)
Håper i det lengste på at den kommet i produksjon,  men tror ikke jeg ville anbefale å satse penger på dem slik det ligger an nå, hverken i form av aksjer eller ved å reservere en bil.  Hvis de ikke snart får  lånegaranti fra myndighetene i USA så kommer de nok aldri i produksjon tror jeg, og det ser ut til at slike garantier fornuftig nok går bare til batteri utvikling etc for tiden.

mvh
Hugo
#1295
Zoe / Sv: Ny 2017 Renault ZOE ZE 40
søndag 02. oktober 2016, klokken 16:30
Sitat fra: jkirkebo på søndag 02. oktober 2016, klokken 13:21
Sitat fra: ladov på søndag 02. oktober 2016, klokken 11:36
Med skikkelig DC-lading (80kW eller over) ville IT-problematikken blitt et ikke-problem..


Jeg mistenker at manglende CCS er en kombinasjon av pris/tid. CCS er ikke bare spørsmål om noen lapper til ekstra leamikk i bilen, det er sannsynligvis også snakk om endringer i batterikjemi. CCS ville blitt dyrere og/eller kommet senere. Kanskje en 'Zoe CCS' kommer om et år? Sånn som det står i dag er Zoe uansett bilen med best rekkevidde for en rimelig penge..

Batterikjemi? Om batteriet tåler 43kW AC, som betyr ca. 37kW inn på batteriet tåler det fint minimum 37kW DC via CCS også. Sannsynligvis endel mer. For batteriet spiller det ingen rolle om strømmen kommer fra intern lader eller ekstern lader, men for bruksområdet til bilen spiller det stor rolle.

Enig med Kirkebø her.
LG lager sannsynligvis de samme battericellene for Zoe 40 KWh batteriet som for Bolt/Ampera-e batteriet.
Jeg leste et eller annet sted (kan ikke finne det igjen nå) at Bolt har 50% flere celler enn Zoe, så da kan det jo stemme at det er 40 og 60 KWh.
GM sier jo "vi sier foreløpig at vi støtter 50 KW CCS", og det betyr vel sannsynligvis at de støtter høyere hastigheter også men vil ikke si noe om dette før det finnes en standard for dette.


Hugo
#1296
Model S 2013 - 2022 / Sv: Konkurrentene sover ikke
fredag 30. september 2016, klokken 13:18
Sitat fra: flux på fredag 30. september 2016, klokken 12:45
Om en søker i pressemeldinger siste halvår fra Mercedes nevnes hydrogen i 10 dokumenter, mens "electric" nevnes i ca. 120 dokumenter.
Se det ja :) :) :)

Og når samtidig Toyota sier at "Every future Prius might be a plug-in hybrid", så er det vel ingen av de store bilfabrikkene igjen som har mere tro på hydrogen enn ladbare batteri biler.

http://www.autoblog.com/2016/09/28/toyota-every-future-prius-plug-in-hybrid/

Hugo
#1297
Elbiler i media / Sv: Vil trene på elbil-branner
fredag 30. september 2016, klokken 08:35
Er det jeg som blingser her, eller har de gjort "realistiske øvelser med elbiler i Norge"  ved å slippe en Indisk TATA Indica elbil (som aldri ble serieprodusert) i bakken fra en kranbil??

http://www.ta.no/nyheter/skien/porsgrunn/her-begynner-elbilen-a-brenne/s/5-50-260885

Denne bilen ble sikkert aldri testet an EURO NCAP, men det er vel lite sannsynlig at den skulle få noen særlig poeng der.

Det måtte da gå an å finne f.eks en Leaf eller en Trilling med intakt batteri på en høgger et eller annet sted, slik at det kunne bli et snev av realisme over dette...

mvh
Hugo
#1298
Mens vi venter utålmodig på de gode elbil nyhetene fra bilutstillingen i Paris, så kan jeg anbefale å sette av 1,5 time til å høre Elon forklare hvordan vi skal komme oss til Mars.....

https://youtu.be/W9olSzNOh8s

Elon Musk takes the stage of the 67th International Astronautical Congress in Guadalajara, Mexico on Sept. 27, it won't be to rehash terrestrial concerns like a fatal Tesla autopilot crash or a poorly received merger proposal. Instead, the space and electric-car entrepreneur will be talking about realizing his boyhood dream: going to Mars.


mvh
Hugo
#1299
Zoe / Sv: Ny 2017 Renault ZOE ZE 40
onsdag 28. september 2016, klokken 11:42
Det er jo mye som tyder på at den nye Zoe nå også skal selges som Nissan Micra EV.
Begge bilene skal produseres på samme fabrikken i følge denne artikkelen.
http://pushevs.com/2016/07/10/nissan-micra-ev-can-make-renault-nissan-leader-again/

Det kan jo tenkes at Zoe fortsatt vil selges bare med 3 fase AC lading for det europeiske markedet, mens Micra vil selges med Chademo eller CCS i verdensmarkedet. Forhåpentligvis vil begge bilene komme for salg i Norge.

mvh
Hugo
#1300
Jeg hadde stor service pluss EU kontroll på min 2012 C-Zero hos Vågsbygd Bilverksted (i Automester kjeden) i dag.

Totalpris 5008,- kroner , inklusiv EU kontroll.

Som det fremgår av vedlagte kvittering så kostet differensialoljen hele 1220,- kroner av dette.
Verksmesteren ringte meg underveis og sa at ifølge Citroen så var denne original oljen den eneste som de godkjente. Han kunne skaffe billigere olje, men ville at jeg skulle ta valget. 
Jeg ba han å bruke originaloljen for å være helt sikker på at det ikke skal bli noe garantikluss hvis min bakaksel skulle finne på å "eksplodere" slik som det har skjedd for noen andre her på forumet.

Batteritesten tar jeg selv - og dokumenterer ved utskrifter - med CaniOn og EvBatMon.

Jeg har et godt inntrykk av Vågsbygd Bilverksted. Hovedgrunnen til at jeg ikke benytter merkeverksted er arrogansen hos det lokale Citroen verkstedet i Sørlandsparken, som ikke gidder å besvare prisforespørsel på epost og som bare sier at "prisen kommer an på hvor mye arbeid det er" ved personlig oppmøte for å få pristilbud.



mvh
Hugo
#1301
Han fyren som uttalte seg har nok blitt kalt inn på teppet og fått refs idag tror jeg :)

Her er vegvesenets offisielle syn på saken (datert i dag)
http://www.vegvesen.no/om+statens+vegvesen/presse/nyheter/Nasjonalt/fortsatt-elbiler-i-kolonner

mvh
HUgo
#1302
Elbiler i media / Sv: Elbiler slipper ikke først over fjellet
onsdag 21. september 2016, klokken 16:43
Han fyren som uttalte seg har nok blitt kalt inn på teppet og fått refs idag tror jeg :)

Her er vegvesenets offisielle syn på saken (datert i dag)
http://www.vegvesen.no/om+statens+vegvesen/presse/nyheter/Nasjonalt/fortsatt-elbiler-i-kolonner

mvh
HUgo
#1303
Alt det andre / Har denne karen et bedre autopilot produkt enn Tesla?
torsdag 15. september 2016, klokken 22:11

Jeg hørte om denne karen og hans autopilot greie for et års tid siden, da var det snakk om at han var tilbudt en jobb av Elon Musk men han takket nei fordi Tesla ikke var innovative nok... (mener jeg å huske)

Nå ser det ut til at de har kommet et stykke lenger.


https://youtu.be/AerjS7PTNYs

Skal bli morsomt å følge dette selskapet videre.


mvh
Hugo
#1304
Rogaland elbilforening / Sv: Lading i Sirdal
torsdag 15. september 2016, klokken 12:03
Sitat fra: cosinus på torsdag 15. september 2016, klokken 07:13
Fant denne.
http://www.sirdal.kommune.no/nyheter/1597-utlysing-av-tenestekonsesjon-for-bygging-og-drift-av-to-hurtigladarar
Anbudsfristen er nå 1. november.

Kjempebra!!!  :)  :)  :)

EDIT: Jeg tok meg den frihet å lage en FB post for Agder elbilforening om dette.
   https://www.facebook.com/AgderElbilforening/?fref=nf


mvh
Hugo
#1305
Sitat fra: tomrh på tirsdag 13. september 2016, klokken 07:16
Kanskje Hankook Kinergy Eco K425 er bra? Med C/B 69 dB rating. Noen som tør prøve?

Kjøpte nye Hankook Kinergy Eco sommerdekk til min 2012 C-Zero for en uke siden, pris 2600,- ferdig montert på bilen.

Betydelig lavere veistøy enn de nedslitte originaldekkene, men jeg mistet mellom 15 og 20% rekkevidde ved kjøring på småveier!! :( :(
Ved motorvei kjøring ca 100km/t er forskjellen betydelig mindre.

mvh Hugo
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA