Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - goggo

#1246
Kia Soul EV / Noen erfaringer med billige vinterdekk?
fredag 24. februar 2017, klokken 16:17

Har nå hatt min Soul en tre ukers tid. Flott bil på alle måter, men jeg HATER! å kjøre rundt på de bråkete piggdekka som fulgte med bilen.
Nå bor jeg nær Kristiansand og her er det normalt ikke så mye vinter. Og jeg kommer nok til å kjøre flere kilometer i Danmark og kanskje lenger sør i Europa enn jeg skal kjøre i norske fjell og daler på vinteren :)
Dessuten er jeg ikke 100% avhengig av bil. Blir det noen dager med ekstremt vinterføre så kan bilen bli stående hjemme den dagen.

Har derfor bestemt meg for å kjøpe piggfrie dekk, og deretter selge piggdekkene  på Finn eller noe.

Jeg ser på Leaf forumet her at det er noen som anbefaler NOKIAN WRD4 så jeg gikk til en lokal dekkforhandler og spurte hva det ville koste med 4 slike ferdig montert på bilen. Disse kunne han ikke skaffe da de absolutt ikke kunne anbefales i Norge sa han....
Men han ville gjerne selge meg Goodyear Ultragrip ICE2 for 5000 kroner ferdig montert på bilen.

Så sjekker jeg litt på Dekkonline.no og ser at man kan få Kina produserte dekk for halve prisen, og med omtrent samme rullemotstand/våtgrep/støynivå som Nokian WRD4 og Goodyear Ultragrip.

Så nå er jeg fristet til å kjøpe 4 av disse Goodride dekkene til 503 kr/stk.
http://www.dekkonline.com/cgi-bin/rshop.pl?details=Ordern&typ=D-122063&Breite=205&Quer=60&Felge=16&kategorie=6&sowigan=Wi&dsco=129&rsmFahrzeugart=ALL&cart_id=2621017.129.16721&search=4770+H%F8v%E5g%2C+Norge&Monsuchen=1&staticLatitude=58.115223&staticLongitude=8.268082100000015&pointUser=%2858.115223%2C+8.268082100000015%29&plz=#


Noen her som har erfaring med disse eller andre billige dekk fra Dekkonline.no ?
Er det f.eks større sjanse for å få punktering på disse billigdekkene?  Blir de fortere slitt ut?  Hva er egentlig ulempene med slike billigdekk?


mvh
HUgo
#1247
Elbilen i Samfunnet / Sv: Skal vi ha alt gratis?
søndag 19. februar 2017, klokken 08:49
Sitat fra: Thor2014 på lørdag 18. februar 2017, klokken 08:18
Vi var på Vinterbro senter i går. Der har de, tror det er 6 plasser for lading av elbil. Plassene er alltid fulle.
I går var det ikke en eneste bil der, men det var kommet opp nye ladestasjoner og det koster 10kr PR 1/2 time.
Tanker?

Vi som kan lade med 22 KW eller mer på bilene trenger ikke saktelading på kjøpesenterne hvis de  legger til rette for at de store operatørene installerer nok hurtigladere der til at det normalt ikke er kø.

Så kan nye og eksisterende sakteladepunkter reserveres for pluginhybrider og de få elbilene som ikke har mulighet for hurtiglading.  Disse punktene burde antagelig forbli gratis, i allefall hvis det er nok av dem til at det er en realistisk sjanse for å finne en ledig plass.

mvh
Hugo

#1248
Ladeplasser og ladekabler / Sv: ladestasjoner.no lagt ned?
fredag 17. februar 2017, klokken 10:25

Lars, hvor kan jeg nå hente ned oppdaterte KML/GPX filer?
Jeg lette litt rundt på nobil.no, men fant det ikke i farta.

mvh
Hugo
#1249
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Sv: Opel blir kanskje fransk
torsdag 16. februar 2017, klokken 12:18
Sitat fra: Kriss på torsdag 16. februar 2017, klokken 12:10
Det virkelig interessante for oss akkurat nå: Hva som vil skje med de 3700 kontraktene på Ampera-e i Norge, hvis det ender med en PSA-avtale der Ampera-e ikke er med?

Det behøver du ikke å bekymre deg for. GM/Opel skryter jo av at disse bilene allerede er i produksjon, og Norge er første land i Europa som får dem.
Skal se at disse bilene blir ekstra mye verdt på bruktmarkedet om noen år fordi det bare var en årsmodell som ble solgt her :)

mvh
Hugo
#1250
Sitat fra: Mippen på tirsdag 14. februar 2017, klokken 21:15
Genialt eller idiotisk, hva mener dere?

Synes jo litt synd på denne gubben som sikkert har brukt mye tid og penger på å lage dette her som det aldri kommer til å bli noe marked for, men mitt svar blir nok "idiotisk" :)

Takke seg til å ta noen hurtiglade/kaffe/pisse-pauser i stedet for å dra denne eksos/støy-generatoren etter en stillegående og utslippsfri elbil.

mvh
Hugo
#1251
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Sv: Opel blir kanskje fransk
tirsdag 14. februar 2017, klokken 14:33
Nei det var da som bare f....
Da blir nok Ampera-E den siste elbilen fra Opel på en stund.

Ser ut som det kan bli bli både elbiler og plugin hybrider fra PSA i 2019, men hvis det blir samme kvalitet som den Caktusbilen som søster/svoger kjøpte for et par år siden (og byttet inn igjen etter kort tid), så høres det ikke særlig fristende ut. 
http://www.aftenposten.no/bil/Kommer-med-elbiler-8526b.html

HUgo
#1252
Jeg prøvekjørte en når jeg bodde i New Hampshire noen år, og har også prøvesittet en hos forhandler/importør i Mandal.

Den ekstra bredden er på utsiden av setene og ikke mellom setene, så jeg fikk i grunnen inntrykk av at den plassen var "bortkastet" bortsett fra at det antagelig gir bedre sikkerhet ved sidekollisjoner. 

Mulig den har bredere bagasjerom, det tenkte jeg ikke på å sjekke.
Er det virkelig ingen her inne på forumet som har en slik XL modell?

mvh
Hugo
#1253
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Kilopris på strøm?
tirsdag 14. februar 2017, klokken 11:56
Tesla tar jo betalt pr KWh, gjør de ikke det da?

Hugo
#1254
Sitat fra: Beamer Screamer på mandag 13. februar 2017, klokken 23:38
Det er jo bare å innse at stort sett det eneste som taler for Trillingen vs. andre elbiler er prisen.
Husk at  for mange er nettopp prisen/totaløkonomien det viktigste av alle kriterier når man kjøper bil, så det burde være stort behov for slike biler også i framtiden.  Jeg har selv tatt meg råd til å oppgradere fra trilling til Soul nå, og det er nesten så jeg har dårlig samvittighet...  Husker at jeg hadde omtrent samme følelsen når jeg gikk fra  VW boble til Ascona på 80 tallet

Mvh
Hugo
#1255
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Arctic Roads forts.
tirsdag 14. februar 2017, klokken 10:55
Esso bensin stasjonene er jo i ferd med å kjøpes av et selskap fra Irland, og det samme selskapet kjøper opp bensinstasjoner i andre europeiske land også.  Esso og Clever hadde jo passet fint :)

http://e24.no/boers-og-finans/exxonmobil/irske-dcc-kjoeper-esso-stasjonene-i-norge/23918196

Mvh
Hugo
#1256
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Arctic Roads forts.
tirsdag 14. februar 2017, klokken 08:44
Sitat fra: Rio på tirsdag 14. februar 2017, klokken 00:36
Det er vel strengt tatt ikke så mye å "få over"? ;)

Joda, hvis Clever kan sikre seg eneavtalen (eller hva det nå er) som AR har hatt på de Delta laderne, så er det bra. Det virker jo som det er solide ladere, og jeg liker brukerinterfacen på dem også. Kanskje Clever kunne fått tatt bort 50KW sperren på dem også, til glede for Kia og Hyundai brukerne som kunne fått utnyttet ladehastigheten i bilene sine bedre.

Samtidig - hvis vi kunne fått bort "AR sperren" på E18 over Dovre som har delt elbil-Norge i to deler altfor lenge nå, så må jo det være flott :)

Det jeg egentlig er mest spent på, er hvilken pris strategi Clever vil legge seg på her. Vil de legge seg på den Norske modellen med pris pr minutt, eller vil de fortsette sin pris/KWh strategi som de har i Sverige og Danmark?

Spennende tider!

mvh
Hugo

#1257
Skal du kjøpe en 2011 modell så har du vel uansett ingen garanti på den, så da har det mindre betydning om den er importert eller ikke? Det som antagelig betyr mer er hvem du kjøper bilen fra. Er det fra et firma i Norge så kan du kanskje få de til å gi deg 3 måneders bruktbilgaranti eller noe?

Her ser du noen batterimålinger som forumets medlemmer har gjort med EvBatmon, så kan du jo selv sammenligne med dine tall.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,27612.msg469969.html#msg469969

Disse bilene er jo generellt veldig driftssikre, men hvis noe skulle gå istykker så kan det fort bli dyrt på en bil uten garantier. Kjente dyre feil på disse bilene er differensialen/girkassa og aircondition enheten (bilen vil ikke gå uten fungerende aircon enhet). Feil på batteriet (bortsett fra normal kapasitetsreduksjon) har jeg vel aldri hørt om, i alle fall ikke på biler gått i norsk klima.
Det skal også sies at det begynner å bli en del av disse bilene hos bilopphoggerne, så det er ofte mulig å få tak i billigere brukte deler.

Forøvrig har jeg en C-Zero til salgs nå, da jeg har oppgradert til KIA Soul EV etter å ha kjørt ca 70000 lykkelige og rimelige km i to forskjellige trillinger :)
Det er en 2012 modell med 8 mndr gjenværende nygaranti, nylig utført storservice, og 2 år til neste EU kontroll.
Mere info - og link til FINN annonsen ligger her i salgsdelen av forumet.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,32181.0.html


mvh
Hugo


#1258
Elbiler i media / Sv: Volvo klar for elektrifisering
søndag 12. februar 2017, klokken 17:27
Sitat fra: nr1rayner på søndag 12. februar 2017, klokken 17:03
Husker jeg riktig at Volvo gikk konkurs og ble oppkjøpt av Kinesere?
Fortsetter de i disse baner kan de vel nå nye høyder  :+1:

Ja de ble så absolutt kjøpt av kineserne. Volvo eies nå av Geely, som også eier The London taxi Company,  og Lynk & Co.

Alle disse brands skal selges med BEV eller PHEV drivlinjer, og vi skal ikke se bort fra at Geely sine biler blir de første elektriske Kina biler vi kommer til å se i store salgsvolum i Europa.

Hugo
#1259
Kjøp og salg av elbiler/elkjøretøy / 2012 C-Zero selges
lørdag 11. februar 2017, klokken 09:03

Norsksolgt C-Zero, 8 mnd gjenværende nygaranti, 2 år til neste EU kontroll, storservice tatt for få måneder siden.
Med andre ord - her er en super økonomisk bil til salgs.

https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=90056330

Eventuelle kjøpere som uoppfordret oppgir kodeord "Life is good" får med Type2-Type1 ladekabel gratis, så spre gjerne det glade budskap til familie og venner :) :)


mvh
Hugo
#1260
Kia Soul EV / Sv: Nytt batteri i Kia Soul EV sommeren 2017
fredag 03. februar 2017, klokken 09:04
Her er enda en artikkel om større batteri.
http://pushevs.com/2017/02/02/kia-soul-ev-expected-to-get-more-battery-capacity-this-year/

"According to Park Tae-joon – a battery expert reporter – from the South Korean electronic newspaper etnews, the Kia Soul EV will get its usable battery capacity upgraded from 27 to 35 kWh."

mvh
Hugo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA