Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - goggo

#1216
Ja jeg leste et eller annet sted at GK skal overta alle "Statoil laderne" i løpet av kort tid. Tror det var på GK sine FB sider eller noe.  Vi får håpe disse laderne blir mere driftssikre nå - jeg regner med at GK har et bedre system for drift og overvåkning.

mvh
Hugo
#1217
Kia Soul EV / Sv: 266.000kr for ny Soul. Hva betalte dere?
søndag 30. april 2017, klokken 15:05
Sitat fra: joschost på søndag 30. april 2017, klokken 10:59
Ok, takk for tipset! Fint å ha konkrete priser å vise til ved pruting.

Sent fra min E6653 via Tapatalk

Jeg må innrømme at jeg ikke husker nøyaktig pris, men det var i alle fall under 240000. Og det var 2017 Exclusive med metallic og 2 sett hjul.  Jeg er ganske sikker på at annonsen sto i Romerikes Blad fra torsdag, men det kan også ha vært onsdagsutgaven.

Jeg så tilfeldigvis annonsen på baksiden av avisen som noen andre leste, så hadde dessverre ikke anledning til å ta bilde eller notere meg detaljene...

Hvis noen som leser dette har tilgang til RB så hadde det jo vært fint om de la ut bilde av annonsen her, så har du det skriftlig når du skal prute :)

Hugo
#1218
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Gjendesheim med elbil mulig ?
søndag 30. april 2017, klokken 14:55
Sitat fra: pudderjagar på søndag 30. april 2017, klokken 11:39
Trur eg såg at Gjendesheim hadde fått type2 ladar?

3.6 KW, 15 kr/time for gjester til Gjendesheim, 25 kr/time for andre.
https://gjendesheim.dnt.no/ladestasjon-for-elbil/

Laderen sto ikke i oppført i ladestasjoner.no sist jeg sjekket. De siste dagene har ladestasjoner.no vært nede, så vet ikke om den er oppført der nå.

mvh
Hugo
#1219
Kia Soul EV / Sv: 266.000kr for ny Soul. Hva betalte dere?
lørdag 29. april 2017, klokken 18:29
Sitat fra: joschost på lørdag 29. april 2017, klokken 17:39
Hmm, jeg har fått tilbud på 275.000 for 2017-modellen, altså utgående modell. Det ser ut til å være en veldig dårlig pris...

Ja det er nok en veldig dårlig pris.  BOS på Lørenskog (tror jeg det var - jeg skal ikke si helt sikkert hvilken forhandler det var) hadde en annonse i Romerikes Blad denne uka der de tilbød 2017 Exclusive (ny bil) til 237000,- inkl 2 sett hjul.

mvh
Hugo
#1220
Sitat fra: knut.aulie på søndag 23. april 2017, klokken 22:34
Bildene i patentsøknaden fra 2016 er av en personbil
Ja, men det bildet er jo brukt fordi dette ikke skal "unveiles" før på Semi seansen i høst :)

Teksten i patentsøknaden sier "electric vehicle".
Og vehicle kan være alt fra hestekjerrer til romfartøy i følge Wikipedia... https://en.wikipedia.org/wiki/Vehicle

Jeg har vanskelig for å se at dette med ekstern kjøling har noe med Model 3 å gjøre.

mvh
Hugo
#1221
Sitat fra: fredag på lørdag 22. april 2017, klokken 23:52
Ladeport for hurtiglading og batterikjøling på undersiden av bilen?

https://electrek.co/2017/04/22/tesla-patent-automate-charging/

Aha!! Helautomatisk lading for Tesla lastebilene var det første som slo meg når jeg så dette. Da skal det lades 500 KWh eller mer på kortest mulig tid. Trenger tykke kabler og god kjøling for slikt.

mvh
Hugo
#1222
Kia Soul EV / Sv: Nytt batteri i Kia Soul EV sommeren 2017
søndag 23. april 2017, klokken 09:19
Sitat fra: Soulglow på søndag 23. april 2017, klokken 08:06
Jeg har nettopp bestilt en Kia Soul EV, dette vil da bli 2018 modellen.
Har fått bekreftet at de går fra 27 kwh til 30 kwh, ellers kun små endringer.

Velkommen som ny bruker på forumet, og som elbil eier. Du kommer nok til å bli veldig fornøyd med din Kia :)
Hvilken leveringsdato fikk du?

mvh
Hugo
#1223
Jeg kan ikke huske å ha hatt problemer med disse, hverken på I-Miev, C-Zero eller SoulEV. Faktisk så velger jeg oftest Veefil ladere fremfor ABB eller Efacec da jeg har inntrykk av at det er mindre problemer og at oppstartsekvensen går raskere på Veefil.

Når det er sagt, så er det litt irriterende at displayet er defekt på den Veefil laderen til GK på Brokelandsheia. Det har vært defekt veldig lenge nå (over et år?), men laderen virker jo like fint så det gjør egentlig ikke så mye.

mvh
Hugo
 
#1224
Sitat fra: Kårepåsporet på søndag 16. april 2017, klokken 11:44
Hvis dere skal kjøre bil fra Forsand til Lysefjord med Soul, må dere ta ferje, det blir for langt å kjøre.

Ja men så er det jo også en av verdens vakreste fergeturer :) , og ikke koster den mye heller med en elbil :) :)
Det er under 90 km fra Valle i Setesdal (Fortum hurtiglader) over Suleskarvegen til Lysebotn hvor dere kan ta ferga.  Det kommer også hurtiglader på Sinnes i løpet av 2017. Planen var at den skulle komme på forsommeren, men det har vært veldig stille rundt den utbyggingen i det siste så jeg vet ikke  hva som er realistisk tidsplan for denne. Men hvis dere tar ferga så har dere uansett ikke bruk for denne hurtigladeren.

Og fra Forsand området er det jo kort vei inn til Ålgård og Stavanger, med massevis av hurtigladere. Igjen er det en fergetur, men for de av oss som ikke kjører ferge til daglig så er jo det bare en del av den eksotiske ferieturen :)

Sitat fra: langemand på lørdag 15. april 2017, klokken 12:08
Vi er en familie på 4 der tager på elbilferie fra Danmark til Norge i Juli, men vi har svært ved at finde et sommerhus/hytte vi kan leje i en uge (15-22/7), hvor bilen kan lade op om aftenerne. Det er en Kia Soul EV, så en 32 ampere EVSE med type 2 stik eller type 1 kabel vil være ideelt, men vi kan nøjes med et 230 Volt stik der kan levere 10 ampere i 12 timer, til mormorladeren.
Mitt tips er å ikke spørre om lademuligheter når dere bestiller hytter. Det kan ofte skremme utleierne til å enten si at de ikke tilbyr lading (fordi det brannfarlig etc) eller det kan friste dem til å ta ublu priser for noen stakkars KWh.  Personlig har jeg alltid med en god 3 x 2,5 mm skjøteledning når jeg er på langtur, og hvis jeg spør pent og samtidig tilbyr å betale dobbelt av faktisk strømpris - så får jeg stort sett alltid kople till og lade opp.
Norske campinghytter har ofte 10A ujordet strømkurser. Jeg lader KUN når jeg er fysisk tilstede på slike kontakter, og ikke mens jeg sover. Men har ikke hatt problemer så langt, hverken med Trilling eller SoulEV.

Sitat fra: langemand på lørdag 15. april 2017, klokken 12:08
Er der noget særligt vi skal tænke på når vi skal over fjeldet på sommerdæk?
Husk å rulle ned vinduene og nyte den fullstendige stillheten fra naturen rundt dere når dere ruller sakte framover fjellveiene :)

Et par saker til slutt: Dere skal kanskje til Preikestolen?  Det er gratis "mormorlading" på parkeringsplassen her, kontaktene er på baksiden av toalettbygget. Det koster riktignok en del å parkere her, men ladingen er altså gratis. Det kan være nødvendig med skjøteledning, da det er litt avstand fra parkeringsplassene til bygget, og ingen dedikert oppmerkede elbil ladeplasser.

Og hvis dere ikke finner hytter: Har dere forsøkt AirBNB? Søk på steder litt utenfor byene så finner dere ofte gode og rimelige plasser.  Igjen - ikke spør om lading på forhånd. Ta heller med skjøteledning, så ordner det seg som regel  :) 

mvh
Hugo

EDIT: Hvis dere kommer via Setesdalen over Suleskarvegen, så er det fint her på Brokkestøylen for en overnatting eller tre. De har Kafe, Camping, og et par hytter.  Har selv ladet C-Zeroen på 10A fra disse hyttene.
Fint utgangspunkt både for å se Setesdalen og for å gå turer i fjellet.
http://brokke.com/no/aktuelt/brokkestoylen-kafe-og-camping/
https://goo.gl/maps/fCcAYogva1B2
#1225
Elbiler i media / Sv: Tesla lanser semitrailer
lørdag 15. april 2017, klokken 13:12
Sitat fra: doldis1 på lørdag 15. april 2017, klokken 12:26
  Tja ikke bare semi men pick up også ..Tegner  Elon MUSK opp en framtid med stadige emisjoner/ utvanning
av Teslaaksjeene tro .....?

Når det gjelder lastebilen så tror jeg Elon er ute etter å lage et design basert på Tesla sin teknologi, så kan andre bygge bilene.
På denne måten trengs kanskje ikke så mye kapital?? Og Tesla får et større marked for produktene  som produseres på gigafabrikkene.
Det er det samme Nicola gjør, de skal ikke sette opp egne lastebilfabrikker, men outsource produksjonen.

Og ikke glem at to veldig gode Tesla biler heter Toyota RAV4 og Mercedes B Electric, og begge har vært veldig viktige for Tesla :)

Og pickupen kan jo rett og slett bli en variant av Model X, den kan vel produseres på samme produksjonslinjene som de andre bilene?

mvh
Hugo
#1226
Nå har jeg hatt bilen siden januar, og her er mine foreløpige erfaringer, sett i forhold til Trillingene:


  • Soulen er veldig behagelig og stabil å kjøre, både på småveier og på motorveien.
  • Det er forholdsvis mye hjulstøy, så det kan lønne seg å investere i gode lavstøy dekk hvis man er glad i "elbil stillhet" :)
  • Varmeapparatet tar veldig lite strøm/rekkevidde, i alle fall i forhold til Trillingene.
  • Største vinterproblemet er den forb... ladeluka (for de av oss som parkerer/lader ute) som blåser full av snø når bilen lades og som fryser fast hele j... tida hvis man kjører i slaps/nullføre. JA - jeg har sprayet med silikon, men det hjelper ikke stort. Det er hele plastikk leamikken og utformingen av ladeluka som er dårlig. Dette er MYE bedre/solid på trillingene.
  • Rekkevidden på Soulen ser ut til å variere veldig med 2 ting; kjørehastighet og temperatur. På Trillingene kunne man jo få nesten samme rekkevidde på vinteren hvis det var tørre veier og uten varme på. Men det er nok batteritemperatur og ikke utetemperatur som teller på Soulen. Så langkjøring gir mye bedre rekkevidde enn småkjøring på kalde dager. Igår satte jeg personlig distanserekord med Soulen - kjørte først "langtur" på drøyt 100 km midt på dagen og deretter en del småkjøring på kvelden. Totalt 170 km, og hadde 10% igjen. Ute temperatur varierte mellom 13-15 (og sol) midt på dagen og 4-5 (og regn) på småkjøringen på kvelden.  For et par dager siden var det mere jevn temp hele dagen på ca 12 grader, og da klarte jeg bare ca 130 km med kun småkjøring.
    Jeg har kjørt Lillesand - Mandal t/r en del ganger.  Akkurat 12 mil tilsammen, varierer mellom motorvei og 60-70 soner.  Ved ca null grader ute har jeg 10% igjen når jeg kommer hjem igjen. Siste gang hadde jeg 30% igjen, da mener jeg å huske at det var ca 10 grader ute. Jeg har stort sett alltid varmen på 19 grader inne i bilen
  • Jeg har allerede rukket å ha 3 forskjellige hjulsett på bilen. Piggdekk, piggfrie vinterdekk, og nå sommerdekk. Bruker konsekvent 40 PSI i dekkene. Merkelig nok ser det ikke ut til å utgjøre store forskjellen i rekkevidde med de forskjellige hjulene på, jeg ser heller ingen store forskjeller mellom tørr og våt asfalt.

mvh
Hugo
#1227
Kia Soul EV / Sv: I all verden! Frem og tilbake ER like langt
fredag 14. april 2017, klokken 17:37

Er det EL56677 jeg ser der bak ladeledningen?   Isåfall skal du ikke se bort fra at det kan være en 2016 modell, og ikke 2015 som du sier.
Jeg har nemlig EL56678 som er registrert juli 2015 og det er faktisk en 2016 modell. Den låser i alle fall fast ladekabelen, og det kom vel først på 2016 modellen tror jeg.

Ellers er det hyggelig å se at så mange lader på Fortum laderne på Brokelandsheia, da blir det mindre kø på oss gjerrigknarker som lader med rabatt på GK laderne på andre siden av veien  ;)
Jeg har funnet ut at det er mulig å kjøre med kun GK lading på hele strekningen mellom Stavanger og Oslo nå, så heretter blir Fortum kun backup for meg siden de ikke gir rabatt....

Fin bil forresten, @model3citizen.  Min er helt maken, dog ikke like blank og fin som din.

mvh
Hugo
#1228
Elbiler i media / Sv: Brannteppe for elbil - lettere å slukke?
søndag 12. mars 2017, klokken 14:19
Sitat fra: knut.aulie på søndag 12. mars 2017, klokken 13:44
men heller enn å fokusere for mye på et forholdsvis lite problem. Hadde det vært fint om en lar teknikken få utvikle seg litt videre.
Solid state batterier er på vei og vil fjerne problemet. Så brann i elbil vil antageligvis forsvinne.

Jeg er ikke enig i at det er et lite problem i dag. Det er tusenvis av parkeringsplasser i fellesgarasjer i Norge i dag hvor det ikke tillates lading av elbiler på grunn av at man er redd for følgene av en elbil brann.
Og noen få steder er det til og med forbudt å parkere elbiler hvis jeg har skjønt det riktig.

Derfor er det viktig at opplæring av brannpersonell, standardisering av slokkemetoder og slike ting gis høy prioritet allerede nå.

mvh
Hugo
#1229
Elbiler i media / Sv: Brannteppe for elbil - lettere å slukke?
søndag 12. mars 2017, klokken 09:39
Det som slår meg som veldig positivt er at brannvesener og private firmaer nå endelig jobber med dette som en utfordring som de vil løse, og ikke lenger setter seg på bakbeina og sier at elbiler må forbys.

Det er ikke lenge siden bransjen ikke ville bruke vann for å kjøle/slukke branner i elbiler, selv om dette internasjonalt har vært den anerkjente metoden i flere år.
Var det ikke Teslaen på Brokelandsheia som de ikke ville bruke vann på?

Og så var det den "demonstrasjonen" der de tok en Indisk Tata elbil prototyp  fra rundt 2009 (som aldri ble  serieprodusert eller typegodkjent) og slapp den fra en mobilkran for å vise hvor farlig det er å ha moderne biler som E-Golf og BMW I3 og alle de andre i trafikken....
"Elbiler må forbys" mente vel brannetatene på det tidspunkt, og det var da bare noen måneder siden.

Men nå har altså trenden snudd, og i denne tråden har vi sett linker til 2 forskjellige positive tiltak som viser at det er fullt mulig å håndtere elbil branner hvis bare viljen er tilstede. 
Dette er jo kjempebra
  ;D ;D

Brannetatene i Norge burde forøvrig vurdere å reise til USA for å være med på opplæring og erfaringsutveksling hos NFPA, de har jobbet med  elbil/hybrid rescue og brannslukking i mange år nå.
http://www.nfpa.org/ og http://www.evsafetytraining.org/


mvh
Hugo


EDIT:  Jeg kom til å tenke på den berømte Red Adair som reise verden rundt og slukket oljebranner på 80 tallet.  Jeg jobbet selv i oljebransjen da, og husker hvordan vi så opp til en slik kar som egenhendig løste problemer som bransjen sa var helt umulig å løse.
https://no.wikipedia.org/wiki/Paul_Adair
Det vi trenger er en elbilens Red Adair, som kan reise verden rundt og lære opp brannfolkene hvordan man håndterer elbil branner :)
#1230
Zoe / Sv: Lading
søndag 12. mars 2017, klokken 08:41
Sitat fra: Zoe400km på onsdag 01. februar 2017, klokken 22:10
Eg er ein heilt fersk Zoe-eigar (R-90 Intens Easy charge 400 km), og heilt fersk elbil-eigar. Lurer på om nokon kan forklare meg korleis det med lading på Hurtigladar på ladestasjonar virkar?
I dag kobla eg meg til ein ladar som det stod AC 22 kw på. Eg fekk berre ca 5,3 kw. Ein annan dag gjorde eg det samme på ein annan stad. Der fekk eg ca 7,6 kw.
Vil eg aldri ha mulighet til å lade med 22 kw? Korleis kan eg sjå kva effekt eg kan forvente å få? På karta står det berre 22 kw.
Er det bilen eller ladaren som setter begrensingane?

Hei @Zoe400, og velkommen som elbilist.

Sitat fra: Zoe400km på lørdag 11. mars 2017, klokken 22:18
Eg fant opplysningar vedr. kw under lading i appen Grønn kontakt. Det har vert ein Grønn kontakt-ladar eg har brukt då.

I Grønn Kontakt APPen, så kan du trykke på den lille pila til høyre for hver ladesession, så får du alle detaljene for den ladingen.  Det du må se på der er tallet for "Snitt KW" - og dette tallet bør være ca 20-22 KW dersom batteriet ikke er nesten fullt eller veldig kaldt. 
Var det dette tallet som viste 5.3 og 7.6 KW? Eller var det 5.3 KWh og 7.6 KWh du fikk?  
KW er et mål på effekten, mens KWh er et mål på den energien som er levert til bilen din.
 
Jeg har Kia Soul, så jeg har ikke 22 KW ombordlader men bruker Chademo hurtiglading som har max 50 KW på GK og Fortum sine ladere.
På vedlagte skjermdump så ser du at jeg har fått 42.55 KW i snitt på en lading, og dette ser ut til å være "normalt" på min bil.



mvh
Hugo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA