Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - goggo

#61
Det gamle ladestasjoner.no domenet og ladekartet ble jo solgt fra NOBIL til Fjordkraft for en tid siden.
Skriptet som genererte POI filene fungerte en stund etter overtagelsen, men nå ser det ut til å være slutt.
URLen https://www.ladestasjoner.no/nedlasting/gpsfiler eksisterer i alle fall ikke lengre.

Jeg har tatt opp dette med prosjektleder Erik Lorentzen i NOBIL, og har fått dette svaret.
Per i dag så er ikke dette en tjeneste vi tilbyr på nobil.no, da grunntanken er at det er andre som skal bygge tjenester (som å tilby GPS-filer) basert på dataene fra NOBIL.  Ser at Fjordkraft har relansert ladestasjoner.no i ny drakt, og kan heller ikke finne filene. Kjenner dessverre heller ikke til andre nettsteder som tilbyr dette per i dag.

Så er spørsmålet: Er det bare jeg som savner dette, eller er det flere der ute som gjerne skulle hatt disse filene?

mvh
Hugo
#62

Laderne er allerede på plass og ser ut til å fungere, men det er offisiell åpning kl 14:00 i morgen.

Det er 4 hurtigladere og 2 Type2 ladere.
Hurtigladerne er plassert med "Teslabjørn kompatibel layout", så han og andre med tilhenger slipper å kople av hengeren eller å oppta to plasser for å lade.

Hurra for Fortum og IKEA :)





mvh
Hugo
#63
Kia Soul EV / Og likevel elsker vi vår Soul EV :)
søndag 14. mai 2017, klokken 09:33

En veldig bra Range and Efficiency sammenligning av forskjellige elbiler tilgjengelig i 2017, selv om våre kjære Souler ikke kommer så bra ut :)
http://pushevs.com/2017/05/13/range-efficiency-table-update/

mvh
Hugo


#64
Jeg kjøpte meg en brukt Soul EV for en måned siden, og den kom med piggdekk.  Jeg bor/kjører på Sørlandskysten, og trenger ikke piggdekk. Fikk tak i et komplett sett piggfrie vinterhjul med felg, så jeg selger derfor de hjulene som ble levert originalt med bilen når den var ny.

https://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=92244907

Oppgi passord "Life is good" og jeg gir 500,- i rabatt på prisen som står i annonsen. Så spre ryktet til venner og kjente :)

mvh
HUgo

#65

Grønn Kontakt og Cirkle K skal satse stort i år ser det ut som.

http://elbil.no/skal-teppelegge-norge-med-hurtigladere/

Hugo

#66
Kia Soul EV / Noen erfaringer med billige vinterdekk?
fredag 24. februar 2017, klokken 16:17

Har nå hatt min Soul en tre ukers tid. Flott bil på alle måter, men jeg HATER! å kjøre rundt på de bråkete piggdekka som fulgte med bilen.
Nå bor jeg nær Kristiansand og her er det normalt ikke så mye vinter. Og jeg kommer nok til å kjøre flere kilometer i Danmark og kanskje lenger sør i Europa enn jeg skal kjøre i norske fjell og daler på vinteren :)
Dessuten er jeg ikke 100% avhengig av bil. Blir det noen dager med ekstremt vinterføre så kan bilen bli stående hjemme den dagen.

Har derfor bestemt meg for å kjøpe piggfrie dekk, og deretter selge piggdekkene  på Finn eller noe.

Jeg ser på Leaf forumet her at det er noen som anbefaler NOKIAN WRD4 så jeg gikk til en lokal dekkforhandler og spurte hva det ville koste med 4 slike ferdig montert på bilen. Disse kunne han ikke skaffe da de absolutt ikke kunne anbefales i Norge sa han....
Men han ville gjerne selge meg Goodyear Ultragrip ICE2 for 5000 kroner ferdig montert på bilen.

Så sjekker jeg litt på Dekkonline.no og ser at man kan få Kina produserte dekk for halve prisen, og med omtrent samme rullemotstand/våtgrep/støynivå som Nokian WRD4 og Goodyear Ultragrip.

Så nå er jeg fristet til å kjøpe 4 av disse Goodride dekkene til 503 kr/stk.
http://www.dekkonline.com/cgi-bin/rshop.pl?details=Ordern&typ=D-122063&Breite=205&Quer=60&Felge=16&kategorie=6&sowigan=Wi&dsco=129&rsmFahrzeugart=ALL&cart_id=2621017.129.16721&search=4770+H%F8v%E5g%2C+Norge&Monsuchen=1&staticLatitude=58.115223&staticLongitude=8.268082100000015&pointUser=%2858.115223%2C+8.268082100000015%29&plz=#


Noen her som har erfaring med disse eller andre billige dekk fra Dekkonline.no ?
Er det f.eks større sjanse for å få punktering på disse billigdekkene?  Blir de fortere slitt ut?  Hva er egentlig ulempene med slike billigdekk?


mvh
HUgo
#67
Kjøp og salg av elbiler/elkjøretøy / 2012 C-Zero selges
lørdag 11. februar 2017, klokken 09:03

Norsksolgt C-Zero, 8 mnd gjenværende nygaranti, 2 år til neste EU kontroll, storservice tatt for få måneder siden.
Med andre ord - her er en super økonomisk bil til salgs.

https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=90056330

Eventuelle kjøpere som uoppfordret oppgir kodeord "Life is good" får med Type2-Type1 ladekabel gratis, så spre gjerne det glade budskap til familie og venner :) :)


mvh
Hugo
#68

Hei alle.

Etter noen måneder med Kewet og deretter ca 70000 km i 2 forskjellige trillinger så vurderer jeg nå å oppgradere til en "vinter luksus elbil" ;), og da sannsynligvis en Soul EV.

Jeg er en aktiv pensjonist, ikke i fast jobb. Mine behov:

  • Div lokalkjøring med rekkevidder der trillingene holder akkurat, men da ofte med votter og topplue på  vinteren :-\
  • Kjører Kristiansand - Oslo en del ganger i året. Går fint med trilling på sommeren, men blir j...la kaldt på vinteren.
  • Noen mellomlange og lange turer på sommeren. Kanskje det endelig blir en Lindesnes-Nordkapp tur i sommer?  ;D. Ble ikke noe av den turen med C-Zero i 2016,  men kanskje 2017 er året og Soul EV er bilen?  ;D
Jeg har et budsjett på rundt 200000 kroner. Vurderte først å kjøpe en ny 30 KWh Leaf Visio (uten varmepumpe) til ca 215000 kroner, men har etter hvert kommet til at en brukt Soul Exclusive til omtrent samme pris er et bedre kjøp for meg.  Har ikke så mye bruk for app styring (selv om det er "nice to have"), og jeg liker sittestillingen i KIAen bedre enn i Leafen.

Skal i morgen se på en Soul EV Exclusive. 2016 modell med låsbar ladekabel, reg. første gang okt. 2015. Km 18000, 2 sett originale hjul, gjenværende 2 gratis service på 3 års serviceavtale. Bilen skal være strøken.
Det blir i såfall et privatkjøp (bilen ligger ikke på Finn), men jeg har blitt henvist til selger av en KIA forhandler - som også solgte bilen originalt til nåværende eier. KIA forhandleren tilbyr også å ta inn bilen og videreselge den til meg, da vil de ha ca 3 tusen ekstra for bilen.

Ser ut som jeg kan få den for 209000 pluss omregistrering hvis jeg kjøper privat.
Høres prisen riktig ut, er det noe jeg skal være obs på?

mvh
Hugo
#69

Jeg har sett litt på 43 KW ladekartet til Pudderjagar, og det er jo egentlig ikke så steingæernt i Sør Norge hvis man har et stort batteri og ikke trenger å lade så ofte.  Og jeg kjører en del på kontinentet, og der er jo 43 KW standard på de fleste hurtigladestasjoner ser det ut som.

https://drive.google.com/open?id=1tKiy41u2dk1xtrFE73Zw0I_2C6o&usp=sharing

Nå skal jo RBI bare selge R90 utgaven (med 22 KW lading) i Norge, men hvis jeg kunne få tak i en Q90 til omtrentlig samme pris så vil jeg vurdere å bytte inn C-Zeroen.

I den forbindelse har jeg noen tanker/spørsmål. Kanskje det er noen her som har kommentarer...


  • Jeg har lest at Q90 utgaven har 370 km NEDC rekkevidde, mens R90 har 400 km. Jeg ser ikke det som noe problem for meg, men lurer på hvorfor det er slik når det er samme batteriet?
  • Noen som vet hvilke land i Europa som skal selge Q90 utgaven, og hvordan man finner ut hva som er eksportprisen fra disse landene?
  • Har Renault "Europa garanti" på sine biler, slik at garantien gjelder i Norge hvis bilen er kjøpt i et annet land? Evt. andre ulemper mht garantier/service ved nybilkjøp fra utlandet?
  • Hva med lånefinansiering i Norge ved kjøp av nybil i utlandet, vil dette by på problemer?
  • Andre momenter?

Og en ting til sist: Er det noen som har spurt RBI om de er villige til å ta inn og selge Q90 utgaven i enkelt tilfeller?

mvh
Hugo
#70
Mens vi venter utålmodig på de gode elbil nyhetene fra bilutstillingen i Paris, så kan jeg anbefale å sette av 1,5 time til å høre Elon forklare hvordan vi skal komme oss til Mars.....

https://youtu.be/W9olSzNOh8s

Elon Musk takes the stage of the 67th International Astronautical Congress in Guadalajara, Mexico on Sept. 27, it won't be to rehash terrestrial concerns like a fatal Tesla autopilot crash or a poorly received merger proposal. Instead, the space and electric-car entrepreneur will be talking about realizing his boyhood dream: going to Mars.


mvh
Hugo
#71
Alt det andre / Har denne karen et bedre autopilot produkt enn Tesla?
torsdag 15. september 2016, klokken 22:11

Jeg hørte om denne karen og hans autopilot greie for et års tid siden, da var det snakk om at han var tilbudt en jobb av Elon Musk men han takket nei fordi Tesla ikke var innovative nok... (mener jeg å huske)

Nå ser det ut til at de har kommet et stykke lenger.


https://youtu.be/AerjS7PTNYs

Skal bli morsomt å følge dette selskapet videre.


mvh
Hugo
#72
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Ny ladestasjon Kiwi Mandal
onsdag 10. august 2016, klokken 17:43
Var innom Kiwi Mandal i dag, og her er det tydeligvis ting på gang  :)
Adressen er Sommerkroveien 3, 4515 Mandal - for de som vil ha den på GPSen.



mvh
HUgo

#73

Som noen av dere vet så er jeg pensjonist og turist av yrke(r) :)
Jeg reiser ut av Norge noen måneder om vinteren, og vurderer å selge min C-Zero i høst for kanskje å kjøpe en Zoe e.l. når jeg kommer tilbake igjen.

MEN; først får jeg besøk av min venn Martin fra Vermont/USA.
Han er Norgesvenn og elbil fantast, og vi har lyst til å kjøre Lindesnes-Nordkapp med C-Zeroen, men jeg har liten lyst til å kjøre hele veien tilbake igjen.

Så til spørsmålet:  Vil det være rimelig lett å selge den i Nordnorge, F.eks Tromsø eller Bodø eller andre steder der det er bompenger? Hva tror dere? Pris omtrent samme som på Øst- eller Sørlandet, eller noe høyere?

Bilen vil isåfall være tilgjengelig ca 15.september, og vil da ha i underkant av 70000 km på telleren. Den er moden for stor service og EU kontroll i høst, så det planlegger jeg å ta før overlevering.  Det vil da være et år igjen på garantien, da dette er en bil som opprinnelig er kjøpt i Norge.
http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=EL16847

Bildene viser "EV-hugger Martin" i Vermont, og "EV-hugger Hugo" i Tyskland :)

Alternativene er:

  • Rundtur med bilen ca 10 dager på Vestlandet og fjellheimen i sør, og så selge bilen her jeg bor på Sørlandet
  • ca 12 dager kjøre Lindesnes - Vestlandet - Honningsvåg, med hurtigruta derfra tilbake til Tromsø (det er ganske billig faktisk), og så selge bilen der og fly hjem igjen.

Hva tror dere?  Det er turen nordover vi har mest lyst på selvfølgelig, men ikke hvis det er et sjansespill mht salg av bil.





mvh
Hugo
 
#74

Ja jeg vet...    Orker ikke enda en survey  :'(

Men www.cleantechnica.com leses flittig over hele verden, og Zachary Shahan http://cleantechnica.com/author/zshahan/ har et veldig bra kontaktnett og god formidlingsevne.

Så hvis mange norske elbilister fyller inn dette skjemaet så vil det gi nyttig informasjon siden vi har mer elbil erfaring enn de fleste andre.
http://cleantechnica.com/2016/07/10/drive-electric-car-tell-us-think/

mvh
Hugo
#75

Min 2012 C-Zero med ca 62000 km har begynt å gi fra seg noen surkle-lyder under lading noen ganger. Ikke ofte, men jeg hører det noen ganger. Skrudde av dekslet baki der og tok en kikk.  Ser at det er lite væske i den kjøletanken på venstresida, ser ut som det står 1 cm eller 2 over bunnen på tanken når bil og batteri er kald etter å ha stått ute over natt her på Sørlandet i juli.
Er dette normalt? Bør jeg fylle på litt kjølevæske? Hvilken type i så fall?



mvh
Hugo
#76
Jeg overlater til dere å vurdere selv :)
https://www.youtube.com/watch?v=Xe1g1JrRRkY



EDIT: Jeg glemte visst å legge til bildet..

mvh
Hugo
#77
Trist lesning.
http://www.tu.no/artikler/nye-busskontrakter-i-oslo-fortsatt-for-tidlig-med-elbusser/349321
"Hele verden" er nå i ferd med å elektrifisere buss transport i storbyene, mens i Oslo må de teste først....
Hva med byrådet i Oslo da? Har ikke engang de noen påvirkningskraft på denne Ruter gjengen?


Men heldigvis så er norsk shipping industri som alltid mere frampå, og satser for fullt på elektrifisering.
http://www.tu.no/artikler/sor-trondelag-far-batteriferge/349273

Mfh
HUgo

#78
SAE J2954: Wireless Power Transfer for Light-Duty Plug-In/ Electric Vehicles and Alignment Methodology

http://cleantechnica.com/2016/05/20/new-ev-wireless-charging-guidelines-published/

http://standards.sae.org/wip/j2954/

Ser ut som alle elbil produsentene bortsett fra Tesla og VW allerede arbeider for en felles standard, slik at trådløse ladestasjoner  kan benyttes av alle biler.
Hvis de virkelig får dette til å bli en verdensstandard så har jeg faktisk tro på at dette kan bli veldig utbredt på tross av at effektiviteten er noe dårligere enn for plugg koplinger.

HUgo
#79
Ser ut som disse folkene forsøker å kopiere Tesla sin suksess, men i lastebil markedet.
Bare USD 1500 i refundable deposit for å være med på moroa :)

Ser ut som et vel gjennomtenkt konsept - 800 Volt batterisystem og CNG turbin som range extender og masse annet morsomt.

http://www.maxim.com/rides/2000-hp-tractor-trailer-2016-5

https://nikolamotor.com/one


mvh
Hugo

#80
Elbiler i media / Ikke akkurat en buss, men.... kollektivtransport
torsdag 21. april 2016, klokken 20:47

http://www.tu.no/artikler/elon-musk-norge-er-i-den-beste-posisjonen-til-a-oke-produksjonen-av-fornybar-energi/346601

I denne TU artikkelen står det at Elon sier:

Vi har en ide til noe som ikke akkurat er en buss, men noe som vil løse tetthetsproblemet i bykjerner. Jeg tror vi må tenke ut kollektivtransportkonseptet på nytt, og lage noe som folk vil like bedre. Jeg vil ikke snakke så mye om det.
Men jeg må være forsiktig med hva jeg sier, sier Musk, og bemerker at små kommentarer ofte blir store nyheter i internasjonal presse.
Men det er snakk om en ny type kjøretøy som skal ta folk til sin endelige destinasjon.



Hmmm.....  Autonom minibuss lignende førerløse kjøretøy med Falconwing dører for lett tilgang til hver seterad??  :)

mvh
Hugo
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA