Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Supernullet

#1
Skoda ENYAQ / Sv: Enyaq 85x
tirsdag 27. februar 2024, klokken 21:35
Jeg kaller dette relativt "kort" leveringstid likevel for en populær elbil. Skoda Enyaq selger fortsatt ganske bra i det meste av Europa, og blir eksportert til stadig nye land i andre deler av verden. I mange andre land øker elbil-andelen jevnt og trutt, i noen land mer enn andre, selv om det totale salget av nye biler (inkl. fossil-biler) synker endel også i Europa. Og Norge er vel ikke lenger like høyt prioritert og forfordelt mht. tilsagn om antall nye elbiler. Man kan sikker få diverse andre merker raskere enn Enyaq, men jeg ville i hvert fall ikke byttet ut med en Kina-bil...

Selv ventet jeg i 1 år og 10 måneder fra bestilling, før jeg fikk bilen for halvannet år siden (80x). Den gangen var det brikkemangel som forsinket leveringen mest. Jeg er fortsatt svært godt fornøyd med kjøpet, og koser meg hver gang jeg sitter bak rattet. Det var verdt å vente. Har ingen planer om å bytte den ut heller, selv om det har vært litt mangel på software-oppdateringer, og litt "hikke" i mobil-appen.
 :)
#2
Skoda ENYAQ / Sv: “Lad til foretrukne tider” som standard?
fredag 19. januar 2024, klokken 20:25
Sitat fra: VoltWay på onsdag 17. januar 2024, klokken 12:46Er det mulig å bilen til å lade til foretrukne tider som standard? Jeg har lagt inn hjemmeadressen som ladested og satt opp ladetid fra 00:00 til 07:00, men når eg stopper bilen står den på "Lad umiddelbart" i menyen du får opp når tenningen slås av og om jeg plugger i kabelen så begynner den å lade. Jeg må trykke der for å endre til "Lad til foretrukne tider" for at den faktisk skal gjøre det.

Jeg lader stort sett til faste tider, mellom kl. 22 og 06 på hverdager eller i et litt lenger tidsrom i helgene ved behov. Har noen forhåndsdefinerte tidsintervall ferdig innstilt i appen, som man også men finner igjen på skjermen i bilen.

Jeg må hver gang jeg har plugget til og autorisert for lading (Zaptec Go) sjekke om det står "Umiddelbar lading" eller "Foretrukken tid" i appen. Er jeg ferdig med en ladeøkt og kobler fra er det stort sett vanlig at det neste gang står "Umiddelbar lading" i appen, men faktisk ikke alltid.

Jeg har vanskelig for å se mønsteret her. Gjør jeg andre endringer i appen, som å slå på forvarming eller endre tidspunkt for "Foretrukken tid", så har den en tendens til å slå over på "Umiddelbar lading" igjen. Det skjer også ofte hvis jeg slår av ladingen manuelt i ladestasjon-appen før innstilt tidsintervall utløper. Men det skjer sjeldent hvis tidsintervallet bare utløper, og jeg ikke rører noe før ladingen starter opp igjen for neste ladeintervall uten å koble fra i mellomtiden (jeg bruker ikke nødvendigvis bilen hver eneste dag).

Altså, jeg vet ikke hva som skal til for alltid å beholde "Foretrukken tid" som fast default-valg, så du ble vel ikke noe klokere av dette  ::)
#3
Skoda ENYAQ / Sv: Softwaretråden
torsdag 11. januar 2024, klokken 18:10
Dette er du nok ikke alene om å irritere deg over. Jeg tror de fleste Enyaq-eiere får denne meldingen av og til, den kommer litt periodevis. Jeg fikk også en slik melding i dag, etter en måned eller to uten siden forrige gang. Når denne meldingen først kommer får jeg samme melding stort sett daglig i en uke eller to, og så er det plutselig stopp i en måned eller tre før det er på'n igjen. Jeg har prøvd med å trykke både "OK" og "Avbryt" mange ganger uten jeg merker noen forskjell etterpå, og meldingen kommer uansett igjen de neste dagene. Det kommer en advarsel om at seteposisjonen kan bli endret ved å trykke "OK", men det skjer ikke lenger hos meg (det gjorde kanskje det et par ganger helt til å begynne med), kanskje fordi jeg stort sett er eneste bruker av denne bilen. Så nå trykker jeg konsekvent "OK" og håper periode-hikken snart går over...

Hvordan dette evt. kan slåes helt av har jeg vel ikke prøvd å finne ut av, så hvis noen vet ...? Mulig det har stått noe om dette på forumet tidligere i en annen tråd uten at jeg har lagt det på minnet.
#4
Skoda ENYAQ / Sv: 12 Volt batteri
søndag 07. januar 2024, klokken 18:34
Jeg vedlikeholdsladet 12V-batteriet fra i går kveld til i dag med en ekstern smartlader, siden bilen har stått nærmest i ro i kulden i mange uker (har kjørt mindre enn 100 km siste måned). Bilen står ute. Da jeg kom ut i dag var batteriet fulladet, og hadde da en hvilespenning på 12,9V (minus 4 grader ute akkurat da, har vært nede i minus 8 i natt under ladingen).
#5
Skoda ENYAQ / Sv: Tibber smartlading vanlig stikkontakt og ladeboks
fredag 05. januar 2024, klokken 13:44
Sitat fra: Bigdrago på fredag 05. januar 2024, klokken 11:45Hvor i lovverket står det at det er en "nødlader" og ulovlig å bruke fast?

Gjeldende fra 1. juli 2022 ble det vedtatt endringer i standarden NEK 400 som forskrift for elekriske lavspenningsanlegg bygger på. Endringer er i korte trekk som følger (sitat):

Endringer i NEK 400:2022
Ny NEK 400:2022 fjerner nå muligheten for å lade av elektriske kjøretøy via vanlig stikkontakt som en permanent løsning. Tidligere har det vært krav om egen kurs på maksimalt 10A og jordfeilbryter type B i en vanlig stikkontakt (schukokontakt). Muligheten for å lade via en industrikontakt (CEE) er også fjernet som en permanent løsning i NEK 400:2022. Endringene i NEK 400:2022 vil kun gjelde for nye installasjoner og har ikke en tilbakevirkende kraft. Dersom du gjør endringer på et eksisterende ladepunkt må det monteres en ladestasjon. Det betyr likevel at du fortsatt kan nødlade lovlig via schuko / CEE så fremt det ikke er din permanent løsning over tid.

Det vil si at jeg ikke var helt presis i min forklaring. Det er forsåvidt ikke feil det jeg skrev, når jeg tenker på nødlader som ladekabelen med ladeboksen (standardladeren) som følger med bilen: "Nødlader er kun lovlig å bruke når en enkelstikkontakt er på egen separat dedikert sikringskurs og sikret med maks. 10A, og den samtidig har jordfeilvern type B montert foran i sikringsskapet, samt at det er montert overspenningsvern foran i sikringsskapet. Gjelder også eldre installasjoner. Men om du da tenker å lage en ny slik installasjon nå, så er en slik ny installasjon heller ikke lenger lov å bruke i det hele tatt til lading av elbil (som da gjelder for nye installasjoner etter sommeren 2022). Hvis ikke man har en slik installasjon fra før sommeren 2022, skal ikke vanlige stikkontakter brukes til lading av elbiler i det hele tatt."

Har man dog enkel utvendig stikkontakt på egen dedikert kurs, sikret med 10A og forankoblet jordfeilvern type B og overspenningsvern, og installasjonen er fra før 1. juli 2022, kan man fortsatt bruke denne til lading av elbil regelmessig, og ikke bare som nødlading. Eller, som Orbit påpeker, man har før 2014 fått installert egen stikkontakt til elbillading som er blitt risikovurdert og samsvarserklært av installatør til bruk for elbillading, og brukerne har blitt instruert av installatøren for slik bruk til elbillading. Men DSB anbefaler uansett oppgradering til ladestasjon for slike anlegg.

Ellers er nødlading fortsatt lov, noe jeg sikkert ikke fikk godt nok frem. Men altså ikke lading på mer permanent basis, unntatt for overnevnte installasjoner. Så hvis jeg endrer starten av første setning fra "Nødlader er kun lovlig å bruke når en enkelstikkontakt..." til "Lading på mer permanent basis er kun lovlig for anlegg installert før 1. juli 2022 når en enkelstikkontakt...", legger til en setning om alternativt risikovurdering og samsvarserklæring for eldre elbil-installasjoner, samt fjerner ordlyden "i det hele tatt" og erstatter det med "unntatt nødlading" blir dette nok litt riktigere...




#6
Skoda ENYAQ / Sv: Tibber smartlading vanlig stikkontakt og ladeboks
torsdag 04. januar 2024, klokken 23:12
Sitat fra: godarn på torsdag 04. januar 2024, klokken 12:59Er nok den som er til nødlading jeg bruker akkurat nå ja. Har ikke fått satt opp ladestasjon hjemme enda. Har hatt bilen i 1 uke.

Men tipper at når jeg får satt opp en Easee eller Zapteck lader, så er det bedre å bruke den tilkoblingen i Tibber appen enn Skoda?

Personlig anbefaler jeg Zaptec Go ladeboks fremfor Easee. Sikkert ikke alle som er enige med meg her ::). Jeg har bare gode erfaringer med Zaptec.

Ikke fordi Easee er et dårlig produkt, på mange måter er de fullt på høyde med Zaptec. Men faglige tester har gitt Zaptec best i test-stempel og best sikkerhets-stempel, og jeg ser derfor på dette som det tryggeste valget. Også pga. at det har vært mye usikkerhet og skriverier rundt Easee sitt elektroniske jordfeilvern, og svenske elsikkerhetsmydigheters tilbakekall av Easee sin godkjennelse i fjor.

Zaptec har også inkludert 4G-connection uten ekstra kostnad i ladeboksens levetid. Jeg styrte bl.a. ladingen fra Gran Canaria i desember. Jeg satt på ladingen manuelt siste natten fra Gran Canaria for at bilen skulle bli 80% oppladet til jeg kom hjem, mens den sto noen uker i ro med kun 50% inntil siste dagen. Mulig jeg kunne gjort det samme med en Easee ladeboks, uten at jeg vet det...

https://www.tu.no/artikler/ladertest-zaptec-go/531346
#7
Skoda ENYAQ / Sv: Tibber smartlading vanlig stikkontakt og ladeboks
torsdag 04. januar 2024, klokken 15:56
Sitat fra: godarn på torsdag 04. januar 2024, klokken 12:47Holder på å gå over til Tibber som strømleverandør og på sikt sette opp ladeboks i garasjen med 32Ah.
Nå bruker jeg den vanlige universal laderen på 2,3Kw.

Ser at Tibber har link til Skoda appen. Betyr dette at en kan bruke smartlading med vanlig kabel også?
Noen som har testet eller bruker det?

Lading på mer permanent basis er kun lovlig for anlegg installert før 1. juli 2022 når en enkelstikkontakt er på egen separat dedikert sikringskurs og sikret med maks. 10A, og den samtidig har jordfeilvern type B montert foran i sikringsskapet, samt at det er montert overspenningsvern foran i sikringsskapet. Alternativ at man har fra før 2014 fått installert egen stikkontakt til elbillading som er blitt risikovurdert og samsvarserklært av installatør til bruk for elbillading, og brukerne har blitt instruert av installatøren for slik bruk til elbillading. Men om du da tenker å lage en ny slik stikkontakt-installasjon nå, så er en slik ny installasjon heller ikke lenger lov å bruke til lading av elbil (som da gjelder for nye installasjoner etter sommeren 2022), unntatt for nødlading. Hvis ikke man har nevnte installasjon fra før sommeren 2022, skal ikke vanlige stikkontakter brukes til lading av elbiler, unntatt i fbm. nødlading. Jordfeilvern type B er svært uvanlig å ha i sikringsskapet for de fleste, det er veldig mye dyrere (detekterer også DC, i tillegg til AC, noe som kan komme i retur fra elbilen ved jordfeil). De aller, aller fleste har derfor kun installert jordfeilvern type A i sikringsskapet. Å skifte ut jordfeilvernet i sikringsskapet fra type A til type B regnes her som ny installasjon med krav om ny samsvarserklæring, altså ikke lenger lov å bruke med stikkontakt til å lade elbil på mer permanent basis.

Så jeg råder deg til å skaffe deg en ladestasjon heller før enn senere. Vanlige husstikkontakter er ikke dimensjonert for denne type langvarig påkjenning over tid. Fra 20 til 80% lading for en Enyaq 80/85(x) tar det ca. 30 timer med 2,3 kW (inkl. ladetap på 20-30%). Det tåler vanlige husinstallasjoner dårlig over tid, og jo mer dette gjentas jo større blir risikoen. Jeg har endel kontakt med det lokale eltilsynet, har sett mange stygge bilder, og det kommer dessverre stadig nye eksempler på branner som har oppstår pga. dette. Derfor er det heller ikke lov, unntatt i nødstilfeller, derav ordet "nødlading". Og "nødlading" skal det normalt aldri være behov for på hjemmeadressen. Du risikerer også kraftig avkorting av forsikringsoppgjør som følge av bevisst brudd på lover og forskrifter, selv om du ikke skulle være fagperson og heller ikke er veldig bevisst dette. Du er uansett pliktig til å forholde deg til lover og forskrifter her. I tillegg har du den ekstra faren du utsetter deg og familien for...

Jeg har ellers Zaptec ladestasjon og Tibber m/Tibber Pulse. Anbefaler begge deler. Med ladeboks blir også ladetapet mye mindre. Jeg har slått av smartlading, både i Tibber-appen og i Zaptec-appen. Følger heller med selv. Både nettleie og strømpriser (som regel) er lavere om natten enn dagen og i helgene fremfor i ukedagene. Så jeg lader ofte mellom 22-06 hvis jeg må lade i ukedagene med hjelp av timer-innstilling med forhåndsvalgt tidspunkt i Skoda-appen, og i et litt lenger tidsvindu i helgene. Tibber tar ikke høyde for forskjeller i nettleiepriser dag/natt/helg, og med høy strømpris der strømstøtten slår inn har jeg like mye fokus på nettleieprisen. Jeg lader normalt med ganske lav strømstyrke, gjerne ikke mer enn 10A (kan stilles i Zaptec-appen helt ned til 6A), har vel tilgode å lade på mer enn 16A selv om ladestasjonen er sikret med 32A. Har ikke installert 3-faselading, så det er kun en fase og nulleder som er koblet til laderen (400V TN-C-S). Jeg fyller heller på litt etterhvert, opp til 80%.

Prøver også å holde strømforbruket under 5kW i effektuttak hver klokketime deler av året med hjelp av Tibber-appen, da kapasitetsleddet i nettleien gjør et byks oppover når man passerer 5kW (snitt 3 høyeste døgnmakseffekt pr. måned). Klarer ikke det om vinteren, men vår/sommer/høst prøver jeg å passe litt mere på. Hittil har det gått bra etter at jeg fikk bilen i august 2022. Jeg tenker på å kjøpe Athom Homey Pro og litt automatikk hjemme, og koble varmeovner, varmtvann og ladestasjon opp mot effektgrensen.
#8
Skoda ENYAQ / Sv: Normal dekkslitasje?
mandag 06. november 2023, klokken 22:37
Sitat fra: Bigdrago på lørdag 04. november 2023, klokken 20:21Normal dekkslitasje?
Iv80x med 21" med bridgestone. Bil gått 13000km. Utlevert mai 2022 etter ventetid ca 16mnd. Ikke mye tegn til skeivslitasje. Forrige sommer kjørte jeg med 3 bar mens i sommer 3.3 bar i alle hjul, unngår å ligge i sporene i veien. Mulig det er at jeg unngår sporete vei at dekkene er like fine? Har nå 19" vinterhjul med 3.3 bar.
Gikk ikke å legge til alle bildene pga plass.
Er enig med Bigdrago. Jeg kjører med litt overtrykk i dekkene. Dekktrykket som er oppgitt skal måles med "kalde" dekk. Så vil normalt dekktrykket bli litt høyere under kjøring når dekkene blir varme. Problemet i Norge kontra mange andre land er at det er ganske mye kjøligere her (sommer og vinter), vi har færre motorveier og lavere fartsgrenser, og nordmenn flest kjører ikke veldig langt i gjennomsnitt per kjøretur. For oss som bor i by blir det mange 5-20 minutters kjøreturer i 30-60 km/t. Her i Bergens-området er det kun en (bom)vei på ca. 15 km med fartsgrense på 100 km/t. Ellers er de fleste veiene med 30-60, og noen gjennomfartsårer med 70-80.

Anbefalingen jeg tidligere har fått av flere dekk-verksteder er å ha litt mer trykk i dekkene enn det bilfabrikantene anbefaler. Både sommer og vinter. Jeg har blitt fortalt at 10% over går helt fint. For vinterdekk tror jeg også man kan strekke seg enda litt høyere da dekkene sjeldent blir særlig varme under kjøring med det kalde/våte føret vi har her nord.

Jeg kjørte med ca. 3.0 bar trykk på alle 4 i sommer, som regel alene og oftest med lite ekstra last. Dekktrykk-skiltet i bildøren sier at det bør være 2,7 for alle 4 dekk ved lav last. Ingen skeiv slitasje å spore i flg. mønster-scanningen på dekkhotellet etter dekkskiftet i høst. Bridgestone 19" sommerdekk, Conti 19" vinterdekk. Begge deler levert med bilen i august i fjor. På vinterdekkene har jeg justert opp til 3,1 bar på alle 4 dekk. Heller ikke her er det antydning til skeiv slitasje etter første vintersesong i fjor. Og så er det viktig å følge med med jevne mellomrom så ikke dekktrykket dropper for mye når det blir ordentlig kaldt.
#9
Skoda ENYAQ / Sv: Enyaq og seter
søndag 05. november 2023, klokken 02:46
Jeg foretrekker også skinn. Har brunt EcoSuite interiør, berre lekkert. Garvet med olivenolje-ekstrakt. Overraskende behagelig å sitte i. Jeg hadde ventet at det ble litt klamt om sommeren, men har faktisk knapp merket noe til dette i min Enyaq. I en halvt år gammel Tesla Model Y jeg har kjørt en god del i høst merker jeg mye fortere at det blir klamt i ryggen og kjenner den litt sure svettelukten som etterhvert kommer, også når det ikke er særlig varmt ute. Forøvrig blir skinn fort litt kaldere å sette seg ned i om vinteren uten forvarming. Men ulempen med skinnseter oppveies definitivt av mindre støv og skitt som setter seg, og gir et MYE enklere renhold. Jeg har tidligere stort sett kjøpt bruktbiler med tekstil-seter, og når disse har dradd på årene har de vært vanskelige å holde rene og pene. Jeg har ikke hatt for vane å skifte bil så ofte...

Selv om jeg har brunt EcoSuite-interiør som jeg er veldig fornøyd med, synes jeg det lekreste Enyaq-interiøret er L&K Suite Beige - som det står også skal være ventilerte seter. L&K 80x-versjonen er litt mer eksklusiv og dyrere i utgangspunktet, selv om mye av den økte prisen får man igjen i form av mer utstyr inkludert som standard, og også litt lavere pristillegg på ytterligere utstyr (i hvert fall for noe av dette). Men så er det for tiden gode rabatter for ordinær 80x, noe som akkurat nå nok gjør at denne differansen er større enn det den normalt ville vært.

Ellers er vel setesmaken som baken, så hva vet jeg - Jeg er jo Supernullet  :D ::) 8)
#10
Skoda ENYAQ / Sv: Enyaq 80x til 420 tusen? Godt tilbud?
søndag 29. oktober 2023, klokken 14:41
Jeg også bruker setevarmen hele vinteren fra oktober til april/mai, mye pga. revmatisme/ryggsmerter. Så jeg personlig ville nok aldri kjøpt en bil i dag uten setevarme, selv om tilbudet var aldri så godt.

Ankepunktet mot setevarmen i min Enyaq er at det er ikke allverdens futt i den. Har EcoSuite interiør, og skinnseter er nok ekstra kalde ved oppstart uten forvarming om vinteren. Jeg må gjerne forvarme i 15 minutter for å oppnå noenlunde komforttemperatur i setet før jeg setter meg inn. Og så kjører jeg til jobb på 7-8 minutter. Så det går fort litt mye energi vekk her.

De gangene jeg setter meg inn i kald bil i et kaldt sete fryser jeg gjerne ræven av meg i 15-20 minutter før jeg begynner å kjenne god varme i setet. Rattvarmen derimot kommer stort sett som et skudd på få minutter...
#11
Skoda ENYAQ / Sv: Race blue
fredag 27. oktober 2023, klokken 20:26
Sitat fra: eivindb på fredag 27. oktober 2023, klokken 16:27Takk for svar alle! Det ble en Race Blue 85X L&K. Leveres i slutten av januar  :D
:+1:  :+1:  :+1:
#12
Skoda ENYAQ / Sv: Hva irriterer deg med Enyaq?
torsdag 26. oktober 2023, klokken 22:07
Er det flere som har problemer med MyŠkoda-appen? Eller kanskje jeg skal si MyŠkoda-appene, siden jeg fortsatt har valgt å beholde den gamle appen, samtidig som jeg har tatt i bruk den nye MyŠkoda-appen. Det ser ut som at disse to appene virker uavhengig av hverandre, med hver sine passord-pålogginger, selv om begge er koblet til samme bil og virker begge to (når de først virker).

Når jeg prøver å åpne den nye appen så har den ofte i den senere tid bare blitt stående å spinne med den nye Škoda-logoen på grønn bakgrunn i evigheter, og så kommer det av og til en feilmelding til slutt. Dette var ikke et stort problem for noen måneder siden, men noe som har blitt mer utfordrende siste måneden. De gangene jeg klarer å åpne appen så får jeg heller ikke tilgang til dataene omtrent halvparten av gangene. Det gjelder også den gamle appen, men ikke fullt så ofte. Hvis jeg endelig får frem data så tar dette ofte laaaaang tid å få frem. Hvis jeg ikke får frem data i den nye appen, da prøver jeg som regel den gamle appen. Men jeg finner ikke et mønster i når og hvilke av appene fungerer hvordan og når. Begge, en eller ingen fungerer litt om hverandre. Jeg bruker både iPhone 13 Pro og iPad Pro, siste iOS-versjon av iOS 16 på begge.
#13
Skoda ENYAQ / Sv: Race blue
søndag 22. oktober 2023, klokken 13:51
Sitat fra: eivindb på lørdag 21. oktober 2023, klokken 18:20Dere som har bilen i race blue: Er dette en farge dere har gått lei av etter noen år, eller liker dere den den dag i dag?
Jeg synes Race Blue Metallic er den desidert fineste fargen som er tilgjengelig. Fargen blir bare finere og finere etterhvert som tiden går. Har hatt bilen i drøye 14 måneder nå. Fargen ser litt forskjellig ut i ulikt lys og ulike solforhold, men aldri kjedelig. Fra den litt skarpere blåfargen i godt sollys, til mørkere blågrå farge når det er litt mørkere dagslys ute. Metallic-effekten kommer særlig godt frem i sollys. Jeg tror ikke jeg kommer til å bli lei, nei. Alle rundt meg skryter også hemningsløst av fargen.

Før dette har jeg hatt 3 biler med mørk grå farge. Nøytralt, men kjedelig. Og 80% av alle biler der ute er enten grå, svarte eller hvite.

Jeg bestilte først mørk grå bil, Quartz Grey Metallic, ved bestilling i 2020. Forløperen til Graphic Grey Metallic. Men jeg skiftet til Race Blue Metallic etter å ha sett flere av disse hos forhandler og ute på veien, og prøvekjørt en av forhandlerens biler men denne fargen. Egentlig var favorittfargen på forhånd Lava Blue Metallic, som bl.a. man kan få med Kodiaq, en mye mørkere, dypere og "dempet" blåfarge. Men nå er jeg glad jeg valgte Race Blue Metallic, jeg ville ikke byttet. Jeg er faktisk glad for at Lava Blue Metallic ikke var i sortimentet til Enyaq, for da hadde jeg nok valgt den i stedet.
#14
Skoda ENYAQ / Sv: Hva irriterer deg med Enyaq?
mandag 16. oktober 2023, klokken 22:04
Jeg har i infotainmentsystemet slått av funksjonene "Forutse strekningsforløp" og "Forutse tillatt hastighet" slik sikkert også mange andre har gjort. Disse har nå vært avslått over lang tid uten at jeg har fått noe problemer med det, før nå. De siste dagene har jeg opplevd at disse to slår seg på igjen automatisk når bilen har stått parkert noen timer. Noen andre som opplever det samme?

Jeg har nylig fått en ny runde med melding om "nye innstillinger tilgjengelig", og jeg har både trykket "OK" og "Avbryt" noen ganger hver, uten at det ser ut til å hjelpe. Veldig irriterende, og jeg må da slå disse av igjen manuelt.

I dag kjørte jeg inn på en påkjøringsrampe midt i en lengre tunnel med 80-sone, og jeg trodde at "Forutse tillatt hastighet" var slått av. Over tunnelen er det boligområder med 30-soner. I flettefeltet for påkjøring inne selve i tunnelen, mens seg lå med cruisekontrollen i 83 (viser 3 km/t for mye), fanget den prediktive fartsholderen opp 30-sonen over tunnelen, og i det jeg flettet meg inn mellom to andre biler i 80-sonen bremset bilen opp for å komme ned i 30. Direkte farlig, bilen bak var tydelig irritert selv om jeg relativt rask kom meg på gassen og opp i 80 igjen. Heldigvis er det ikke noe bråstopp, men det går fort et par sekunder før man skjønner hva som foregår og får foten på gassen igjen. Jeg var ikke forberedt i det hele tatt siden jeg i hele år har hatt denne funksjonen fast avslått, akkurat av den grunn jeg opplevde her.

I starten med ny Enyaq i fjor hadde jeg funksjonen påskrudd en stund og opplevde det samme i andre tunneler her i Bergens-området, dog aldri før helt ned til 30 i en 80-sone.

En helt annen ting:
Er det flere som synes at varmen i førersetet bruker uendelig lang tid på å nå noenlunde komfortabel varmetemperatur, selv på trinn 3, og selv nå når det fortsatt er plussgrader ute. Jeg kjenner etter et par minutter at det er antydning til varme, at det ikke er iskaldt lenger, men det går fort 15 minutter pluss før jeg føler komfortabel varme. Jeg har Eco-Suite skinnseter som gjerne føles veldig kalde om morgenen nå som nattetemperaturen nærmer seg null. Irriterte meg over dette i hele fjor vinter. Løsningen er å forvarme, men det er ikke alltid alle kjøreturer er planlagt på forhånd.

Rattvarmen derimot kommer som et skudd etter 1-2 minutt, og da må jeg raskt skru denne ned til trinn 1, ellers blir det fort for varmt å holde i...
#15
Skoda ENYAQ / Sv: Hva irriterer deg med Enyaq?
torsdag 05. oktober 2023, klokken 19:57
Selvsagt er det noen mindre irritasjonsmoment med min Skoda Enyaq også. Men jeg fokuserer mer på alt som er bra, og ofte bedre enn mange andre biler.

Jeg kjører akkurat nå en 4 måneder gammel Tesla Model Y LR Dual Motor i Nord-Norge. Det gjør at jeg gleder meg til å komme hjem igjen til min Skoda Enyaq sørpå. Teslaen er en helt grei bil, men jeg synes Enyaqen er bedre for meg.

Eksempelvis er lysene på Enyaqen mye bedre enn på Teslaen, jeg har kjørt endel i mørket her oppe i nord. Enyaqens Matrix-lys er bedre og mye jevnere. Og ikke minst er Enyaqens utmaskering av forankjørende og motgående trafikk kjempegod ved bruk av fjernlys på "Auto". Enyaqen har lynrask respons på å oppheve maskeringen i det man passerer motgående bil, mens for Teslaen går det mange sekunder før fjernlysene kommer på igjen for fullt etter passering. Det virker som om at Teslaen kun blender ned til ordinære nærlys ved forankjørende eller motgående trafikk, mens Enyaqen maskerer ut annen trafikk.

Det er flere sensorer som hyler i Teslaen på hver kjøretur, og jeg savner lyktespylere og spyler på ryggekameraet. I går kveld var det et temmelig tilsløret skjermbilde bakover da jeg skulle rygge. Der er spyleren på Enyaqens ryggekamera gull verdt.

Og ikke minst setter jeg pris på HUD på frontruten i Enyaqen. Nesten sånn at jeg ikke klarer meg uten lenger. Selvsagt kunne jeg ønske meg enda litt mer info på frontruten, som kjøremodus og batterinivå, men på Teslaen er det ikke noe HUD i det hele tatt!

Teslaen er nok mer "sporty" ved aktiv kjøring, mens Enyaqen synes jeg er bedre på komfort - og den er rask nok (80x). Jeg sitter bedre i Enyaqen, særlig på langkjøring.

Også jeg kan liste opp småting som kanskje kan irritere med Enyaqen, uten at jeg bryr meg så veldig mye om det:
  • Infotainment-systemet bruker for lang til å våkne til live.
  • OTA-oppdateringene som er kommet er kun småjusteringer, og ikke nye programvareversjoner (har fortsatt 3.0).
  • Periodevis får jeg stadige meldinger om nye innstillinger tilgjengelig, ofte fulgt av at førersete er ut av min innstilte posisjon flere ganger påfølgende dager.
  • Jeg har slått av prediktiv cruice-kontroll da denne slår inn på større veier som krysser over tunneler jeg kjører i, og bruker nå kun adaptiv cruice-kontroll.
  • Når jeg kjører på smale svingete veier på vestlandet slår jeg nå av alle kjørefeltassistenter, da jeg vil slippe inngripen når jeg må utenfor hvit-linjen ved møtende trafikk.
  • HUD har flere ganger slått seg av under kjøring, men kommer tilbake igjen etter at bilen har vært slått av i fbm. parkering.
  • Dørhåndtak-sensoren på døren bak førerdøren har sluttet å virke, noe jeg må få rettet hos forhandler.
  • Jeg kunne tenke med en sensor på ladeluken, da jeg flere ganger har glemt å smekke denne igjen etter lading og kjørt avgårde.
  • Og det er sikkert flere småting.

I min Enyaq er det ingen antydning til noen ulyder eller knirking. Som Egil S, legger jeg merke til litt hjulstøy på grov norsk asfalt, men det er uansett veldig mye bedre enn på min forrige bil, en Ford Focus. Alt i alt er jeg meget godt fornøyd men min Enyaq :)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA