Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - i3/RSiV

#2
Skoda ENYAQ / Sv: Carscanner resultater
torsdag 18. april 2024, klokken 20:16
Snart 2000km på telleren. 100% ladet i dag, nå 16 grader i batteriet og det viser nå 77Kw :-)
Batteri spenningen på cellene er veldig jevnt på 4,13V.
#3
Skoda ENYAQ / Sv: Enyaq Coupe RS 2023 mod. byttet til 2024 mod.
tirsdag 16. april 2024, klokken 16:08
Sitat fra: EirikM på mandag 15. april 2024, klokken 21:13
Sitat fra: Bigdrago på mandag 15. april 2024, klokken 14:56Bare jeg som har planlagt å beholde nybilen i 15 år?😅
Joda - i hvert fall 10 år, når vi først kjøper ny (venter på 85x). Og nettopp da er jeg glad for at noen tar seg bryet med å bytte bil for å sammenligne. Så jeg vet at det var riktig å bla opp og vente på ny framfor å spare litt tid og penger og kjøpe brukt.

Så leser jeg at flere har erfaringen til Egil S - men det lages ikke mandagsbil hele tiden, og jeg som er vant til biler fra to tiår tilbake kommer forhåpentligvis uansett til å trives.

Skulle gjerne hatt biler lenger jeg også, men med kjørelengde på 35-40000 km pr år, så blir det ofte bytte etter ca 3 år normalt. Grunnen til mitt bytte til -24 så fort er mye pga samme opplevelsen som Egil.S. For mye som ikke var bra med forrige utgave. Nærmer meg nå 2000 km med 24 modellen, og fortsatt veldig fornøyd med denne bilen :-)
#4
Skoda ENYAQ / Enyaq Coupe RS 2023 mod. byttet til 2024 mod.
fredag 12. april 2024, klokken 23:06
Jeg byttet inn min Coupe RS 2023 mod til en lik 2024 mod.
Det ble ca 35000 km med 23 modellen.
Har nå kjørt 1000 km med 2024 modellen og erfaringen så langt er veldig positiv.
Bilen er mer energi effektiv, ser ut til å ha 3-4 mil lenger rekkevidde ved 100% lading. Sw ver 4.0 er en helt annen verden enn 3.2. Infotainmentsystemet er klart til bruk før du rekker å sette deg i setet. Det responderer raskt i alle menyer. Det er utvidet med mer informasjon i HUD og kombiinstrumtet, og mulighet for flere snarveier direkte i hovedskjermen. Har ikke opplevd noen sw bugs eller feilmeldinger så langt! Antall HK er økt fra 290 til 340, noe man egentlig ikke merker så mye til i hverdagen. For meg så er den beste endringen DCC, adaptivt understell. På 2023 modellen merket jeg lite eller ingen forskjell mellom sport eller comfort. På 2024 modellen er det nå merkbar forskjell mellom de forskjellige kjøremodus innstillingene. 24 modellen har også fått automatisk låsing når du forlater bilen, her glipper det litt, det virker som man må stå litt utenfor bilen før du går vekk for at dette skal fungere, så det er litt 50/50 om det fungerer. Utseendemessig så er det vel kun de nye Skoda bokstavene i logoen, og at Iv merket er fjernet. Jeg synes den nye logoen ser bedre ut. Totalt sett veldig fornøyd med oppgraderingene Skoda har gjort med 2024 modellen.
#5
Skoda ENYAQ / Sv: Carscanner resultater
mandag 08. april 2024, klokken 14:43
Enyaq Coupe RS 2024 mod. Sw ver 4.0
Bilen har gått 70 km:
#6
Skoda ENYAQ / Sv: Enyaq Coupe RS. Ordredato og leveringstid.
onsdag 03. april 2024, klokken 17:40
2024 modell Coupe RS ble altså bestilt i slutten av november-23. Planlagt bygget uke 10. Ble bygget i uke 9, ankom Oslo begynnelsen av uke 12. Ferdig klargjort i Oslo i slutten av uke 12 og ble levert Møller i Innlandet i påsken. Siden dette er en bil fra Møller solgt som agent, så ligger skiltene i Oslo og må ettersendes  :-\  Håper på å få bilen utlevert fredag nå uke 14.
#7
Skoda ENYAQ / Sv: Ingen frunk?
fredag 15. mars 2024, klokken 18:26
#8
Skoda ENYAQ / Sv: Enyaq Coupe RS. Ordredato og leveringstid.
fredag 08. mars 2024, klokken 12:31
Min Enyaq Coupe RS 2024 mod er ferdig produsert og har forlatt fabrikken  :)
#9
Skoda ENYAQ / Sv: Softwaretråden
tirsdag 05. mars 2024, klokken 17:26
Sitat fra: Egil S på søndag 14. januar 2024, klokken 16:35I går hadde den resatt seg selv igjen, programmerte alt på nytt og synkroniserte, MENS den synkroniserte kom "det er nye innstillinger til din bruker", trykket avbryt og da klikket hele greia.
Gikk og handlet og når jeg kom tilbake var alt resatt, fikset alt igjen og prøvde å synkronisere, men fikk da beskjed at den funksjonen ikke var tilgjengelig, kjørte hjem, prøvde ny synkronisering, samme melding, "prøv igjen neste gang du skal ut å kjøre".

La oss bare si at ukvemsordene satt løst og min mening om bilen i går ettermiddag ikke egner seg på trykk.
Tok sikring 19 og kjørte en reset av infotainment, fikk fremdeles ikke lov å synkronisere, satte bilen i "privat modus" og tilbake i "tilkoblet modus", fremdeles ikke mulig å synkronisere.
Gav opp, låste bilen og gikk inn i huset ganske varm i toppen.
Etter 20 minutter gikk jeg ut i garasjen, låste opp bilen, heldigvis ikke noe resatt og da fikk jeg kjørt en synkronisering.

Var ute i bilen i dag og det er fremdeles lagret.
Men i går sto ikke denne bilen særlig høyt i kurs.

Fant dette på det tyske Enyaq forumet ( oversatt med Google translate):

Siden 16. februar 2024 har Skoda endelig fått sin egen TPI for «Nye brukerinnstillinger tilgjengelig»-problemet: 2072812/2, teknisk bakgrunn: programvarerelaterte avvik i diagnosegrensesnittet for databussen (J533) og tiltaket skal være en parameterendring på diagnoseadressen kan utføres (8124 Server 1 System 2 Java).

#10
Det er viktig å lese alt. Det står at den registrerer data en kort tid etter ulykken, slik jeg leser denne så LAGRER den da ca 10 sek etter ulykken. Og til slutt står det at de registrerte dataene er en støtte ved analysen av hvordan kjøretøysystemene oppførte seg kort FØR, UNDER og ETTER ulykken.


EDR-en registrerer for eksempel følgende informasjon i en kort tidsperiode etter ulykken (ca. 10 s):

Funksjonen av visse bilsystemer.
Setebeltestatus for fører og passasjerer foran.
Betjening av bremse- og gasspedal.
Bilens hastighet på ulykkestidspunktet.
De registrerte dataene er en støtte ved analysen av hvordan kjøretøysystemene oppførte seg kort før, under og etter ulykken.
#11
For Skoda Enyaq så ser det ut som dette allerede er på plass i 2024 modellen. Fra manualen:
Ulykkesregistrator (Event Data Recorder)

Bilen er utstyrt med en ulykkesregistrator, i videre tekst kalt "EDR". Meningen med EDR er å registrere data under en trafikkulykke eller annen ekstraordinær trafikksituasjon, heretter kun omtalt som "ulykke".

Dataene registreres kun i tilfelle en ulykke der sikringssystemene utløses.

EDR-en registrerer for eksempel følgende informasjon i en kort tidsperiode etter ulykken (ca. 10 s):

Funksjonen av visse bilsystemer.
Setebeltestatus for fører og passasjerer foran.
Betjening av bremse- og gasspedal.
Bilens hastighet på ulykkestidspunktet.
De registrerte dataene er en støtte ved analysen av hvordan kjøretøysystemene oppførte seg kort før, under og etter ulykken. Dette lar dem avklare omstendighetene rundt ulykken.

Dataene fra assistentsystemene registreres også i bilen. Om f.eks. B. de berørte systemene ble slått på eller av på det aktuelle tidspunktet, om de bare var delvis tilgjengelige eller inaktive. Det er også mulig å spore om disse kjøretøysfunksjonene kontrollerte, akselererte eller bremset ned kjøretøyet under ulykken. Avhengig av bilen utstyr dreier det seg f.eks. om følgende funksjoner:

Automatisk avstandsregulering (ACC)
Kjørefeltassistent (Lane Assist)
Parkeringsassistent
Nødbremsefunksjon (Front Assist)
Under normale kjøreforhold er det ingen dataregistrering. Det gjøres ingen lyd- eller videoopptak fra bilens indre eller omgivelsene rundt bilen. Personlige data, for eksempel navn, kjønn, alder eller ulykkessted, registreres heller ikke av EDR. Tredjeparter som politimyndighetene kan imidlertid bruke spesielle ressurser til å sammenholde EDR-data med andre datakilder, og slik eventuelt identifisere involverte i ulykken når de undersøker ulykkens årsak.

Å lese EDR-data krever spesialutstyr og at tenningen er på.

Selskapet Škoda Auto vil ikke hente ut og bearbeide EDR-data om ulykken uten eksplisitt samtykke fra bileieren eller annen autorisert bilbruker. Unntak er angitt i kjøpsavtalen eller dersom disse er generelt bindende forskrifter
#12
Skoda ENYAQ / Sv: Enyaq 85x
tirsdag 27. februar 2024, klokken 11:20
Jeg bestilte en RS Coupe i slutten av november. Har fått bekreftet produksjon i uke 10, blir spennende å se om den går igjennom neste uke.
#13
Sitat fra: daktari på onsdag 07. februar 2024, klokken 22:57Trodde det nye batteriet var 86 kWh (vs 77 kWh). Men trodde ikke det har ikke kommet til ID.7 eller ID.4 enda.

På nettsidene til Audi er dette oppgitt på alle Q4:
Batterikapasitet (netto) 76,6 kWh
#14
I en av de siste videoene til Bjørn Nyland tester han en ganske ny Audi Q4. Denne har samme batterikapasitet og sikkert type som Enyaq (82/77) Testbilen her har gått kun 2000km og det vises i videoen bilens batterikapasitet med Car scanner. Se også slutten av videoen hvor Nyland oppsummerer bilens totale batterikapasitet.

https://youtu.be/N68Q674TXWI?si=WEdIpX1t3TlEQY1X
#15
Nå har min RS gått over dobbelt så mange km som din bil Egil S, men viser så og si akkurat de samme verdiene på batteriet. (Max energi 73500Wh)Så enten er det en rask degradering i starten og så flater det ut, eller så er det som du mistenker dårlige batterier. Nå er det ca 2 mnd til jeg får min 24 modell med sw4.0. Denne gangen har jeg mulighet til å måle batteri kapasitet med Car scanner fra dag 1. Det skal bli interessant å se om det blir mye annerledes med den utgaven.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA