Sitat fra: Finnøy (Arne Johan Larsen) på tirsdag 05. januar 2021, klokken 23:01Sitat fra: kodax på tirsdag 05. januar 2021, klokken 22:20
Det kan høre ut som du har innspill til de 412 km i regnearket til Finnøy...i det minste fikk vel lobbyistene i baksetet varme i baksetet noe av veien?
Jeg prøver å presentere en mer "realistisk" rekkevidde for "commuting", dvs - jobbpendling for de årene vi ikke har hjemmekontor pga Corona- tar dessverre ikke høyde for flere dager med vampire drain og kaldt batteri
En mengde nye elbilister i år som kommer rett fra ICE og opplever at de ikke får sin "lovede rekkevidde" om vinteren i sin nye Audi, VW, MB, Polestar, Renault, Skoda, Maxus, Tesla osv.
Enda flere blir det på tampen av 2021. Med mer realistisk forventning (som selger og importør dessverre bare opplyser om i liten skrift) så hadde det vært færre misfornøyde elbileiere.
Jeg er ingen førstegangskjøper. Dette er vår tredje Tesla og vår femte elbil. Jeg har hatt veldig god hjelp av dine regneark ved vært kjøp av hver ny bil, Finnøy. Først og fremst i sammenligning mellom bilene til de forskjellige produsentene. Samtidig faller denne turen et stykke unna de mer realistiske framskskrivningene du gjør av bilens forventede rekkevidde på vinteren. Men det som er avgjørende er likevel at i sammenligning med tidligere erfaring med vår forrige X100 så blir den forventede forbedring i driftsøkonomi liten.
Det kan godt være at bilen trenger noe nærmere tilsyn. Nybil justeringer altså. Jeg hadde også problemer med vampire drain lenge på vår forrige. Det ble løst først etter et års eierskap da de fant problemer knyttet til bilens 12 volts batteri som hele tiden tappet hovedbatteriet for strøm som årsak.
Det må tilføyes at særlig hjemturen forregikk i veldige lave temperaturer. Det falt fra minus 12 på fjellet til minus 22 nedover Østerdalen. Jeg tror knapt jeg har kjørt lengre avstander i slik kulde. Og batteriet som var kaldt ved start på turen ble faktisk kaldere underveis. Og, ja, jkirkebo, vi kjørte med navigasjon. Jeg ville være sikker på at vi hadde nok til å komme fram. Vi hadde tilgang til alternativ lading både i Koppang og på Rena. Og på meg virket det som om precoditioning av batteriet reduserte på positivt vis kulda og gjorde mer watt tilgjengelig? I det minste ble den stiplede linjen på topp og bunn redusert da den slo inn og prosent ved destinasjon gikk opp et poeng.