Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - GeirHM

#31
Model X 2014 - 2022 / Sv: Hei finansministeren, hva gjør jeg nå??
onsdag 06. januar 2021, klokken 07:17
Sitat fra: Finnøy (Arne Johan Larsen) på tirsdag 05. januar 2021, klokken 23:01
Sitat fra: kodax på tirsdag 05. januar 2021, klokken 22:20
Det kan høre ut som du har innspill til de 412 km i regnearket til Finnøy...i det minste fikk vel lobbyistene i baksetet varme i baksetet noe av veien?

Jeg prøver å presentere en mer "realistisk" rekkevidde for "commuting", dvs - jobbpendling for de årene vi ikke har hjemmekontor pga Corona- tar dessverre ikke høyde for flere dager med vampire drain og kaldt batteri ;)

En mengde nye elbilister i år som kommer rett fra ICE og opplever at de ikke får sin "lovede rekkevidde" om vinteren i sin nye Audi, VW, MB, Polestar, Renault, Skoda, Maxus, Tesla osv.

Enda flere blir det på tampen av 2021. Med mer realistisk forventning (som selger og importør dessverre bare opplyser om i liten skrift) så hadde det vært færre misfornøyde elbileiere.

Jeg er ingen førstegangskjøper. Dette er vår tredje Tesla og vår femte elbil. Jeg har hatt veldig god hjelp av dine regneark ved vært kjøp av hver ny bil, Finnøy. Først og fremst i sammenligning mellom bilene til de forskjellige produsentene. Samtidig faller denne turen et stykke unna de mer realistiske framskskrivningene du gjør av bilens forventede rekkevidde på vinteren. Men det som er avgjørende er likevel at i sammenligning med tidligere erfaring med vår forrige X100 så blir den forventede forbedring i driftsøkonomi liten.

Det kan godt være at bilen trenger noe nærmere tilsyn. Nybil justeringer altså. Jeg hadde også problemer med vampire drain lenge på vår forrige. Det ble løst først etter et års eierskap da de fant problemer knyttet til bilens 12 volts batteri som hele tiden tappet hovedbatteriet for strøm som årsak.

Det må tilføyes at særlig hjemturen forregikk i veldige lave temperaturer. Det falt fra minus 12 på fjellet til minus 22 nedover Østerdalen. Jeg tror knapt jeg har kjørt lengre avstander i slik kulde. Og batteriet som var kaldt ved start på turen ble faktisk kaldere underveis. Og, ja, jkirkebo, vi kjørte med navigasjon. Jeg ville være sikker på at vi hadde nok til å komme fram. Vi hadde tilgang til alternativ lading både i Koppang og på Rena. Og på meg virket det som om precoditioning av batteriet reduserte på positivt vis kulda og gjorde mer watt tilgjengelig? I det minste ble den stiplede linjen på topp og bunn redusert da den slo inn og prosent ved destinasjon gikk opp et poeng.
#32
Model X 2014 - 2022 / Sv: Hei finansministeren, hva gjør jeg nå??
tirsdag 05. januar 2021, klokken 21:31
Vår hjemtur fra fjellet til laderen på Elverum ble virkelig ingen triumfferd for en gjerrig smart ny utgave av Model X. Vi dro fra hytta knappe tre døgn etter at vi kom opp dit. Og det var godt vi ikke ble der lengre.

Innen jeg startet forvarming av bilen var SoC redusert fra de 58 % vi kom fram til hytta med til 48 %. Det var blitt kaldt så det tok tid å varme bilen slik at is var fjernet fra alle glassflater og jeg turte åpne bakdørene. 12 minus. SoC var redusert til 42 % innen vi begynte hjemturen. Jeg var ikke urolig.

Vi hadde brukt nøyaktig 40% opp til fjells. Nå skulle vi nedover. Det skulle jo normalt kreve en god del mindre energi. Det viste erfaringen og vi hadde jo den smarteste mest energiøkonomiske utgaven av X laget noen gang. - Jeg merker at jeg har overtatt det ironiske tonelaget til sjefen i passasjersetet - og det beklager jeg. Men f*** heller.

Vi trillet inn i Elverum etter en forferdelig kamp for å spare all den energi vi kunne klare med fattige fem - 5 - prosent igjen. Det betyr at vi på 280 km pluss tre døgn uten tilgang til lading hadde brukt 91 % av all den marsiansk smarte spaceX inspirerte teknologibomben av en X hadde av energi å tilby på av sitt rause lager av litium ion.

Det er hakkeflate meg ikke noe å skrive hjem om. Det har jeg formidlet til teknisk avdeling hos Tesla. Der lovet deres medarbeider i Nederland å bekrefte min henvendelse på e-post og deretter følge opp saken internt. Det har ikke  skjedd. Ennå.

Denne turen kan koste meg min statsrådstaburett.
#33
Model X 2014 - 2022 / Sv: Hei finansministeren, hva gjør jeg nå??
tirsdag 05. januar 2021, klokken 21:00
Sitat fra: k1 på tirsdag 05. januar 2021, klokken 18:54
Range mode on eller off?
Opplever selv at dekktrykk har mye å si på forbruket...

Range Mode er fjernet som mulighet. Antakelig på alle S/X Raven. Bilen styrer det selv. Eller noen i det solrike California. Sukk. 
#34
Model X 2014 - 2022 / Sv: Hei finansministeren, hva gjør jeg nå??
mandag 04. januar 2021, klokken 22:46
Jeg har økt dekktrykket fra 2,8 til 3,1 bar. Tror det gir bedre ikke dårligere driftsøkonomi. Jeg skal sjekke turene mot tidligere turer i teslafi. Husk at teslafi inkluderer også strøm brukt til varme og slikt i bilen. Så tallene der vil alltid være høyere. Dobbeltsukk ganger to. Og så var det dette med vampire drain da... Det er jo alt for høyt! Selv om noe kan forklares av at det er kaldt. Noe kommer tilbake når batteriet blir varmet opp.
#35
Model X 2014 - 2022 / Sv: Hei finansministeren, hva gjør jeg nå??
mandag 04. januar 2021, klokken 21:19
Det er en lettere anspent stemning i hytta akkurat nå. Jeg kan ikke si annet. Selv kjernevelgerne til finansministeren (altså svigers på 80++) har tatt kontakt og etterspurt nyheter. Hva viser tallene? Tenk det, en generasjon som selv aldri kom ut fossilalderen, er nå spent på å høre nyheter om SoC og wh/km. De ber om tall. Bevis på fremtiden. Og finansministeren har svart dem - ikke helt uten skadefryd. Med meg som tilhører.

Det var på langtur midtvinters i vanskelige kjøreforhold og kulde at vår nye dyrt erhvervede M-utgave (M står for Teslas 2021 utgave i VIN koden) skulle avgjøre diskusjonen jeg fører med finansministeren. Tesla lover altså at bilen kan kjøre over 560 km på en lading. Ja typical km i bilen (som er det du får om du setter batteristand til kilometer i bilens settinger) er faktisk 597 km. Et kvantesprang mer enn de 431 vår forrige X påsto at den skulle klare på smekkfull tank. Ingen av delene prøvde jeg å selge til finansministeren. Jeg var opptatt av Finnøys regneark som viser at M utgaven skal klare 412 km på 90% i "vinterpendling". Vår gamle klarte 315 skriver Finnøy. Og det stemmer bedre med det jeg fikk til med vår forrige. Og ga forhåpninger om hva den nye kunne klare. Det var før denne turen. Så hva viser den?

Turen opp foregår i to omganger. Først fra Hurumhalvøya til laderen i Elverum (183 km) og så videre derfra til fjells (140 km) i Stor-Elvdal hvor vi altså har en hytte i ødemarka uten innlagt strøm. Siste halvdel av turen (323 km) gjenstår. Vi skal hjem i morgen. Og da bruker vi alltid mye mindre energi. Nedoverbakke.

Jeg har tatt bilder av dashbordet. Først i Elverum. Så gjennomført distanse og energiforbruk fra Elverum til fjells og igjen dashbordets status til fjells. Det var sabla kaldt når vi kjørte og tildels svært glatte veier og mye motgående trafikk. Vi lå stort sett på fartsgrensa eller litt under fra Elverum. Til Elverum kjørte vi rundt fartsgrensen eller litt over. Motorvei hele veien fra Asker. Glem sommerdrømmer om 195 wh/km. Vi endte på over 270! Og verre var det opp rv3 med lavere hastighet. Et forbruk på over 260. Ja det var dårlige forhold. Men resultatet er likevel alt alt for kjipt. Skrekkelig dritt elendig. Og for riktig å helle godt med salt i sårene så regner ikke bilens komputer inn forbruk til oppvarming av bilen og slikt. Det kan du se av alle de kilowattene bilen slukte i Elverum. Det var ikke bare vi på Elgstua som spiste for mye flesk og duppe. Over 60 kwt til å dekke forbruket etter 183 km i svært lovlydig fart på motorveien imponerer ingen.

Og hva-var-det-jeg-sa-finansministeren har bedt om oppdateringer av SoC mens bilen har stått i fred og frosset her oppe. Jeg har unnskyldt meg med at bilen ikke måtte forstyrres. Men sannheten er at jeg har smugtittet. Og nå vet hun det og. Og svigers. På to små døgn har bilen sølt bort fem - 5 - kWt, vi er ned fra 58 til 53%. Og ja, alt står avslått inkludert sentry mode. Som mange vet finnes det ingen manuell override av energistyringen på disse bilene. De skal fikse det selv. Tull og tøys.

Så selv ved halvgått løp vet jeg allerede at neste statsråd ikke blir noen fest. Men jeg må ha en samtale med Tesla. Dette er ikke i nærheten av driftsøkonomien jeg ble forespeilet med "plus" tilføyelsen.
#36
Model X 2014 - 2022 / Sv: Har regen-bremsingen ABS-aktig funksjonalitet?
tirsdag 29. desember 2020, klokken 19:22
Kjørte på en smal grusvei på Spikkestad i dag på vei til dagens skitur. I en bratt nedoverbakke før ei smal bru over en frådende bekk var det oljeglatt is gjemt under sørpa. Jeg kjente at bilen straks begynte å gli. Jeg lettet rolig trykket på wattpedalen og kjente hvordan den kraftige regen jeg har på vår nye X LR plus slo inn og reduserte farten og ga meg tilbake festet nesten umiddelbart. Hadde ikke vært stas uten. Hadde blitt et besøk i bekken.
#37
Lading av Tesla / Sv: Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??
fredag 25. desember 2020, klokken 09:43
Et enkelt søk viser at alle treff på Tesla og VW samarbeid er mer enn tre uker gamle. Unntaket er dette. Og handler om spekulasjoner om hvem Apple vil samarbeide med om deres eget EV prosjekt.

https://seekingalpha.com/news/3646919-apple-seen-partnering-in-electric-vehicles-tesla-volkswagen-nio

Jeg kan ikke tenke meg at Tesla åpner nettverket for en større konkurrent uten at det inngår i et større strategisk samarbeid med sammenslåing som mål. Da er det vel helst en situasjon hvor Tesla nærmest spiser opp en av de tradisjonelle produsentene som dermed gjenoppstår med bare elektriske drivlinjer på sine modeller. Litt fram det, kanskje?

Low-key samarbeid er vel helst avgrenset åpning av nettet i noen geografiske regioner og da kanskje med en liten aktør Tesla ser det strategisk å hjelpe fram i konkurransen med de store fossilbaserte kjempene? Men, hvem kan det være? Og i hvilken region? Mulig det blir i Kina. Det finnes jo twitter dokumentasjon for noe slikt.
#38
Tesla / Sv: Billig Led-bar versus dyr Led-bar, en enkel sammenligning
torsdag 24. desember 2020, klokken 14:30
Det er hovedsakelig finansministeren som kjører Tuktuk'en. Hun er fornøyd med tingenes tilstand. Det er et tilstrebet balansepunkt. Et amatørmessig forsøk på endring av Nuukens posisjon som slår feil kan få konsekvenser jeg akkurat nå ikke overskuer. Ville du ha gjort det da? Ikke jeg heller. 😜

God hjul
#39
Jeg skal tie og holde munn.
Tross alt har jeg hatt det verre før,
Tross alt har jeg bodd,
To år i Elverum.

😂
#40
Model X 2014 - 2022 / Sv: Hei finansministeren, hva gjør jeg nå??
tirsdag 22. desember 2020, klokken 17:37
Bare en liten teaser.

I dag har bilen kjørt nøyaktig 100 km, blandet kjøring i rushet både inn og ut av Oslo fra Båtstø til Majorstua via Kampen og hjem over Oslofjordtunnelen. Totalt forbruk rapportert av bilen 20,6 kWt, altså 206 wh/km. I følge TeslaFi var forbruk på 22,6 kWt. Vi får tro at differansen handler om det bilen bruker på oppvarming og annet ikke rapportert av bilens komputer.

I starten brukte bilen mer enn den gjør nå. To mulige grunner. Jeg nevnte dette i forbindelse med at Tesla Rud hadde bilen inne for litt småplukk. Eller. Jeg har samtidig økt dekktrykket fra 2,9 til 3,1.

Dette er markert mindre forbruk enn det jeg hadde under disse forholdene i min 2018 modell. Der lå nok forbruket på kalde regnvåte veier på 245-250 wh/km.

Men igjen, dette er bypendling. Jeg er spent på forbruket på langtur. Time will tell.
#41
Model X 2014 - 2022 / Sv: Hei finansministeren, hva gjør jeg nå??
tirsdag 22. desember 2020, klokken 13:54
Ja, jeg gruer meg også til det statsrådsmøtet. 😜
#42
Model X 2014 - 2022 / Sv: Hei finansministeren, hva gjør jeg nå??
tirsdag 22. desember 2020, klokken 12:12
Hei, det kommer! Planen er å gjøre opp status i romjula. Da er jeg på hytta og har fått gjennomført første langtur. 😄
#43
Zoe / Sv: Ekstralys / LED-bars?
mandag 21. desember 2020, klokken 21:51
Zoe har parafinlamper originalt. 😄 Og når jeg forsøkte å finne vei for kabelen ned til Nuuken skjønte jeg raskt at mitt DIY prosjekt var fånyttes. Jeg ble reddet av Motorforum på Billingstad. Svært hyggelige folk. Ikke noe mas om uorginalt utstyr. På Xen gikk det lettere. Der gjorde jeg det selv. Takket være en god guide fra bilkomponenter.no. Begge Ledbarene er kjøpt hos dem. Pluss styringssystem tilpasset lysautomatikken i Xen.
#44
Zoe / Sv: Ekstralys / LED-bars?
mandag 21. desember 2020, klokken 21:31
Ja, på Xen står den litt lavt, under nummerskiltet. På Zoe står den på toppen av nummerskiltet. Jeg skal ta bilder. Tror egentlig Nuuken står rett plassert. Tror det er viktig å gå for en ledbar som kaster bredt først og fremst. Tror kanskje at mange først og fremst er laget for å kaste langt. Det er faktisk ikke så viktig. For meg i det minste. Det er på dårlig opplyste veier hvor jeg vil ha kontroll med det som skjer på sidene (eller flankene) at ledbaren virkelig trengs. 
#45
Tesla / Sv: Billig Led-bar versus dyr Led-bar, en enkel sammenligning
mandag 21. desember 2020, klokken 20:01
Jeg er enig i at det kritiske er hvor bredt en ledbar kaster lyset. Jeg har lurt på om Nuuken står litt feil på Zoe. Den er profesjonelt montert. Men lyset treffer mer ned i veibanen enn slik (jeg husker at) den sto på min forrige X. Lazeren er veldig bra på vår nye X men uten å sette min opplevelse av Nuuken helt i skyggen (Pun intended).
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA