Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - GeirHM

#16
Model X 2014 - 2022 / Sv: Hei finansministeren, hva gjør jeg nå??
fredag 15. januar 2021, klokken 20:06
Sitat fra: geear på fredag 15. januar 2021, klokken 19:39
Kommer nok an både på ladekladd og aggregatet, men når du snakker om aggregat i 30k-klassen så vil jeg tro det er uproblematisk.

Men må jo si at det er ganske vilt at det skal være nødvendig. Har vurdert det samme selv, men da å hive aggregatet som står på hytta over på scooteren og kjøre å sette bilen på lading, men har vel enn så lenge tenkt at det er mye bry i stedet for noen minutters hurtiglading.

Hahaha! Jeg har ikke scooter...

Mer seriøst. Vi må oppgradere hytta med et offgrid opplegg. Solceller, batteri OG dieselaggregat. Det anlegget vi arvet gjør at vi nå er over på LED kulykter fra Biltema. Fordi de blybatteriene som er der er omtrent på alder med generasjonen vi arver. Jeg fantaserer om å bruke motorsagen på gluggene de kaller vinduer og dette med litt mer strøm. Uansett i dette inngår aggregat. OG skjøteledning. Billigere enn scooter... 😊
#17
Model X 2014 - 2022 / Sv: Hei finansministeren, hva gjør jeg nå??
fredag 15. januar 2021, klokken 19:25
Sitat fra: Counterpointer på fredag 15. januar 2021, klokken 18:35
Sitat fra: Stig-Arne på fredag 15. januar 2021, klokken 18:08
Som nødløsning er det jo greitt. Miljøvennlig er det jo slettest ikke.
Vet ikke om jeg er enig i denne. Det er meg bekjent slik at det faktisk blir flere km ved å konvertere fossilt til kwt med aggregat enn å fylle samme mengde fossilt på en vanlig bil.

Uansett er det her så små mengder drivstoff det er snakk om at det ikke betyr så mye. En tur med fossilbil til omtalte hytte vil kunne drive et aggregat i overskuelig fremtid.

Herlig, alibiet er sikret. Tusen takk! Men askepterer bilen påfyll fra en slik kilde?
#18
Model X 2014 - 2022 / Sv: Hei finansministeren, hva gjør jeg nå??
fredag 15. januar 2021, klokken 19:23
Dieselaggregater vokser hos hyttebutikkene. 😊 Det jeg har sett på gir 6,8 kW og på halv belastning (redusert støy og slitasje) gir den fortsatt over 3kW og går på avgiftsfri diesel.
#19
Model X 2014 - 2022 / Sv: Hei finansministeren, hva gjør jeg nå??
fredag 15. januar 2021, klokken 16:39
Bergvarme har som skjøteledning noen klart definerte rekkeviddeproblemer som må løses først. Og folk som bruker pistol skjeler sjelden til kalenderen i outlook for å gønne seg ut av situasjonen. 😊
#20
Model X 2014 - 2022 / Sv: Hei finansministeren, hva gjør jeg nå??
fredag 15. januar 2021, klokken 16:20
Jeg tror ikke på noen refresh. Grrrr. Og hvis den bare handler om endret retning på skjermen, så er jeg ikke Interessert. Men kommer det et batteri som ikke bare har det hokuspokus jeg har latt meg overtale av, vel, da skyter jeg min selger hos Tesla. Når det kommer til det, så gjør jeg jo heller ikke slikt.

Men Øyvind.H, jeg innser at du har et poeng. Ekte kWt må til for å gjøre en forskjell vinterstid. Jeg hadde lagt for mye vekt på Finnøys oversikt over forskjellige bilers rekkevidde under vinterpendling. Det tabellen viste om forskjell mellom min forrige og min nåværende ble tillagt vekt i statsråd. Opp fra 315 til 412 km ved 90 prosent SoC. Den reelle forskjellen gjør at jeg stiller spørsmål ved merkelappen "Long Range Plus". I det minste på vintern. Og i et hvertfall i Østerdalen. Der er det jo i tillegg så øde og ensomt at selv ikke koronaen får noe tak.

Og jeg lar meg heller ikke imponere av det med varmepumpe. Det går vel med den som vår luft til vann vp hjemme. Når strømmen er dyrest og gradestokken mest blå da får du fint lite gevinst av den.

Men ingen deler vist min nysgjerrighet når det gjelder dieselaggregater som redning på fjellet for en kald Tesla?  Hva vil forbruket av diesel for eksempel være for å etterfylle vårt batteri med circa ti kilowatt på en uke? Og er det i det hele tatt praktisk mulig? (Se link til aggregat i mitt forrige innlegg).
#21
Model X 2014 - 2022 / Sv: Hei finansministeren, hva gjør jeg nå??
fredag 15. januar 2021, klokken 13:23
Bilen ble parkert uten kobling til lader klokken 16:09 på onsdag. Den ble tatt i bruk igjen fredag klokken 11:24.

To prosentpoeng første døgn og 1 prosentpoeng på litt over 19 timer. Det betyr at TeslaFI stjeler energi om jeg ikke klarer å forbedre loggingsrutinene i programmet. Det er altså ikke noe galt med bilen på dette området.

Jeg vet fortsatt ikke om det er noe uvanlig rundt denne utgaven når det gjelder forbruk under kjøring midtvinters. Ser jeg bort i fra alt knyttet til parkering og forvarming får jeg likevel bare en beskjeden rekkevidde på ca 380 km ved 100%. Men det var tildels veldig kaldt (mellom minus 2 og minus 22) og bilen måtte forsere noen høydemeter - selv om alt av høydeforskjell jo var til bilens fordel på hjemturen (men da var det klart kaldest.) Og det må bety en god del at bilen jo ble veldig kald når den sto parkert. Batteriet holdes jo på minimum rundt pluss fem grader. Det koster.

Jeg forstår ikke hvorfor dere er så opptatt av varmepumpe. Den vil jo trekke strøm. Og bilen har jo et opplegg for å holde bilens batteri på en minimumvarme. Hva mer trenger jeg?

Det jeg lurer på om jeg må få meg et dieselaggregat på hytta som i det minste kan forsyne bilen med nok strøm under oppholdet slik at parkeringen ikke spiser av energilageret i bilen og gjør det mulig å varme den opp også uten å spise av batteriets innhold. Kan disse Hyundai dieselaggregatene som selges av div hyttebutikker til rundt 30k dekke dette behovet, eller må det noe dyrere til for å dekke mitt behov?

https://www.hyttetorget.no/hyundai-aggregat-6300w-elstart-diesel

Ellers til det dere diskuterer så vil jeg si at denne utgaven av X er bedre skrudd sammen enn vår forrige, den skrangler mindre, selv solskjermene er stille i denne. Og den nye fjjæringen i denne er milevis bedre enn den vi hadde som fikk en liten bit grus under hjulene til at det skranglet i jekslene. Denne flyter over alt terreng på nivå med det jeg har prøvd av fossile Mercedes SUVer (det dreier seg strengt tatt bare om en ML 320CDI jeg hadde til låns en uke).

Ellers vil jeg advare mot å massere noen finansminister. Du blir avslørt. Det er omtrent like smart som å få en økologisk spisende sjaman til gjøre din sak til sin og storme finansministerens kontor.



#22
Model X 2014 - 2022 / Sv: Hei finansministeren, hva gjør jeg nå??
torsdag 14. januar 2021, klokken 19:21
Uten slike 3parts apper er det vanskelig å se Tesla i kortene. Det er TeslaFi som gjør det mulig å gjøre sammenligninger. Husk at Teslas egen driftslogg ikke gir innsikt i totalt energiforbruk, bare det som går til å flytte bilen fremover. Og jeg synes fortsatt at bilen ikke lever opp til bebudet energiforbruk.

Men jeg trenger nok hjelp til å kalibrere korrekt TeslaFis settinger til min bil.
#23
Model X 2014 - 2022 / Sv: Hei finansministeren, hva gjør jeg nå??
torsdag 14. januar 2021, klokken 19:01
Dette er litt flaut. Nå har bilen stått uten lading ett døgn. Tapet er begrenset til 2 %. Og vi vet at tapet er størst i starten. Er synderen TeslaFi? Eller enda mer flaut, er det jeg som ikke har maktet å sette opp TeslaFi korrekt? Det er i sannhet ikke så enkelt, ikke minst fordi det er mange parametre man skal settes. Og det er ikke helt enkelt å forstå forholdet mellom disse og hvordan innstillingene påvirker hverandre.

Er det slik at TeslaFi bruker like mye som Sentry mode? Eller er det min knoting med innstillingene som gjør at jeg får Sentry mode forbruk ut av denne loggingen?
#24
Model X 2014 - 2022 / Sv: Hei finansministeren, hva gjør jeg nå??
onsdag 13. januar 2021, klokken 19:15
Helt sikkert. Men det er nå Teslas bord. Noe de må ta høyde for. Men selvfølgelig kan jeg måtte gjenta det enda en gang seinere uten Teslas overvåking også.
#25
Model X 2014 - 2022 / Sv: Hei finansministeren, hva gjør jeg nå??
onsdag 13. januar 2021, klokken 17:52
Da har jeg parkert bilen i garasjen med 10-11 plussgrader. TeslaFi er satt i permanent deep sleep mode. Da skal den ikke polle bilen. Og jeg har bedt Tesla gjøre en fjerndiagnose. Jeg er meget spent på hva de finner.

PS. Som det framkommer av vedlagt bilde har bilen fått navnet "Evighetsmaskinen". Jeg prøvde meg i statsråd med "Evighetsprosjektet". Det navnforsøket ble raskt avslørt som for tett på den sannheten som har eksistert så langt rundt våre Teslakjøp. Jeg har solgt hver av dem inn som noe vi gjør denne ene gangen og for all fremtid. Og så har de jo aldri blitt det. Dette derimot ER evighetsmaskinen. Det har et klart flertall bestemt.

Forøvrig hadde vår forrige navnet "finansministeren". Slik som ting er i dag med ny bil som ikke leverer på mine statsrådsinnlegg om forbedret rekkevidde, blir navnet på den gamle (bilen altså) avfeid som verdiløst smisk. Det blir i det hele tatt åpent stilt spørsmål om hva som egentlig har evighetens perspektiv over seg. Jeg får kanskje gjøre som en annen (også avtroppende) statsleder og gå og finne meg en mur å klage min nød til.

Men jeg drar uansett ikke til den på grensa til Mexico.
#26
Model X 2014 - 2022 / Sv: Hei finansministeren, hva gjør jeg nå??
tirsdag 12. januar 2021, klokken 22:44
Tre døgn med stoppet teslafi, er neste forsøk.
#27
Model X 2014 - 2022 / Sv: Hei finansministeren, hva gjør jeg nå??
tirsdag 12. januar 2021, klokken 21:14
Nå har jeg latt bilen stå uten tilgang til lading omtrent like lenge som den gjorde på fjellet. Altså tre døgn. Men det er en viktig forskjell. Mens utetemperaturen på fjellet varierte mellom minus 2 og minus 12, står den her i pluss 10 i garasjen.

Resultat av sammenligningen:

Fallet i SoC var omtrent like stort begge steder!! Altså omlag 10 prosent.

Spørsmål til alle X brukere:

Er ikke det for mye?
#28
Model X 2014 - 2022 / Sv: Hei finansministeren, hva gjør jeg nå??
onsdag 06. januar 2021, klokken 17:22
Jeg har nå gjort en sammenligning i TeslaFi mellom vårt besøk fra 2 til 5 januar i år med tilsvarende besøk vi gjorde fra 10 til 12 januar i fjor.

Når du ser på sammenligningen vedlagt er det viktig å legge merke til at jeg er en lat fyr og at jeg tok ny bil inn i min eksisterende TeslaFi konto og bare forandret Model fra 2018 utgaven til 2021 utgaven. Det betyr dessverre at i alle sammenligninger jeg gjør er nåværende bil referanseramme for alle tall TeslaFi produserer uavhengig om det er ny eller gammel bil jeg ser på. Det betyr nok at det er fornuftig å se bort i fra Rated km og Efficiency når det gjelder resultat for gammel bil.

Ved besøket i fjor var det kaldere i starten av oppholdet og varmest til slutt og omvendt i år. Jeg brukte litt over 8 kWt mindre opp i år enn i fjor men det var varmere og 7 kWt mer enn tilbake men det var mye kaldere. Det er litt variasjon på tilbakelagt avstand, men som det fremkommer av wh/km så finner vi samme variasjon der som når vi ser på totalforbruket for hver tur. Det er altså spørsmål om det er temperaturforskjellene mer enn oppgraderingen fra 2018 utgaven av 100D til Long Range Plus fra 2021 (VIN modell angivelse, bilen ble ferdigprodusert 12 oktober 2020) som er forklaringen på den variasjonen i driftsøkonomien som fremkommer i sammenligningen. Eller i det minste er forbedringen marginal. Eller leser jeg dette feil?

Det som likevel er den viktigste forklaringen på mitt mørke humør ved ankomst med 5 % i Elverum i går  - og den litt mer triumferende tilbøyeligheten  en kunne ane av måten kaffen fra Elgstua ble drukket på i passasjersetet - er likevel noe annet. Og det tror jeg vi kan gjøre noe (mer) med.

For det andre bildet jeg vedlegger, er den eneste rapporteringen TeslaFi laget fra døgnet mellom dagen vi dro opp og dagen vi dro ned igjen på forrige tur (altså i 2020, ikke i år). Som det fremkommer sov bilen hele det døgnet, og det samme gjorde den fra den ble parkert ved ankomst på hytta og hele dagen etter til før vi dro ned. Bilen kom fram med 64 % (vi valgte å mellomlade den gangen på Fortum i Koppang) og da jeg begynte oppvarmingen før vi dro sto den fortsatt på 63 %!!! Bilen hadde altså bare rota bort 1 % de to døgnene den sto parkert. Og forklaringen er at bilen gikk rett i sleep mode og ble der til vi dro igjen. Oppvarmingen den gangen tok også 10-11% slik at vi startet med 53 %. I år tapte vi først ti prosent mens bilen sto parkert og så tapte vi 6-7 % under oppvarmingen. Men selvfølgelig, bilen sto ett døgn lengre. Det viktige her er at TeslaFi som skiller mellom park mode og sleep mode rapporterte mer park mode enn sleep mode under vårt nyeste opphold.

Slik var det også det første året vi hadde vår forrige X, TeslaFi rapporterte knapt sleep mode i det hele tatt. Det forandret seg først etter at Tesla etter flere service besøk til slutt fant at 12 volts batteriet kontinuelig tappet hovedbatteriet for strøm. Det er noe slikt jeg nå må be Tesla om å sjekke nå.

Men driftsøkonomien ser heller ikke ut til å være vesentlig forbedret fra vår gamle til vår nye X. For meg ser det ut til at kuldeforskjellene er viktigere. Så finansministeren hadde  kanskje rett? Vi skulle beholdt vår gamle bil. Det liker hun nok godt. At hun fikk rett mener jeg. Den ekstra kostnaden ved kjøp av nty bil er det nok verre med, ja.
#29
Model X 2014 - 2022 / Sv: Hei finansministeren, hva gjør jeg nå??
onsdag 06. januar 2021, klokken 15:42
Det stemmer at TeslaFi tapper noe, og jeg har gjort hva jeg kan for å redusere det til et minimum. Og settingene der er identiske til de jeg hadde med vår forrige X.
#30
Model X 2014 - 2022 / Sv: Hei finansministeren, hva gjør jeg nå??
onsdag 06. januar 2021, klokken 11:48
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 06. januar 2021, klokken 11:16
Sitat fra: GeirHM på onsdag 06. januar 2021, klokken 07:17
Og, ja, jkirkebo, vi kjørte med navigasjon. Jeg ville være sikker på at vi hadde nok til å komme fram. Vi hadde tilgang til alternativ lading både i Koppang og på Rena. Og på meg virket det som om precoditioning av batteriet reduserte på positivt vis kulda og gjorde mer watt tilgjengelig? I det minste ble den stiplede linjen på topp og bunn redusert da den slo inn og prosent ved destinasjon gikk opp et poeng.

Jeg har også alltid navigasjon på, men velger da ofte en destinasjon ved siden av SuC og jeg ikke vil bruke strøm på batterivarme. F.eks Elgstua på Elverum. Batteriene varmes uansett opp av spillvarme fra motorene, skal jeg kjøre et stykke før lading er det gjerne nok til å få ok ladehastighet.

Det var en smart løsning. Samtidig er det verdt å merke seg at under denne turen i kulde som tiltok (fra 12 til 22 minus) opplevde jeg at batteriet ble kaldere under kjøringen og ikke varmere som jeg ville forvente. Det tror jeg ikke jeg har opplevd tidligere.

Jeg mistet mye energi under de knappe tre døgnene bilen sto stille. Da vi kom fram var det bare noen få kuldegrader men det ble kladere og kaldest var det da vi dro hjem. Energi gikk altså fra 58 til 48 %. Samtidig la jeg merke til at TeslaFi satte 48 i parantes i blått og opplyste om at egentlig SoC var 50. Den timen bilen sto til forvarming gikk så SoC ned til 42. Men driftsplanleggeren anslo at vi ville komme fram til laderen i Elverum med 16 %. Noe sånt hadde jeg også forventet. Men så mens vi trillet ned fjellet helt uten forbruk stupte planleggeren ned til først 9 og senere helt ned 5 %. Den steg noe etter at batteriet ble forvarmet. Men fordi navigasjonen ikke får med seg de nye veiene rundt Elverum endte vi tilslutt med 5 % da vi kom fram. Det var fullt på laderen så jeg måtte lade som nummer to på en av laderne der. Jeg vet derfor ikke hvor varmt batteriet egentlig var ved ankomst. Helt varmt var det likevel ikke, for fra rundt 50 % var vi alene ved pumpa og fikk vi aldri mer enn 80 kW. De første 15 månedene med vår X100  gikk ikke ladingen under 100 kW før vi hadde passert 60 %. Når vi sto alene vel og merke. (Etter 15 måneder og 34 000 km tapte batteriet seg brått og plutselig 5% i følge TeslaFi).

Vi merket også at vi fikk merkbart mindre varme inn i kupeen underveis. Vi har jo ikke range mode i vår nye bil, men dette styrte bilen tydelig selv. Det er også verdt å merke seg at bilen aldri advarte om at vi burde oppsøke alternativ lading underveis. Det skjedde alltid på våre tidligere Teslaer når navigasjonen varslet om at vi ville ankomme destinasjonen med 5 %. Vi fikk heller ingen varsel om å senke farten for å nå fram. Men tro meg, vi var aldri noen trussel mot fartsgrensene på denne turen.

TeslaFi rapporterte at vi hadde 23,5 grader i kupeen. Det var merkelig. For vi hadde satt denne til 20,5 grader.

Edit:

Vedlagt følger bilder av reiseplanleggeren jeg tok rett før vi startet og deretter rett etter at vi er ned av fjellsiden (etter å ha kjørt 27 km).
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA