Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - GeirHM

#41
Akkurat nå er bilen på besøk hos et hyggelig eldre ektepar 3 - 4 km unna. Der får den lov å lade på 220 v 8a. De er veldig tålmodige fordi rett som det er går hovedsikringen deres. Ekteparet valgte å ta med seg en lommelykt når de gikk å la seg. De har noen få andre strømforbrukere i huset, blant annet en varmtvannstank de ikke fikk skudd av. Og om denne slår inn samtidig med noe annet i huset, ja så går hovedsikringen. Pga bilen min. Og hovedsikringen står ute i hagen. Men, det er klart åttiåringer trenger også mosjon. Og det tar bare små 21 timer og 35 minutter å få bilen opp til 80 prosent. Ja, pluss avbruddene da. Vi sjekket at bilen faktisk kunne hente 16a hos dem (rød industrikabel og Kirkebøs schuko-adapter). Men det ble litt mye mosjon av det. Selv for spreke folk (going on eighty). Særlig om natta.

Og bevares. Jeg har et mye bedre alternativ. Det lokale supermarkedet har en rå 22 kWt jeg henter ut med min blå mennekes 2. Du må bare kjøre 10 km den andre veien. Og jo da, jeg er blitt kjent med en lokal gjeng av elbilentusiaster i området. De omtaler det som "la zona Valencia - Alicante". Det er vel snakk om flere enn ti biler? Og hvor mange bor det i provinsen? Sikkert ikke så mange millioner? Og det finnes  ladealternativer! I Alicante er det flere muligheter. 60 km unna. De lokale entusiastene forklarte at det var veldig enkelt. Det er bare å ringe på forhånd og avtale så tar flere verksteder og hjelper deg med å finne plass inne i verkstedshallen hvor flere av dem har industristikk tilgjengelig. Fint det. Men kanskje ikke noe du skal gjøre HVER dag?  Ellers er det flere andre supermarkeder med el-uttak. Sånne som har mulighet til å gi deg romslige 10a. Så da er det jo bare å sjekke åpningstidene til supermarkedet og utnytte dem maksimalt. Utrolig hvor spennende steder det kan være.

I det hele tatt: Bilen var et råskinn på Autobahn og kom seg opp i hastigheter som ikke egner seg på trykk. Her på kysten av Costa Blanca kjører jeg på flotte motorveistrekk. Men bilen er redusert til en dritstilig sportssedan som hindrer trailerne i trafikken. Sånn omtrent er livet når en har Tesla i et område hvor en ikke har kontakt med et utbygd ladenettverk.

Min konklusjon: Om jeg bodd i en bygård midt i Oslo uten tilgang til lading i bakgården hadde jeg kjøpt sykkel, stemt MDG og gått i tog for et bilfritt sentrum. Heldigvis gjør jeg ikke det.
#42
På ett teslafora på facebook kom jeg over www.linkmytesla.com. Dette er en ny app (i beta) som utvikles i Danmark. Det er en enkel kjørekomputer med enkelte tillegg jeg synes mangler på min bil; snittfart og tidsbruk. Appen logger selvfølgelig også energiforbruk. Det fine med appen er at dette logges og gjør det mulig for meg (tror jeg) å føre en logg over alle bilens turer på en enkel måte. Det er selvfølgelig en sikkerhetsrisiko involvert i dette. Jeg må gi programmet tilgang til myteslakontoen min, eller egentlig en token som gir programmet tilgang til bilens dataproduksjon. Programmet diskuteres på et dansk teslaforum her:
http://teslaforum.dk/forum/topic/ny-avanceret-kørecomputer-til-din-tesla?&page=1

Jeg har ikke lykkes å få aktivert min token i programmet ennå. Jeg er i epostutveksling med programutvikler om dette. Jeg er uansett spent på om det finnes noen brukererfaring her med programmet? ( jeg gjorde et søk på elbilforum uten å finne noen referanser til appen før jeg postet dette.)
#43
Jeg har ved to anledninger oppdaget at mitt Blackvue 750 har vært avslått. Begge ganger har bilen stått stille i 48 timer. Takket være god hjelp fra leverandøren min har jeg funnet årsaken. Kameraet leveres med default innstilling fra fabrikken med «Battery Save Mode» satt til "on". Dette er forøvrig IKKE en innstilling du har tilgang til via mobilappen. Du finner den under «Power Settings» på kameraets LCD-skjerm. «Battery Save Mode» skal settes til "off". Hvis denne er satt til «ON» vil kameraet ta hensyn til spenning og en timer som styrer tiden før det skrur seg av (3/8/12/24/48 timer).

Kjipt å finne bilen rammet av hærverk for deretter å oppdage at bilens kamera er dødt. Så derfor om du har denne modellen vil jeg sterkt anbefale et besøk i bilen. Nå.

#44
Model S 2013 - 2022 / 85D er ikke Model S med lengst rekkevidde?
lørdag 25. april 2015, klokken 09:15
La meg fastslå det med en gang, jeg har aldri hatt en bedre bil. Min 85D er en premiumsopplevelse hver eneste dag. Jeg elsker å ta et magadrag og kjenne hvordan lungene fylles av ren luft. Og kjøre bil samtidig. Men den er ingen energiøkonomisk racer.

På småkjøring - i sports mode - får jeg fort heftige 240-250 wh/km på turen. Og jeg ser at i starten kan jeg godt ha et forbruk godt over 300. Men bilen brukes hovedsaklig til lengre turer. For tiden har jeg 150 km til jobben og like langt hjem igjen (veiarbeider og ødelagte bruer). Den har også vært tur/ retur Stockholm og den har vært på to lengre vinterturer til fjellheimen. Til sammen har den nå rullet nesten 5500 km siden vi hentet den 28 mars. Pendlingen foregår i all hovedsak på E18 med svært mye av distansen med 110 km fartsgrense. Som pendlere flest kjører jeg i krusemode de km over grensa som ikke utløser prikkbelastning og jeg holder meg ( så godt jeg kan) på fartsgrensa på veier med lavere grenser. Gjennomsnittsforbruket så langt er 218 wh/km og det er på vei ned. Jeg vedlegger skjermbilder av turen hjemmefra og til jobb to dagen denne uka, temperaturen lå begge dager omtrent rundt 12 grader og sol. Onsdagen var snittet 198 og torsdagen 208, resultatet torsdag er mest vanlig. Jeg kjørte etter hovedtrykket av rusjtrafikken begge dager. Kanskje kan det lavere forbruket på onsdagen forklares av mindre vind enn på torsdagen. Begge dager kjørte jeg i normal mode med tyve grader i bilen. Bilen står i garasje og ble ladet til 95 prosent rett før jeg kjørte. Begge dager ble bilen også forvarmet før jeg tok bilen av strømnettet. Jeg tror onsdagsturen er unntaket med 198wh/km mens jeg har flere på nivå med den på torsdag hvor jeg kjørte med et snitt på 208.

Jeg er egentlig litt skuffet over resultatet. For det innebærer at jeg synes jeg må lade på jobb. Jeg hadde håpet at jeg kunne kjøre tur/retur uten lading. Det går nok nå også, men nesten uten sikkerhetsmargin. Det er ikke helt korrekt fordi jeg må passere SC Lier 22km før jeg er hjemme. Men hva med disse turene vinterstid? Da blir det knapt mulig å kjøre tur retur uten lading.

Konklusjonen jeg trekker av dette er bilen har en maksradius på 300km på sommertid om jeg skal ha en fornuftig sikkerhetsmargin. Og jeg er redd for at bilens radius på vinterstid er en del kortere.

Og videre stiller jeg spørsmål ved Teslas egne opplysninger om at modellen jeg kjører skal være versjonen som har lengst rekkevidde. En kollega på jobben med en rwd 85 versjon som har kjørt nærmere 50 000 hadde et snitt på under 190 wh/km.

Jeg må også tillegge at jeg har kjørt i rangemodus og fått omtrent samme snitt som jeg får i vanlig modus. Bruker jeg sports mode går forbruket til himmels. Jeg kjørte til jobben i dette og fikk et snitt rundt 228.

Bilen har standard 19 hjul sommer og vinter. Michelin sommerhjul og Nokian R2 vinterhjul. Vinterhjula var på de to første ukene. De er kjøpt og montert hos Megahjul.

 

Edit: onsdagsturen jeg har tatt bilde av, var nok fra returen hjem med et snitt på 191. Turen ned hadde 198.



#45
Lading av Tesla / Hva er gode ladevaner for en pendler?
mandag 02. februar 2015, klokken 16:58
Hei erfarne elbilbrukere, jeg har noen spørsmål om hvordan jeg best forvalter min Tesla som pendlerbil. Spørsmålet er hva jeg gjør for å optimalisere vedlikeholdet av batteriet i mitt daglige bilhold.

Her er utgangspunktet. Vi venter vår TMS 85D i mars og vi installerer et rødstikk 400v - 16amp i garasjen. Bilen skal kjøre omlag 1000 km i uka i deler av året. Kjøringen er slik: To dager i uka mellom Røyken og Porsgrunn og tre dager i uka Røyken - Oslo, i tillegg til privatkjøring på kveldene og i helgene på vanlig vis.

Utfordringen er ganske sikkert turene til og fra Porsgrunn. De er på 142 km hver vei (tot 284km) og bilen passerer SC i Lier to ganger hver dag (etter 22 km og 262km). Det er fire ladeplasser på jobben, men det er mange om beinet. Det er nesten umulig å planlegge med tilgang til disse tror jeg. To av de fire er utstyrt med røde industristikk (400/16). Snitthastighet på disse turene ligger i dag på i underkant av 90km/t og 90 % foregår på motorvei (men det  er fortsatt noen flaskehalser ja). På motorveien ligger fossilbilen i dag vanligvis i hastigheter som ikke utløser prikkbelastning, lange strekk har 110km/t grense.

Turene til Oslo er på 40 km hver vei (80km) og det er variabel tilgang til ladeplasser der og. Men de er vi mindre avhengige av tror jeg. Køkjøring både til og fra.

Spørsmålet er hva slags ladepraksis vi bør legge opp til.

1.
Turene til Porsgrunn, hva slags oppladning av batteriet (i prosent) bør vi starte turene med? Målet må være å ha minst mulig stopp underveis men det må balanseres opp mot behovet for å ha et godt bilhold over tid. Om jeg tar utgangspunkt i Teslas langturskalkulator og legger inn 110 km/t på motorveien vil et 100 % oppladet batteri gi meg en rekkevidde på 336 km når det er null grader ute og jeg har oppvarming av bilen (AC). Men snittet på turene er jo aldri i nærheten av slike hastigheter. Samtidig er 336 km omtrent forenlig med turen jeg kjører inkludert en sikkerhetsmargin på 50 km. Men hvor bra er det å lade batteriet til 100 % to ganger i uka? Og om jeg likevel må gjøre det, er det noen måte jeg kan forsikre meg at bilen ikke når opp til 100 %  før rett før turen starter? Jeg har forstått at batteriet ikke har noe godt av å stå med 100 % ladning over tid. Er det noe poeng å lade til 90 % og så legge inn et fast stopp på SC i Lier hver gang bilen returnerer fra Porsgrunn? Eller er det beste å gjøre en innsats overfor arbeidsplassen for å få til en mer oversiktlig ladesituasjon på jobben?

2.
Hva er anbefalt opplading (i prosent) når bilen brukes på de mye kortere turene til Oslo (t/r 80km)?

3.
Hva er anbefalt opplading når bilen brukes bare til småkjøring i nærområdet (Hurumhalvøya er stor og det er lange distanser over alt, småkjøring blir fort på 50km på en kveld).

4.
Hva er best generelt? Ha lav oppladning av batteriet men mange små ladeøkter, eller høyere oppladning og sjeldnere ladeøkter?

Jeg takker for alle innspill og svar! 


#46
Elbilen i Samfunnet / Lanseringen av P85D var ingen god ide
tirsdag 13. januar 2015, klokken 09:47
VG har publisert en ny landsdekkende spørreundersøkelse om våre holdninger til elbilpolitikken som føres. Samme undersøkelse ble også gjennomført i august i fjor. Dette er interessant lesning. Fra august i fjor til nå er den folkelige støtten til dagens elbilpolitikk klart svekket, ned fra 65% til 54-55% (jeg må anta at det er slik for VG gjengir bare tallene for den økte motstanden). Det er også nedgang i andelen som selv ønsker elbil. Hva har skjedd i denne perioden som har endret folks syn? Jeg kan tenke meg to ting som spiller inn.

Det første og viktigste er at de fleste av oss kanskje ikke er så optimistiske om egne økonomiske framtidsutsikter som før? Ola Storeng skriver i dagens Aftenposten at gullalderen i oljelandet er bak oss. I en slik situasjon er det rimelig at det er økende irritasjon om vi fører en politikk hvor de best bemidlede blant oss får anledning til koste på seg transport andre ikke har råd til, uten at de bidrar med de samme avgiftene til fellesskapet som andre blir tvunget til å betale for rimeligere biler.

Men det er nok enda en grunn. Og den handler mest om symboler. Dessverre betyr slike symboler veldige mye mer enn deres realitetsinnhold skulle tilsi. Her heter symbolet "P85D". Bilmodellen Tesla lanserte samtidig med statsbudsjettet i oktober. Lanseringen av verstingmodellen P85D var kort og godt ingen god strategi for å sikre avgiftsregimet her til lands. Når langrekkevidde nullutslippsbilene ene og alene kobles til dekadent luksus med vanvidd i hvert lyskryss så er dette vanskelig å støtte politisk helt uavhengig av regjeringens farge. Og når regjeringen i tillegg springer ut av FrP så blir dette umulig.

Så for de av oss som er opptatt av at dagens fossilbiler erstattes med miljøvennlig transport så er tiden knapp. Elbilteknologien må kunne konkurrere med fossildreven teknologi på tilnærmet like avgiftsmessige vilkår om svært få år. Er vi riktig uheldige innføres en gradert mva allerede i revidert statsbudsjett. Er vi heldige så beholdes kjøpsincentivene uendret og vi får innført bruksbetaling i stedet. Jeg håper på det siste. Det vil sementere dagens utvikling hvor stadig flere av oss ser for oss at vår neste bil enten er ladbar eller rent elektrisk. For selv om denne undersøkelsen tyder på en avtagende støtte, så er den fortsatt stor og i en annen like landsdekkende undersøkelse gjennomført for avisa Nationen ved årsskiftet sa nesten halvparten farvel til bensin og diesel.

Kan vi håpe på at Tesla framskynder lanseringen av "model 3"? Både vi og og våre politikere trenger den for å utvikle et avgiftsregime som gjør det gunstig å bytte fossilbilen i nullutslippstransport.

PS. Det gjør ikke noe om det kommer ytterligere forsinkelser i leveringen av Model X. Lanseringen av denne kan fort bli selve dødsstøtet for dagens avgiftsregime.

Link til VGs artikkel: http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/elbil/undersoekelse-stadig-flere-irriterer-seg-over-elbil-fordelene/a/23370910/
#47
Elbiler i media / Er norske motorjournalister kjøpt og betalt?
tirsdag 16. desember 2014, klokken 08:39
Er norske motorjournalister kjøpt og betalt?

Aftenposten har i dag en helside hvor motorjournalist Svendsen har kjørt Tromsø - Oslo i en Tesla. Svendsen oppdaget at han måtte bruke ni - 9 - timer underveis for å lade. Han tilbrakte altså en drøy arbeidsdag ved Teslas ladestasjoner. Han konkluderer at elbiler fortsatt er en bil for spesielt interesserte. Du kan trygt kjøre Toyotaen din og fortsette med å fylle diesel. Eller kanskje kjøpe en ny? Hilsen Aftenposten og Svendsen.

Kjøpt og betalt? Det står ikke et ord om dette i saken. Men sjekk registreringsnummeret på bilen på bildet. Svendsen har valgt å kjøre en Tesla model S med 60kWh batteri. Fin bil det. Men den kommer altså med det minste batteriet og dermed den korteste rekkevidden Tesla leverer. De aller fleste nordmenn som kjøper en Tesla har valgt batteriet med 85kWh. Hvorfor? Jo, det gir lengre rekkevidde og raskere ladehastighet på Teslas egne ladestasjoner. Om disse brukes riktig. Og det gjør vel en norsk motorjournalist som har holdt på noen år? Men kanskje ikke Svendsen og Aftenposten? Kjøpt og betalt.

http://bil.aftenposten.no/bil/Fra-Tromso-til-Oslo-i-Tesla-78303.html#.VI_hiyuG98E
#48
Elbilen i Samfunnet / Hvor er spørreskjema for elbilundersøkelsen?
lørdag 29. november 2014, klokken 10:58
Hvor finner jeg spørreskjema for elbilundersøkelsen? Jeg skulle gjerne ha skjema og svarfordeling på hvert spørsmål. Ja aller helst skulle jeg hatt tilgang til statistikkfila så jeg kunne gjøre mine egne kjøringer. Er der noen som kan hjelpe meg med dette?

(Jeg har forsøkt meg på google selvfølgelig. Og rapporten fra TØI kommer ikke med skjema vedlagt som et appendix.)


#49
Filmen Who killed the electric car er en fascinerende historisk parallell til dagens debatt.  Denne filmen er verdt å se for de som tror at den norske debatten om elektriske biler handler om at velstående får fine biler subsidiert av fellesskapet. Dette er historien om hvordan General Motors skapte en moderne elektrisk bil - EV1- for deretter å fjerne den fra veiene. De fjernet den fordi den var en suksess! En suksess som ikke ga de samme inntektene som de hadde fra sine fossildrevne biler. Den ble laget fordi California innførte krav om at alle bilprodusenter som ville selge biler måtte ha elektriske biler i sin portefølge. Sammen med oljeselskapene presset de California til å endre sitt lovverk. De lykkes med å endre denne politikken. Siden alle bilene ble levert på leasingkontrakter fjernet GM deretter bilene ved å nekte kundene å fornye kontraktene. Alle bilene ble fjernet og destruert. Ironisk nok skjedde det samme med General Motors også. De gikk konkurs under finanskrisen. Men gjenoppsto basert på statlige lån. Lån som ble drevet frem av politikere støttet av oljeindustrien. Og underveis mens GM inndro alle sine biler lanserte de brenselcellebiler som skulle gå på hydrogen som fremtiden. Som straks ville være her. Hørt den før? Selvfølgelig har du det. Et av kortene som alltid brukes mot den elektriske bilen. Filmen skal ha inspirert Elon Musk til å lage sin plan for en masseprodusert billig elektrisk bil med lang rekkevidde. Den planen publiserte han på Teslas blogg i 2006, samme år som denne filmen kom ut. Som vi vet er Model S en del av den planen, Model S skal gi ham finansielle muskler til å bygge vår tids T Ford og den kommer i 2017 (pluss to tesla uker). Om altså ikke resten av bilindustrien støttet av oljeselskapene greier å stoppe ham. Jeg er sikker på at en rekke norske informasjonsselskaper a la First House tjener gode penger på den kampen de fører. Det blir spennende å følge norske politikere fremover. Det er ikke bare ovenfor Kina de må vise at de har ryggrad.

http://youtu.be/LXx8khPVBbY
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA