Akkurat nå er bilen på besøk hos et hyggelig eldre ektepar 3 - 4 km unna. Der får den lov å lade på 220 v 8a. De er veldig tålmodige fordi rett som det er går hovedsikringen deres. Ekteparet valgte å ta med seg en lommelykt når de gikk å la seg. De har noen få andre strømforbrukere i huset, blant annet en varmtvannstank de ikke fikk skudd av. Og om denne slår inn samtidig med noe annet i huset, ja så går hovedsikringen. Pga bilen min. Og hovedsikringen står ute i hagen. Men, det er klart åttiåringer trenger også mosjon. Og det tar bare små 21 timer og 35 minutter å få bilen opp til 80 prosent. Ja, pluss avbruddene da. Vi sjekket at bilen faktisk kunne hente 16a hos dem (rød industrikabel og Kirkebøs schuko-adapter). Men det ble litt mye mosjon av det. Selv for spreke folk (going on eighty). Særlig om natta.
Og bevares. Jeg har et mye bedre alternativ. Det lokale supermarkedet har en rå 22 kWt jeg henter ut med min blå mennekes 2. Du må bare kjøre 10 km den andre veien. Og jo da, jeg er blitt kjent med en lokal gjeng av elbilentusiaster i området. De omtaler det som "la zona Valencia - Alicante". Det er vel snakk om flere enn ti biler? Og hvor mange bor det i provinsen? Sikkert ikke så mange millioner? Og det finnes ladealternativer! I Alicante er det flere muligheter. 60 km unna. De lokale entusiastene forklarte at det var veldig enkelt. Det er bare å ringe på forhånd og avtale så tar flere verksteder og hjelper deg med å finne plass inne i verkstedshallen hvor flere av dem har industristikk tilgjengelig. Fint det. Men kanskje ikke noe du skal gjøre HVER dag? Ellers er det flere andre supermarkeder med el-uttak. Sånne som har mulighet til å gi deg romslige 10a. Så da er det jo bare å sjekke åpningstidene til supermarkedet og utnytte dem maksimalt. Utrolig hvor spennende steder det kan være.
I det hele tatt: Bilen var et råskinn på Autobahn og kom seg opp i hastigheter som ikke egner seg på trykk. Her på kysten av Costa Blanca kjører jeg på flotte motorveistrekk. Men bilen er redusert til en dritstilig sportssedan som hindrer trailerne i trafikken. Sånn omtrent er livet når en har Tesla i et område hvor en ikke har kontakt med et utbygd ladenettverk.
Min konklusjon: Om jeg bodd i en bygård midt i Oslo uten tilgang til lading i bakgården hadde jeg kjøpt sykkel, stemt MDG og gått i tog for et bilfritt sentrum. Heldigvis gjør jeg ikke det.
Og bevares. Jeg har et mye bedre alternativ. Det lokale supermarkedet har en rå 22 kWt jeg henter ut med min blå mennekes 2. Du må bare kjøre 10 km den andre veien. Og jo da, jeg er blitt kjent med en lokal gjeng av elbilentusiaster i området. De omtaler det som "la zona Valencia - Alicante". Det er vel snakk om flere enn ti biler? Og hvor mange bor det i provinsen? Sikkert ikke så mange millioner? Og det finnes ladealternativer! I Alicante er det flere muligheter. 60 km unna. De lokale entusiastene forklarte at det var veldig enkelt. Det er bare å ringe på forhånd og avtale så tar flere verksteder og hjelper deg med å finne plass inne i verkstedshallen hvor flere av dem har industristikk tilgjengelig. Fint det. Men kanskje ikke noe du skal gjøre HVER dag? Ellers er det flere andre supermarkeder med el-uttak. Sånne som har mulighet til å gi deg romslige 10a. Så da er det jo bare å sjekke åpningstidene til supermarkedet og utnytte dem maksimalt. Utrolig hvor spennende steder det kan være.
I det hele tatt: Bilen var et råskinn på Autobahn og kom seg opp i hastigheter som ikke egner seg på trykk. Her på kysten av Costa Blanca kjører jeg på flotte motorveistrekk. Men bilen er redusert til en dritstilig sportssedan som hindrer trailerne i trafikken. Sånn omtrent er livet når en har Tesla i et område hvor en ikke har kontakt med et utbygd ladenettverk.
Min konklusjon: Om jeg bodd i en bygård midt i Oslo uten tilgang til lading i bakgården hadde jeg kjøpt sykkel, stemt MDG og gått i tog for et bilfritt sentrum. Heldigvis gjør jeg ikke det.