Det ble til slutt vanskelig å komme langt nok unna. :-)
Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.
Vis innleggmenySitat fra: kodax på søndag 17. januar 2021, klokken 23:22
Mye stearinlys er ikke bra, så kjør på med denne : https://dinside.dagbladet.no/bolig/ekspert-advarer-mot-stearinlys/71783559
Sitat fra: Stig-Arne på lørdag 16. januar 2021, klokken 17:09Sitat fra: GeirHM på lørdag 16. januar 2021, klokken 14:35
Det hadde i tillegg vært spennende å høre hva en må forvente av forbruk av diesel/bensin per kWt inn på batteriet? Dieselaggregater er i regelen dyrere enn bensin, men er forbruket pr kWt produsert lavere? Det er jo slik at det er lovlig med oppbevaring av mer diesel enn bensin på egen eiendom.
Dette svarte jeg på tidligere, med Honda som leverer 2200 watt på maks.
3,6 liters tank gir 3,2 timer driftstid. Tenker man da at man faktisk får 2000 watt inn på bilen pr. time, så gir det deg 6,4 kWh inn på batteriet på en tank. Og 3,6 liter bensin koster 54 kr med 15 kr literen.
Det gir det jo da en pris på 8,43 kr/kWh
Nå er det jo langt fra sikkert at du faktisk får så mye som 2000 effektive watt inn på bilen, men det gir da en pekepinn
https://hondastromaggregat.no/
Dieselaggregat gir nok mer kW/liter, men er jo sannsynligvis dyrere i innkjøp
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 16. januar 2021, klokken 14:25Sitat fra: GeirHM på lørdag 16. januar 2021, klokken 12:03
I tillegg vil jeg bare påpeke dette. Problemet med solceller er at de gir omtrent ingen ting når det er på det kaldeste på hytta. Og da er det spesielt vakkert der oppe. Men også veldig korte dager. Heller ikke jkirkebo får nok ut av sitt anlegg da. Mer overraskende er det at selv om han har et kraftig aggregat ga han inntrykk av at han ikke brukte det til lading. Han ladet heller på hurtiglader.
Det stemmer. Selv jeg må bruke aggregat til lading av hyttebatteriene i desember og januar. Men det brukes kun til lading av bilen i nødsfall, er vel sikkert 3-4 år siden sist nå. Hurtiglading kan være dyrt, men aggregatstrøm koster det dobbelte av det igjen og er dessuten lite miljøvennlig. Så vi lader godt opp før vi drar på hytta og ganske tidlig igjen på veien hjem igjen.
Sitat fra: geear på lørdag 16. januar 2021, klokken 10:38Sitat fra: GeirHM på fredag 15. januar 2021, klokken 20:06Problemet er at så lenge Model X-en verken klarer å konvertere seg til en Tatra, eller har propell på taket, så har jeg ikke sjanse til å få den opp til hytta. Verken sommer eller vinter. Må derfor ha både scooter, aggregat og finne et alternativt vis å lade bilen på. Ganske lei av å være grønn(ere) og økonomisk, dessverre.Sitat fra: geear på fredag 15. januar 2021, klokken 19:39
Kommer nok an både på ladekladd og aggregatet, men når du snakker om aggregat i 30k-klassen så vil jeg tro det er uproblematisk.
Men må jo si at det er ganske vilt at det skal være nødvendig. Har vurdert det samme selv, men da å hive aggregatet som står på hytta over på scooteren og kjøre å sette bilen på lading, men har vel enn så lenge tenkt at det er mye bry i stedet for noen minutters hurtiglading.
Hahaha! Jeg har ikke scooter...
Mer seriøst. Vi må oppgradere hytta med et offgrid opplegg. Solceller, batteri OG dieselaggregat. Det anlegget vi arvet gjør at vi nå er over på LED kulykter fra Biltema. Fordi de blybatteriene som er der er omtrent på alder med generasjonen vi arver. Jeg fantaserer om å bruke motorsagen på gluggene de kaller vinduer og dette med litt mer strøm. Uansett i dette inngår aggregat. OG skjøteledning. Billigere enn scooter... 😊
Vanligvis vil du klare deg fint uten et svært aggregat med dagens solceller og batterier, men forstår godt ønsket om å lade bilen. jkirkebo lader bil på offgrid-anlegg, med solceller, men anlegget hans er for mildt sagt spesielt interesserte. Vi har ikke så store krav på hytta, annet enn kjøleskap, kjøkkenvifte, lading av dippedutter og godt med lys. Har bare to slike: https://www.sparelys.no/index.php?option=com_virtuemart&Itemid=39&page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=3490&category_id=87&gclid=CjwKCAiAuoqABhAsEiwAdSkVVM24fIiLTTB3tIrpnwt9-769XOLYL8O8RSQo3y_fheLZk_XFarUABBoCKfAQAvD_BwE
Sitat fra: geear på fredag 15. januar 2021, klokken 17:43
(...)
Har bare en luft-luft på 950W i frittstående garasje også, med uisolert dobbelport, holder fint 20 grader der inne.