Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - IK

#46
Hei
Er det ofte sånne DC feil skjer eller er det ren teoretisk greia?
#47
Lade hjemme / Sv: Rimeligste ladestasjon per nå
søndag 28. november 2021, klokken 23:19
Hei

Mine specs:

- min 16A enfase
- innnebygd RCD DC
- stasjonær altså montert på vegg. Skjønner ikke hva mener du med mobil.
- Type 2 - type 1 32A kabel får jeg med bilen. Trengs ikke denne.
#48
Ladeplasser og ladekabler / Erfaring med Besen justerbar ladekabel?
søndag 28. november 2021, klokken 13:46
Hei
Har nettopp kjøpt elbil med type 1 uttak (Soul)
Desverre har jeg ikke en mulighet å sette ladestasjon i garasje (10A kurs og garasje er ikke frittstående)
Tenker at jeg nødlader av og til fra stikk i garasjen.
Jeg ser at Besen selger justerbar versjon som kan nedjusteres og det trenger jeg faktisk for å lade på jobb på 8A. Min standard Kia sin kladd er 10 A og ikke justerbar. Ser også at kladden fra Besen overvåker temperatur i stikkontakt og har innebygd DC vern.
Tenker på at om jeg sørger for strekkavlasting så er potensielle farer ved lading fra stikk kraftig redusert.
Altså lading på lav strøm med kontrollert varmgang + DC jfb. Er det ikke  tryggere enn å lade via standard ladekladd? Nesten oppfylt kravene i NEK 400. 722 😁
Hva er dine erfaringer med Besen? Finnes det alternativer som er justerbar og med RCD?
#49
Lade hjemme / Rimeligste ladestasjon per nå
søndag 28. november 2021, klokken 02:12
Hei.
Hva er rimeligste ladestasjon på markedet akkurat nå? Kan holde med 16 A.
#50
Hei og takk for alle svar.
Nå utgår det prosjekt med garasje og jeg vil sette ladestasjon på tomta rett ved kommunal veg hvor man kan parkere. Må ha stolpe+fundament som fort er 10000. Kan jeg henge ladestasjon på gjerde, cirka 1 m høy for å minske kostnader? Hva skal jeg tenke på? Gjerdet er i tre.
#51
Sitat fra: TB på onsdag 17. november 2021, klokken 23:16
Ikke nødvendigvis de "skarpeste" som begår tjuveri, så om det gnistrer litt gjør neppe den store forskjellen.

Nå er det gjerne mest vanlig at de som begår tjuveri ønsker å omsette "varene" de "finner".
Ved at Zaptec Pro ladeboksene har en del funksjoner for å unngå tyveri vil de være vanskelig å omsette, og følgelig mindre attraktive å ta.

Eksempelvis er katalysator populære om dagen pga. verdifulle og edle metaller som platina, palladium og rhodium har høy pris som kan brukes på nytt.


Oppdaget nylig at forsikringsselskap IF innboforsikring dekker ikke ladeboks montert i delt garasje. Dvs. typisk borettslag / sameie. De dekker bare i egen garasje, "enebolig".

Men, Gjensidige Næringsbygg Pluss tegnet på garasjerekker i borettslag dekker ladeboks, selv om ladeboksen formelt eies av beboere. Høy egenandel, 10 k, men om flere er tatt samtidig det være en egenandel på hele skaden.

Andre forsikringsselskap kan ha andre vilkår.

Hei

Hva med ladeboks på stolpe på egen tomt? Dekkes det av innbo eller husfosikring?
#52
Hei! Hvordan skal tyvene stjele ladestasjon uten å koble ut strøm? Å kappe kabel under spenning er ikke noe lurt.
#53
Kjøpe elbil? / Sv: Brukt elbil: alder vs kilometerstand
onsdag 10. november 2021, klokken 15:07
Sitat fra: automat på onsdag 10. november 2021, klokken 00:18
Sitat fra: IK på tirsdag 09. november 2021, klokken 23:59
La oss si det er 3 år gammel elbil. Så mener du at 50000 km kilometrstand er ikke nødvendigvis verre for batteri en 20000 km?
Jeg tenker at en bil med veldig lav km-stand i forhold til alder ikke nødvendigvis er bra. En slik bil har stått parkert/lagret mye. Og man kan ikke vite om det har skjeddd med veldig mye eller veldig lite strøm på batteriet. Noe som går utover batteriets levetid. Importbiler som potensielt har stått lenge hos forhandler i utlandet ville jeg vært skeptisk til.

En bil med normal km-stand har sannsynligvis blitt brukt jevnlig, og det er mindre sjanse for at batteriet er lagret ihjel.

Hei . Hva mener du med normal km stand? Er det 15-20 K per år ? Alt som er lavere er mistenkelig ? :)
#54
Kjøpe elbil? / Sv: Brukt elbil: alder vs kilometerstand
tirsdag 09. november 2021, klokken 23:59
La oss si det er 3 år gammel elbil. Så mener du at 50000 km kilometrstand er ikke nødvendigvis verre for batteri en 20000 km?
#55
Kjøpe elbil? / Brukt elbil: alder vs kilometerstand
mandag 08. november 2021, klokken 22:43
Hei

Trenger råd iht kjøp av brukt elbil.

Hva er den viktigste : alder eller antall km? Tenker på batterihelse først og fremst.
Er det slik at  lav km ikke er nødvendigvis god?
#56
Kjøpe elbil? / Bruktbil til 150000
tirsdag 02. november 2021, klokken 20:56
Hei

Trenger hjelp med å velge en brukt elbil.
Budsjett er 150-170K.
Daglig pendling er 35-40 km.
Trenger plass til 2 barneseter bak.
Jo nyere desto bedre.

Per nå ser jeg mest på Soul ev 2018.

På forhånd takk :)
#57
Hyundai Ioniq / Ioniq 2020 som familiebil
søndag 31. oktober 2021, klokken 11:05
Hei
Hva synes dere om plass i Ioniq 38 kwh?
Trenger plass til 2 barneseter, en isofix og en beltesete. Må ha med en stor barnevogn av og til.
#58
Kjøpe elbil? / Sv: Anbefalinger til ny elbil rundt 300.000
torsdag 28. oktober 2021, klokken 18:00
Ser at peugeot har 6% rabbat for Tekna medlemmer. Da skal peugeot 2008 allure koste cirka 300 k. Hva synes dere om 2008 vs ioniq?
Ser at Ioniq premium har masse utstyr, 2008 allure har ikke så mye.
#59
Kjøpe elbil? / Sv: Anbefalinger til ny elbil rundt 300.000
mandag 25. oktober 2021, klokken 08:34
Hei

Enig i at brukte eniro priset veldig høyt.
MG Zs er jeg skeptisk til :)
Skal ringe hyundai forhandlere idag. Kanskje erdet noe på lager.
#60
Kjøpe elbil? / Sv: Anbefalinger til ny elbil rundt 300.000
søndag 24. oktober 2021, klokken 12:07
Takk for svaret!
Har Ioniq Ccs? Enig at det kan bli problemer med Chademo, pluss forbruk er lavere hos ioniq enn leaf. . Førermiljø er også kanskje bedre i Ioniq?
Skal kjøre korte strekninger til vanlig og 100-150 km en vei en gang i måneden.
Hva synes dere om peugeot e 2008 som alternativ til ioniq. Koster litt over 300.000 "allure".
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA