Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - IK

#31
Kjøpe elbil? / Sv: IONIQ Electric kampanje... er det god?
fredag 17. desember 2021, klokken 23:18
Hei!
120-130 km i - 5/-10 med varmeapparat på.

Tipper at man får 180 km i sommerhalvåret.

Min har 100% SOH i følge BOS.

For min del er det kjøring til barnehage og jobb i 50 sone så forbruk er lav.

Som bybil tror jeg det skal holde.

Nyere utgave med minste batteripakke har 280/190 km og koster 250K på finn (2020).

Som sagt kan mini SUV som Soul/Kona være alternativ til Ioniq.
Etter min mening er Kona en stygg bil :)

Jeg kjører Hyundai i30. I Soul'en sitter man vesentlig høyere + lettere med barneseter.

Bagasjerom er liten men firekantet/veldig praktisk.
Får inn en stor barnevogn (city jogger).


#32
Kjøpe elbil? / Sv: IONIQ Electric kampanje... er det god?
torsdag 16. desember 2021, klokken 23:52
Hei

Endte med Kia Soul 2018 som kostet halvparten. Funker veldig bra i byen / omegn so far...
Kupeen er overraskende romslig men bagasjerom er liten.
Denne er min første elbil.
Har en bensinbil for lange turer.

Vurderte også 2008e. Synes denne er kul. Og har vinterdekk inkludert i prisen :)
Citroen e4 er enda billigere tror jeg.
#33
Kjøpe elbil? / Sv: IONIQ Electric kampanje... er det god?
torsdag 16. desember 2021, klokken 19:58
Hei! Tenkte selv på ny Ioniq.
Vær obs på at du må betale for matter og vinterdekk.
Ble sagt i BnH at til sammen koster bilen 320.000
#34
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 16. desember 2021, klokken 10:25
I utgangspunktet kan du, med denne unntaksregelen for lading og lys/stikkontakter på samme kurs, ha en dobbel stikkontakt.

MEN:

722.411.3.3 krever at hvert AC tilkoblingspunkt skal være individuelt beskyttet av et strømstyrt jordfeilvern med merkestrøm =<30mA.
Videre står det:
MERKNAD:Dette kravet innebærer at det strømstyrte jofeilvernet ikke benyttes til å beskytte andre tilkoblingspunkter eller forbukerutstyr.



Det er i strid med 305.301 da tenker jeg. Hvis man henger en ladepunkt på eks.kurs hvor annet utstyr er presentert fra før så har man et vern i skap som er felles for alt som henger på dette kurset. Her står det ikke om dette er type A eller B. La oss si vi har JFB type A i skapet og ladestasjon med DC RCM i garasje. Denne type A skal uansett beskytte lys/stikk som henger på eks kurs .

Tenker at det som du siterer gjelder for dedikert kurs. Unntak er unntak. Man kan ikke ha et kurs med flere vern.

Faktisk tenker jeg at det går å sette JFB type B + automatsikring i skapet. Den skal sørge for AC/DC beskyttelse til  både stikk til lading og annet. Kanskje er det best med 2 enkle stikk, en for lading og en for portåpner. Enklest  å askeptere  for DLE:)
#35
Takk for svaret!
#36
Hei
Kan man ha dobbelt stikk tilrettelagt for elbillading, altså stikk som brukes til både lading og garasjeportåpner?
Eller må man ha 2 stk separate adskilte stikk i dette tilfellet?
Finner ikke ihvertfall at det er forbudt mot dobbelt stikk.
#37
Lade hjemme / Sv: Tap ved lading
tirsdag 14. desember 2021, klokken 20:53
Her er det utklipp fra laderannonse på Finn.
Stemmer det som du sier. Forskjellen er nesten 2 A!
#38
Hei
Rent teknisk spørsmål.
Det går en kabel fra mitt sikringskap til felles garasjerekke. Kabelen er nedgravd.
Kabel på intaket avgrenes i koblingsboks til stikk og lys.
Kurs målt med 0,6 mOhm isolasjonmotstånd, altså darlig tilstand. Når man kobler ut koblingsboks, så måler man 3 mOhm på selve kabelen.
Selve opplegg i garasje ser darlig ut og antagelig lagt på "dugnad". Vurderer å rive og legge på nytt av elektriker.
Spørsmål er : kan ma få over 1 mOhm på  nytt opplegg til sammen om det er 3 mOhm på tampen av kabelen? Hvor mye lekker egentlig stikk og lysarmatur?
Hvor mye lekker ladestasjon om den henger på samme kurs me stikk og lys?
#39
Sitat fra: elektrolux på lørdag 11. desember 2021, klokken 07:09
Vi tilbyr denne gen5 Besen kabelen som vi selv har spesifisert med 6,3/10A lading og 1,3m (EU lengde og Fiat 500 vennlig ladestyrke) inntakskabel til fast lav pris på 2890.-

Obs på eksempel bilde med kort inntakskabel.

Hei! En fin ladekabel til rimelig pris. Eneste som jeg vil ha som bruker er flere trinn strømjustering. F.eks. 6-8-10A.
På jobb hos meg kan mad lade på 8A maks fra tilrettelagt uttak. (merkelig nok). Kunne ikke lade med standard kladd fra Kia, så måtte kjøpe justerbar.
#40
Hei! Vil gjerne sette opp en ny kurs til garasje men da må jeg grave opp hele sameiet :)

Heldigvis kan jeg lade mye på jobb.
Har nylig kjøpt Charge Amps Ray.
Den har ikke DC vern.
Ser at det er mye tap når man lader på lave ampere.
Bedre med ladestasjon uten tvil :)
#41
Lade hjemme / Sv: Tap ved lading
fredag 10. desember 2021, klokken 18:55
Hei
Kia Soul 2018 /
30 kWh.

Kan hende at lav virkningsgrad og kulde tar skylden.
#42
Lade hjemme / Tap ved lading
fredag 10. desember 2021, klokken 12:20
Hei
Lader med 8A som gir teoretisk 8*230 = cirka 1800W i timen.
Ut fra prosenttall får man inn i batteri 1350 W i timen ved sånn lading.
Regning er veldig grov.
Likevel stemmer det at det er over 20% tap ved lading av elbil?
Må lading av 12V batteri inn i regning?

#43
Har kjøpt nylig RAY fra Charge Amps.

ICCB er slim og lett. Shuko støpselen sitter ganske tight i uttak. Tenker at det ikke trengs strekkavlasting rett og slett for denne ladekabelen.
#44
Takk for utfyllende svar!

Skal utføre arbeid på vegne av sameie. Er det billigere med kabelpåvisning i dette tilfellet enn å ha denne som privatperson?
Så trenger jeg kart for å planlegge i forkant og kabelpåvisning for å grave, ikke sant?
#45
Hei og takk! Bor på Østlandet (Bærum)

Bra at Elvia kan sende kabelunderlag gratis.

Er bekymret for tele-aktører , altså Telenor og VFiber. Tviler på om de deler info med meg / sameie.

Det er muligens annen infrastuktur under bakken som jeg ikke vet om og som kan skades når asfalt kappes.

Det er en snakk om en liten  asfaltert gangveg langs husene, cirka 80-100 cm i bredde.

Dette er en liten jobb  som sannsynligvis skal utføres fra noen fra mittanbud. Altså ikke så stor sum. Bestille en kabelunderlag fra Geomatikk er urimelig synes jeg.

Det er snakk om 2-3 50 mm rør. Kan man kanskje legge på asfalt og asfaltere over så får man en liten "klump"?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA