Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - IK

#16
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Starthjelp Gardermoen
fredag 24. desember 2021, klokken 00:25
Takk for svaret!
#17
Ladeplasser og ladekabler / Starthjelp Gardermoen
torsdag 23. desember 2021, klokken 21:47
Vet dere om noen kan tilby starthjelp på Gardermoen parkering?
Planene endret brått og så må jeg kjøre min Soul til flyplassen og parkere der i 2 uker.
Kan hende at 12 V batteri dør i kulda.
Jumpstarter har jeg ikke skaffet enda.
Er det noen parkeringselskap som tilbyr hjelp?
#18
Hvor mye kan være anleggsbidrag til Elvia i dette tilfellet?
Skjønner at det blir mer rimelig om det blir til 2 eller 3 ladestasjoner. Easee home kan lastebalansere opp til 3 enheter, ikke sant?
Hva med nettleie i dette tilfellet? La oss si  5 kW er nok til en-to, evt. tre ladestasjoner.
#19
Lade hjemme / Sv: Beste tilbud for ferdig installert ladestasjon
tirsdag 21. desember 2021, klokken 20:25
Tror ikke at EVSE med DC vern oppfyller kravene. Det er snakk om permanent løsning altså DC beskyttelse uansett av tilkoblet ladekladd.
Som sagt jfb type A (i sikringsap) og jfb type B kombineres ikke så godt. Ingen koordinering mellom vern selvfølgelig.

God Jfb type B koster fra 3000 og oppover.  Jf automat i sikringsapet må byttes med  vanlig automat. Opplegg blir ikke mye billigere enn ladestasjon.
#20
Sitat fra: Vollis47 på mandag 20. desember 2021, klokken 23:11
Lader de andre beboerne fra vanlig stikk i egen garasje?

Hei
De lader i felles garasjerekke som er tilbygg til boenheter  :+1: :+1: :+1:

Kladdene henger i lufta selvfølgelig :) Folk tar det ikke på alvor...
#21
Sitat fra: el-H på mandag 20. desember 2021, klokken 23:15
Tror nok du i dette tillfellet må legge kabel til til Elvia skap. du må etablere et eget skap med vern og måler. Det er litt forskjellig hvordan selskapene rundt om i landet praktiserer dette så du må kontakte en elektrikerbedrift som kan sjekke ut hvordan det kan gjøres hos deg.

Hei! Måler skal være tilgjengelig for Elvia , ikke sant? Bør plasseres utendørs nærmest Elvia sitt skap?
#22
Hvordan gjør man det i praksis?
Da må man etablere et skap med vern og måler, ikke sant. Hvor blir grensesnitt mellom Elvia og mitt anlegg?
#23
Hei
Bor i en sameie som består av 7 rekkehus.
Vil etablere en ladestasjon inni i garasjen (felles garasjerekke)
Eksisterende infrastruktur er ikke egnet til dette.
Å trekke en ny kabel krever mye graving av felles område som byr på forskjellige utfordringer.
Rett veg garasjen står det Elvias fordelingskap som forsyner rekkehusene. Å skaffe en stikkledning derfra kunne være helt supert da er det bare å børre gjennom vegg og trekke kabel par meter. Er det mulig å gjennomføre dette? Kan elektrøentreprenør hjelpe med evt søknad?
P. S. Andre beboere er ikke interessert i ladeløsning. Alle lader fra vanlige stikk.
#24
Lade hjemme / Sv: Beste tilbud for ferdig installert ladestasjon
lørdag 18. desember 2021, klokken 18:27
For info.
Fikk tilbud på ladestasjon som tilkobles eks. kurs.
Gjelder frittstående garasje.
7500 for Easee og 2500 for arbeidet.
Forutsetningen er at alt er klar til tilkobling.
#25
Kjøpe elbil? / Sv: IONIQ Electric kampanje... er det god?
lørdag 18. desember 2021, klokken 13:37
De  i B&H Vøyenenga sa at ventetid var 3 mnd på Ioniq.
#26
Kjøpe elbil? / Sv: IONIQ Electric kampanje... er det god?
fredag 17. desember 2021, klokken 23:18
Hei!
120-130 km i - 5/-10 med varmeapparat på.

Tipper at man får 180 km i sommerhalvåret.

Min har 100% SOH i følge BOS.

For min del er det kjøring til barnehage og jobb i 50 sone så forbruk er lav.

Som bybil tror jeg det skal holde.

Nyere utgave med minste batteripakke har 280/190 km og koster 250K på finn (2020).

Som sagt kan mini SUV som Soul/Kona være alternativ til Ioniq.
Etter min mening er Kona en stygg bil :)

Jeg kjører Hyundai i30. I Soul'en sitter man vesentlig høyere + lettere med barneseter.

Bagasjerom er liten men firekantet/veldig praktisk.
Får inn en stor barnevogn (city jogger).


#27
Kjøpe elbil? / Sv: IONIQ Electric kampanje... er det god?
torsdag 16. desember 2021, klokken 23:52
Hei

Endte med Kia Soul 2018 som kostet halvparten. Funker veldig bra i byen / omegn so far...
Kupeen er overraskende romslig men bagasjerom er liten.
Denne er min første elbil.
Har en bensinbil for lange turer.

Vurderte også 2008e. Synes denne er kul. Og har vinterdekk inkludert i prisen :)
Citroen e4 er enda billigere tror jeg.
#28
Kjøpe elbil? / Sv: IONIQ Electric kampanje... er det god?
torsdag 16. desember 2021, klokken 19:58
Hei! Tenkte selv på ny Ioniq.
Vær obs på at du må betale for matter og vinterdekk.
Ble sagt i BnH at til sammen koster bilen 320.000
#29
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 16. desember 2021, klokken 10:25
I utgangspunktet kan du, med denne unntaksregelen for lading og lys/stikkontakter på samme kurs, ha en dobbel stikkontakt.

MEN:

722.411.3.3 krever at hvert AC tilkoblingspunkt skal være individuelt beskyttet av et strømstyrt jordfeilvern med merkestrøm =<30mA.
Videre står det:
MERKNAD:Dette kravet innebærer at det strømstyrte jofeilvernet ikke benyttes til å beskytte andre tilkoblingspunkter eller forbukerutstyr.



Det er i strid med 305.301 da tenker jeg. Hvis man henger en ladepunkt på eks.kurs hvor annet utstyr er presentert fra før så har man et vern i skap som er felles for alt som henger på dette kurset. Her står det ikke om dette er type A eller B. La oss si vi har JFB type A i skapet og ladestasjon med DC RCM i garasje. Denne type A skal uansett beskytte lys/stikk som henger på eks kurs .

Tenker at det som du siterer gjelder for dedikert kurs. Unntak er unntak. Man kan ikke ha et kurs med flere vern.

Faktisk tenker jeg at det går å sette JFB type B + automatsikring i skapet. Den skal sørge for AC/DC beskyttelse til  både stikk til lading og annet. Kanskje er det best med 2 enkle stikk, en for lading og en for portåpner. Enklest  å askeptere  for DLE:)
#30
Takk for svaret!
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA