Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - IK

#1
Kia Niro EV / 39 kwh
tirsdag 23. mai 2023, klokken 08:44
Hei

Hvor mye er rekkevidde på 39kwh modell?

Stemmer det med 300km sommer / 200 km vinter?

Er det tungsolgte biler?

#2
Kia Soul EV / Piggdekk Soul Ev
lørdag 08. april 2023, klokken 22:23
Hei

Har dere anbefalinger til piggdekk som er bra? Tenker Hakka 10 i utgangspunktet.
Kjører 90% på bar asfalt så er det viktig med støy også:)
#3
Kjøpe elbil? / Fwd vs Rwd på vinterføre
fredag 24. mars 2023, klokken 09:34
Hei!
Kjører fwd kia ev og sliter på vinterføre, spesielt på is, både i bakker og på flatt mark. Kjører pigfritt.
Gir Rwd bedre grep i bakkene pgå vektfordeling? At det er rett og slett mye vekt på bakhjulene i oppoverbakker?

Kan man si at  for eksempel Id3 presterer bedre på vinterføre enn  f.eks. Kia  Niro?
#4
Hei

Som nevnt i et annet tema  skal jeg og naboen min etablere ladeanlegg, altså 2 ladere.
Dette er i felles garasjerekke (til sammen 3 plasser, nabo nummer 3 vil ikke bli med).
Den gunstigste for oss er å tilkobles eks. Elvia skap og vi fikk uoffisielt "ja" fra nettselskap.
Vi skal tegne et nytt abonnement.
2 spørsmål angående dette.
Eierskap : Kan jeg og nabo eie anlegget 50/50? Hvordan planlegge dette i tilfellet jeg eller nabo flytter en dag?
Fakturering: finnes det enkel måte å betale, f.eks. felles konto eller noen app til dette? Slik at ansvar for betaling ikke ligger 100% på meg?
#5
Kia Soul EV / Kia e soul 39 KWH
onsdag 19. januar 2022, klokken 09:15
Hei

Er det noen som eier E-soul i 39 kWH utgave?
Ser at på finn selges det 40-50 tusen billigere enn 64 kWh versjon.
Er det egentlig verdt det? Er det noe vits å velge 39 framfor 64?
#6
Kia Soul EV / Sliter med ladeluke
onsdag 12. januar 2022, klokken 14:36
Hei

Eier 2018 mod.

Sliter med å åpne ladeluken med knapp.
Bruker oftest nødåpneren under panseren. Knapp virker kanskje en gang fra 10 forsøk.
Gjelder også når luken ikke er fryst.
F.eks. åpner med nødåpner og lukker igjen. Åpnes ikke via knapp da. Bare "klikk" lyder.
Hverken får jeg ikke varsling om åpen luken.

Har det flere som sliter med dette?
Leit å åpne panseren hver gang jeg lader.
#7
Ladeplasser og ladekabler / Starthjelp Gardermoen
torsdag 23. desember 2021, klokken 21:47
Vet dere om noen kan tilby starthjelp på Gardermoen parkering?
Planene endret brått og så må jeg kjøre min Soul til flyplassen og parkere der i 2 uker.
Kan hende at 12 V batteri dør i kulda.
Jumpstarter har jeg ikke skaffet enda.
Er det noen parkeringselskap som tilbyr hjelp?
#8
Hei
Bor i en sameie som består av 7 rekkehus.
Vil etablere en ladestasjon inni i garasjen (felles garasjerekke)
Eksisterende infrastruktur er ikke egnet til dette.
Å trekke en ny kabel krever mye graving av felles område som byr på forskjellige utfordringer.
Rett veg garasjen står det Elvias fordelingskap som forsyner rekkehusene. Å skaffe en stikkledning derfra kunne være helt supert da er det bare å børre gjennom vegg og trekke kabel par meter. Er det mulig å gjennomføre dette? Kan elektrøentreprenør hjelpe med evt søknad?
P. S. Andre beboere er ikke interessert i ladeløsning. Alle lader fra vanlige stikk.
#9
Hei
Rent teknisk spørsmål.
Det går en kabel fra mitt sikringskap til felles garasjerekke. Kabelen er nedgravd.
Kabel på intaket avgrenes i koblingsboks til stikk og lys.
Kurs målt med 0,6 mOhm isolasjonmotstånd, altså darlig tilstand. Når man kobler ut koblingsboks, så måler man 3 mOhm på selve kabelen.
Selve opplegg i garasje ser darlig ut og antagelig lagt på "dugnad". Vurderer å rive og legge på nytt av elektriker.
Spørsmål er : kan ma få over 1 mOhm på  nytt opplegg til sammen om det er 3 mOhm på tampen av kabelen? Hvor mye lekker egentlig stikk og lysarmatur?
Hvor mye lekker ladestasjon om den henger på samme kurs me stikk og lys?
#10
Lade hjemme / Tap ved lading
fredag 10. desember 2021, klokken 12:20
Hei
Lader med 8A som gir teoretisk 8*230 = cirka 1800W i timen.
Ut fra prosenttall får man inn i batteri 1350 W i timen ved sånn lading.
Regning er veldig grov.
Likevel stemmer det at det er over 20% tap ved lading av elbil?
Må lading av 12V batteri inn i regning?

#11
Hei
Må legge en separat kurs /kabel til garasjen(Sameie) , der jeg har en plass i felles rekke.
Kabel trasé skal krysse asfaltert område.
Er redd for å grave fordi jeg ikke vet om hvilke kabler kan ligge der under asfalten. Har noen vært borti lignende? Kabelpåvisning fra proff aktør skal koste 15K og derfor er uaktuelt.
Kabel skal legges i rør.
På forhånd takk.
#12
Ladeplasser og ladekabler / Erfaring med Besen justerbar ladekabel?
søndag 28. november 2021, klokken 13:46
Hei
Har nettopp kjøpt elbil med type 1 uttak (Soul)
Desverre har jeg ikke en mulighet å sette ladestasjon i garasje (10A kurs og garasje er ikke frittstående)
Tenker at jeg nødlader av og til fra stikk i garasjen.
Jeg ser at Besen selger justerbar versjon som kan nedjusteres og det trenger jeg faktisk for å lade på jobb på 8A. Min standard Kia sin kladd er 10 A og ikke justerbar. Ser også at kladden fra Besen overvåker temperatur i stikkontakt og har innebygd DC vern.
Tenker på at om jeg sørger for strekkavlasting så er potensielle farer ved lading fra stikk kraftig redusert.
Altså lading på lav strøm med kontrollert varmgang + DC jfb. Er det ikke  tryggere enn å lade via standard ladekladd? Nesten oppfylt kravene i NEK 400. 722 😁
Hva er dine erfaringer med Besen? Finnes det alternativer som er justerbar og med RCD?
#13
Lade hjemme / Rimeligste ladestasjon per nå
søndag 28. november 2021, klokken 02:12
Hei.
Hva er rimeligste ladestasjon på markedet akkurat nå? Kan holde med 16 A.
#14
Kjøpe elbil? / Brukt elbil: alder vs kilometerstand
mandag 08. november 2021, klokken 22:43
Hei

Trenger råd iht kjøp av brukt elbil.

Hva er den viktigste : alder eller antall km? Tenker på batterihelse først og fremst.
Er det slik at  lav km ikke er nødvendigvis god?
#15
Kjøpe elbil? / Bruktbil til 150000
tirsdag 02. november 2021, klokken 20:56
Hei

Trenger hjelp med å velge en brukt elbil.
Budsjett er 150-170K.
Daglig pendling er 35-40 km.
Trenger plass til 2 barneseter bak.
Jo nyere desto bedre.

Per nå ser jeg mest på Soul ev 2018.

På forhånd takk :)
#16
Hyundai Ioniq / Ioniq 2020 som familiebil
søndag 31. oktober 2021, klokken 11:05
Hei
Hva synes dere om plass i Ioniq 38 kwh?
Trenger plass til 2 barneseter, en isofix og en beltesete. Må ha med en stor barnevogn av og til.
#17
Kjøpe elbil? / Anbefalinger til ny elbil rundt 300.000
fredag 22. oktober 2021, klokken 21:43
Hei

Jeg vil kjøpe en ny elbil. Forutsetninger er følgende:

- budsjett 300000

- plass til 2 barneseter bak, en isofix og en større beltestol.

- bagasjerom stor nok for en barnevogn + litt extra

- rask levering.

- rekkevidde > 250 km

Vil gjerne høre på deres anbefalinger.

På forhånd takk!  :)
#18
Hei

Vil gjerne installere en ladestasjon i garasje.

Har 10A kurs fra sikringskap hjemme til garasje. Garasjen er ikke frittstående, altså må ladestasjon ha en dedikert kurs. Problemet er at jeg skal forsyne garasjeportåpner i tillegg (tilkoblet stikk i garasje per idag). Må ha en fordelingboks og 2 kurser strengt tatt, men har ikke noe å fordele :(

Å trekke ny kabel  er ikke aktuelt per nå siden det går gjennom adkomst til andre boliger/ sameie sin terreng. Må flere runder med styret sikkert.

Treg lading er ok for meg siden vi har en bensinbil og muligheter å lade på jobb/hurtiglader i umiddelbar nærhet.

Finnes det noen løsninger som kan hjelpe i sånn situasjon og som ikke er i strid med NEK 400?

På forhånd takk!!!
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA