Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Fleur

#211
Lading av Tesla / Sv: Hvor mye koster det per lading på superlader?
mandag 13. september 2021, klokken 07:35
Sitat fra: Handyman på mandag 13. september 2021, klokken 07:28
Sitat fra: Fleur på mandag 13. september 2021, klokken 00:14
Sitat fra: Handyman på søndag 12. september 2021, klokken 23:56
Sitat fra: Jouley på søndag 12. september 2021, klokken 23:09
Sitat fra: Fleur på søndag 12. september 2021, klokken 22:54
Sitat fra: Handyman på søndag 12. september 2021, klokken 22:51
Sitat fra: Fleur på søndag 12. september 2021, klokken 22:36
Har veldig lyst på en Tesla y men har pt ikke lademulighet hjemme da garasjen er så trang å kjøre inn i.
Kan ikke bilen stå på utsiden av garasjen og lade?

Nei dessverre for der kjører det biler. Er en rekke med parkeringsplasser utenfor garasjerekka men 6 meter imellom garasjeporten og parkeringsplassen. Forsto det slik at man ikke kan kjøre over lade ledningen, ellers kunne jeg stått på parkeringsplassen og dratt ledningen ut gjennom garasjen.
Det går fint an å dra ledningen over og la bilene kjøre over. Vi er fire naboer med 10 m kabel hver som gjør akkurat det, og det kjøres over ledningene hver dag. Har fungert i 8+ år.
At noe går, betyr ikke at det er lov, eller anbefalt. Det er viktig å informere om at det, når man «anbefaler» ikke er lov.
Det er hel spesifikke krav til fast ladested. Skjøteledning er feks ikke lov. Det er krav om Type B-vern, og maks 10A sikring på dedikert Schuko.

Men man får vel også lange kabler koblet rett til ladeboksen? Var ikke snakk om skjøteledning i mitt tilfelle, bare en ekstra lang kabel som man drar ut gjennom porten. Spm var om noen av disse tåler å bli kjørt over?
Er ikke mye trafikk om natta. Tipper jeg hadde satt på lading kl 22 om kvelden og fjernet den o morgenen igjen. Kanskje lada max 1 gang i uka
Lange type 2 kabler er jo lov, men skal ikke krysse over offentlig aral/område. De er ikke beregnet for at biler skal kjøre over dem.

Da er vi dessverre like langt siden parkeringsplassen er offentlig og alle mulige biler kan kjøre der.

Skal ikke være lett å anskaffe elbil 😉
#212
Lading av Tesla / Sv: Hvor mye koster det per lading på superlader?
mandag 13. september 2021, klokken 00:27
Sitat fra: geear på mandag 13. september 2021, klokken 00:16
Kjører det brøyte eller sopebiler forbi, så er gjerne det en utfordring.

Sjelden sopebiler. Kanskje 1 gang i halvåret.
Brøytebil er mer sannsynlig om vinteren på de verste dagene med snø.
#213
Lading av Tesla / Sv: Hvor mye koster det per lading på superlader?
mandag 13. september 2021, klokken 00:14
Sitat fra: Handyman på søndag 12. september 2021, klokken 23:56
Sitat fra: Jouley på søndag 12. september 2021, klokken 23:09
Sitat fra: Fleur på søndag 12. september 2021, klokken 22:54
Sitat fra: Handyman på søndag 12. september 2021, klokken 22:51
Sitat fra: Fleur på søndag 12. september 2021, klokken 22:36
Har veldig lyst på en Tesla y men har pt ikke lademulighet hjemme da garasjen er så trang å kjøre inn i.
Kan ikke bilen stå på utsiden av garasjen og lade?

Nei dessverre for der kjører det biler. Er en rekke med parkeringsplasser utenfor garasjerekka men 6 meter imellom garasjeporten og parkeringsplassen. Forsto det slik at man ikke kan kjøre over lade ledningen, ellers kunne jeg stått på parkeringsplassen og dratt ledningen ut gjennom garasjen.
Det går fint an å dra ledningen over og la bilene kjøre over. Vi er fire naboer med 10 m kabel hver som gjør akkurat det, og det kjøres over ledningene hver dag. Har fungert i 8+ år.
At noe går, betyr ikke at det er lov, eller anbefalt. Det er viktig å informere om at det, når man «anbefaler» ikke er lov.
Det er hel spesifikke krav til fast ladested. Skjøteledning er feks ikke lov. Det er krav om Type B-vern, og maks 10A sikring på dedikert Schuko.

Men man får vel også lange kabler koblet rett til ladeboksen? Var ikke snakk om skjøteledning i mitt tilfelle, bare en ekstra lang kabel som man drar ut gjennom porten. Spm var om noen av disse tåler å bli kjørt over?
Er ikke mye trafikk om natta. Tipper jeg hadde satt på lading kl 22 om kvelden og fjernet den o morgenen igjen. Kanskje lada max 1 gang i uka
#214
Lading av Tesla / Sv: Hvor mye koster det per lading på superlader?
søndag 12. september 2021, klokken 23:13
Sitat fra: Jouley på søndag 12. september 2021, klokken 23:09
Sitat fra: Fleur på søndag 12. september 2021, klokken 22:54
Sitat fra: Handyman på søndag 12. september 2021, klokken 22:51
Sitat fra: Fleur på søndag 12. september 2021, klokken 22:36
Har veldig lyst på en Tesla y men har pt ikke lademulighet hjemme da garasjen er så trang å kjøre inn i.
Kan ikke bilen stå på utsiden av garasjen og lade?

Nei dessverre for der kjører det biler. Er en rekke med parkeringsplasser utenfor garasjerekka men 6 meter imellom garasjeporten og parkeringsplassen. Forsto det slik at man ikke kan kjøre over lade ledningen, ellers kunne jeg stått på parkeringsplassen og dratt ledningen ut gjennom garasjen.
Det går fint an å dra ledningen over og la bilene kjøre over. Vi er fire naboer med 10 m kabel hver som gjør akkurat det, og det kjøres over ledningene hver dag. Har fungert i 8+ år.

Hm ok, er det kanskje noen typer som ikke tåler det da tro?
Men det som er dumt med den løsningen er jo at noen bare kan nappe ut laderen og putte den i sin bil på min regning. Eller finnes det noe låsesystem her?
#215
Kjøpe elbil? / Sv: For trang garasje?
søndag 12. september 2021, klokken 23:12
Sitat fra: amrois på søndag 12. september 2021, klokken 21:03
Ladekabel tåler helt klart ikke å bli kjørt over, så den løsningen må du nok se bort fra. Desverre er den bilen du ønsker deg veldig bred og med dårlig svingradius.  Kanskje den eneste løsningen for å gå elektrisk da blir å åpne sinnet for andre svært gode og romslige biler?  Ellers er det utfordrende at det ikke finnes en god plan for å utvikle dagliglading for alle dem som ikke kan lade hjemme. Det er ikke få!

Finn svar i tesla y tråden at ladekabler fint tåler å bli kjørt over. Noen der hadde gjort det i 8 år uten problemer.
#216
Lading av Tesla / Sv: Hvor mye koster det per lading på superlader?
søndag 12. september 2021, klokken 22:55
Sitat fra: Magnus Hansen på søndag 12. september 2021, klokken 22:49
Beklager, men dette kommer til å bli veldig tungvint og du vil redusere levetid til batteriet ved kun hurtiglading. Forstår fra annen tråd at du ikke har plass i garasjen til Model Y. Det riktige svaret er da å velge en bil som er mindre. Evnt fossilbil. Dessverre. Skjønner det er Tesla du vil ha, men så fantastisk er ikke teslaer.

Hilsen Teslaeier

Leste et annet sted at det var en myte at det slet på batteriet å kun bruke hurtiglader
#217
Lading av Tesla / Sv: Hvor mye koster det per lading på superlader?
søndag 12. september 2021, klokken 22:54
Sitat fra: Handyman på søndag 12. september 2021, klokken 22:51
Sitat fra: Fleur på søndag 12. september 2021, klokken 22:36
Har veldig lyst på en Tesla y men har pt ikke lademulighet hjemme da garasjen er så trang å kjøre inn i.
Kan ikke bilen stå på utsiden av garasjen og lade?

Nei dessverre for der kjører det biler. Er en rekke med parkeringsplasser utenfor garasjerekka men 6 meter imellom garasjeporten og parkeringsplassen. Forsto det slik at man ikke kan kjøre over lade ledningen, ellers kunne jeg stått på parkeringsplassen og dratt ledningen ut gjennom garasjen.
#218
Lading av Tesla / Hvor mye koster det per lading på superlader?
søndag 12. september 2021, klokken 22:36
Har veldig lyst på en Tesla y men har pt ikke lademulighet hjemme da garasjen er så trang å kjøre inn i.
Prøver å regne ut hva det vil koste om jeg kun skal bruke lader ute.
Kjører ca 15000 km i året. Vil antagelig bli en del mindre etter corona men la oss ta utgangspunkt i det.

Er det slik at teslas ladere kun er hurtiglading eller finnes det rimeligere alternativ om man har bedre tid?

Og er det billigst å bruke teslas ladere eller andre ladere der ute, feks kommunale? Jeg har virkelig ikke peiling på noe av dette.

Hvor mye må jeg regne med i pris i måneden i lading om jeg kun lader ute?
#219
Kjøpe elbil? / Sv: For trang garasje?
søndag 12. september 2021, klokken 21:38
Sitat fra: Counterpointer på søndag 12. september 2021, klokken 21:22
Sitat fra: Fleur på søndag 12. september 2021, klokken 20:53
Sitat fra: Counterpointer på søndag 12. september 2021, klokken 18:43
I veldig trange garasjer kan summon være løsningen. Men da kan det ikke være sving inn (noe som er veldig uvanlig) svingen fra port burde vel kunne gå uansett.

Har selv brukt summon mange ganger i slike situasjoner, må gjerne aktiveres flere ganger, men går likevel greit.

Jeg kan vel få rettet opp bilen i front av garasjen. Må uansett kjøre sikkert 5 ganger fram og tilbake for å få den rett på garasjen.
Når den står rett foran garasjen, men du da at summon bør fungere? Er ikke det bare fjernstyring av bilen? Jeg må vel selv styre den inn?
Har mange ganger kjørt bilen min både inn og ut av garasjen hjemme. Da står jeg utenfor bilen.

Hvordan funker det i praksis? Må man styre bilen på plass som en radiostyrt bil? Eller kjører den inn selv og plasserer seg der det er best?
#220
Kjøpe elbil? / Sv: For trang garasje?
søndag 12. september 2021, klokken 21:37
Sitat fra: amrois på søndag 12. september 2021, klokken 21:03
Ladekabel tåler helt klart ikke å bli kjørt over, så den løsningen må du nok se bort fra. Desverre er den bilen du ønsker deg veldig bred og med dårlig svingradius.  Kanskje den eneste løsningen for å gå elektrisk da blir å åpne sinnet for andre svært gode og romslige biler?  Ellers er det utfordrende at det ikke finnes en god plan for å utvikle dagliglading for alle dem som ikke kan lade hjemme. Det er ikke få!

Men er jo ikke umulig å få bilen front mot front mot garasjen, krever bare litt manøvrering frem og tilbake. Er Tesla y noe verre der enn andre biler? Har idag en Peugeot 3008.
Er Teslaen som er hovedgrunnen til at jeg ønsker å gå over til elbil. Skal jeg ha noe annet kan det likegodt være bensin.

At det skal være så vanskelig å gå over til elbil da..størrelsen bør ikke være begrensende når man idag har masse plass til å parkere utendørs.
#221
Kjøpe elbil? / Sv: For trang garasje?
søndag 12. september 2021, klokken 20:56
Sitat fra: automat på søndag 12. september 2021, klokken 17:50
Det korte svaret er at du må finne en elbil du kan få inn i garasjen. I et sameie kan man ikke lade på andre måter enn det styret godkjenner.

Men styrene bør kanskje begynne å tenke på andre løsninger? Jeg trenger en familiebil, ikke en yaris størrelse. Garasjene er jo kjempetrange. Blir vel ikke færre elbiler fremover heller.

Men er ikke ladekabel ut av garasjen en løsning da? Da bruker man ladepunktet som et installert i garasjen, bare med en lengre kabel. Såfremt disse tåler å bli kjørt over da?

Det er jo nesten for dumt at man må vurdere å flytte for å få ladet bilen liksom. Alle biler skal jo snart være elbiler ifølge myndighetene.
#222
Kjøpe elbil? / Sv: For trang garasje?
søndag 12. september 2021, klokken 20:53
Sitat fra: vinterdekk på søndag 12. september 2021, klokken 18:16
VAG bilene med bakhjulstrekk skal ha veldig kort svingradius og er kanskje ett alternativ det du bor? Sliter også med dårlig utformet garasjeløsning for «familiebiler».

Nå er det tesla y jeg har lyst på, og ingen annen elbil
#223
Kjøpe elbil? / Sv: For trang garasje?
søndag 12. september 2021, klokken 20:53
Sitat fra: Counterpointer på søndag 12. september 2021, klokken 18:43
I veldig trange garasjer kan summon være løsningen. Men da kan det ikke være sving inn (noe som er veldig uvanlig) svingen fra port burde vel kunne gå uansett.

Har selv brukt summon mange ganger i slike situasjoner, må gjerne aktiveres flere ganger, men går likevel greit.

Jeg kan vel få rettet opp bilen i front av garasjen. Må uansett kjøre sikkert 5 ganger fram og tilbake for å få den rett på garasjen.
Når den står rett foran garasjen, men du da at summon bør fungere? Er ikke det bare fjernstyring av bilen? Jeg må vel selv styre den inn?
#224
Kjøpe elbil? / For trang garasje?
søndag 12. september 2021, klokken 17:23
Har veldig lyst på Tesla y og gå over fra bensin til elbil. Problemet er at garasjene her på feltet er veldig trange så i alle år har jeg ikke brukt den men parkert ute.

Kan ikke skjønne hvordan jeg skal få en Tesla y inn. Porten er 225 cm bred og bredden inni er 245 cm.

Tesla y er 1920 mm uten med speil innslått.

I tillegg har jeg liten svingradius for å komme inn i garasjen da det er parkeringsplass utenfor. Målte 6,4 m fra porten til bilen som sto parkert.

Kan dette gå da?

Forstår det slik at man er nødt til å ha hjemmelader for at det skal være lønnsomt med elbil? Men har virkelig ikke lyst til å bruke garasjen selvom det teoretisk er mulig, kommer til å bli veldig trangt og er ikke komfortabel med det.

Samtidig sier myndighetene at alle nye biler som selges skal være elbiler innen 2025. Har de da tenkt på alle de som idag ikke har mulighet til å lade hjemme? Det burde jo vært plassert ut ladere i områder folk bor med lading til kostpris.

Har heller ikke mulighet til å lade foran huset da sameiet ikke tillater det og jeg da står i veien for utrykningskjøretøy. Kunne sikkert stått der noen timer på dagtid, og ser at det finnes portable ladere man kan koble til vanlig stikkontakt? Hvor lang tid bruker man på å lade på disse?

Evt kan man stå utenfor garasjen og lade med lang ledning? Da kommer isåfall andre biler til å måtte kjøre over ledningen. Vet ikke om de tåler det?

Styret kommer heller ikke til å gå til innkjøp av ladere utenfor garasjene.

Så hva gjør man
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA