Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - Fleur

Sider: 1 2 [3]
31
Model Y / Noen som har hatt problemer med for mye last?
« på: Tirsdag 21. ſeptember 2021, klokken 15:18 »
Leser jo mye om nyttelastproblematikken og for vår del (2 voksne og 2 barn, tilsammen 260 kilo om noen år) tror jeg ikke det blir et stort problem.

Men er det noen som har erfart problemer med for mye vekt allerede? Jeg aner ikke hvor mye ting veier så usikker på om det egentlig kommer til å bli et problem i praksis.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


32
Model Y / Kan man kansellere bestillingen?
« på: ſøndag 19. ſeptember 2021, klokken 16:03 »
Vi er 90% sikre på at vi skal ha en Tesla y men må avklare et par småting som kan ta noen uker. Kan vi legge inn bestilling på bilen og evt avbestille? Koster det evt noe?
Ser at om man bestiller nå er det levering i november, er redd at hvis vi venter må vi vente til neste kvartal igjen.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


33
Model Y / Diverse spørsmål
« på: Lørdag 18. ſeptember 2021, klokken 15:59 »
Vurderer å kjøpe en Tesla Y men har diverse spørsmål jeg lurer på som jeg håper noen kan hjelpe meg å svare på.

1. Hva gir full autopilot (til 60000 kr) som ikke autopilot (til 30000) gir? Såvidt jeg forstått er det kun klargjort men ikke lov å bruke pga norsk lovverk. Vil det bli lov? Og er det ikke da bedre å vente og kjøpe det senere? Regner med det evt kan etterbestilles hvis det blir aktuelt? Spm er om man da får samme prisen?
Synes uansett det høres mye ut å betale 60000 kr for noe man ikke kan bruke.

2. Hvor mye veier hengerfeste og takstativ (og evt skiboks) til sammen? Tenker ift nyttelast osv.

3. Kan man lade alle telefoner som har støtte for trådløs lading? Feks samsung

4. Har ryggekameraet 3d visning så man kan se bilen ovenfra også? Er så vant til det fra bilen jeg har idag.

5. Er det varme i rattet på alle y'ene?

6. Er det mulig å prute på prisen ved bestilling av ny bil?

7. Om man kjøper en brukt av en privatperson eller en forhandler kan man likevel reklamere til tesla hvis nødvendig, og få den reparert der? Eller må man levere den inn der den er kjøpt?
Er det slik at tesla kommer hjem til deg og fikser ting? Eller henter og leverer bilen hjemme?

8. Når kommer denne Berlin fabrikken opp? Er det verdt å vente på bil derfra vs kjøpe idag? Vet man om det blir noen forskjeller på bilene som et produsert der, feks nyttelast? Er bare redd at hvis jeg kjøper nå og det blir store endringer så blir verditapet plutselig kjempestort. Vil helst ha bil nå før jul.

9. Er det gratis Internett i bilen? Kan man streame ubegreset Spotify og Netflix? Hvordan fungerer dette?

Mange spørsmål, men håper noen kan hjelpe meg har aldri hatt verken elbil eller Tesla før

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

34
Trafikk / Overlast av bil ift forsikring ved kollisjon
« på: Lørdag 18. ſeptember 2021, klokken 11:30 »
Vurderer å kjøpe Tesla y. Det eneste minuset er nyttelasten på 390 kilo inkl fører. Vi er 2 voksne og 2 barn som tilsammen veier rundt 210 kilo men ungene vokser og om noen år er vi nok oppe i 250 kilo. I det daglige har vi mer en nok å gå på men så er det noen ferieturer i året med fullastet bil og skiboks. Antar vi da vil gå over 390 kilo.

Hva om vi da skulle kollidere i forhold til forsikringsselskapet? Er ikke så bekymret for å bli stoppet i vektkontroll de få gangene i året (sikker på at bilen tåler mer) , men er mer redd for dette med forsikringsselskapet. Kan de da nekte oss utbetaling?

Kjedelig at dette skal være et issue men regner ikke med at Tesla "løser" dette magisk på noen måte i nærmeste fremtid heller?

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

35
Lade hjemme / Har jeg lov å lade langs hovedvei?
« på: Tirsdag 14. ſeptember 2021, klokken 22:15 »
Som flere kanskje har fått med seg i andre tråder har jeg problemer med å få bilen inn i garasjen pga den er trang med elendig plass foran til å svinge inn. Ser etter alternativer men skjønner at man et nødt til å ha en hjemmelader

Styret her har bestemt at garasjene skal brukes til lading og svaret er at jeg må få meg mindre bil. Er ikke fornøyd med det svaret da vi et en familie på 4 og jeg trenger en ganske stor bil.

Men så kom jeg på en løsning men er usikker på om det lar seg gjøre.
Vi bor rett ved en fylkesvei, ca 8 meter bort. Og vi parkerer langs veien hele sommerhalvåret, dvs max 10 m fra huset. Kan sikkert parkere der om vinteren også om vi gidder å måke, men har da parkert på parkeringsplassen.

I mitt hode kunne vi montert ladeboks på husveggen med lang kabel og bare strukket kabelen bort. Kabelen må da ligge foran naboens inngangsparti (1 hus imellom oss og veien. Hele rekka består av 4 enheter) men det er null stress for dem. De har elbil selv og vi har et godt naboforhold.

Er snakk om et par ganger i uka på nattestid så er jo ikke i veien for noen.

Og muligens lade foran huset noen timer i uka på vinteren om måking blir et problem. Vil da kun lade på dagtid under oppsyn slik at vi lett kan flytte bilen ved behov. (noe som uansett er sjelden her vi bor. Vi bor på en bakketopp og er lite gjennomkjøring her mot resten av feltet, vi ligger litt isolert).

Men kan styret nekte oss denne løsningen? Det er et selveier rekkehus men er medlem av en huseierforening. Hadde bare vært så innmari praktisk og løser hele ladeproblemet.

36
Lading av Tesla / Hvor mye koster det per lading på superlader?
« på: ſøndag 12. ſeptember 2021, klokken 22:36 »
Har veldig lyst på en Tesla y men har pt ikke lademulighet hjemme da garasjen er så trang å kjøre inn i.
Prøver å regne ut hva det vil koste om jeg kun skal bruke lader ute.
Kjører ca 15000 km i året. Vil antagelig bli en del mindre etter corona men la oss ta utgangspunkt i det.

Er det slik at teslas ladere kun er hurtiglading eller finnes det rimeligere alternativ om man har bedre tid?

Og er det billigst å bruke teslas ladere eller andre ladere der ute, feks kommunale? Jeg har virkelig ikke peiling på noe av dette.

Hvor mye må jeg regne med i pris i måneden i lading om jeg kun lader ute?

37
Kjøpe elbil? / For trang garasje?
« på: ſøndag 12. ſeptember 2021, klokken 17:23 »
Har veldig lyst på Tesla y og gå over fra bensin til elbil. Problemet er at garasjene her på feltet er veldig trange så i alle år har jeg ikke brukt den men parkert ute.

Kan ikke skjønne hvordan jeg skal få en Tesla y inn. Porten er 225 cm bred og bredden inni er 245 cm.

Tesla y er 1920 mm uten med speil innslått.

I tillegg har jeg liten svingradius for å komme inn i garasjen da det er parkeringsplass utenfor. Målte 6,4 m fra porten til bilen som sto parkert.

Kan dette gå da?

Forstår det slik at man er nødt til å ha hjemmelader for at det skal være lønnsomt med elbil? Men har virkelig ikke lyst til å bruke garasjen selvom det teoretisk er mulig, kommer til å bli veldig trangt og er ikke komfortabel med det.

Samtidig sier myndighetene at alle nye biler som selges skal være elbiler innen 2025. Har de da tenkt på alle de som idag ikke har mulighet til å lade hjemme? Det burde jo vært plassert ut ladere i områder folk bor med lading til kostpris.

Har heller ikke mulighet til å lade foran huset da sameiet ikke tillater det og jeg da står i veien for utrykningskjøretøy. Kunne sikkert stått der noen timer på dagtid, og ser at det finnes portable ladere man kan koble til vanlig stikkontakt? Hvor lang tid bruker man på å lade på disse?

Evt kan man stå utenfor garasjen og lade med lang ledning? Da kommer isåfall andre biler til å måtte kjøre over ledningen. Vet ikke om de tåler det?

Styret kommer heller ikke til å gå til innkjøp av ladere utenfor garasjene.

Så hva gjør man

Sider: 1 2 [3]