Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Mastiff

#31
Fortrinnsvis uten å åpne brytere og sånt, jeg vil jo helst unngå å herpe noe. Jeg har ikke keyless entry på min (av en eller annen merkelig grunn), men jeg har tenkt å bruke en ESP-32 med BLE-deteksjon for å låse opp døra og gå til riktig seteinnstilling når den riktige mobiltelefonen er omtrent 1 meter fra førerdøra. Jeg snuste litt rundt på ODB-kontakter, men det virker ikke som om de kan låse opp døra engang, langt mindre kjøre over til riktig seteinnstilling.

Det enkleste ville jo være å hacke en nøkkel for å ta døra. Problemet er at jeg ikke har lyst til å ha en nøkkel liggende fast i bilen, og jeg måtte jo kjøpt en ekstra nøkkel og fått programmert den, det koster vel sikkert 5000 kroner. Men en nøkkel kan heller ikke sette opp riktig innstillinger på setet. Hvis bare appen kunne gjort det, kunne jeg også ordnet det enkelt, men den kan heller ikke stille inn setet.
#32
Takk, da skal jeg snuse!  :+1:
#33
Jeg har lagt opp et opplegg med en Pi 4 og en 2 TB USB SSD pluss Aux til USB-C i senterkonsollen (jeg bruker ikke strømming, dels fordi jeg ikke er fornøyd med annet enn veldig høy kvalitet og det sluker data, og fordi de er dårlige på sånt som ekstremprogmetall og sludgecore - jeg er en ivrig Karmøygeddon-gjenger). Det irriterende er at Pi-en slår seg av når bilen låses (altså tenningen slås helt av), så den bruker litt tid på å starte opp igjen (kanskje et minutt) når jeg setter meg i bilen. I tillegg kan det jo bli korrupte data på Pi-ens MicroSD eller selve SSD-en med musikk når strømmen bare kuttes uten at Pi-en får stengt ned operativsystemet.

Derfor skulle jeg gjerne hatt 12V fast koblet til Pi-en. Strømforbruket til en Pi er jo minimalt så lenge den ikke gjør noe, og jeg kan stenge den fra Home Assistant hvis jeg vet at bilen skal stå uten lading i noen dager. Men er det noe sted jeg kan koble meg til uten å herpe så mye av interiøret? Jeg skal uansett ta av konsollen en av dagene for å føre strøm fra sigarettenneren på baksiden av den og gjennom et lite hull til en ladeplate i rommet på innsiden av koppholderne.
#34
EQC / Sv: Mercedes Me app
søndag 23. januar 2022, klokken 16:34
Jeg bruker appen konstant til å slå på klimaanlegget før turer og sjekke SOC (føler at jeg er blitt litt for besatt av hvor mye det er på batteriet selv om jeg ikke har planlagt noen tur akkurat nå...), og jeg prøvde også å logge ut og inn igjen, men det hjalp ikke noe som helst. Men jeg er nesten sikker på at det der må ha vært noe med serverne, for det var i orden neste gang jeg sjekket appen, kanskje en time senere.

Og det Me Charger-greiene var bare selve det med å få ladeavtalen inn i appen (noe som ikke hjelper så mye, jeg tror ikke jeg har fått til å lade en eneste gang av de 3-4 gangene jeg har prøvd med å skanne QR-koden, selv om Mercedes-kortet funker når jeg drar det), og det måtte teknikerne til Mercedes fikse. Det var MeCharge-kontoen og Mercedes Me-kontoen som ikke var linket riktig sammen. Så det var neppe noe som angikk dette.
#35
EQC / Sv: Mercedes Me app
lørdag 22. januar 2022, klokken 21:06
Grosor, takk! Det visst jeg ikke om.

Tolmar, det var ikke bare det. Ingenting funket, og det sto "sist oppdatert fra bil for ett år siden" på alt av informasjon.
#36
EQC / Sv: Mercedes Me app
lørdag 22. januar 2022, klokken 20:24
Jeg opplever det ganske ofte. I dag morges fikk ikke appen kontakt med bilen i det hele tatt, så jeg måtte gå ut rundt hjørnet og slå på klimaanlegget i bilen for å få bort isen fra vinduene. Det er for dårlig å måtte gjøre sånt manuelt arbeid. DET ER IKKE DERFOR JEG HAR KJØPT MERCEDES! :D :D :D :D :D
#37
EQC / Sv: Oppdatering til infotainment, men hva da?
torsdag 13. januar 2022, klokken 17:30
Takk! Ikke mye å rope hurra for, altså. Kanskje jeg også må sette opp igjen radiokanalene...
#38
EQC / Sv: Oppdatering til infotainment, men hva da?
torsdag 13. januar 2022, klokken 09:18
Jeg har nå ntg6_fup2/063, ja. Oppdateringen er på 774 megebyte. Da er det altså det du fikk i høst?  :o Vet du hva som var hovedforskjellene?
#39
EQC / Sv: Oppdatering til infotainment, men hva da?
onsdag 12. januar 2022, klokken 11:12
Jeg så at det kom en i august, men den er ikke på min app. Lurer på om det kan være den som kommer så lenge etter. Det ville jo vært rart. Eller så er den oppdateringen fra august gjort på verksted i forbindelse med en sørvis, da blir det vel ikke oppført som OTA. Tror det var omtrent da det ble gjort sørvis da bilen kom inn som innbyttebil på en forhandler i Bayern.
#40
EQC / Sv: Oppdatering til infotainment, men hva da?
onsdag 12. januar 2022, klokken 10:01
Det vet jeg faktisk ikke, jeg så ikke et noe sted. Bare datoen 11.01.22. Men jeg kan se i appen at infotaiment ikke ble oppdatert i forrige halvår, da kom det bare et nytt kart.
#41
EQC / Oppdatering til infotainment, men hva da?
onsdag 12. januar 2022, klokken 09:26
Er det noen som vet hva den nye oppdateringen til infotainmentsystemet inneholder? Den er på vei ned i min bil nå, men vi kjører ikke så veldig mye, så det tar nok noen dager. Jeg håper jo på å få konfigurerbar høyre klokke (som i EQA), og kanskje norsk stemmestyring, men det er vel å håpe på for mye?
#42
Aha, takk. Da får jeg lage en kort overgang av gummikabel istedenfor. Og dette er på hytta, der jeg kanskje lader et par ganger i måneden (vi har Easee-ladeboks på huset og lader vanligvis der, men av og til passer det seg sånn med strømpris og tidspunkt at jeg vil fylle et par liter strøm på tanke her ute). Jeg bruker 2,5 mm2 16 amperes kabler uten skader (alle sammen kjøpt i høst da jeg fikk bilen), ingenting ligger i kveiler og jeg vet nøyaktig hva som er mellom utekontakten og sikringsskapet. Tror egentlig jeg har fått med meg det meste.  ;D Det eneste er B-vernet, det kommer på plass neste gang jeg har trikker her ute.
#43
Jeg skulle gjerne byttet Schukoen på nødladeren, for den er laget sånn at den ikke funker i IP67-trommel (som har gummi som er litt høyere enn normalt - trommelen er 16 ampere og plassert i en vanntett dunk). Men det er vel ikke innstøpt noe ekstra dilldall i selve kontakten, sånn at jeg herper noe med å bytte til en god, IP67-kontakt for gummikabel?
#44
Elbiler i media / Sv: Suveren elbilvinner på vinterføre i Dagbladet
torsdag 18. november 2021, klokken 19:46
Jeg forstår jo iallfall at EQC får toppkarakter for sikkerhet i mørketiden. Det LED Matrix-lyset den har, er det villeste jeg har sett siden den nevnte Chevy Suburbanen. Og der var det ikke mye plass igjen på støtfangeren med fire tusenmetere og fire spredere...  :D
#45
Aha, takk. Det er jo mye mer fornuftig, ja. Håper Agder Energi legger seg på noe lignende, da.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA