Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Mastiff

#21
EQC / Har noen funnet en "kopp" til å ha innenfor dørhåndtaket?
fredag 17. september 2021, klokken 19:27
Jeg har etter litt press og mye list (kanskje mest sutring...) fått fruen til å gå med på at en svart EQC også kan være aktuell. Hun var lite lysten på det fra før, siden alle slags riper syns så godt på svart. Det plager helt klart henne mer enn meg, jeg gidder ikke vaske bilene våre engang, det tar hun seg av... Jeg skal ta Ditec Ceramic eller tilsvarende lakkforsegling på den for å hindre rust og bobler, det har jeg god erfaring med fra Volvoen, som er 2013-modell, men ser mye nyere ut.

Men ett sted som er plagsomt, er bak håndtakene, der det gjerne blir småriper av negler og sånt. Så en del av listen gikk på at jeg kunne ordne det. Jeg har en reserveløsning i form av et lokalt reklamefirma som driver med folie, og de sa at de kunne legge svart folie bak håndtaket, så det beskyttet lakken. Men de sa også at det antakeligvis ble penere hvis man hadde en av de "koppene" som kan plasseres inn der, da kunne de foliere den, eller jeg kunne bruke den som den var (som regel er jo de krom). Jeg har funnet disse til diverse modeller, men ikke til EQC. Det er sikkert en av de andre som passer, men jeg har jo ingen anelse om hvilken det skulle være. Har noen funnet noe sånt til sin?
#22
EQC / Hvor stor disk kan man koble til USB for å spille MP3?
torsdag 16. september 2021, klokken 16:01
Jeg har en 2 gig disk i båten med biblioteket mitt, det samme som jeg har på serveren i huset og på hytta. Jeg bruker ikke noen form for strømming, men kjører med egne filer, som jeg har gjort i 20 år. Komme inn i 2020-tallet? Ikke f...!  ;D Jeg har snust litt rundt på nettet, men finner bare spørsmål om å spille video fra USB-minnepinne og sånt. Vil en SSD-disk med to hovedkataloger (usorter/uferdig og Album), drøyt 20 underkataloger i hver av dem og så varierende antall underkataloger under der igjen, opptil 1200, og endelig til sammen rundt 180 000 filer i alt fra 64 kbps (nyere lydbøker fås ikke kjøpt med høyere oppløsning) til LAME Extreme VBR og 320 kbps fast filer funke i MBUX, med Burmeister-anlegg?
#23
EQC / Ettermontering av tilhengerfeste - hva stemmer?
torsdag 16. september 2021, klokken 08:44
Snakker om WTF-øyeblikk... Jeg ringte på en EQC som står hos BOS i Stavanger, men fikk beskjed om at hvis jeg skulle ha tilhengerfeste, måtte jeg bare finne ta en annen. For det måtte ettermonteres originalt, andre muligheter fantes ikke. Og da måtte blant annet batteriet tas ned, så det kom på 70 000.

Senere på dagen snakket jeg med en meget hyggelig herre på et importfirma og sa jeg måtte ha en med originalt hengerfeste, for ettermontering kostet en formue. "Tull og tøys" (eller noe lignende) var svaret, og han fortalte at de hadde fått tilbud fra en annen Mercedes-forhandler i nærheten av denne sjappa, med avtagbart tilhengerfeste for 14 000. Jeg fikk til og med tilsendt tilbudet som PDF! Så jeg må si at jeg heller mot å tro på den, og ikke på BOS i Stavanger. Er det noen her som faktisk har ettermontert og dermed har fasit? Og hvorfor f... ville ikke Stavanger selge meg bil? Kanskje de misliker mandalitter like mye som mandalitter misliker "pissemaurene" vestfra?  :D
#24
Jeg trodde ikke bruktimporterte hadde den samme garantien som de norsksolgte, men på denne står det at det er seks års fabrikkgaranti: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=210861047

Og et oppslag i EU-kontrolldatabasen viser at den er bruktimportert i november i fjor:

https://www.vegvesen.no/kjoretoy/eie-og-vedlikeholde/eu-kontroll/kontrollfrist/?registreringsnummer=EB49451

Betyr det at det er samme garanti på de som er bruktimportert, eller er det en bløff? Og er det noen andre forskjeller mellom de som er solgt nye i Norge og de som er bruktimportert? Jeg gikk automatisk ut fra at det var skummelt å kjøpe en bruktimportert på grunn av garanti og manglende vintertilpasning, men har jeg tatt fullstendig feil?
#25
Lade hjemme / Ladeboks på veggen i vernet område
søndag 12. september 2021, klokken 09:21
Jeg bor i et gammelt trehus midt i Mandal sentrum. Problemet mitt er at en brann vil ta med seg et helt kvartal, minst, for husene står veldig tett. Så løsningen må være helt sikker. Samtidig er det vrient å legge opp noe som ikke allerede fins her på grunn av husets utforming og fordi sikringsskapet er i motsatt ende. Men det er en 16 ampere kurs i stua som det bare er småtterier på (lys, tv osv). Kan jeg be elektrikeren om å bore gjennom veggen fra en kontakt på den kursen og sette ladeboksen på utsiden uten at det blir brannfarlig? Kursene er automatsikringer med vern, rundt åtte-10 år gamle, fra da huset ble fullstendig oppusset. Jeg vil helst ha Tibbers Easee-ladeboks, for jeg bruker Tibber som strømleverandør.
#26
Jeg liker EQA, men baksetene er idiotisk lave, så det blir flere stopp hos kiropraktoren enn for å lade! Derfor vurderer jeg en brukt EQC i samme prisklasse, rundt 600-650. Jeg likte ikke AMG-setene, de var for harde. men disse "1862"-utgavene har vel ikke det? En annen ting som VIRKELIG irriterte meg var at jeg ikke fikk til å slå av for godt det at cruisekontrollen slo ned farten for hvert skilt når den var på.  >:( Det skulle gå an å kutte ut dette ved å vippe ned bryteren lengst til venstre på rattet, men det funket bare noen ganger. Er det noe som kan gjøres på EQC? Jeg kjører stort sett alltid 10 km/t over i 70-90 og 20 over i alt over det. Tesla Y, som jeg også prøvde i dag, har en funksjon for å sette standardfarten til 10 km/t over fartsgrensen, men noe sånt hadde iallfall ikke den EQA-en jeg prøvde...
#27
Jeg vakler mellom noen forskjellige biler, deriblant en nyere brukt EQC, en ny eller veldig nyere brukt EQA 350  til våren og en EV6, med en liten mulighet for Tesla Y, selv om jeg ikke liker oppsettet uten speedometer rett foran meg. Men hvis det blir Mercedes, vil det da ha noe å si for langsiktig verdi hvilken jeg velger? EQC er jo større, men det har ingenting å si for oss. Vi har nå en XC60 og har hatt alt fra Touran til Chevy Suburban i vår tid. Det er jo fordeler og ulemper med alt av størrelser. Det viktige er at den iallfall kan trekke 1600 kilo (som EV6) og helst mer (som 1800), at den har plass til mastiffen vår baki (om nødvendig med to seter lagt ned) og at den har firehjulstrekk.

Begge Mercene er jo bygd på fossilplattformer, vil det kanskje også ha noe å si for verdi på lang sikt?
#28
EQA / Er det noen som helst grunn til å kjøpe 300 istedenfor 350?
mandag 06. september 2021, klokken 13:40
EQA er en av finalistene i biljakten min, jeg skal prøvekjøre en 250 på lørdagen. Men jeg må ha firehjulstrekk (bratt bakke opp til hytta, og iblant behov for å trekke tung henger), og da er spørsmålet om det er noen som helst fornuftig grunn til å spare de 22 000 kronene som er forskjellen melom 300 og 350. Så vidt jeg kan se, er forskjellen bare motorkraften, 292 mot 228, og det er vel bare en ren programmeringssak? Og bruktprisen vil vel også holde seg bedre med sterkeste motor? Jeg har vært innom konfiguratoren for moro skyld, og med det utstyret jeg vil ha, havner jeg på ganske nøyaktig 650 000 på 350-modellen. Og siden bilen er så ny, er det vel ikke særlig sjanse til å prute på det?
#29
Jeg har de siste fem årene kjørt Volvo XC60 2013-modell, men den nærmer seg nå 180 000, og i tillegg nærmer det seg vel en eksplosjon i pumpeprisene med det kommende regjeringsskiftet, så det begynner å bli på tide å få seg noe mindre fossilt. Noen interessante biler faller bort av ulike årsaker. VAG vil jeg aldri mer i mitt liv røre, etter en Skoda og to VW på 2000- og 2010-tallet, og venner som har eller har hatt Audi. Sinkslippet blir de visst aldri kvitt ordentlig... Jeg fikk sterk rustallergi av de bilene! Hvis jeg skal ha bilen noen år, vil jeg ikke plutselig begynne å se den blåse bobler på karosseriet. Understellet er et mindre problem, jeg behandler alle bilene mine med Lanolin. Så VW-ene var stygge som f... i karosseriet, men verkstedet for siste sjekk var imponert over hvor lite rust det var under.

Hovedkravene er en forholdsvis høyreist bil, firehjulstrekk (bratt bakke til parkeringsplassen på hytta), plass nok til å ha mastiffen baki, om nødvendig med et par av baksetene lagt ned (80 kilo firbeint krapyl går ikke akkurat i en Up!), en behagelig bil uten for mye støy, grei rekkevidde (minst 40 mil ekte om sommeren), brukbart kvikk og god kvalitet, så den ikke ruster fort eller får masse irriterende småfeil på de første årene. Planen er å beholde denne ganske lenge, jeg pleier ikke å bytte bil bare for å bytte.

Brukbart kvikk betyr ikke at den trenger å være en racerbil, og heller ikke veldig spennende å kjøre, behagelig teller mye mer. Skal jeg ha spennende, dropper jeg to av hjulene og tar en tur på den trimmede Blackbirden min. Under 2,5 sekunder 0-100, og GPS-et toppfart på 307 (på Autobahn, selvsagt) gir meg spenning nok til at jeg ikke trenger det i en bil!

Mustang Mach-E ville antakeligvis vært førstevalget hvis den kunne dratt båten til min far, som jeg har med på trebåtfestivaler et par ganger hver sommer, og ikke bare kunne få med seg tilhengeren... 750 kilo er jo en spøk. Det er godt over tonnet igjen til jeg kan dra min egen båt (24-fots aluminiumsbåt som med henger veier over to tonn hvis ikke alt er tatt ut og tanken er tom, så det var så vidt den var lov med XC60-en), men jeg har solgt hengeren og bestemt meg for å ta senere servicer på krybbe utenfor en forhandler som kan løfte den opp med truck. For en Tesla X er vel den eneste som kan dra så mye.

Og Tesla Y ville også vært aktuell hvis den hadde hatt ordentlig dashbord. Etter å ha kjørt bil siden tidlig på 80-tallet vil verken jeg eller fruen ha en bil uten speedometer på normal plass. I tillegg er det jo ikke akkurat Mercedes-kvalitet over interiøret der, iallfall på de S, X og 3 jeg har sett inni. X kan jo trekke bra, men den blir veldig dyr for en bil som har gått en god del hvis man vil ha litt rekkevidde. Så de alternativene jeg har landet på foreløpig (og si gjerne fra hvis dere vet om et annet alternativ som kan passe inn), er altså:

BYD Tang, som vi prøvekjørte i dag og likte veldig godt. Men jeg er jo litt tvilende til å slenge 600 høvdinger på merkets aller første personbil i Norge, et merke som har uttalt at Norge blir prøveklut for resten av Europa. I tillegg var det snålt å måtte fikle så mye for å slå på DAB-radioen og få på nyhetskanalen (jeg hører ikke musikk i bilen, det blir for dårlig lyd i alt jeg har kjørt til nå, unntatt da jeg bygde et helsikes anlegg i en Chevrolet Suburban med doble titommers JL Audio-basser i spesialbygd kasse og Alpine resten av høyttalerne). Men det var skikkelig bra guffe i bilen. Jeg skulle jo gjerne hatt mindre hjul, 22-tommers felger med to kondomer surret rundt er jo komplett idioti, det ville sikkert blitt mye mindre støy og mer behagelig på ujevn vei med noen tommer mindre. Hvis det blir den, vil jeg kanskje prøve å få byttet dem i 20-tommerne som er vinterfelger. Kvaliteten virket forbausende god, og teknologien virket også grei, med 360-kamera og diverse annet. Men om den ruster eller ikke, vet jeg jo ingenting om. Det var iallfall bagasjeplass til en hel kennel baki der, når ikke baksetene var slått opp. Ikke fullt så mye som den nevnte Chevy Suburbanen (1995-modell vi hadde fra 1998 og ti år framover, tror jeg), men mer enn nok. Litt rart at den ikke kan trekke mer enn 1500 kilo, så mye større enn de to andre bilene her som den er.

Mercedes EQA 350 AMG er jo en mye mindre bil, men det er helt greit, vanligvis vil den jo bare bli brukt til å kjøre fram og tilbake til byen med fruen og/eller meg. Den er høy nok, og den har plass til dyret når to seter er lagt ned, ut fra det jeg kan se. Kanskje til og med det akkurat så vidt går uten å legge ned setene? Og så er det jo Mercedes-kvalitet, og neppe noe jeg trenger å bekymre meg altfor mye for rust med det første. Jeg har ikke prøvekjørt den eller engang sett den, den virker bare som om den passer greit inn i kravene mine. Litt synd at den er opprinnelig bygd for fossilmotor, så man ikke får frunk og sånne ekstra greier. Og en venn av en venn, som har EQC er veldig lite fornøyd med sin. Men den er vel enda mer "gammeldags" sånn sett. Den Mercedesen drar jo mest av disse bilene, med 1800 kilo.

Volvo XC40 satt jeg i dag i, men jeg rakk ikke å kjøre den, BYD-en tok all tiden før Frydenbø stengte. Volvoens bagasjerom var iallfall etter fruens øyemål akkurat stort nok til at dyret kan ligge på tvers uten å legge ned setene. Jeg har også vært veldig godt fornøyd med kvaliteten på XC60-en. Den jeg satt i, var nokså skrella på utstyret, uten elektriske seter, 360-kamera og en del annet, men den fås jo med brukbart med utstyr. Hengervekt på 1500 kilo funker. Jeg vet ikke hvordan bilen er å kjøre, men det blir jo prøvekjøring snart. Den er sikkert trygg og ikke altfor spennende, men det er helt greit.

Fornuftige innspill tas i mot med takk!
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA