Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - rowu98ab

#16
Polestar 2 / Sv: Standard range uten pakker - dårlig deal?
onsdag 26. januar 2022, klokken 15:59
Kjøpte nettopp en vaskemaskin, den gikk akkurat inn i bagasjerommet, med emballasjen på. Men det var ingenting å gå på i høyden.
#17
Polestar 2 / Sv: Polestar 2 som familiebil?
søndag 02. januar 2022, klokken 22:09
SitatTakk for svar! Har du mulighet til å si kort hva som gjorde at du foretrakk Polestar fremfor konkurrenter som Leaf, Niro og Model 3?

Nå er vi mer over på følelser enn pragmatiske argumenter. Har kun erfaring fra første utgaven av Leaf, den (og den nye modellen) har et innvendig og utvendig design som er for lite "vanlig". Jeg foretrekker tysk/skandinavisk design på bilene og Leaf har ikke et design som gjør at jeg slapper av og gleder meg til å både se bilen og kjøre den. (Ikke at Passaten - B7-modellen - gjorde noen vill i nikkersen).

Niro har litt av det samme, designet tiltaler meg ikke. Siden jeg ikke prøvde den vet jeg ikke hvordan kjøreopplevelsen og støynivået er i den.

Har prøvd TM3, fikk noen turer med naboens. Nå er ikke dette en helt ny modell så kanskje den nye har et lavere støynivå, men den jeg prøvde hadde mer vindsus når jeg kom opp i fart. Vanskeligere å utnytte bagasjerommet, siden det er en sedan. Innvendig er det mer luftig som gir deg bedre utsyn, en-skjermsløsning blir man vant til, men designet er for "lite" innvendig. Utvendig er det heller ikke noe som gjør meg i bedre humør. At jeg må lade oftere med P2 enn naboen gjør, får bare være. Jeg lader kun hjemme uansett.

Jeg valgte å teste de bilene som jeg kunne tenke meg jeg ville ha foran døra hjemme og som ville gi meg god-følelse når jeg så den, derfor jeg kun prøvde de bilene.

#18
Polestar 2 / Sv: Polestar 2 som familiebil?
mandag 27. desember 2021, klokken 08:54
Til info så gikk vi fra en sliten gammel Passat, med fire i familien. Testet VW ID4, Skoda Enyaq, Audi Q4, Tesla 3 og Polestar 2. Fant ut at vi ikke lengre trengte så stor bagasjeplass som Passaten hadde og Polestaren var den som vi følte oss "hjemme" i med en gang. Valgte begge tilleggspakkene, panoramataket var viktig for barna.

Av de vi testet var det Q4 som var mest lik, men prisen er en annen. i Polestaren er det noe begrenset utsyn for barna bak, derfor taket hjelper for dem. Foran ser man det ikke uansett. Bilen har ikke fikse løsninger for barna som andre modeller har, som vindusgardin og foldebord. Og så er det mer knotete for dem å flytte seg mellom plassene siden gulvet ikke er flatt, men da får de heller gå inn på andre siden.

Mindre bagasjeplass løses med takboks de få gangene det trengs. Har ikke savnet Passaten en eneste gang og angrer ikke på kjøpet.
#19
Polestar 2 / Sv: "Break-wipe" funksjon
torsdag 16. desember 2021, klokken 15:45
SitatJa, det er skikkelig knotete. Trykke på en knapp, og flytte en hendel. Vurdert buss?
Mye som kan gjøres manuelt, men som funker bedre/lettere med automatikk.

Hos oss er det kona som i all hovedsak bruker bilen, jeg kjører den langt sjeldnere. Jeg har brukt åtte år å få henne til å bruke cruise control, uten hell. Hun bare vil ikke lære det og da aksepterer jeg at hun ikke noensinne kommer dit.

Jeg har fortalt henne at det er lurt å bremse innimellom nettopp for å holde rusten borte, men ser at vi er på samme nivå som med cruise controllen.

Hadde det vært en slik funksjon man kunne slå på ville det redusert faren for skilsmisse her i huset.
#21
Polestar 2 / Sv: Key Fob
tirsdag 14. desember 2021, klokken 15:42
Hvis key fob er det samme som "karosseriet" til nøkkelen, fikk jeg i dag levert en slik for nøkkel 1 fra AliExpress. Ikke original men skal ikke så mye til for å forbedre den plastkassen som nøkkelen ligger i. Valgte en i skinn, samme farge som bilen, med lærreim og metallhempe, gun black metal. For 20 $ var det helt greit å teste.

Fornøyd jeg, ser endelig ut som en nøkkel.
#22
Polestar 2 / Sv: Lys i girspak som indikerer R,N og D?
lørdag 11. desember 2021, klokken 16:42
Det stemmer, det lyser ikke opp om man velger R, N, D eller P. Dette på en 22-modell. Hadde vært greit å se det der, ja og ikke bare i displayet. 
#23
Polestar 2 / Sv: Polestar 2, app og andre ting.
onsdag 08. desember 2021, klokken 15:14
Har testet siste oppdatering av appen, som nå gir mulighet for å programmere når hjemmeladingen skal foregå og med hvilken strømstyrke. Virker som det fungerer som det skal.

Er usikker på om bilen da lader siste del rett før slutt og dermed holder batteriet varmt, eller om den bare lader fra start og til bilen er ferdigladet og så stopper etter fulladet.
#24
Polestar 2 / Sv: Sprekere LR med OTA oppdatering
tirsdag 30. november 2021, klokken 10:28
SitatSammen med effektøkingen må Polestar gi dokumentasjon som du kan ta med til trafikkstasjonen og få endringen inn i vognkortet. Deretter må forsikringsselskapet få beskjed.

Alternativet er å gjøre som man stort sett gjør ved useriøs chip-trimming av fossilbilene, bare trimme og gi blaffen i resten.

Velger man å ikke melde til forsikringsselskapet vil man spare de kronene som man skulle betalt for økt effekt, men får man en skade kan selskapet enten avkorte større eller hele erstatningen om det er sammenheng med effekten og skaden. Har du eksempelvis kjørt for fort er det sammenheng.

Eller så kan de avslå hele kravet i svik med argumentet at du ikke betaler for den risikoen du egentlig nå har. Null erstatning, forsikringen avsluttes og du risikerer å bli politianmeldt. Tror ikke det er så stor forskjell i pris om man øker effekten.
#25
Polestar 2 / Sv: Polestar 2, app og andre ting.
onsdag 24. november 2021, klokken 14:46
Det har alltid funket for meg via appen, enten å starte oppvarmingen av bilen der og da eller å legge inn forhåndsvarming av bil. Har satt den til et fast tidspunkt hver morgen og bilen er alltid varm når jeg setter meg inn i den.
#26
Polestar 2 / Sv: Manglende fotsensor
fredag 12. november 2021, klokken 15:29
Det er ikke sånn at det var info på .com og ikke på.no som det var vist på? Ser av og til ord som er på andre språk enn norsk så det er vel flere sider som er "på lufta" og som det er kopiert fra.

Har ikke lagt merke til den infoen selv.
#27
Polestar 2 / Sv: Polestar 2, app og andre ting.
onsdag 10. november 2021, klokken 22:28
Ja, det burde jeg presisert. Jeg har kun erfaring med app fra Volvo V90 Hybrid.
#28
Polestar 2 / Sv: Polestar 2, app og andre ting.
onsdag 10. november 2021, klokken 21:24
Geely som eier både Volvo og Polestar er en stor aktør på markedet med over 2,4 millioner solgte biler i 2020. Tviler for at de ser for seg at Polestar skal ligge i toppen av salgslistene, den nærmer seg vel mer en nisjebil og skal ha fokus på det sportslige og jeg har forstått at et av målene er å konkurrere mot Porsche.

Jeg sover godt om natta, vel vitende om at bilen innfrir over det jeg hadde håpet på og den gir meg et smil hver gang jeg starter opp. Når du setter deg i setet, omslutter bilen deg, skjermen har akkurat passe størrelse og er rask til å respondere. Google kan software. Bilen kjennes trygg og sikker og har tydelige Volvogener når det kommer til sikkerhet. Den scorer veldig høyt i NCAP sin krasjtest og når du setter den i gir, nærmest flyter du langs veien uten støy. Under kraftig aksellerasjon er det aldri slik at du føler du mister kontroll, den er forutsigbar og heller mot den komfortable siden.

Softwaren i skjerm fungerer helt fint, men jeg har opplevd at den av og til har noen stopp hvor du enten selv må restarte skjermen eller den gjør det selv. Utover det er ikke softwaren i bilen noe jeg synes er et ankepunkt. Men jeg skulle ønske det gikk raskere med å få oppdatert den kjære appen. Sammenlignet med Volvo sin egen app er den et trist syn. Hvorfor ikke bare kopiere over den og kle den i Polestarfarger. Men selv uten appen er ikke resten av pakken noe minus, tvert imot.
#29
Polestar 2 / Sv: Polestar 2, app og andre ting.
tirsdag 09. november 2021, klokken 13:05
Forvarming via app fungerer for meg. Jeg har satt den til oppvarming samme tid hver dag og det har ikke feilet. Den er jeg fornøyd med.

Det som jeg ikke er så fornøyd med er at appen oppleves treig. Om du ikke har lukket appen helt ned før du åpner den, er det sirup å få status på batteri, dører og klima og det kommer gjerne feilmelding at info ikke kan hentes. Starter jeg appen opp på nytt går det raskere, men likevel er det snakk om 10-15 sekunder før jeg har oppdatert info. Samme med oppdatering etter jeg har trykket på klima. Da kan det gå lang tid før den responderer og jeg tror den ikke har oppfattet og trykker en gang til. Så registreres begge trykkene og slår den på og av igjen.

Det som ikke fungerer i det hele tatt for meg er å bruke mobilen som nøkkel. Jeg har fortsatt til gode å kunne åpne døra, uten fysisk nøkkel, men med mobil i nærheten. Eneste måten er å åpne via selve knappen på appen.

Å starte bilen uten fysisk nøkkel har heller ikke fungert en eneste gang. Bruker en gammel Iphone 8, om det er det vet jeg ikke, men likevel. Hvor avansert er dette.

At appen ser ut som en betaversjon i utsende og i bruk er forsåvidt greit, særlig når opplevelsen er på betanivå.

Men er strålende fornøyd med bilen, bagasjeplassen er stor nok til to vokse og to barn.
#30
Hehe, ok. Langt bedre svar her enn på chatten.

Nå har jeg ikke hatt bilen i mange uker, men ja, det med at jeg er litt utålmodig og vil klikke bort en advarsel (som ikke er en advarsel) for deretter havne på triptelleren og så må tenke meg om at samme knappen ikke brukes intuitivt. Ja, det er slike tulleting som er unødvendig.

Litt verre at skjermen og dashbordet velger å restarte helt ca. hver tredje dag, mens jeg kjører. Alt stopper opp i noen sekunder, for deretter å kjøre en reset. Uheldig når man kjører og det skjer. Men det er ikke i denne tråden det skal diskuteres.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA