Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - PKEllefsen

#31
Tesla / Sv: Tesla aksjer
onsdag 08. september 2021, klokken 13:46
Noen som har erfaring med kjøp av leaps? Er dette noe man kan benytte seg av på Nordnet, eller må man over på andre meglere som eToro eller DeGiro? Er det eventuelt noen meglere som egner seg bedre enn andre for dette?
#32
Sitat fra: sjossang på mandag 30. august 2021, klokken 12:18
Kanskje også få med hvem som har mottatt VIN? Jeg har bare fått beskjed om at bilen blir utlevert "sent august/september", men config-siden viser ingen VIN.

Frustrerende å glede seg så mye :D

Vi får lage en oppdatert versjon om en uke eller to når antageligvis alle skulle ha fått melding om levering (hvis det som står på siden til tesla stemmer om at alle får levering i september). Da får vi eventuelt legge til "ikke fått vin eller tid for levering" + "fått vin, men ikke tid for levering", eller noe i den dur.
#33
Sitat fra: tornaldo på mandag 30. august 2021, klokken 13:36
Hvor er alternativet levering starten av september?  :)

Fikk vite fra tesla Kokstad at det ville bli nye leveringer i midten og slutten av september. Glemte visst at det finnes andre steder i Norge enn Bergen 😂
#34
Regner med at det enda ikke er så altfor mange som har mottatt bil enda, men at de fleste har fått melding om henting i september.
#35
Sitat fra: Bjoris på fredag 27. august 2021, klokken 01:08
Min påstand er at prisene ikke kommer til å gå nevneverdig ned. under 500 er det bare en stor valuta endring i NOK som kan gi og da går alle andre ned også. For meg ser det ut som TMY ligger greit priset vs konkurrentene og som andre har påpekt, fremover blir det flere kjøpere enn biler pga leveringsproblemer hos mange og så dumme er ikke Tesla at det gir bort fortjeneste i en slik situasjon...

Tesla kommer ikke til å gi vekk noe før de må, men er ikke kun konkurrentenes el-biler tesla kjemper mot. Så langt har tesla hatt svært lite produksjon og de har økt årlig med rundt 40-50% siden 2012 (med unntak av introduksjons år av model 3 hvor det var høyere). I år blir det antagelig rundt 900k leveringer som er 80% høyere enn fjoråret, og i 2022 ser vi antagelig opp mot 2 millioner om produksjonsskalering i berlin og texas går bra. Poenget her er at nå begynner produksjonskapasiteten for alvor å ta av, og neste år vil det antagelig produsere nesten like mye som de har gjort alle år tidligere kombinert. Med dette må de ha en helt ekstrem etterspørsel om de skal få ut alle bilene. Personlig tror jeg det er liten tvil om at de senker prisen til under 500k neste år, og antagelig ned mot 450 kort tid etter det igjen. Som sagt, i kina er prisen allerede nede på 430K, og berlin-produserte biler vil bli både billigere og bedre (ikke at det går direkte til kundens fordel med mindre de må nedjustere pris for å få solgt bilene).

Tl;Dr - Minimum 499K for LR MY i løpet av 2022, og en eller annen gang senere i 2023 ned mot 400-450K. 1. De har allerede enorme bidrag i Europa, antagelig 40%+ 2. Kostpriser reduseres raskt etter hvert som fabrikken i shanghai ekspanderes + Berlin vil ha enda bedre bidrag enn shanghai 3. Produksjonen øker i enormt tempo - opp mot 2M neste år noe som tilsvarer nesten alt de har produsert til sammen opptil nå - dette vil vil kreve enorm etterspørsel.
#36
Model Y / Sv: Y på finn
torsdag 26. august 2021, klokken 15:21
Sitat fra: Rosstopher på torsdag 26. august 2021, klokken 15:14
Sitat fra: PKEllefsen på torsdag 26. august 2021, klokken 15:09
Hvis de derimot faktisk skulle ha kapasitet til å få ut alt av bestillinger siden tidlig 2019 fra hele Europa på 2 måneder er det i alle fall ingen som helst tvil om at de må nedjustere prisene snarest (noe de har mer enn nok fortjeneste på bilene til å gjennomføre skulle det være nødvendig).

Det ser jo faktisk ut som de klarer det. Mange av oss som bestilte i juli og har fått VIN for lenge siden. Men din antagelse forutsetter jo at de fleste som vil ha Model Y i år allerede har bestilt. Jeg antar det motsatte; altså at folk flest ikke bestiller bil lenge før den kan leveres, og heller bestiller etter bilen har kommet til landet.

Nja. Tror vel ikke at de fleste som vil ha har bestilt, men virker likevel spesielt at de klarer å tømme 2 års bestillinger med 8000 eksporterte biler i juli, og antagelig 8 - 12 (estimert) flere i august. VIN nummer gikk jo hele veien fra 50xxx til 65xxx - usikker på om dette gjelder kun for norge eller om dette gjelder for europa kombinert.

Mulig at mange som har bestilt for lenge siden har tid til å vente så de har utsatt levering til berlin versjon, og at de som trenger bil med en gang begynner å bestille nå som den faktisk er tilgjenglig.
#37
Model Y / Sv: Y på finn
torsdag 26. august 2021, klokken 15:09
Sitat fra: Thalgar på torsdag 26. august 2021, klokken 14:00
Berre funky at det framleis står "september" som levering for nye ordrar... I USA er det januar (!).

Villig til å vedde 15 kroner på at september levering er feil for dagens bestillinger. Ser for meg at de enten ikke har kontroll på hvor mange som faktisk ønsker å ta levering så de velger å holde datoen, eller at det ikke er så viktig for dem å holde denne datoen 100% nøyaktig uansett. Tipper de bare vil forsikre seg om at alt de får inn fra september blir solgt og de ikke vil skremme noen vekk. Da utsetter de heller bare datoen til november/desember senere og tar imot klagene fra dem som har bestilt og ikke fikk. Hvis de derimot faktisk skulle ha kapasitet til å få ut alt av bestillinger siden tidlig 2019 fra hele Europa på 2 måneder er det i alle fall ingen som helst tvil om at de må nedjustere prisene snarest (noe de har mer enn nok fortjeneste på bilene til å gjennomføre skulle det være nødvendig).
#38
Model Y / Sv: Y på finn
onsdag 25. august 2021, klokken 11:15
Da var vel model y kommet på finn ser det ut som
#39
Model Y / Sv: Levering i Bergen-Stavanger
onsdag 25. august 2021, klokken 09:56
Er på NAF med bilen min på Kokstad akkurat nå og fikk tilfeldigvis øye på en rekke tesla model y er kjøre langs veien utenfor. Naturligvis løp jeg etter dem og fant en bråte av dem parkert rundt hjørnet. Vin nummer sto på bilene så det ser ut som at de som har bestilt først får først. Var visst privat område da, så fikk ikke være der så lenge 😅
#40
Sitat fra: Electroelectro på tirsdag 24. august 2021, klokken 19:12
Sitat fra: thorerik på tirsdag 24. august 2021, klokken 14:13
De kommer til å gjør det samme som ved model 3, få utlevert mest mulig til høyest pris snarest mulig.
Når ventelistene er unnagjort kommer de til å justere ned prisen til 499 900,-

Brente meg på en Tesla (M3P) så kommer ikke til å gjøre samme tabben denne gang.



Jeg tror Tesla setter ned prisen så fort fabrikken står i Berlin.litt mer rekkevidde .kanskje en liten upgrade innvendig og prisen ned 50000kr.
Jeg venter til bilen kan bestilles derfra.

Det kommer til å ta laaang tid før du får bil fra Berlin i alle fall med mindre du er ekstremt langt fremme i køen. De bruker et godt år på å komme seg skikkelig i gang med produksjonen, og før det har de ikke mye problem med å få solgt det de klarer å produsere. Om denne bilen har bedre spesifikasjoner i tillegg må nesten det bli et eget valg når det bestilles - er selvsagt ikke rettferdig at noen får shanghai-produsert og noen berlin-prodsert ved samme bestilling om berlin-versjonen er bedre. Da blir det i alle fall kø på berlin versjonen om denne ikke er dyrere eller har samme spesifikasjoner.

Tror uansett at de vil sette ned prisen før de har skikkelig gang på berlin-utgaven. Om det er som HRS skriver at prisen i Shanghai er 430 000 kroner før statlige tilleggsutgifter, så har de i alle fall ekstremt mye å gå på når det kommer til eksport. Stor sannsynlighet for at de bare ønsker å få maksimalt utbytte av dem som ønsker tidlig, også setter de ned prisen innen det kommende året når det meste av den initielle etterspørselen er dekket. Etter de har fått skikkelig gang produksjonen i Berlin i 2023 ser jeg for meg at vi vil se priser ned mot 400 000 for LR MY i Europa også.
#41
Åpner de ladenettverket så håper jeg for guds skyld at de har enorme påslag for ikke-tesla biler i alle fall slik at ikke hele fordelen går vekk for tesla eiere...

edit: gjerne litt kynisk som aksjonær 😂
#42
Prisen på long range model y i kina er ca 53 600 usd noe som tilsvarer rundt 473 000 kroner. Tviler på at fraktkostander og logistikk utgjør mellomlegget her. Mest sannsynlig har de langt bedre fortjeneste på det som eksporteres enn det som selges innlands slik prisene står i dag. I tillegg hadde Tesla over 28% dekningsbidrag i Q2, og det sies at bidraget er enda bedre på det som produseres i shanghai enn for det som produseres i usa. Det er alt i alt liten tvil om at om de skulle ønske å redusere pris, så har de mye å gå på. Sekundet produksjonskapasiteten overgår etterspørselen vil de være raske på å redusere prisene.

Spørsmålet er heller når etterspørselen vil ta igjen produksjonen. Litt skummelt hvis det Tesla annonserer på siden deres stemmer - at de som bestiller i dag får bil levert i september. Skulle dette vært riktig vil det si at over 2 år med forhåndsbestillinger fra hele Europa allerede blir levert ut til kundene innen denne tiden. Hadde personlig håpt at det skulle ta litt lenger tid for Tesla å levere backloggen av bestillinger slik at bilen potensielt ville holde seg litt bedre i pris.
#43
Tenker Tesla må senke prisen på denne etter hvert. Mener selv at de ligger ok i pris i forhold til konkurransen i dag, men som vi vet har de langt høyere ambisjoner enn å ligge "greit priset" i forhold til konkurransen - De ønsker å selge mer av denne enn Toyota Corolla på verdensbasis og med det sagt er det liten tvil at de har planer om å senke prisen etter hvert som produksjonskapasiteten overstiger etterspørselen. Når tror dere prisreduksjonene på denne starter?
#44
Model Y / Sv: Y på finn
onsdag 11. august 2021, klokken 16:33
Sitat fra: Bjoris på onsdag 11. august 2021, klokken 12:31
Ser flere som er ivrige etter å få solgt noe de ikke eier selv enda, det er ikke bra, men viser jo at de kanskje ikke burde drive med dette, hvis det er SÅ viktig å få solgt.

Tenker at det kommer veldig mange Y på finn.no og at prisene blir justert av etterspørselen ganske så raskt. Er det få ifht tilbudet så blir prisen over listepris og omvendt. Tenker at det er en del "motstand" i prisene nedover fra listepris da alle som har bestilt kan få tidligere bil om de dropper sin bestilling og går for en på finn.no. Selvsagt vil noen hente sin egen bil, de vil ikke ha 2 eiere etc så vi får se. Dette med størrelse på batteriet er også en ny joker som har kommet inn nå... Ikke veldig viktig, men på ellers helt like biler i samme marked så blir det prisforskjell selvsagt:)

Ser for meg at de fleste som selger er folk som har kjøpt billig og vil selge dyrt
#45
Model Y / Sv: Hvilken VIN har du fått?
onsdag 11. august 2021, klokken 15:56
Sitat fra: Jeronan på onsdag 11. august 2021, klokken 15:19
Sitat fra: _Julie på onsdag 11. august 2021, klokken 14:54
Sitat fra: ModelY2021 på onsdag 11. august 2021, klokken 14:28
Sitat fra: _Julie på onsdag 11. august 2021, klokken 13:52
Bestilte i ugangspunktet en svart LR i 08.2021 og fikk VIN 65***, byttet til grå og fikk nettopp VIN 59***
Jøss, det var snart. På begge bestillingene. Hvor har du utlevering?

Gikk ganske fort ja, men har nok en gangske standard konfigurering (grå, svarte seter, gemini, kun autopilot). Fikk valget mellom Drammen og Brumunddal, og valgte førstnevnte.

So what does that tell us. Tesla is assigning VIN's completely random as usual.

I also have a completely standard order. Midnight grey, default 19inch and Basic AP. Ordered end of July. Delivery in Drammen. No VIN yet.

Not necessarily could also mean that either
1. Someone with that VIN and those specs cancelled their order which made that car/VIN open for grabs
2. Tesla has produced as set of vehicles with different specifications and given them all VIN numbers. The one with his specifications still has some cars available with 59xxx VIN's

The second one is probably unlikely though as they would only do that if they exported more vehicles than people have ordered which is unlikely.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA