Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - PKEllefsen

#16
Model Y / Sv: Diverse spørsmål
onsdag 22. september 2021, klokken 10:40
DIV SPM: Har kjørt bilen 222 Km og kalibrering av kameraer for FSD har vært på 97% de siste 120 kilometerne. Er det bare til å vente tålmodig her, eller må jeg starte noe på nytt?
#17
Model Y / Sv: Y på finn
onsdag 22. september 2021, klokken 10:20
Fikk selv utlevert bil til full pris for et par uker siden (litt billigere fsd og farge). Trenger man bil med en gang så man selvfølgelig bare kjøpe, men greit å spekulere for dem som har god mulighet til å vente 😊
#18
Model Y / Sv: Y på finn
tirsdag 21. september 2021, klokken 22:54
Tre ting som går i favør for kommende prisreduksjon:

1. Tesla har mye å gå på når det kommer til pris. De hadde 28,5% (om jeg ikke husker feil) i DG% i Q2 og jeg blir ikke overrasket om den nå har kommet over 30% for Q3. Dvs at de kan redusere prisen per bil med 10% og fremdeles ha over 20% i DG, noe som er fremdeles ekstremt bra. Vi vet også at DG er høyere på MY enn M3, så vill ikke vært overrasket om den er opp mot 40% for disse, og igjen - enda høyere for de som eksporteres til Europa enn dem som selges i Kina. (Mener pris for LR MY der er ca 450 000 uten skatter og avgifter).

2. Produksjon øker raskt, og de gjør det de må for å få ut alt. Skulle MY produksjon doble seg enda en gang fra der den ligger i dag, de doblet produksjonen i august fra 500 til 1000 MY per dag, noe som vil vise igjen i Q3, og om de dobler enda en gang innen de kommende månedene skal man heller ikke se vekk i fra. Uansett vil det være langt mer MY'er tilgjengelig for hvert kvartal som går.

3. Som jeg har nevnt i tidligere poster vil Norge totalt motta 35 - 45% av alle model y'ene som var eksportert fra shanghai i juli og august (etter mine estimater). Til sammenligning består Norge normalt sett av rundt 10% av Tesla's Europeiske salg. Dette tyder på at Model Y enten ligger for langt vekke fra M3 i pris for andre europeiske land, eller ligger for høyt i pris generelt. Norge er ikke et stort nok land til å dekke mye av tesla's produksjon, så det er viktig at prisen ligger lavt nok slik at etterspørselen også blir stor nok i resten av Europa. Senker de prisen rundt oss, senker de prisen her også (...mest sannsynlig).
#19
Tesla / Sv: Tesla aksjer
tirsdag 21. september 2021, klokken 22:16
Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 21. september 2021, klokken 19:19
Sitat fra: Speeder på tirsdag 21. september 2021, klokken 18:59
Sitat fra: Counterpointer på mandag 20. september 2021, klokken 15:27
Jeg ville ikke satt friske penger i TSLA akkurat nå. Om en skal holde eller selge kommer jo ann på horisont og inngangspris.

Hvor ville du satt de i stedet? ( så kan man jo sjekke status om et år eller 10)
Jeg hadde ikke satt penger i noen aksjer akkurat nå. Har også hatt mine indeksfond oppe til vurdering, men siden horisont der er opp mot 20 år så blir de stående.
Siste aksjepost jeg kjøpte var Moderna.

Spørsmålet er imidlertid interresant, hadde vært lærerikt å høre hva forskjellige mener er fornuftige plasseringer med et års horisont.

Har du ikke noe i mot volatilitet er Tesla et nydelig sted å sette penger inn nå. Kan være markedet crasher noe som eventuelt ville gitt en fantastisk mulighet om du satt på pengene i indeksfond eller kontanter istedenfor, men om man faktisk har mulighet til å ha pengene inne i 5-10 år er det bedre å bare ha pengene inne i aksjer generelt. Et markedscrash har vært spekulert de siste 10 årene, og ja, nasdaq er enda overevaluert nå, men om boblen holder i ett eller fem år til vet man ikke. Om det tar 1 til 2 år før markedet crasher har tesla allerede kommet såpass høyt at et markedscrash ikke vil presse prisen ned lenger enn dagens pris uansett.

Dagens P/E er 380. Innen slutten av neste år ville den potensielt komme ned på 60 - 80 om aksjeprisen skulle holdt seg på 700-800, og nede på 20-30 året etter. Mest sannsynlig vil p/e-en fortsette å ligge over 100 en god stund og aksjeprisen øke relativt jevnt over. På 5-års sikt har prisen et fint potensiale til å stige 4-5 ganger over dagens nivå - uten å legge inn fsd lvl 5 i beregningene.
#20
Sitat fra: PKEllefsen på tirsdag 14. september 2021, klokken 16:14
Sitat fra: geear på tirsdag 14. september 2021, klokken 13:40
Sitat fra: PKEllefsen på tirsdag 14. september 2021, klokken 12:47
Virker som det er kun Norge som kjøper Y'en nå av de Europeiske landene i noe som helst kvantum.
Det ble registrert 11 581 Teslaer i Europa i august, 2 084 av de var i Norge, 3810 var i Tyskland. I Norge var vel rundt 60% Model Y, er vel ikke overraskende om Model Y står for en stor andel i resten av Europa også...


- I Q1 dekket Norge ca 8,5% av det europeiske salget til Tesla og i Q2 ca 10,5%. 

- Norge har mottatt 3400 model y'er så langt totalt, men er vel fort forventet opp mot 5 - 6000 innen slutten av måneden i dette tempoet.

- Antagelig har Tesla eksportert et sted mellom 12-15k MY fra shanghai i august. Kombinerer vi dette med de 8000 de eksporterte i juli ender de totalt opp på 20-23k eksporterte biler.

La oss ta noen forenklede konverteringer basert på tallene og estimatene over for å se hvordan den norske etterspørselen på MY ser ut sammenlignet mot resten av Europa.

Skulle Tesla levere 5000 biler til Norge vil de ha levert ca 21-22% av MY eksporten deres til Norge.
Skulle Tesla levere 6000 biler til Norge vil de ha levert ca 26% av MY eksporten deres til Norge.

Kan være de har klart å eksportere enda mer, men ser alt i alt ut som at det lener mot at det er betraktelig større etterspørsel i Norge enn i andre europeiske land. En mulig forklaring til dette er at andre land synes prisforskjellen mellom M3 og MY er for stor. En mulig løsning for tesla er å redusere prisen på my slik at skille blir litt mindre. Hmmm 🤔🤔

Fant noen tall på at Tesla eksporterte 5600 Model Y'er i august noe som var laangt under mine estimater. Totalt blir det da ca 14000 eksporterte model y'er.

Her er oppdaterte regnestykker basert på de nye tallene:
- Om tesla leverer 5000 MY til Norge utgjør det ca 36% av alle de eksporterte model y'ene
- Om tesla leverer 6000 MY til Norge utgjør det ca 43% av alle de eksporterte model y'ene

Igjen til sammenligning består vanligvis Norge av ca 10% av det europeiske salget til Tesla.
Dette ville jeg sagt at tyder mot at andre europeiske land finner MY for dyr i forhold til M3, så tesla må justere prisen 👌👌
#21


Om noen andre var interessert
#22
Sitat fra: Jon65 på tirsdag 14. september 2021, klokken 23:36
Sitat fra: PKEllefsen på tirsdag 14. september 2021, klokken 22:37
1. Svak krone er vel det som i teorien er gunstig for Tesla. Da kan de eventuelt få flere dollar for samme mengde kroner.
Det korrekte er vel akkurat motsatt av hva du skriver her. Sterk krone gir flere dollar for en gitt kronemengde, svak krone gir færre dollar for samme kronemengde.

Ja, stemmer. Tenkte litt rart der. Tenkte at hvis prisen var 10000 usd og kronen ble svakere så fikk de flere kroner ved salget om salgsprisen i nok sto uendret, men det blir jo bare en prisøkning i realiteten. Sterkere krone gir flere usd per nok ja.

Så sterkere krone er vel da det som er gunstig for Tesla. Pris 10k usd til 10 usd/nok = 100K kr. Kronen styrkes og om de beholder 10K usd prisen blir bilen billigere 90K kr, så da kan de øke dollarprisen til ca 11000USD og få fremdeles samme kronebeløp for den. Norge skal bare konvertere pengene tilbake, ikke eksportere et produkt, så her gjelder ikke det jeg først snakket om hvor usd/nok forholdet ikke gjelder.

Alright, da tror jeg at begynner å bli enig med meg selv, hehe.
I så fall burde det være positivt for Tesla nå. Kronen har styrket seg veldig siden de endret prisen i fjor på MY opp til 534 900,-. Til gjengjeld har sjøfraktprisene gått opp i himmelen for å motvirke effekten. Skulle likt å vite hva det koster å frakte en bil fra kina til europa/norge i de kvantumene de sender i.
#23
Sitat fra: tornaldo på tirsdag 14. september 2021, klokken 22:22
TMY SR+ 60 kWh LFP til kr 429000
TMY LR 82 kWh til kr 499000

Mitt tips til priser, enten fra midten av oktober 2021, eller midten av januar 2022.

:)

Mitt tips i forhold mest økonomiske bilkjøp avgjørelse - Kjøp rett før det kommer skatter for alvor begynner å inntre i Norge (600k gjelder ikke her). Antagelig da Q4 2022. Utvikling skjer raskt i elbilfronten, prisene rasker raskt - Kjøper du rett før skatt gradvis inntrer vil forhåpentligvis bilen holde seg i verdi selv om utsalgspris for ny bil går ned samtidig
#24
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 14. september 2021, klokken 19:48
I USA har de skrudd opp prisen 7 ganger i år på Model Y pga høy etterspørsel og annet. I Shanghai skrur de nå opp prisen. Nå kommer AP i regjering, og kronen svekkes kraftig, og de må da skru opp Model Y prisen i Norge med 8%.

1. Svak krone er vel det som i teorien er gunstig for Tesla. Da kan de eventuelt få flere dollar for samme mengde kroner.
Spørsmål - Hvor mye har krone / dollar forholdet å si i forhold til et selskap som Tesla som ønsker gevinsten i dollar, men må importere og derfor konvertere til lokal valuta først? Er kronen svak blir det dyrere å importere inn i landet, men de får flere kroner igjengjeld når de skal ta ut gevinsten til selskapet. Koster bilen 10 000 usd og en USD er 9 kroner vil bilen koste 90 000 kroner. Går kursen opp til 10 tjener tjener de kun 9 000 usd, men de blir billigere for Tesla Norge å importere. Velger Tesla Norge å beholde gevinsten så vil de ha tjent mer pga billigere import. Spørsmålet er vel - går alt overskudd tilbake til hovedkontoret, eller beholdes det i Norge? Om det beholder i Norge er det bedre med en sterkere krone, om det går tilbake til hovedkontoret er det bedre med en svakere krone. Antar jeg 🤔

2. Uavhengig av hvor mye kursen spiller inn er model Y allerede priset langt høyere enn hva frakt og valuta spiller inn. Sammenlignbar long range Model Y i Kina koster 450 000 kroner før skatt/avdrag. I tillegg er disse solgt med svært gode marginer i kina fra før av, så de har nok å gå på skulle de har behov for å justere prisen ned. Og til slutt - produksjon øker raskt, etterspørsel må henge med.
#25
Sitat fra: tornaldo på tirsdag 14. september 2021, klokken 16:23
Det snakkes om delemangel, dvs chip/halvledere.

Hvorfor blir ikke disse delene omfordelt?

Hvis Tesla hadde ment at det var økonomisk gunstig å produsere mindre i Kina, og heller bruke viktige komponenter i biler solgt i USA, skulle man vel tro disse komponentene ble omfordelt.

Jeg aner ikke, men fremstår merkelig at Tesla har alt de trenger i Kina, men mangler vitale deler i USA, og ikke omfordeler dette. Gitt at det gir økonomisk gevinst da....

Men det Tesla trolig tjener mest på i dag, er kinesisk produserte TMY solgt i Europa.

Det er ikke lange ventelister i USA nå pga. mangel på halvledere. De er produksjonscappet i Fremont og trenger Texas for å skalere MY produksjon videre. Tesla har klart seg greit rundt halvleder-shortagen så langt. Spørsmålet er heller om de klarer å holde problemene vekke når Shanghai, Berlin og Texas begynner å skalere samtidig for fullt.

#26
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 14. september 2021, klokken 15:53
Har ikke hørt annet enn at min Y ikke kommer før neste år en gang, så jeg står fortsatt på liste. Rett nok Performance. Men ser det er en del som har bestilt relativt nylig som også venter (LR), så listen er i hvert fall ikke tom :)
Når Y nå begynner å rulle rundt kommer de mindre våkne/mer trauste kjøperne på banen. De som må prøvekjøre først.
Model 3 ble også levert i relativt solid volum fra start, og folk fikk bil ganske kjapt. Men etter de første tusener var levert har Tesla nå blåst forbi 30.000 levert av den. Siden 2019. Med andre ord - de som kjøper akkurat i starten er bare en liten brøkdel av potensielle kjøpere.

To be fair så har prisen på model 3 falt betraktelig siden den kom ut da 😅
edit: + forbedret seg i kvalitet
#27
Sitat fra: geear på tirsdag 14. september 2021, klokken 13:40
Sitat fra: PKEllefsen på tirsdag 14. september 2021, klokken 12:47
Virker som det er kun Norge som kjøper Y'en nå av de Europeiske landene i noe som helst kvantum.
Det ble registrert 11 581 Teslaer i Europa i august, 2 084 av de var i Norge, 3810 var i Tyskland. I Norge var vel rundt 60% Model Y, er vel ikke overraskende om Model Y står for en stor andel i resten av Europa også...


- I Q1 dekket Norge ca 8,5% av det europeiske salget til Tesla og i Q2 ca 10,5%. 

- Norge har mottatt 3400 model y'er så langt totalt, men er vel fort forventet opp mot 5 - 6000 innen slutten av måneden i dette tempoet.

- Antagelig har Tesla eksportert et sted mellom 12-15k MY fra shanghai i august. Kombinerer vi dette med de 8000 de eksporterte i juli ender de totalt opp på 20-23k eksporterte biler.

La oss ta noen forenklede konverteringer basert på tallene og estimatene over for å se hvordan den norske etterspørselen på MY ser ut sammenlignet mot resten av Europa.

Skulle Tesla levere 5000 biler til Norge vil de ha levert ca 21-22% av MY eksporten deres til Norge.
Skulle Tesla levere 6000 biler til Norge vil de ha levert ca 26% av MY eksporten deres til Norge.

Kan være de har klart å eksportere enda mer, men ser alt i alt ut som at det lener mot at det er betraktelig større etterspørsel i Norge enn i andre europeiske land. En mulig forklaring til dette er at andre land synes prisforskjellen mellom M3 og MY er for stor. En mulig løsning for tesla er å redusere prisen på my slik at skille blir litt mindre. Hmmm 🤔🤔
#28
Sitat fra: Voltz på tirsdag 14. september 2021, klokken 13:25
Sitat fra: PKEllefsen på tirsdag 14. september 2021, klokken 12:47
Virker som det er kun Norge som kjøper Y'en nå av de Europeiske landene i noe som helst kvantum.
"Virker som". Hvordan får du det til å "virke som"? Hvilken data baserer du dette på? Er det bare en følelse du har?

Igjen på grunn av at de fikk levert ut alt av forhåndsbestillinger samlet opp fra hele Europa på litt over en måned. I Norge har bilen så langt vært den mest leverte bilen i August og September med god margin. Skulle de andre europeiske landene ha tilsvarende etterspørsel som Norge ville Tesla allerede hatt leveringstid ut i 2022.
#29
Sitat fra: kodax på tirsdag 14. september 2021, klokken 13:16
Sitat fra: PKEllefsen på tirsdag 14. september 2021, klokken 12:47...Ingen tvil om at Tesla må...ingen tvil om at Norge også...
...det er nok tvil om at det ikke er noen tvil...

Ingen tvil etter min formening da. Usikker på hvordan det er mulig å tro at det ikke er noe i veien med Tesla sitt prisbilde i resten av Europa når 2 år med akkumulert salg utleveres på en måned uten problemer. Kun Norge så langt som skaffer overskrifter om betydelige utleveringstall også.

Til og med om de på et eller annet vis skulle klare å holde dagens priser med dagens produksjonsnivå hjelper ikke det så lenge når Elon har ambisjoner å selge mer av Model Y på årlig basis enn Toyota Corolla innen 2023. Blir fort to tre ganger mer Model Y tilgjengelig neste år (allerede nå i august doblet produksjonstallene seg for model Y i Shanghai).
#30
Virker som det er kun Norge som kjøper Y'en nå av de Europeiske landene i noe som helst kvantum. Ingen tvil om at Tesla må 10-20% ned i pris i resten av Europa i det minste for å få gang på salget. Skulle de satt ned prisen i resten av Europa er det vel ingen tvil om at Norge også er med på den listen selv om bilen selger bra her. Forhåpentligvis går de gradvis nedover. 499 i førsteomgang innen de neste 6 månedene, lengre ned senere.

Eneste som kan holde igjen på prisnedgangen i mine øyne er mangelen på halvledere. Skulle situasjonen forverre seg på en måte som gjorde at det ble kraftig reduksjon i produksjon over noen måneder, vil kanskje prisene holde seg litt lengre enn antatt.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA