DIV SPM: Har kjørt bilen 222 Km og kalibrering av kameraer for FSD har vært på 97% de siste 120 kilometerne. Er det bare til å vente tålmodig her, eller må jeg starte noe på nytt?
Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.
Vis innleggmenySitat fra: Counterpointer på tirsdag 21. september 2021, klokken 19:19Sitat fra: Speeder på tirsdag 21. september 2021, klokken 18:59Jeg hadde ikke satt penger i noen aksjer akkurat nå. Har også hatt mine indeksfond oppe til vurdering, men siden horisont der er opp mot 20 år så blir de stående.Sitat fra: Counterpointer på mandag 20. september 2021, klokken 15:27Hvor ville du satt de i stedet? ( så kan man jo sjekke status om et år eller 10)
Jeg ville ikke satt friske penger i TSLA akkurat nå. Om en skal holde eller selge kommer jo ann på horisont og inngangspris.
Siste aksjepost jeg kjøpte var Moderna.
Spørsmålet er imidlertid interresant, hadde vært lærerikt å høre hva forskjellige mener er fornuftige plasseringer med et års horisont.
Sitat fra: PKEllefsen på tirsdag 14. september 2021, klokken 16:14Sitat fra: geear på tirsdag 14. september 2021, klokken 13:40Sitat fra: PKEllefsen på tirsdag 14. september 2021, klokken 12:47Det ble registrert 11 581 Teslaer i Europa i august, 2 084 av de var i Norge, 3810 var i Tyskland. I Norge var vel rundt 60% Model Y, er vel ikke overraskende om Model Y står for en stor andel i resten av Europa også...
Virker som det er kun Norge som kjøper Y'en nå av de Europeiske landene i noe som helst kvantum.
- I Q1 dekket Norge ca 8,5% av det europeiske salget til Tesla og i Q2 ca 10,5%.
- Norge har mottatt 3400 model y'er så langt totalt, men er vel fort forventet opp mot 5 - 6000 innen slutten av måneden i dette tempoet.
- Antagelig har Tesla eksportert et sted mellom 12-15k MY fra shanghai i august. Kombinerer vi dette med de 8000 de eksporterte i juli ender de totalt opp på 20-23k eksporterte biler.
La oss ta noen forenklede konverteringer basert på tallene og estimatene over for å se hvordan den norske etterspørselen på MY ser ut sammenlignet mot resten av Europa.
Skulle Tesla levere 5000 biler til Norge vil de ha levert ca 21-22% av MY eksporten deres til Norge.
Skulle Tesla levere 6000 biler til Norge vil de ha levert ca 26% av MY eksporten deres til Norge.
Kan være de har klart å eksportere enda mer, men ser alt i alt ut som at det lener mot at det er betraktelig større etterspørsel i Norge enn i andre europeiske land. En mulig forklaring til dette er at andre land synes prisforskjellen mellom M3 og MY er for stor. En mulig løsning for tesla er å redusere prisen på my slik at skille blir litt mindre. Hmmm 🤔🤔
Sitat fra: Jon65 på tirsdag 14. september 2021, klokken 23:36Sitat fra: PKEllefsen på tirsdag 14. september 2021, klokken 22:37Det korrekte er vel akkurat motsatt av hva du skriver her. Sterk krone gir flere dollar for en gitt kronemengde, svak krone gir færre dollar for samme kronemengde.
1. Svak krone er vel det som i teorien er gunstig for Tesla. Da kan de eventuelt få flere dollar for samme mengde kroner.
Sitat fra: tornaldo på tirsdag 14. september 2021, klokken 22:22
TMY SR+ 60 kWh LFP til kr 429000
TMY LR 82 kWh til kr 499000
Mitt tips til priser, enten fra midten av oktober 2021, eller midten av januar 2022.
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 14. september 2021, klokken 19:48
I USA har de skrudd opp prisen 7 ganger i år på Model Y pga høy etterspørsel og annet. I Shanghai skrur de nå opp prisen. Nå kommer AP i regjering, og kronen svekkes kraftig, og de må da skru opp Model Y prisen i Norge med 8%.
Sitat fra: tornaldo på tirsdag 14. september 2021, klokken 16:23
Det snakkes om delemangel, dvs chip/halvledere.
Hvorfor blir ikke disse delene omfordelt?
Hvis Tesla hadde ment at det var økonomisk gunstig å produsere mindre i Kina, og heller bruke viktige komponenter i biler solgt i USA, skulle man vel tro disse komponentene ble omfordelt.
Jeg aner ikke, men fremstår merkelig at Tesla har alt de trenger i Kina, men mangler vitale deler i USA, og ikke omfordeler dette. Gitt at det gir økonomisk gevinst da....
Men det Tesla trolig tjener mest på i dag, er kinesisk produserte TMY solgt i Europa.
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 14. september 2021, klokken 15:53
Har ikke hørt annet enn at min Y ikke kommer før neste år en gang, så jeg står fortsatt på liste. Rett nok Performance. Men ser det er en del som har bestilt relativt nylig som også venter (LR), så listen er i hvert fall ikke tom
Når Y nå begynner å rulle rundt kommer de mindre våkne/mer trauste kjøperne på banen. De som må prøvekjøre først.
Model 3 ble også levert i relativt solid volum fra start, og folk fikk bil ganske kjapt. Men etter de første tusener var levert har Tesla nå blåst forbi 30.000 levert av den. Siden 2019. Med andre ord - de som kjøper akkurat i starten er bare en liten brøkdel av potensielle kjøpere.
Sitat fra: geear på tirsdag 14. september 2021, klokken 13:40Sitat fra: PKEllefsen på tirsdag 14. september 2021, klokken 12:47Det ble registrert 11 581 Teslaer i Europa i august, 2 084 av de var i Norge, 3810 var i Tyskland. I Norge var vel rundt 60% Model Y, er vel ikke overraskende om Model Y står for en stor andel i resten av Europa også...
Virker som det er kun Norge som kjøper Y'en nå av de Europeiske landene i noe som helst kvantum.
Sitat fra: Voltz på tirsdag 14. september 2021, klokken 13:25Sitat fra: PKEllefsen på tirsdag 14. september 2021, klokken 12:47"Virker som". Hvordan får du det til å "virke som"? Hvilken data baserer du dette på? Er det bare en følelse du har?
Virker som det er kun Norge som kjøper Y'en nå av de Europeiske landene i noe som helst kvantum.
Sitat fra: kodax på tirsdag 14. september 2021, klokken 13:16Sitat fra: PKEllefsen på tirsdag 14. september 2021, klokken 12:47...Ingen tvil om at Tesla må...ingen tvil om at Norge også......det er nok tvil om at det ikke er noen tvil...