Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - PKEllefsen

#1
Sitat fra: geear på mandag 08. november 2021, klokken 14:44
Sitat fra: PKEllefsen på søndag 07. november 2021, klokken 23:36
Kan dette virkelig ikke skrus av?? Vanvittig plagsomt!
Er det setebeltevarsel du får, eller er det varsel om at ryggen ikke står i lås?

setebeltevarsel
#2
Muligens, men om det kan unngås vil jeg heller få det fikset 😅 Har kontaktet Tesla og de skal få noen til å komme å se på det neste uke 👌
#3
Får vel kontakte Tesla da... Har prøvd å overdøve det så langt ved å ta musikken høyere, men da blir jo bare varsellyden høyere også 😅
#4
Kan dette virkelig ikke skrus av?? Vanvittig plagsomt!
#5
Model Y / Sv: Kjøpe nå eller vente?
mandag 04. oktober 2021, klokken 10:42
Sitat fra: JLindberg på mandag 04. oktober 2021, klokken 10:30
Sitat fra: PKEllefsen på mandag 04. oktober 2021, klokken 09:35
Sitat fra: Bzzlink på lørdag 02. oktober 2021, klokken 09:16
Sitat fra: DeepFu på lørdag 02. oktober 2021, klokken 08:45
Jeg venter. Hentet ut en TMY for noen uker siden, men har solgt den nå. Og det var ikke planen. Men etter en langtur med noen landinger på V3 konkluderte vi med at ladefart og ladekurve var helt uakseptabel for VÅRT bruksmønster. Hadde vi hurtigladet bare noen få ganger i året, så hadde vi ikke brydd oss, men når vi drar på ferie hurtiglader vi mye på relativt kort tid, og den tiden er viktig for oss. Heldigvis hadde vi reservert så tidlig at vi kom greit ut av salget. Bestiller på nytt når jeg vet hvilke batterier som blir brukt, og hvordan ladekurve ser ut på TMY - MiB.

Du sammenligner da med Model 3 skjønner jeg fra signaturen din. Kan du utdype hvor mye tregere Y er?

Jeg er også av de som synes forflytningshastighet er helt på grensen for dårlig i en Model 3




Den røde grafen viser ladekurven for norsk Model Y i forhold til amerikansk MY

Interessant og deprimerende. Tesla må virkelig oppe seg med batteriet i MY. Kan ikke kjøpe en MY når det er åpenlyst at det er dårligt batteri Tesla bruker.

Har du en kilde på denne graf?

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/model-y-eu-charging-performance.237905/
#6
Model Y / Sv: Kjøpe nå eller vente?
mandag 04. oktober 2021, klokken 10:17
Sitat fra: DeepFu på mandag 04. oktober 2021, klokken 09:59
Sitat fra: PKEllefsen på mandag 04. oktober 2021, klokken 09:35



Den røde grafen viser ladekurven for norsk Model Y i forhold til amerikansk MY

Skulle ønske slike grafer også hadde en tidsakse. Det hadde nok tydeliggjort forskjellen i enda større grad.

Hadde absolutt være en fordel...
Ser ut til at den røde kurven holder seg rundt 20-40% lavere enn den blå. Om vi da sier at den blå kurven bruker 17 min til 50%, så vil den røde kurven ca. bruke 22 min. Antagelig ikke helt riktig, men ser for meg at det kan brukes for å få en viss anelse om hva tallene betyr.
#7
Model Y / Sv: Kjøpe nå eller vente?
mandag 04. oktober 2021, klokken 09:35
Sitat fra: Bzzlink på lørdag 02. oktober 2021, klokken 09:16
Sitat fra: DeepFu på lørdag 02. oktober 2021, klokken 08:45
Jeg venter. Hentet ut en TMY for noen uker siden, men har solgt den nå. Og det var ikke planen. Men etter en langtur med noen landinger på V3 konkluderte vi med at ladefart og ladekurve var helt uakseptabel for VÅRT bruksmønster. Hadde vi hurtigladet bare noen få ganger i året, så hadde vi ikke brydd oss, men når vi drar på ferie hurtiglader vi mye på relativt kort tid, og den tiden er viktig for oss. Heldigvis hadde vi reservert så tidlig at vi kom greit ut av salget. Bestiller på nytt når jeg vet hvilke batterier som blir brukt, og hvordan ladekurve ser ut på TMY - MiB.

Du sammenligner da med Model 3 skjønner jeg fra signaturen din. Kan du utdype hvor mye tregere Y er?

Jeg er også av de som synes forflytningshastighet er helt på grensen for dårlig i en Model 3




Den røde grafen viser ladekurven for norsk Model Y i forhold til amerikansk MY
#8
Model Y / Sv: Kjøpe nå eller vente?
fredag 01. oktober 2021, klokken 21:53
Sitat fra: stefn92 på fredag 01. oktober 2021, klokken 13:47
Vi har bestemt oss for å bestille oss en Tesla model Y. Har lest en del på nett og diverse forumer at endringer på batteri, lakk osv er på trappene ved oppstart i Berlin. Vi har tiden på vår side, så det haster ikke med bestilling.
Spørsmålet er vel egentlig om det er verdt å vente på at produksjonen skal starte i Berlin med de nye oppdateringene på produksjonen, eller om dagens versjon av model Y er verdt å kjøpe? Hva hadde folk her inne gjort?

Om dere ikke har noe hast, og ikke taper penger på å vente med å kjøpe elbil (om dere kjører fossil fra før av), så er det nok best å vente et år til. Tesla gjør forbedringer hele tiden, jo lenger du kan vente, jo bedre produkt får du. Er sikkert en liten sannsynlighet for MVA innfasing fra 2023 også, så sent 2022 er nok en god tid å kjøpe 👍
#9
Sitat fra: BjarneD på fredag 01. oktober 2021, klokken 08:54
Dekningsbidraget refererer seg til ren produksjonskost for Model Y. Tesla har fortsatt gigantisk finansieringsbehov til R&D, dvs utvikling av nye bilmodeller, nye fabrikker osv. Etter det er det fortsatt milevis frem til et overskudd som forsvarer selskapets nær absurde mcap.

Om du følger med på operasjonskostnadene til Tesla (inkl. R&D) ser du at den ikke vokser i nærheten av samme tempo som omsetningen deres gjør. De kan selge 500K eller 1 mill og beholde samme R&D kostnad om de ønsker det. Mest sannsynlig vil den fremdeles gå gradvis oppover i lavt tempo noe som vil føre til enorm bunnlinje etter hvert som produksjonen øker.

Market capen er litt høy ja, men ikke noe ekstremt. PE 400 atm. som i slutten av neste år ville blitt rundt 80-90 med dagens aksjepris. Så foreløpig ligger det priset inn tesla's fremtidige fortjeneste frem til tidlig 2022 om vi sier at 60 PE er rettferdig (rundt amazon nivå). Problemet er at om du venter på en rettferdig PE kan det være den aldri kommer om markedet bestemmer seg PE'en over 100 i ubestemt tid. Det betyr ikke at det ikke er en god investering i dag - det betyr bare at det vil ta litt tid før aksjen faktisk er verdt det du betalte for den. Tar du heller å regner ut estimert realistisk fortjeneste i 2023 - 2025 så er det lettere å se hvor mye prisen har igjen å gå på, og hva gjennomsnittsvekst blir frem til den perioden.
#10
Sitat fra: RJK på fredag 01. oktober 2021, klokken 08:26
Sitat fra: PKEllefsen på torsdag 30. september 2021, klokken 22:43
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 30. september 2021, klokken 22:23
Sitat fra: Magnus Hansen på torsdag 30. september 2021, klokken 21:41
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 30. september 2021, klokken 10:30
Poenget mitt er at dersom Tesla ville maksimere profitt på kort sikt hadde de økt enhetsprisen i USA, slik at etterspørselen ville vært lavere (til den høyere prisen). Dermed ville de som hadde bestilt kjøpt til en høyere pris, og færre hadde stått i kø. Tesla kunne da tjent mer på kort sikt. Men det gjør de ikke...de har økt ca $3000 siste året, men kunne økt $8000 mer uten problem med tanke på å selge dagens produksjon.

Vel dette viser jo at de prøver å maksimere profitten. $3000 økning på et år er jo ganske mye. Og så må de jo øke gradvis for å vurdere effekten av hver økning. Det er jo slik de tester ut prisingen. At det fremdeles er ubalanse er klart. Så da fortsetter vel prisen opp hvis de ikke klarer å øke produksjonen fort nok fra Texas.

De har forklart prisøkningen med økte priser på semi conductor chips og andre råvarepriser, mye pga Corona, men denne ubalansen i tilbud / etterspørsel etter Model Y har pågått veldig lenge nå, og har bare økt i den senere tid, og Tesla har holdt prisen i ro siden slutten av juni i USA. På bruktmarkedet selger de Y for langt over nypris, og tom Youtubere med flere hundre tusen følger lar bilen selges fordi tilbudene er så gode at de ikke vil la de gå. Det som er rart er at folk har betalt slike overpriser når de kunne fått flunk ny på 2 mnd.

Om du mener Tesla kun øker salgspriser på grunn av økte kostpriser, hvorfor går dekningsbidraget deres betydelig opp hvert kvartal? 🤔

Dette er uansett off topic. Økt produksjon vil nå føre til at de vil trenge høyere etterspørsel for å kunne levere ut alt de produserer i Q4. Om denne etterspørselen er tilstede gjenstår å se. For Norge sin del er etterspørselen tilstede, men igjen, Norge utgjør lite av salget til Tesla i Europa (ca 10%), så det er ikke oss det står på. At Norge så langt har fått over 26% av de eksporterte model y'ene fra shanghai kan tyde på at det er mindre etterspørsel i resten av Europa. Dette kan da bety at de reduserer prisene - time will tell.
Om dekningsbidraget holder seg på, la oss si 25 % av prisen, som da utgjør 112,761 NOK basert på US-prisen av TM3 LR (regner raskt inn at den lavere prisen på SR+ dekkes inn av den høyere prisen på TM3P og TMY-modellene).

Hva tror du det betyr for de totale salgsinntektene fra bilene når de som nå øker leveransene fra ca 500 K i 2020, til en forventning om nesten 1 million biler i 2021? Om vi beregner ut fra en dobling i et salg på nøyaktig 500 K, så vil total DB doble seg fra 56 380 500 000,- NOK til "småpene" 112 761 000 000,- NOK.

Altså vil behovet til Tesla være ganske lite for å øke dekningsbidraget per bil, da økning i inntektene pga økt salg alene vil dra inn temmelig store summer.


For å klarere - Når jeg snakker om dekningsbidraget tenker jeg egentlig på dekningsgraden. Altså den prosentvise fortjenesten. Dekningsbidraget vil skyte opp i himmelen etter hvert som produksjon går opp til og med om de hadde skrudd ned dekningsgraden betraktelig. Dvs. bedre å selge 1 mill biler med 25% DG enn 500K med 30% DG. Poenget var uansett at Tesla har råd til senke salgsprisen så mye de vil (nesten), så da regulerer de heller utsalgsprisen etter etterspørselen.
#11
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 30. september 2021, klokken 22:23
Sitat fra: Magnus Hansen på torsdag 30. september 2021, klokken 21:41
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 30. september 2021, klokken 10:30
Poenget mitt er at dersom Tesla ville maksimere profitt på kort sikt hadde de økt enhetsprisen i USA, slik at etterspørselen ville vært lavere (til den høyere prisen). Dermed ville de som hadde bestilt kjøpt til en høyere pris, og færre hadde stått i kø. Tesla kunne da tjent mer på kort sikt. Men det gjør de ikke...de har økt ca $3000 siste året, men kunne økt $8000 mer uten problem med tanke på å selge dagens produksjon.

Vel dette viser jo at de prøver å maksimere profitten. $3000 økning på et år er jo ganske mye. Og så må de jo øke gradvis for å vurdere effekten av hver økning. Det er jo slik de tester ut prisingen. At det fremdeles er ubalanse er klart. Så da fortsetter vel prisen opp hvis de ikke klarer å øke produksjonen fort nok fra Texas.

De har forklart prisøkningen med økte priser på semi conductor chips og andre råvarepriser, mye pga Corona, men denne ubalansen i tilbud / etterspørsel etter Model Y har pågått veldig lenge nå, og har bare økt i den senere tid, og Tesla har holdt prisen i ro siden slutten av juni i USA. På bruktmarkedet selger de Y for langt over nypris, og tom Youtubere med flere hundre tusen følger lar bilen selges fordi tilbudene er så gode at de ikke vil la de gå. Det som er rart er at folk har betalt slike overpriser når de kunne fått flunk ny på 2 mnd.

Om du mener Tesla kun øker salgspriser på grunn av økte kostpriser, hvorfor går dekningsbidraget deres betydelig opp hvert kvartal? 🤔

Dette er uansett off topic. Økt produksjon vil nå føre til at de vil trenge høyere etterspørsel for å kunne levere ut alt de produserer i Q4. Om denne etterspørselen er tilstede gjenstår å se. For Norge sin del er etterspørselen tilstede, men igjen, Norge utgjør lite av salget til Tesla i Europa (ca 10%), så det er ikke oss det står på. At Norge så langt har fått over 26% av de eksporterte model y'ene fra shanghai kan tyde på at det er mindre etterspørsel i resten av Europa. Dette kan da bety at de reduserer prisene - time will tell.


Utregningen min her var forresten feil da jeg glemte å ta med de norske utleveringene i august. Norge har ikke mottatt 26% av Tesla's model Y eksport - Norge har mottatt 36% av eksporten. Virker som det er veldig svak etterspørsel i resten av Europa.
#12
Sitat fra: SurSnasen på torsdag 30. september 2021, klokken 12:29
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 30. september 2021, klokken 10:30
https://www.autobodynews.com/index.php/industry-news/item/24157-tesla-asks-new-u-s-buyers-to-wait-until-april-2022-for-model-y-long-range.html

Men samtidig så har de på hjemmesidene oppgitt at dersom man går for Y Performance så får man bil allerede i november...

akkurat det kunne like gjerne vært fordi de prioriterer performance produksjon da.

Men mener jeg har hørt at LR er mest solgt i USA. Finner ingen kilder atm though
#13
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 29. september 2021, klokken 22:50
Sitat fra: Magnus Hansen på onsdag 29. september 2021, klokken 22:40
Både advale og ToWalkToDrive gjør dette alt for komplisert. Tornaldo har særdeles ryddig forklart hva som skjer her. Det er helt grunnleggende økonomisk teori. Tesla maksimerer profitten sin ved å ta så mye de kan for bilene de produserer. Blir tilbudet for stort i forhold til etterspørselen må prisen ned for å øke etterspørselen. Er etterspørselen større enn tilbudet kan prisen opp. Så enkelt er det. Finlesing av salgsstatistikkene i 2019 har lite for seg.

Det du skriver her kan ikke forklares med hva Tesla gjør i virkeligheten. Det kan være fordi kortsiktig/mellomlangsiktig profitt ikke har vært de største målene og visjonene til Tesla. Dersom de ville melke ut det de kunne for å maksimere profitten så hadde de satt salgsprisen i USA høyere enn den er i dag. I dag selges en 1 år gammel TMY i USA for det samme som helt ny TMY LR, men med flere måneders leveringstid.

Visjonen til Tesla har vært å transformere og tvinge bilsalg over på elektrisk, noe de er i ferd med å lykkes med. Men høye råvarepriser gjør at kostnadsnivået ikke kan senkes.

Økende kostpriser er bare et problem for dem som sliter med dekningsbidraget sitt fra før av. Tesla vil antagelig ha rekordhøyt bidrag i Q3, noe som vil slå det allerede rekordhøye bidraget de hadde i Q2 (og Q1). Det eneste Tesla priser seg etter nå er etterspørsel i forhold til produksjon. Sliter de med å få ut alle biler de klarer å produsere, vil de da bedre betingelsene til kundene, enten i form av lavere priser, eller bedre rente. Produksjon har skutt opp i himmelen de siste månedene nå, så da gjenstår det bare å se om etterspørselen har vokst like raskt.
#14
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 27. september 2021, klokken 13:19
Sitat fra: PKEllefsen på mandag 27. september 2021, klokken 12:51
Tviler på at vi ser en "kraftig" reduksjon med det første. Ser for meg at de begynner med en rolig 6-9% reduksjon for å kontrollere etterspørselen. Villig til å vedde på at den kommer innen de kommende 6 månedene med tempoet vi ser MY produksjon øke i shanghai nå. (Allerede 6 doblet siden juli produksjon. Her trenger de maaasse etterspørsel fremover)

Tja, de satte jo akkurat opp prisen på TMYP i Kina pga økte kostnader.
Etterspørselen etter elektriske biler er svært høy, og nå når semi-konduktører og annet togpersonell er i manko så kan det jo bli svært stor etterspørsel etter TMY...særlig hvis Tesla og får en begrensning. De har jo allerede kuttet ut justerbarheten på korsryggstøtten på passasjersiden på TMY pga mangel på chipper, så det kan jo være produksjonen ikke kan 4-dobles....
Ser at bare i løpet av 2020 så har salget av elbiler eksplodert i Europa...og når Audi & Co setter bremsene på produksjonen ser det lyst ut for Tesla-aksjeeiere...blir rart om de setter ned prisen når de er utsolgt i USA, og sliter med deler i Shanghai...

Tror jeg heller de har vært tidlig ute med å fjerne "lumbar support" for å sikre seg chipper hvor de kunne - De mente jo at nærmest ingen brukte denne funksjonen uansett. Elon har også vært tydelig på å presisere at Tesla har navigert seg gjennom chip-mangelen bedre enn konkurrentene da de har vært fleksible med hvilke chipper de kunne ta i bruk (programmert om nye chiptyper til deres behov). I tillegg har han også nylig sagt at han tror at chip-mangelen blir kortsiktig, noe som kan tyde på at de begynner å se lyset i tunnelen.

Hjelper nok på at andre leverandører bremser ned egen produksjon, men tror personlig at Tesla har lagt seg ekstra høyt i pris på LR MY i Europa for å få maksimal gevinst for dem som var tidligst ute (på samme måte som nye telefoner går ned et par tusenlapper i pris etter de første ukene/månedene). Skulle det skje en reduksjon allerede før nyttår ville jeg trodd at det ville vært en nokså liten en - akkurat så stor at de balanserer ut etterspørsel til produksjonsratioen (med produksjonskapasitet som nå har nådd 1600 MY hver dag, kontra 8500ish for måneden som var i juli), men som også akkurat er liten nok til at de ikke fornærmer dem som nylig har kjøpt i Q3.

Om jeg får hive ut noen tilfeldige tall ville jeg sagt 30% sjanse for reduksjon i Q4 (gjerne mer sannsynlig med rentetilbud) og 75% innen H1 2021 (om ikke chip-mangel skulle forverre seg betydelig videre).
#15
Tviler på at vi ser en "kraftig" reduksjon med det første. Ser for meg at de begynner med en rolig 6-9% reduksjon for å kontrollere etterspørselen. Villig til å vedde på at den kommer innen de kommende 6 månedene med tempoet vi ser MY produksjon øke i shanghai nå. (Allerede 6 doblet siden juli produksjon. Her trenger de maaasse etterspørsel fremover)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA