Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - niklaso

#1
Ix40 Ørebro-Ålesund med 2.2tonn campingvogn gikk på 4.4kw på mila, med snittfart under det oldemor greier på vei til basar.
Maks rekkevidde fra 100-0 tror jeg kunne vert ca 15 mil. Komfortabelt kjørte vi ca 10 mil. Første ladingene fra ca 10-80% gikk unna på 25 minutt. Påfølgende ladinger går bare treigere og treigere, går fort en kjip time. Da er det kjedelig å lade.
Syns den skuffer litt på langkjøring med mye hurtiglading og litt tyngre kjøring. Hverdagskjøring er heilt konge
#2
BMW iX / Sv: Treig hurtiglading IX40
torsdag 04. august 2022, klokken 12:48
Blei mye lærerik lesing for en førstereisgutt innen el her😄

Vi kjørte fra Orsa til Ørebro med vogn i går, første lading var fra ca 10-90%, på under 50 min med tilfredsstillende effekt. Andre påfyll var fra 60-80%, og fortsatt ok effekt. Når vi kom til ørebro hadde vi 10% og ionity ladet med full effekt til 50% på et øyeblikk, så rett rutine før og under lading har tydeligvis en del å si.

Men forbruket med campingvogn er litt høyere enn komfortabelt synes jeg. Klarte å lure den ned på 4,7 på mila, og da følte jeg meg som oldemor og irriterte alle bak. Skal man kjøre litt effektivt blir forbruket vesentlig høyere. Nå skal det sies at det er ei 720 på 2,2 tonn, så jeg har vel ikke det beste utgangspunktet for lavt forbruk.

Har andre prøvd IX med campingvogn?
#3
BMW iX / Sv: Treig hurtiglading IX40
onsdag 03. august 2022, klokken 00:32
Ladet skjelden mer enn 80%, men det skjedde såklart innimellom. Prøvde å huske å legge inn laderene men merket ikke forskjell på det.
Kjøling av kupeen sto som regel på.

Mye å tenke på for å få det til å gå effektivt, men det funker vel med litt innsats🤔

#4
BMW iX / Sv: Treig hurtiglading IX40
tirsdag 02. august 2022, klokken 19:39
Har prøvd å ta det opp med bmw lokalt her, der var lite interesse for problemet kan man si. Må sikkert prøve igjen en anna dag..

Satt meg ned å leste en del om rapidgate nå, og det virker som det er akkurat det som skjer.
Det var rundt 30 grader omtrent heile turen rundt Europa, heilt oppi 35 innimellom og da var det værst.

Er det mulig å lese ut batteritemperatur og slike ting for en vanlig mann i gata?
#5
BMW iX / Sv: Treig hurtiglading IX40
tirsdag 02. august 2022, klokken 14:10
Ja omtrent sånn lader den et par ganger, og etter det går det bare treigere og treigere for hver lading..
Etter et par dager med lite eller ingen kjøring er den tilbake til normal hastighet igjen
#6
BMW iX / Treig hurtiglading IX40
tirsdag 02. august 2022, klokken 12:22
Har hatt en IX40 et par mnd nå, fantastisk bil. Har brukt den som alle andre fossilbiler og det fungerer over all forventning.

Vi henta den og kjørte på europaturné, kjørte veien uten ferge Tyskland-Østerrike-Italia-Frankrike-Belgia-Nederland og hjem. Blei rundt 900 mil på ei uke.

Nå er vi i Sverige med stor campingvogn, og den er nesten like god å dra vogn med som gamle x5en😄

Forbruksmessig syns jeg den er grei på normal Ola Dunk-kjøring i 15-20kmt under fartsgrensa og aldri over 80kmt. Men med en gang det blir litt effektivitet over rullinga går det jo unna litt kilowatt.

Men det kjedelige med heile greia er ladinga, har kjørt bilen ca 15000km sia vi fikk den, det meste har vert lengre turer, så det har blitt mye hurtiglading.
Har lagt merke til at det fungerer bra de første ladingene på en langtur, men så går det bare treigere og treigere.
På en ionitylader i Tyskland kom han i teslaen som lada på sida av oss å spurte om det var noe feil med bilen eller laderen sia den tok imot så lite strøm. Da lå vi på rundt 35kwh på under 50% batteri.
Og det er kjedelig. Spesielt når jeg syns marsjfart på 90-95 knop er topp. Da går strømmen fortere enn med fullstappa campingvogn😂

Skal det bære sånn? Hva kan man gjøre for at ladinga skal gå mest mulig effektivt? Har for det meste sikta på ionity pga pris og beliggenhet, er andre bedre?
Tror jeg har gjort det meste rett, prøvd å lada stort sett fra 10-20% til 80%, lagt inn lader som mål på navigasjon og slike ting.

#7
Morn, har feilkode på temperaturspjeld venstre side, prøvd å snakke med møllermafiaen for å få vite plassering og mulige løsninger men det er såklart uinteressant for møller å prøve å hjelpe😂 noen her som vet noe om dette?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA