Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Vurderer en elbil

#196
Skoda ENYAQ / Sv: Founders edition
torsdag 28. oktober 2021, klokken 14:22
Det har kommet noen hundre til Norge.

Forhandleren hos meg viste meg to stk i Artic Silver. Begge 80x.

Kul bil.
#197
Sitat fra: EV_and_ICE på torsdag 28. oktober 2021, klokken 11:45
mange som har bestilt Crystal Face?
Jeg tror ikke det er så mange, men jeg har gjort det.
#198
Skoda ENYAQ / Sv: Forskjell på Škoda Enyaq IV80X og Sportline?
lørdag 23. oktober 2021, klokken 11:21
Sitat fra: SolEL på torsdag 21. oktober 2021, klokken 17:21
Har bestilt vanlig 80X, med subwoofer, går det ann å ombestemme seg og gå for Sportline 80X istedet.
Noen sa at det var stivere fjæring men hva når man tar justerbare dempere. Og hva med setene hvilke er mest komfertable de brune skinnsetene jeg har valgt eller sportline?

Du bør nok prøvesitte setene selv. Sportssetene har høyere vanger og man sitter mer fast i setet.

Jeg tror det går an å ombestemme seg. De er jo ikke laget enda... Du må jo selvsagt høre med forhandleren.

Med Sportline og justerbare fjeringer - DCC, så får du en høyere bakkeklaring enn Sportline uten DCC. (se over) Fjærene i Sport modus mener jeg at skal være like stive. Jeg mener å huske at de var det i min Superb.
#199
Skoda ENYAQ / Sv: Hjemmelader, ladeboks, laderobot
lørdag 23. oktober 2021, klokken 11:06
Sitat fra: Counterpointer på mandag 30. august 2021, klokken 19:53Uansett er det skjelden en har behov for hurtigere ladefart enn 7,4 kW.
Jeg er litt uenig....
Jeg kjører ofte langt i jobbsammenheng og bilen kan da ha lite strøm når jeg kommer hjem. Deretter er det middag og så ut og kjøre ungene på fotballkamp i 18.00 tiden, gjerne mange mil det også tur/retur... Eller andre gjøremål.

Da har jeg behov for en lader som lader hurtigere.
Nå kan jeg jo selvsagt lade litt på hurtiglader før jeg kommer hjem, men man vil jo kanskje helst unngå det....?

Jeg har noe mailkorespondanse med Møller om å lade Enyaq på 11kwh, men de tillater det ikke.
De sier ikke at det ikke går, og flere her har jeg lest at gjør det med iD4. og Enyaq.

Men jeg har ikke fått noe godt svar på hvorfor de ikke tillater å lade Enyaq med 11kwh 3-fas 230V.

De reklamerer med at bilen kan lades med 11kwh, men bilen kan ikke lades med det på den strømmen som er vanligst i Norge.
#200
Skoda ENYAQ / Sv: Kjipe chips og ventesukk...
fredag 08. oktober 2021, klokken 13:42
Sitat fra: Martin Eden jr på fredag 08. oktober 2021, klokken 11:09
Tja, TMY og koreanerne er vel ok alternativ?
Bruker ikke disse bilene slike chips og halvledere?
#201
Skoda ENYAQ / Sv: Kjipe chips og ventesukk...
tirsdag 28. september 2021, klokken 10:41
Sitat fra: mrLockertsen på fredag 24. september 2021, klokken 11:53
Min blei bestilt i mai, ferdig i juli og satt til side i påvente av chips.

Bilen har stått siden juli. Det er lenge. Hvordan er det for dekkene, bremseskivene o.l. at biler blir stående så lenge.

Har de at så stort lager at bilene blir stående tørt og fint inne...?
#202
Skoda ENYAQ / Sv: LED vs LED Matrix
tirsdag 28. september 2021, klokken 10:37
Sitat fra: Bigdrago på mandag 13. september 2021, klokken 09:16
Eneste forskjellen på LED og LED Matrix er vel at lykta dimmer enkelte soner for å ikke blende motgående?
Her er en test av lysene på slutten av videoen i artikkelen:
https://nybiltester.no/biltest/kort-test-av-skoda-enyaq-iv80/
#203
Sitat fra: geear på tirsdag 28. september 2021, klokken 09:43
... men den vekker bilen jevnlig, og gir høyere standbyforbruk.
hvilken løsning mener du her?
Er det Teslasystemet som vekker bilen jevnlig, eller er det Tbber, eller er det Easee?
#204
Skoda ENYAQ / Sv: Forskjell på Škoda Enyaq IV80X og Sportline?
mandag 06. september 2021, klokken 23:20
#205
Skoda ENYAQ / Sv: Forskjell på Škoda Enyaq IV80X og Sportline?
mandag 06. september 2021, klokken 08:23
Sportline har ett interiør som du ikke kan konfigurere.
Det er sort.

Også innertaket er sort.

Sportsseter. Det vil si noe høyere vanger og en nakkestøtte som er innlemmet i selve setet og derfor ikke kan bevege på. Du kan selvsagt bestille med og uten massasje som på de vanlige setene. Førersetet er elektrisk.

Detaljene utvendig er som nevnt over her sorte i stede for krom. Speilene er også sorte.

Nederst på karosseriet er det mer av fargen på bilen i stede for koksgrå plastfarge. I tillegg er det noen sorte detaljer i fronten, på siden av grillen.

Det er også nevnt over her at det er mer utsyr på Sportline enn IV80X. Det går an å konfigurere de likt ved å sette på mer utstyr på IV80X (uten interiøret og sorte detaljer på utsiden). Sportline vil likevel bli noe billigere med det samme utsyret.

Bakkeklaringen er forskjellig.
Jeg limer inn noe bakkeklaring her for sammenlikning:

Enyaq IV80X 186 mm
Enyaq IV80X Sportline 171 mm
Enyaq IV80X og Sportline med DCC 184 mm

Kodiaq 194 mm
Kodiaq Sportline 187 mm

Ioniq 5 160 mm
EV6 170 mm

E-Tron 55 og 50 172 mm

Tesla Y 16,7 mm

Superb 149 mm

#206
Skoda ENYAQ / Sv: Enyaq Coupe
mandag 06. september 2021, klokken 08:08
https://www.elbil24.no/nyheter/skoda-enyaq-coup-naermer-seg/74185901?fbclid=IwAR3oX6nc9ya5bjzIuyHw2nhPHfQ3IUw2wvgjoLPy7Ff5eGaa1IFW0Kwp7tM

SitatNår Enyqa Coupé kommer på markedet, vil den ha fått tredjegenerasjon programvare – ME3, som den internt i konsernet kalles. Det ligger en rekke endringer og forbedringer i denne, men endringen som vil vekke mest oppsikt er at bilen får høyere ladefart. Selv om den per i dag omtales med de 125 kW, som også er maksimalt i dag, vil ladeeffekten være høyere innen den kommer på markedet. Da vi spør om effekten vil økes betraktelig eller marginalt, er svaret at det vil være betraktelig.

De forteller at det ikke er offisielt hvor stor økningen blir, men gjennom det vi må kalle forsnakkelser, er vi hintet om en øvre grense på 135 kW.

Jeg er jo helt ny på alt med elbil, og vet svært lite om dette foreløpig, og derfor lurer jeg på om økningen fra 125 til 135 er "innmari" mye...? Hva kan dette utgjøre, egentlig?
#207
ID.4 / Sv: 3-fasa lading på 230V-anlegg. Fungerer det til ID4?
fredag 27. august 2021, klokken 21:59
Sitat fra: daktari på torsdag 26. august 2021, klokken 14:01
Med Easee funker det, har det på hytta.
Jeg må bare ha dette inn med t-skje...
Så du har iD4, lader med Easee, stilt inn på 3-fas, 11kw som iD4 tar fint i mot, med et strømanlegg på 230V 3 fas? Selv om Møller ikke anbefaler dette?
Hva sier infotainmenten i bilen? At dette går fint og bilen tar i mot 11kw?
#208
Skoda ENYAQ / Sv: Hjemmelader, ladeboks, laderobot
fredag 27. august 2021, klokken 21:49
Sitat fra: Grosor på fredag 27. august 2021, klokken 18:32
installerer en trafo som endrer nettet til 400V TN
Ja, jeg har sjekket dette og det er helt uaktuelt, da det også fordyrer selve ladingen.
#209
Skoda ENYAQ / Sv: Hjemmelader, ladeboks, laderobot
fredag 27. august 2021, klokken 21:48
#210
Skoda ENYAQ / Hjemmelader, ladeboks, laderobot
fredag 27. august 2021, klokken 17:38
Hjemme så har jeg 230V 3-fas.

Hvordan får jeg ladet Enyaq med 11kw?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA