Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Vurderer en elbil

#16
Livsløpsanalyser / Sv: Hvor mye strøm brukes på produksjon av diesel?
tirsdag 20. september 2022, klokken 10:54
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 17. september 2022, klokken 15:29

Sitat
Men da er det viktig å få med seg at dette er utvinning av olje og gass med flere tusen TWh energi.

Ja, det er et viktig poeng!
Likevel er det irrelevant i forhold til mitt opprinnelige spørsmål.
#17
Skoda ENYAQ / Sv: Skoda ruller ut ME3
lørdag 17. september 2022, klokken 11:05
Sitat fra: Torb på fredag 16. september 2022, klokken 20:56
Her er en video som viser en ID.4 med software 3.1. Vi må vel anta at det samme skjer på Enyaq etter hvert.


https://www.youtube.com/watch?v=V0l1D0W39OA&t=1s
:+1:
Håper dette blir tilgjengelig på alle VAG, da  :)
#18
Skoda ENYAQ / Sv: Skoda ruller ut ME3
lørdag 17. september 2022, klokken 10:39
Sitat fra: makken på lørdag 17. september 2022, klokken 10:31
Jeg fikk ny bil denne uken med 3.1

Plug & charge virker på ionity, det er tripteller i den lille skjermen og den har støtte for bidirectional charging.
:+1:
#19
Skoda ENYAQ / Sv: Skoda ruller ut ME3
lørdag 17. september 2022, klokken 10:37
Sitat fra: Bigdrago på fredag 16. september 2022, klokken 20:19
Han spurte om 3.1 og du ga svaret til 3.0
:+1:
#20
Skoda ENYAQ / Sv: Skoda ruller ut ME3
fredag 16. september 2022, klokken 08:08
Sitat fra: Rusalka på onsdag 14. september 2022, klokken 10:12
Er det noen som ha hørt at 3.1 er oppdatert på noen biler ennå?  Evt. fått avtalt tid til å gjøre det ?
(vil nødvendigvis ta noe tid når nesten 10 000 biler må inn for å oppdatere)
Har noen av de som fikk levert med 3.0 fått oppgradert hjemmefra ?
(antar at de som blir levert nå har 3.1 installert ?)

Hva slags godbiter er det i 3.1?
#21
ID.4 / Hvor befinner bilen seg?
lørdag 10. september 2022, klokken 10:42
Går det an å finne ut hvor bilen befinner seg ved å bruke VIN nummeret?
Har den kommet til Bremerhavn?
Er den på vei fra Bremerhaven med båt?
Står den på kaia i Oslo?
Er den på vei fra kaia til forhandler?
Har den kommet frem til forhandler?

Går det an å finne ut slike ting?
#22
Livsløpsanalyser / Sv: Hvor mye strøm brukes på produksjon av diesel?
fredag 09. september 2022, klokken 12:47
Sitat fra: THE på torsdag 08. september 2022, klokken 07:54
SSB har mange interessante statistikker over energiproduksjon, forbruk, import eksport osv. (https://www.ssb.no/energi-og-industri/energi)

Legger ved en tabell som viser produksjon og forbruk i juli 2022 sammenlignetmed juli 2021. Her er også forbruk av elektrisk energi til utvinning av olje og gass vist. Regner med dette kun er forbruket som går via offentlig overføringsnett, og dermed ikke inkluderer egne gassturbiner offshore, og annen bruk av fossil energi i forbindelse med raffinering og utvinning. Ca. 10% av innenlandsk strømforbruk i juli 2022 har gått til utvinning av olje og gass.
 [ You are not allowed to view this attachment ]  
Ja, dette begynner å bli interessant.

Av disse 778 Gwh (9,5%) så brukes 70% til diesel og bensin. Det ser vi av en annen post i denne tråden.
Det er 544,6 Gwh. På én måned.
Elbilene i Norge bruker 566 gigawattimer på 12 md. Det blir under 48 Gwh pr md. Så vet vi at forbruket til elbiler er høyere på vinteren.

Så denne superenkle forskningen viser jo klart at elbilen bruker mindre strøm enn fossilbilen.
Så er det sikker noen parametre som ikke er helt riktige, men forskjellen er altså betydelig.

Det under her er hentet fra: https://www.tu.no/artikler/sa-mye-strom-brukte-elbilene-i-fjor/507227

TU spurte Statkraft om de har beregnet hvor mye strøm elbilene brukte i 2020. Vi fikk svar av Statkrafts ladeselskap Mer, som har utarbeidet prognoser.

Svaret: 566 gigawattimer, eller 703 gigawattimer med ladbare hybrider. Til sammenligning ble det produsert 153,3 terawattimer i Norge i fjor.

Enkelt sagt gikk 0,43 prosent av kraftproduksjonen i Norge i fjor til elbiler. Det norske strømforbruket var 132,9 terawattimer i 2020, ifølge Statnett. Ladbare biler sto dermed for 0,53 prosent av det totale forbruket. Ser vi kun på elbilene sto de for 0,42 prosent av forbruket.

Det er et spytt i havet sammenlignet med store strømforbrukere. For eksempel ble det i 2019 brukt 45,9 terawattimer elektrisitet i norsk industri og bergverk, ifølge SSB.

I januar i år ble det alene brukt 718 gigawattimer elektrisk kraft til utvinning av råolje og naturgass. Og dette er en reduksjon på 13,9 prosent sammenlignet med januar 2020.
#23
Livsløpsanalyser / Sv: Hvor mye strøm brukes på produksjon av diesel?
onsdag 07. september 2022, klokken 11:55
Sitat fra: turfsurf på onsdag 07. september 2022, klokken 10:06
Sitat fra: Vurderer en elbil på onsdag 07. september 2022, klokken 08:29
Dersom du regner med energien i hva som er brukt, kan man da regne med energi man ikke har laget? Og kan den energien brukes på annet?
Hvis man tar ut en fossilbil kan man ta oljen den ville ha brukt til fremdrift og raffinering og heller produsere strøm av alt, da vil man ha mere strøm tilgjengelig.

Kutter man derimot bare ut å hente opp olje vil man ha mindre strøm tilgjengelig om man går over til elbiler. Men da vil jo fossilbilene slutte å gå også...

Så hvis det du lurer på er om vi må produsere mere strøm ved overgang til elbiler og nedlegging av olje/gass produksjon så er det ett åpenbart ja.

Nei, det er ikke åpenbart for meg...

SitatHvis man tar ut en fossilbil kan man ta oljen den ville ha brukt til fremdrift og raffinering og heller produsere strøm av alt
Ja, nå er du inne på noe av svaret...
Produseres det strøm av å fyre opp bensin/diesel? Vil det være lønnsomt? Først bruke strøm på å lage bensin/diesel, for deretter bruke dette til å lage strøm? Får man mer strøm av det? Gjøres dette noe sted nå?
Eller av råolje? Vil ikke det bli svært mye CO2?

SitatKutter man derimot bare ut å hente opp olje vil man ha mindre strøm tilgjengelig om man går over til elbiler.
Hvorfor det? Finnes det noen utregninger å vise til her?

Vi kan forresten ikke kutte ut å hente olje. Vi bruker mye olje i bl.a. plastprodukter. Og gass til å lage strøm, varme og mat.

SitatMen da vil jo fossilbilene slutte å gå også...
Dette er igjen helt irrelevant for spørsmålet i utgangspunktet.



#24
Livsløpsanalyser / Sv: Hvor mye strøm brukes på produksjon av diesel?
onsdag 07. september 2022, klokken 08:29
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 06. september 2022, klokken 10:07
Sitat fra: Vurderer en elbil på tirsdag 06. september 2022, klokken 07:24
Spørsmålet er ikke hvor mye energi som går med på å drifte en dieselbil, men hvor mye strøm.
Greit nok det, men spørsmålet gir ingen mening. "Strøm" er energi. For å tydeliggjøre litt så vil en elbil gå lengre på fossilt drivstoff brukt i ett kraftverk til å produsere strøm enn det enn fossil bil vil gå på samme drivstoffet.

Så jeg skjønner rett og slett ikke hvor du vil med spørsmålet. Man må ta med drivstoffet som fossilbilen forbruker i det totale energiregnskapet, siden det kan brukes til å produsere strøm.
I mitt enkle hode så er spørsmålet ikke til å misforstå, men det er vel fordi det er jeg som vet hva jeg tenker på.

Jeg skal prøve å gjøre det enda tydeligere.

I forhold til mitt spørsmål, så er jeg helt uenig med deg. Jeg vet at strøm er energi, men spørsmålet mitt er ikke om energi. Det er om strøm.

At du vil regne med all energi, kan nok ha sitt poeng, men det er utenfor mitt spørsmål.

Når jeg for enkelthet skyld sier "strøm", så mener jeg strøm laget av vannkraft, kullktaft, atomkraft, vinkraft o.l. som er på strømnettet som alle kan bruke. I hele Norge, og i Europa. Ikke f.eks. strøm laget på en oljeplattform som bare den oljeplattformen kan bruke.

Og i et tenkt senario, dersom alle biler i Europa gikk over til elbiler, ville det da være behov for mindre strøm, laget av nevnte kraftverk, på nevnte nett, siden fossilt drivstoff, i alle ledd hvor det brukes strøm fra nevnte nett, blir brukt? En tankbil f.eks. som frakter diesel ut til bensintankene på bensinstasjonene bruker diesel, som det har blitt brukt strøm på å raffinere.

At 1 liter bensin inneholder en gitt mengde energi i seg selv er uvesentlig for mitt spørsmål, da spørsmålet omhandler strømmen som brukes for å lage bensinen. Dersom strømmen ikke brukes til å lage denne bensinen, så kan denne gitte energien heller ikke telles med. Et nytt spørsmål dukker opp hos meg, som ikke omhandler mitt første spørsmål: Dersom du regner med energien i hva som er brukt, kan man da regne med energi man ikke har laget? Og kan den energien brukes på annet?
Dersom man ikke bruker energi på å lage 1 liter med bensin, så får man vel ikke brukt den gitte energien som bensinen inneholder til noe annet? Dersom det brukes 2 kwh på å lage bensin og bensinen i seg selv har et energiinnhold på 9,1 kilowattimer per liter, så kan du ikke bruke de 9,1 kwh på noe annet, dersom du ikke først har brukt de 2 kwh på å lage bensinen?
#25
Livsløpsanalyser / Sv: Hvor mye strøm brukes på produksjon av diesel?
tirsdag 06. september 2022, klokken 07:24
Sitat fra: turfsurf på mandag 05. september 2022, klokken 08:31
Sitat fra: Vurderer en elbil på mandag 05. september 2022, klokken 08:25

Dersom det er 2 som er svaret, så bruker altså elbilen mer strøm enn fossilbilen på fremdrift.
En dieselbil bruker 0,5 l pr mil hvilket vil si 1 kwh.
En elbil bruker ca 1,5 - 2 kwh.

Og det er jo ikke svaret jeg håpet på.
En liter diesel tilsvarer 11-12kWh, ikke 2.
Det har du nok helt rett i, men den energien er ikke inkludert i spørsmålet i utgangspunktet.

Spørsmålet er ikke hvor mye energi som går med på å drifte en dieselbil, men hvor mye strøm.

Jeg ser også at andre her tar til orde for at det skal tas høyde for energien, eller strømmen fra andre kilder, men dette var aldri ment i mitt utgangssprøsmål. Det er strømmen i strømledningene som dekker Norge og Europa det er snakk om. Ikke strømmen som produseres innenfor et gitt lite område for et spesielt formål.


Så kan jeg sikkert ta det på min kappe for å ikke uttrykke meg klart nok...
#26
Livsløpsanalyser / Sv: Hvor mye strøm brukes på produksjon av diesel?
mandag 05. september 2022, klokken 08:25
Sitat fra: turfsurf på søndag 04. september 2022, klokken 15:04
Sitat fra: Vurderer en elbil på søndag 04. september 2022, klokken 11:23

Er det noen her som vet dette?

Det vil jo selvfølgelig variere litt med hvor det er produsert, men det tallet jeg har sett mest er 2kWh/l.

Ja. Jeg har også sett dette tallet. jeg mener også å ha sett at det bare gjelder for rafineringen av drivstoffet. Altså ikke hele prossessen jeg etterspør.

Dersom det er 2 som er svaret, så bruker altså elbilen mer strøm enn fossilbilen på fremdrift.
En dieselbil bruker 0,5 l pr mil hvilket vil si 1 kwh.
En elbil bruker ca 1,5 - 2 kwh.

Og det er jo ikke svaret jeg håpet på.

#27
Livsløpsanalyser / Hvor mye strøm brukes på produksjon av diesel?
søndag 04. september 2022, klokken 11:23
Jeg ser at flere diskuterer i forskjellige FB grupper om hvor mye strøm det brukes for å lage diesel.

Er det noen her som vet dette?

Er det noen som har regnet på total strømmengde fra råoljen er i havet, til den pumpes opp på tanken i bilen som skal bruke dieselen.

Tankbåter bruker ikke råolje som fremdrift, så den har blitt prosessert.

Pumpe fra båten til tankbilene bruker strøm. Tankbilene bruker diesel som har vært raffinert med strøm.

Raffineriene bruker strøm.

Tankbilene som frakter dieselen til bensinstasjonene, bruker diesel som har blitt raffinert med strøm.

Pumpene på bensinstasjonene bruker strøm for å pumpe dieselen opp på tanken i bilen som står og fyller diesel.

Det går med 50.000 kg råolje for å produsere 20.000 l drivstoff, og av dette blir 0% av drivstoffet resirkulert.

En mener at det går med 60kwh for å få opp olja til den er på bensintanken.
Uten dokumentasjon, selvsagt.
Det høres jo veldig mye ut.
#28
Skoda ENYAQ / Sv: ekstra sensorer
torsdag 01. september 2022, klokken 17:29
Sitat fra: 02jan på mandag 29. august 2022, klokken 16:52
Min 80x (Stasjonsvognutgaven), har sensor på siden foran og bak. Bilen ble produser i slutten av feb 2022 og da utstyrt med 3.0 SW.
Har egen knapp hvor det står P Assist. For automatisk parkering i luker og memorert parkering.
Men dette var vel ikke noe du bare fikk med, eller?
Du bestilte vel dette gjennom en eller annen pakke? Pakeringsassistentpakke f.eks.?
#29
Andre Elbiler / Sv: Nok en kineser Voyah
onsdag 31. august 2022, klokken 16:57
Voyah er bedre enn Tang på flere måter, synes jeg.

Den har hengervekt på 2000 kg
Luftfjærer med forskjellige innstillinger. Fire ulike nivåer på kjøremodus; Economy, Comfort, Excursion og High Energy
Bakkeklaring på 21 cm, som senker seg 10 cm dersom du setter den i High Energy (performance)
Den har en vekt på 2330kg og en maks vekt på 2945kg, noe som gir en nyttelast på 615 kg
Night vision, se elg og fotgjengere i mørket: 150 m monitordistanse og > 95% recognition rate
Autoparkering
Dimbart panoramatak
Matrix LED frontlys med ulike lysfunksjoner (Her har BYD virkelig noe å lære. Den har veldig dårlig lys)

Med en pris på 719.000,- kr så er det ikke 150.000,- kr mer enn BYD, men 100.000,- kr mer.
#30
Lade hjemme / Sv: Hvilken strømpulsmåler bør jeg velge?
mandag 29. august 2022, klokken 08:18
Sitat fra: hELgenen på søndag 28. august 2022, klokken 11:11
Er det forresten noen her som har anbefaling av bryter på varmtvannsbereder som enkelt kan styres og integreres i Home Assistant? Tenkte at jeg uansett bør skaffe meg en slik og betale elektrikeren i gull for å sette den opp.

Er ikke dette en slik, da?
https://www.elektroimportoren.no/futurehome-zigbee-smart-rel-16a/4500721/Product.html
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA