Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Vurderer en elbil

#1
Skoda ENYAQ / Sv: Hva irriterer deg med Enyaq?
søndag 19. november 2023, klokken 19:36
De som er forsøkskaniner til denne bilen burde blitt tatt mer alvorlig av VAG-systemet.

Jeg sitter igjen med følelsen at de ikke bryr seg på noen måte.

Nå har de innrømmer nederlaget og skal lage en 85x i stede for å rette opp alle SW-feilene til 80x.
#2
Skoda ENYAQ / Sv: Støydemping
fredag 26. mai 2023, klokken 10:46
Jeg fikk min bil levert med Pirelli. De synes jeg er mye hardere enn Continental og bråker derfor mer.
#3
Skoda ENYAQ / Sv: Forvarming av batteri kun på 2024 modeller?
fredag 26. mai 2023, klokken 10:26
Sitat fra: VoltWay på tirsdag 23. mai 2023, klokken 23:07Det er garantert at det kommer på 4.0-modeller, men i et svar på en kommentar til innlegget du referer til så skriver Skoda følgende:

SitatWe're working on implementing the pre-heating function across the current Enyaq fleet. The feature will be available for cars with software version 4.0. Currently, we're working on adding this feature to cars with software 3.x

https://m.facebook.com/142062625886207/posts/pfbid032bmGBJHcNGxo1xP5fKhCvWhKSG4M8rotrz5yVut123UN2G16qCC6JLVcsDNnQsbbl/?comment_id=726179722638374

Det er mao. håp og jeg antar dagens biler har nødvendige komponenter for at det skal fungere når de skriver sånt. Så spørs det hvor lang tid dette tar. Etter over to år har de enda ikke klart å oppdatere bilene OTA.

Jeg hørte av min forhandler at det ligger rør rundt batteriene og disse er til kjøling og varme. Dette gjelder alle norske Enyaqer.

Min bil har fått oppdateringer, men bare småting som bug fixes o.l.
#4
Skoda ENYAQ / Sv: Komfort Sportline vs Standard
fredag 26. mai 2023, klokken 10:22
Sitat fra: eivindb på mandag 08. mai 2023, klokken 21:29
Sitat fra: eivindb på søndag 07. mai 2023, klokken 09:42Kan fjæringer og dempere gjøres tilsvarende komfortable på Sportline med DCC som Standard-utgaven?

Ingen som vet?
Det skal jo være likt.

Jeg har hørt om tilfeller hvor de som klargjør bilen har glemt å fjerne noen klosser i hjulopphenget/fjærene. Dette gjør at bilen blir stivere.
#5
Audi Q6 e-tron og SQ6 e-tron / Sv: Audi Q6 e-tron (eMacan derivat)
onsdag 09. november 2022, klokken 19:47
Sitat fra: Fendern på onsdag 02. november 2022, klokken 00:06
Er denne (Q6) samme bilen som blir omtalt som Facelift, og som formentlig skal lanseres nå i november?
Bilen som blir omtalt som Facelift, og som ble lansert i dag, med prislister o.l. er Q8 - Den gamle Audi e-tron 55 og 50
#6
Sitat fra: Bilskallen på torsdag 03. november 2022, klokken 08:57Ville nok anbefalt å oppgradere elementene også dersom basspakke vurderes og/eller man liker litt høy lyd. Jeg syntes ikke det skulle altfor mye til av volum før lydgjengivelsen ble dårlig.
Jeg skjønte ikke helt om du har prøvd høy lyd med BB-pakken i Enyaq, eller ikke.

Jeg har hørt det, og det er ikke nødvendig å bytte ut elementene som sitter i bilen. De er gode nok for den forsterkeren som kommer med BB. Men de kommer dessverre ikke til sin rett med det elendige originalanlegget.

Hver sin smak, da...
#7
Sitat fra: VoltWay på onsdag 02. november 2022, klokken 20:18
Jeg forstår ikke helt begeistringen for Bass Brothers-pakken. Det største tilskuddet er en subwoofer, men er dunk dunk det som har høyest prioritet?
Nei, absolutt ikke.

Det blir på ingen måte "russebusslyd".
Det høres ikke ut som om du har hørt dette i det hele tatt.

Det er med en meget god forsterker også, og det visste du nok ikke.

SitatMed de originale elementene blir det ikke mye godlyd uansett.
Jo.
Elementene som allerede sitter i Enyaq er mer enn gode nok, men det anlegget som er originalt har ikke evne til å drive dette godt nok.

SitatI tilllegg okkuperer den rommet under bagasjeromsmatta.
Ja... Det kan hende at det er negativt for noen. Her er det selvsagt snakk om prioriteringer. Cantonanlegget i Enyaq bruker også dette rommet, selv om det er noe plass igjen da de ikke bruker hele.

SitatVet ikke hvor mye arbeid det er å skifte ut frontelementene i bilen, men jeg ville mye heller brukt pengene på det pluss en forsterker enn en subwoofer. Da kunne du virkelig fått en merkbar forskjell i lydkvaliteten. Trenger ikke koste så alt for mye heller.
Koster enda mindre å ikke bytte elementene som du ikke trenger å bytte, men bare bruke penger på forsterker.

SitatPå langtur bruker jeg heller AirPods.
Ja.... ok.... Da skjønner vi jo at du ikke har krav til god lyd...
#8
Sitat fra: VoltWay på søndag 30. oktober 2022, klokken 23:23
80: 150 kW/204 hk
80X: 195 kW/265 hk
RS: 220 kW/299 hk

Den største forskjellen er fra 80 til 80X. De 34 hk ekstra i RS kan vel ikke merkes stort. Enyaq er ikke bilen du velger om høy effekten og rask akselerasjon står høyt på prioriteringslisten, men sett den i alle fall i riktig modus om det er et poeng.

Jeg vet ikke hvordan alle de andre produsentene gjør det med effekt på elbiler, men den oppgitte effekten er makseffekt som kun kan oppnås under riktige forhold. Det er i alle fall likt på alle MEB-bilene.

Når de først har tatt seg bryet med å lage en RS-versjon så kunne de spandert på den litt mer futt. 34 hk og 0.4 s raskere enn 80X er ikke mye å skrive hjem om.

Dette med HK er et kapittel for seg. https://elbilforum.no/index.php?topic=61291.0
#9
Skoda ENYAQ / Sv: Hvem lager batteriene i Enyaq?
søndag 30. oktober 2022, klokken 10:56
Enyaq har tre fabrikanter på batteriene sine: SKI, LG og CATL.
#10
Sitat fra: tepe2 på søndag 30. oktober 2022, klokken 07:27
Har e-Golf idag. Vurderer å kjøpe Skoda Enyaq Coupe med alt av utstyr. Har ikke prøvd bilen, bare sett den. Veldig fin. Men har en del spørsmål.

1. App er veldig viktig for meg. Hvordan er appen til Skoda? Jeg er avhengig av en app som fungerer til å forvarme bilen på vinterstid. Både forhåndsinnstille de gangene jeg vet når jeg skal bruke bilen, men også starte "manuelt" med appen om jeg plutselig må ut å kjøre. Ifølge min forhandler har Audi, VW og Skoda forskjellige apper, og de sier at Skoda sin fungerer best. Men fungerer den bra nok?

2. Jeg kjører i områder med mye elg. Kan man få montert ledbar med varmetråder i, og som fungerer sømløst med matrix/automatisk nedblendbare lys?

3. Automatisk nedblendbar funksjon på Golfen er dårlig. For treg i reaksjon. Selv om man justerer i menyen. Fjernlys kommer også på altfor sent. Fungerer det bedre på Skoda?

4. Hvor bra er ryggekameraet? I forhold til e-Golfen som har veldig bra ryggekamera?

5. Jeg ser i utstyrslista at det er bra beskyttelse av de som sitter foran. Hva med de bak? Er det sideairbager i setene bak? Ser ikke ut til at det er hodebeskyttelse for baksetepassasjerer. Kan det virkelig stemme, eller er det bare jeg som mistolker?

5. Hvordan er dette Canton Soundsystem med 10 høyttalere? Jeg er ingen lydentusiast, men liker å ha litt å rutte med når jeg er alene i bilen.

6. Hvordan er multimedia, tilkobling av mobil, navigasjon etc....?

7. Ser ut til at sportsunderstell er standard. Er ikke det en ulempe på nord-norske veier? Jeg vil ikke ha for stiv bil. Hva er bakkeklaring på bilen? (Sjekket nettsiden, men alle andre mål er oppgitt, bortsett fra bakkeklaring.

8. Hva er Area View? Kan bilen ta opp hendelser utenfor bilen når den er parkert, slik Tesla kan?

9. Jeg er ikke så opptatt av ladehastighet, men hvordan er opplevd rekkevidde i forhold til lovet, både varme sommerdager og kalde vinterdager?

10. Plusser og minuser. Dårlige og gode erfaringer fra dere som har Skoda. Eventuelle tips.


Har sett på Audi Q4 e-Tron. Liker den. Men mye feil og dårlig app. Dessuten blir Skoda ca 70.000 rimeligere, fullt utstyrt. Og ifølge forhandler, med noen mil lengre rekkevidde også.

Forhandler sa til meg for ikke lenge siden at jeg kunne få bil levert før årsskiftet, om jeg var rask å bestille. Det kan umulig stemme. Jeg ser jo at de som bestilte så tidlig som i juni, ikke får bil før godt ut i neste år.

1. Den fungerer slik du beskriver her.

2. Jeg har hørt at noen har gjort det, og skryter av det. men jeg aner ingen ting om dette.

3. Dette fungerer perfekt og sømløst. Matrix luker ut møtende biler, selv om du kjører med fjernlys. Den blender ikke ned som Golfen din gjør. Den blender heller ikke den møtende bilen. Et perfekt system.

4. Jeg har prøvd bilen i mørket, og tenkte ikke at det var et dårlig ryggekamera, selv om jeg har lest noen kommentarer som mener at det ikke er så bra.

5.1. Det er airbags bak, ja.

5.2. Vanlig lyd i Enyaq låter som papptallerkner. Canton vet jeg ikke på Enyaq. Jeg hadde Canton i Superb, det var veldig bra. Jeg har hørt Canton i KOdiaq. Det var ikke noe å skryte av. Jeg har hørt noen betale 10.000 kr for BassBrothersanlegg. Det var veldig bra lyd. Ikke rubbebusslyd, men god lyd.

6. CarPlay fungerer godt. Ikke noe problem der. Det er trådløst. Av og til kan det ta noe tid, men det kobler seg opp. Da får du Google Maps bl.a. på skjermen. Den innebygde navigasjonen er bedre nå enn den var på min Superb. Utviklingen går frem over.

7. Sportsunderstell er standard på Sportline utgaven. Dersom du velger DCC så får du et understell som kan regulere fjæringen. Fra stivere enn sportsunderstellet til veldig mykt. Perfekt for kjøring på kronglete svingete veier, gjennom byen på brostein og til motorveikjøring.
Bakkeklaring:
     iV80X: 186 mm
     Sportline: 171 mm
     Med DCC: 184 mm

8. Nei.

9. Varme sommerdager kan rekkevidden bli lenger enn WLTP, mens på kalde vinterdager kan rekkevidden bli redusert med 25-30% Akkurat som de aller fleste elbiler.

10. Les forumer. Ligger mye tilbakemeldinger rundt omkring.

Hvilken annen bil vurderer du, da?
#11
Skoda ENYAQ / Sv: Dashcam?
mandag 17. oktober 2022, klokken 09:13
Sitat fra: Morten79 på lørdag 15. oktober 2022, klokken 23:11
Mini Review av FitcamX til Enyaq :)

Kjøp og levering:
Veldig bra. De tok kontakt med en gang for å være sikker på at riktig modell ble sendt.
Leveres fra China, og gikk 4 dager å sende det hele veien fra China og til døra mi. Ganske imponert.

Forpakning:
Ganske stilig egentlig. Forventet nesten bare noe "bulk" / OEM lignende forpakning.
Bruksanvisning sier ingenting om monteringen.

Monteringen:
Synes det var både lett og vanskelig. Lett om jeg hadde gjort det før, og vanskelig siden jeg ikke hadde det.
Vanskeligste punktet var å få ut ledningen fra regnsensoren. Den sitter veldig hardt, og der brukte jeg veldig mye tid da jeg ikke ville dra direkte i ledningene i frykt for at de skulle ryke. Men viser seg at det var akkurat det jeg måtte, da alt annet feilet. Og tro meg, jeg prøvde veldig lenge :( Etter det gikk det fint.

Resultat:
Ser ganske bra ut. Ser originalmontert ut. Langt mer diskre enn std dashcam og ingen synlige ledninger som går hit og ditt.

Videokvalitet:
Har kjørt en tur på dagen og en på kvelden for å se på videokvaliteten.
Jeg forventet ikke all verden, da dette er slik jeg ser det et nokså lavbudsjett kamera. Man betaler en del for selve skallet skal passe bilen.  Så jeg tenker dette er et kamera til kanskje ca 800-1000 i kjøpsverdi.

Dag: Ganske bra egentlig.  Ser mye detaljer og leser lett bilskilt og det meste annet.
Mer enn godkjent til mitt bruk.

Natt: Middels til litt dårlig.  Mest fordi den over eksponerer ganske mye. Lysene til Enyaq er sterke, og alt av refleksive flater er nesten uleselig. Men natt er vanskelig å filme. Alle som har prøvd det vet det. Så at et budsjett kamera skal levere nivået man får til kameraer til 5000+ blir nok å forvente for mye.
Synes sånn sett det var helt ok, men ikke mer enn det.  Men ja, en del grøt, overeksponering og artifacts mm.
Men fult ut brukbar som ekstra trygghet, og bør være greit nok i en forsikringssak.

Grov regnet gir det medfølgende kortet på 64 gb ca 7,5-8 timer film før den starter forfra og sletter.

App:
Simpel, men virker grei nok.

OBS
Men det står den skrur seg av når jeg skrur av bilen. Det gjør den ikke hos meg.... den bare står og filmer hele tiden.  Så må undersøke det, da jeg antar den trekker fra 12v batteriet. Sikkert ikke mye, men ...  jeg har ingen hardwire parkmode tillegg.  Står den skal slås seg av når bilen slår seg av... men den filmer og filmer uansett.... :o Kan jeg ha valgt feil kabel :O  hmmm...

Veldig fin gjennomgang.

Blir spennende å høre hvordan det går med om kameratet skrur seg av eller ikke....
#12
Skoda ENYAQ / Sv: Lite valgmuligheter igjen i konfigurator
mandag 17. oktober 2022, klokken 09:07
Sitat fra: Egil S på søndag 16. oktober 2022, klokken 18:30
Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 16. oktober 2022, klokken 17:19
Sitat fra: Egil S på lørdag 15. oktober 2022, klokken 23:45
Det ble endringer fra 2023 modellene, nå er det vel bare Max og Ultra pakkemessig.
Den lille batteripakken er også borte ja, sikkert pga lavt salg.

Ja, 700.000kr for en Skoda, trodde aldri jeg skulle si det :)
Heller 700 for en Skoda enn et Kina merke som kansje kommer en gang som ingen har hørt om.

Skoda er kvalitet og de har et godt nettverk i Norge.

Joda, men jeg har kjørt BMW i 20 år, jeg husker Skoda for 20-25 år siden, ikke mye å skryte av den gangen, men har blitt noe helt annet de senere årene. Poenget mitt var vel at Skoda er for mange ennå et "rimelig" merke og man forventer gjerne at de prismessig ikke strekker seg så lang over 500.000kr.
700.000+kr er for mange BMW, Audi, Mercedes territorium.
Så selv om Skoda prismessig nærmer seg premium merkene, så har de ennå et stykke å gå på kvalitetsfølelse og slikt.
Kina bil, det kjøper jeg aldri, jeg var mye i Kina fra 2007 til 2015, ca 1,5 år totalt så jeg har sett hvordan ting er der borte.
Om noen hadde sakt til meg for 5 år siden at jeg skulle bruke nesten 700.000kr på en Skoda så hadde jeg ledd rått av dem og sakt det det var mange 2-4 år gamle biler jeg hadde kjøpt lenge før jeg brukte så mye på en Skoda, men her sitter jeg da, å venter på at RSen skal komme.

Gode poenger, selvsagt.

Men 700.000,- er ikke lenger BMV, Audi og Mercedes domene. Alle biler blir nå dyrere. De ligger og vaker rundt millionen etter avgiftene.
#13
Skoda ENYAQ / Sv: Service og vedlikeholdsavtale
mandag 17. oktober 2022, klokken 09:00
Sitat fra: arthur på torsdag 06. oktober 2022, klokken 08:31
Hvor stor andel av nye elbiler må skifte bremseskiver/klosser allerede etter tre år? Dyr "forsikring" etter mitt syn.
Tja...
Dersom de ruster pga lite bruk kan det jo kanskje være verdt det...
#14
Skoda ENYAQ / Sv: Dashcam?
onsdag 05. oktober 2022, klokken 07:25
Her er det en som har Fitcamx montert.
Det er et par videoer der også, men de er visst gjort noe med, så det er ikke sikkert at kvaliteten blir helt riktig.

Skulle jeg hatt dashcam, så hadde det nok blitt dette.
https://www.facebook.com/groups/140265663428845/permalink/1259746781480722/
Dette er en Enyaq gruppe på FB. Kanskje den ikke kommer opp dersom du ikke er medlem...? Vet ikke....
#15
Skoda ENYAQ / Sv: Service og vedlikeholdsavtale
søndag 02. oktober 2022, klokken 19:16
Sitat fra: Egil S på fredag 30. september 2022, klokken 18:11
Liten
Serviceavtale opptil valgte år uten kilometerbegrensning
Én måneds kostnadsfri ŠKODA-forsikring

Middels
Service- og vedlikeholdsavtale opptil valgte år og km
Én måneds kostnadsfri ŠKODA-forsikring
Vindusviskere
Det er vel forskjell på: "Serviceavtale opptil valgte år uten kilometerbegrensning"
og "Service- og vedlikeholdsavtale opptil valgte år og km"?

Middels inneholder både vedlikeholdsavtale (hva nå det enn det er) og vindusviskere.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA