Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - E-Trond

#166
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Faktisk nyttelast på Ioniq 5
torsdag 19. mai 2022, klokken 14:58
Sitat fra: turfsurf på torsdag 19. mai 2022, klokken 13:10
Sitat fra: geear på onsdag 18. mai 2022, klokken 22:37
Er skeptisk til den teorien. Y blir levert med 19" som standard, de har valgt å oppgi WLTP med 20" selv om det er ekstrautstyr. Ville de hatt maks rekkevidde kunne de lett bare oppgitt med 19" og fått 25 km ekstra eller hva det nå er som er forskjellen..
Nei, de kan ikke velge. Man må oppgi før største hjuldimensjon.

De kan selvsagt velge å oppgi 500 km med 19 og med høyere nyttelast. Da hadde jo 20" havnet under 500 men det betyr jo ingenting.
De kan jo fortsatt skryte av 500 km på Model Y

Dette var jo kinesiske biler som kanskje hadde andre og billigere bremser enn de amerikanske.
#167
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Faktisk nyttelast på Ioniq 5
torsdag 19. mai 2022, klokken 00:06
Det er som du sier geear,kjøper heller ikke teorien til Turf...
Var altfor enkelt for Tesla å nå 500 km selv med økt nyttelast.
Har mer tro på presset fra forbrukere og media.
Mest på grunn av tause Birgitte hos Tesla Norge
"Det er ingen med Model 3 som har klagd på lav nyttelast... derfor gidder vi ikke å endre den!"  Lett omskrevet...😉

Så løsning for Ioniq 5 eiere er mest mulig bråk i media og direkte meldinger til Hyundai Norge og hovedkontor i Europa.
#168
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Faktisk nyttelast på Ioniq 5
onsdag 18. mai 2022, klokken 17:44
Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 18. mai 2022, klokken 15:28
Sitat fra: DagfinnN på onsdag 18. mai 2022, klokken 15:15
Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 18. mai 2022, klokken 15:05
Sitat fra: geear på onsdag 18. mai 2022, klokken 14:09
https://www.motor.no/aktuelt/hyundai-anbefaler-a-kjore-med-ulovlig-overvekt/224535

SitatHyundai Norge nærmest oppfordrer kundene sine til å bryte vektgrensene, fordi det skal mye til før man får bot. Det eneste man risikerer, er å måtte sette igjen bagasje eller passasjerer, påpeker Hyundai.

«Du har et botfritt slingringsmonn på 30 prosent eller under 500 kilo overlast hvor du får kjøre videre, forutsatt at overlasten tømmes før videre kjøring», skriver Hyundais kundeservice i sitt svar til Mads Dammen.

:laugh: :laugh:

Hehe sikkert populært når man må legge igjen kona på veieplassen  ;D :laugh:
Huff og huff. Nå forventer jeg at papirtigerene som spådde massebøter på TMY, regress på forsikring, trafikkulykker pga overvekt  og gud vet hva i den 300 siders lange nyttelasttråden i fjor høst vår, nå virkelig kommer på banen.

Nah de holder nok kjeft nå fordi det ikke omhandler Tesla, føler det har blitt to religioner, en som absolutt skal hate alt tesla og musk gjør og en som elsker alt tesla og musk gjør.

Virkelig?
Synes mesteparten av hatet kommer fra Tesla siden her på forumet.
Det er enkelte av dere som absolutt ikke tåler kritikk rettet mot Tesla,og er veldig raske med å komme med personangrep.

Kritikken mot Model Y i nyttelasttråden hadde nemlig den effekten at nyttelasten på nye modeller ble endret. Kombinert med media,Facebook og andre kilder selvsagt.
Så derfor bør dere faktisk takke de største kritikerne isteden.

Hyundai Norge bruker samme argumenter som flere Tesla eiere gjorde,det er selvfølgelig ikke greit.
Så Ioniq 5 eiere bør legge et massivt press på Hyundai sentralt og i Norge.
Samle dere og gå sammen med NAF evt andre organisasjoner.
For det er bare dårlig medieomtale som kan få Hyundai til å endre på ting til det bedre.
Det har jo vi nylig sett et slående eksempel på hos Tesla med Model Y.
#169
Polestar 2 / Sv: Lading - Software 2.0 - Bug
fredag 29. april 2022, klokken 23:46
Har ikke fått denne 2.0 oppdateringen ennå... :-1:
Noen flere som ikke har fått den?

En irriterende sak på Spotify er at det mangler mange spillelister i bilen.
Er det begrensninger på antallet og blir dette endret med oppdatering?
#170
Polestar 2 / Sv: Erfaringer med Polestar?
søndag 27. mars 2022, klokken 22:28
Ser at den kunne misforståes ja. ;)
Det var eieren av Model 3.
Har lagt til den infoen i det opprinnelige innlegget.
#171
Polestar 2 / Sv: Erfaringer med Polestar?
mandag 14. mars 2022, klokken 17:41
Legger inn det jeg skrev i en annen tråd,siden bakkeklaring kan være avgjørende for noen.

"Bakkeklaringen på min Polestar 2 er oppgitt til 15.7 cm (19"felg"
Model Y er oppgitt til 16.4 cm,så det er ikke store forskjeller mellom de to.
Model 3 LR har jeg sett oppgitt til mellom 13.8 og 14 cm.

Men..,jeg sammenlignet Model 3 og Polestar 2 på en flat parkeringsplass der bilene sto ved siden av hverandre og da kunne jeg ha sverget på at Polestar hadde minst 5 cm høyere bakkeklaring!
Var lett å se under bilene når en gikk noen meter vekk.
Begge bilene var tomme og jeg snakket med eieren av Model 3. Han klagde over at bilen skrapte veldig ofte nedi,og ønsket seg høyere bakkeklaring eller luftfjøring.

Ps,mitt augnamål er godkjent som en standardisert målemetode...😉"
#172
Kjøpe elbil? / Sv: Hjelp! I am lost in the car-jungle!
mandag 14. mars 2022, klokken 12:59
Bakkeklaringen på min Polestar 2 er oppgitt til 15.7 cm (19"felg"
Model Y er oppgitt til 16.4 cm,så det er ikke store forskjeller mellom de to.
Model 3 LR har jeg sett oppgitt til mellom 13.8 og 14 cm.

Men..,jeg sammenlignet Model 3 og Polestar 2 på en flat parkeringsplass der bilene sto ved siden av hverandre og da kunne jeg ha sverget på at Polestar hadde minst 5 cm høyere bakkeklaring!
Var lett å se under bilene når en gikk noen meter vekk.
Begge bilene var tomme og jeg snakket med eieren. Han klagde over at bilen skrapte veldig ofte nedi,og ønsket seg høyere bakkeklaring eller luftfjøring.

Ps,mitt augnamål er godkjent som en standardisert målemetode...😉
#173
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil-alternativer til Toyota Bz4x?
torsdag 24. februar 2022, klokken 23:20
Bz4x havner jo på 437.000 inkludert leveringskostnader. Plus evt metallic,vinterhjul og hengerfeste.

Et alternativ er Polestar 2 LR Awd. Pris på 429.000 inkludert vinterhjul.
De har jo også noen leveringsklare biler.
#174
Polestar 2 / Sv: Performance dempere
søndag 20. februar 2022, klokken 19:36
Anbefalte innstillinger
Posisjon

Foran

Bak

Track

justeringsstilling 1

justeringsstilling 2

Nominal

justeringsstilling 8

justeringsstilling 8

Comfort

justeringsstilling 18

justeringsstilling 20

Det kom ikke så godt frem,men du kan se her:
https://www.polestar.com/no/manual/polestar-2/2022/article/Justere-innstilling-for-demping*/
#175
Polestar 2 / Sv: Sprekere LR med OTA oppdatering
lørdag 19. februar 2022, klokken 22:37
Liten test av oppgraderingen.
4.16 sek til 100.


https://youtu.be/vKGhcc4X7uY
#176
Polestar 2 / Sv: Vinterdekk til Polestar 2
lørdag 19. februar 2022, klokken 20:25
På tide med en oppdatering.
Har nå kjørt med Hakka 10 piggdekk i et par uker og jeg er svært overrasket over hvor lavt støynivå det er i bilen med disse dekkene. Piggstøy og romlestøy er praktisk talt fraværende.  :+1:
Så Polestar har gjort en veldig god jobb med å maskere vekk støy fra piggdekk i bilen,skulle nesten tro jeg kjørte med piggfrie dekk. :D
#177
Polestar 2 / Sv: Lufttrykk i dekkene og rekkevidde
tirsdag 15. februar 2022, klokken 00:31
Sitat fra: bårdk på mandag 14. februar 2022, klokken 18:53
Noen som vet om hvor mye større rekkevidde en får om en går fra det som er standard (4.1) til eco (4.5)?

Viktig å ha de riktige spesifikasjoner og begreper på plass før en fyller luft.
4.5 bar er hele 65 psi,da kan du faktisk risikere eksplosjon i dekket.

Standard luftrykk med 19 er på 41 psi/2.8 bar
Eco er                                     45 psi/3.1 bar
Det er også bare bak de anbefaler å øke trykket litt,så det er vel begrenset hvor mye det utgjør på strømforbruk.
#178
Renault Megane E-TECH / Sv: Official launch of the Megane Electric
søndag 13. februar 2022, klokken 00:19
Og her er forresten elgtesten til Elbil24

Dekk: Goodyear Efficient Grip

Dimensjon: 215/45 R20

Hastighet, km/t:

60 (61) – Kraftig krenging og ESP slår hardt inn.
65 (64) – Så vidt gjennom
70 – Kraftig understeering, og ut av filen. 70 – Nytt forsøk. ESP slår inn, bremser bilen, og den klarer seg gjennom løypen.
75 – Bilen treffer siste kone, men nesten fullført
.80 – For høy hastighet, og bilen verken bil eller fører kan gjøre noe for å holde den i sporet.
#179
Renault Megane E-TECH / Sv: Official launch of the Megane Electric
lørdag 12. februar 2022, klokken 23:16
Sitat fra: minibiti på lørdag 12. februar 2022, klokken 22:00
@E-trond: My bad, I just checked today on the Tesla site and it was listed at 369k... I guess I need to add more stuff in the car builder to be able to buy it?

Ja,som du ser så legger de til litt ekstra.

Kontantkr. 384.232
Inkludert mva. på ca. kr. 0
Kontantprisen inneholder kr. 11.842 i dokumentavgift.
Inkluderer vrakpant pålydende kr. 2.400


#180
Renault Megane E-TECH / Sv: Official launch of the Megane Electric
lørdag 12. februar 2022, klokken 21:52
Sitat fra: Daniel_0007 på lørdag 12. februar 2022, klokken 20:56
Folk som sammenligner med model 3 må ikke glemme at dette er en små bil som er 4,2 meter lang samme som id3 så er rimelig sikker på at baksete plassen i en model 3 er bedre.
Syns denne ble litt for dyr, burde vært 50k mindre spør du meg.
Nå er jo bakseteplass i ID3 bedre enn i Model 3,så det var jo en merkelig sammenligning...
Men er enig i at de legger seg ihvertfall 30 lapper for høyt.
Både Polestar 2 og Model 3 er sterke konkurrenter her.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA