Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - E-Trond

#1
Bra tiltak!
Enkel og grei løsning.
Den kan jo lakkeres med helt vanlig lakk,gummilakk eller folieres i karbonfiber!  :laugh:

Tåler den litt vind også uten å forskyves?
#2
Hyundai Ioniq 5 / Sv: For høy egenvekt - lite nyttelast
tirsdag 26. mars 2024, klokken 15:32
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 26. mars 2024, klokken 15:06
Sitat fra: E-Trond på mandag 25. mars 2024, klokken 13:14Med andre ord godt innenfor regelverk med 75 kg pr sete for registrering som 5-seter.
Så det er ikke en sak for vegvesenet.

Godt innafor er vel å dra det langt, så vidt innafor kanskje. 25kg bagasje på 5 personer kommer man ikke langt med...

Som jeg skrev,det er godt innenfor regelverket og krav til minimum 75 kg pr sete...  :police:

Det er selvsagt for lite til praktisk bruk ved ferier og andre utflukter.
#3
Ford / Sv: Ford Explorer
tirsdag 26. mars 2024, klokken 14:55
Da ble det ca 548 når jeg bygget bil. Ikke soltak,men det meste er med. Så kommer vinterhjul,levering og matter ekstra vel,og da er man fort oppe i 580-590
Litt kort bagasjerom 83 cm har jeg sett det målt til,mener jeg. Kompenseres kanskje av den firkantede formen på hekken ved lasting til taket.

Er nok en bil jeg kommer til å vurdere på et senere tidspunkt.
Ihvertfall hvis vinterhjul og rentekampanje inkluderes.

God plass i baksetet.
Her er en video.

https://youtu.be/RAy_gTlhx3s?si=VXkMXDrdRlelKPGv
#4
Hyundai Ioniq 5 / Sv: For høy egenvekt - lite nyttelast
mandag 25. mars 2024, klokken 13:14
Hvis man tar utgangspunkt i nyttelast på 392 kg som står i vognkortet og trekker fra de 67 kg som bilen veier for mye så er du på 325 kg nyttelast.
Fordeler du det på 4 passasjerer så er det 81.25 kg på hver av de.

Med andre ord godt innenfor regelverk med 75 kg pr sete for registrering som 5-seter.
Så det er ikke en sak for vegvesenet.

Feilkalibrert vekt?
Mye tyngre bagasje og løsøre enn TS trodde?

Avtagbart hengerfeste veier mellom 19 og 26 kg på Ioniq 5. Litt avhengig av leverandør Kabler kansje 1 kilo.
Semi-elektrisk feste veier 35 kg.

#5
Hyundai Ioniq 5 / Sv: For høy egenvekt - lite nyttelast
mandag 25. mars 2024, klokken 09:10
Her er en artikkel i Motor om det samme.

For litt over to år siden kjøpte Thor Frode Lindvig på Fåvang en ny Hyundai Ioniq 5 av Sulland Lillehammer. Nå har han fått kompensert 50.000 for manglende nyttelast på bilen. Det er Forbrukerklageutvalget som står bak vedtaket, som er det første av sitt slag i Norge.

https://www.motor.no/aktuelt/hyundai-ioniq-5-erstatning-for-liten-nyttelast/256929
#6
Hvis du går inn på konfiguratoren til Skoda og spekker opp bilen slik du vil ha,så kan du sjekke egenvekt og nyttelast under tekniske data i oppsummeringen.
Her er link på en topputstyrt bil.
Den har totalvekt på 2750 og egenvekt på 2368,altså en nyttelast på 382 kg.

Vekter
Tillatt totalvekt 2 750 kg
Total vekt inkludert tilhenger 3 950 kg
Hengervekt med brems 1 200 kg
Hengervekt uten brems 750 kg
Kuletrykk 75 kg
Egenvekt 2 293 kg
Egenvekt med fører 2 368 kg

https://cc.skoda-auto.com/nor/nb-NO/summary-scenic?activePage=summary&color=H6H6&configurationId=C98BRJW4&extraEquipments=GPJSPJS%7CGWASWAS%7CMAHV1M6%7CMASGEA4%7CMDEI3FU%7CMTRW3CX%7CGPKPPKP&id=NOR%3Bskoda%3B2024%3B5AZJR4%3B1%3BGYONYON%3Bmda20240219095342%3Bnb-NO%3B%3B63008%3B63188&interior=EF&modifiedPages=wheels%7Cextraequipments&snapshotVersion=8a69baff-6df1-4e1d-94dd-5c7765f689f0&trimline=5AJ%7CRS6318863008&visitedPages=colors%7Ctrimlines%7Cwheels%7Cinteriors%7Cextraequipments%7Cservices

Fjerner du 21" felger,soltak, bagasjeromspakke og nettingvegg så øker nyttelast til 418 kg.

Fjerner du max pakken og hengerfeste i tillegg så er du oppe i 446 kg nyttelast.
Som det altså står i brosjyren....
#7
Sitat fra: Bjørja på søndag 24. mars 2024, klokken 15:07
Sitat fra: EirikM på søndag 24. mars 2024, klokken 12:57Snip

Med tanke på nyttelast i Ioniq - er det fortsatt et problem nå, etter forhandlere har blitt felt for feil informasjon?

Snip

Jeg har forstått det slik at 2025 modellen vil ha 50kg høyere nyttelast, hvorvidt det er noe hjelp i det gjenstår vel og se.

For vår del blir det vanskelig å komme i mål lovlig med den bilen, spesielt om du skal ha med kajakker eller sykler etc etc

50 kg ekstra ja,det hjelper jo veldig på.
Har du forresten sjekket nyttelast på nye Enyaq RS?
380-410 kg avhengig av utstyr...
#8
ID.4 / Sv: Mønsterdybden på nye sommerdekk til ID4
lørdag 23. mars 2024, klokken 17:49
Her er mønsterdybdene i årets sommerdekk-test.
Fra 6,2 til 8 mm

https://dinside.dagbladet.no/motor/overraskende-stor/81119470
#9
Kjøpe elbil? / Sv: Beste tilbud/kampanjer?
fredag 22. mars 2024, klokken 13:44
Veldig godt tilbud på Solterra.
Tips
Andre forhandlere matcher nok denne prisen også.

Subaru SOLTERRA
4x4 Limited Edition
Nå kun:
kr 449 900,-
Spar kr 125 250,-
kr 0,- kontant
Vinterhjul og met.lakk inkludert

https://www.okkenhaug.no/subaru-solterra
#10
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Ioniq 5 Facelift 2025
fredag 22. mars 2024, klokken 13:29
Antageligvis rett etter påske,men forhandler ser på muligheten for levering allerede på Onsdag neste uke. :laugh:
Bilen er allerede sendt fra Drammen. :+1:
#11
Peugeot (PSA) / Sv: e-5008
fredag 22. mars 2024, klokken 12:00
Mulig jeg leser artikkelen med mer negative briller enn deg 8),men jeg synes fortsatt det ser ut som en dyr forsikring med begrenset dekning.
#12
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Ioniq 5 Facelift 2025
fredag 22. mars 2024, klokken 11:30
Og da ser det ut som om frykten for økte priser var ubegrunnet. :laugh:

Vi har ihvertfall bestilt en Awd Premium LR 25 mod med 84 kWt batteri,og forhåpentligvis alle oppgraderingene til 499 plus rentekampanje på 1.99%
Er sparsomt med opplysninger om nyttelast,rekkevidde og andre ting,så får bare smøre meg med tålmodighet til skiltnr/understellsnummer er på plass.
Hyundai Norge kaller riktignok dette for en 24 modell,litt rart siden resten av verden ser ut til å kalle det 25 modell...

Vår gamle Ioniq byttes ut lenge før planlagt,men har vært en svært god bil for oss i over 3 år.
#13
Peugeot (PSA) / Sv: e-5008
fredag 22. mars 2024, klokken 10:48
Er det samme garanti som omtales i Motor?
Som man må betale 25000 for og nesten ikke virker?  8)
Ser jo ikke så bra ut dette da.
https://www.motor.no/aktuelt/forlengede-garantier-har-svaert-begrenset-verdi/268314

Mulig Daniel har mer riktige opplysninger enn jeg har for Peugeot, med 160 000 km istedenfor 200 000 km.
Men 8 år og 160 000 er uansett veldig bra!  :+1:
#14
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Rekkevidde vintertistid
torsdag 21. mars 2024, klokken 21:40
Kjørte en 22 modell med 73kWt batteri for ei stund siden.
Med 2-5 grader og 400 høydemeter på ei sløyfe på 220 km så ga bilen en teoretisk rekkevidde på 400 km utregnet.
Forholdvis tørt og 60-80 grenser.
Synes det var veldig bra med tanke på at det er et veldig lite batteri.
#15
ID.4 / Sv: Bestilling og levering av 2024 modell
torsdag 21. mars 2024, klokken 21:28
Volkswagen prioriterer dessverre volummodeller nå.
De har redusert produksjon på Gtx og økt prioritering på Highline modeller.
Jeg kunne få levering på Highline 4 motion på 3 måneder mens Gtx var usikker når jeg sjekket i midten februar.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA