Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Preference

#31
Model 3 / Sv: Ventetid på tm3 i transit biler?
mandag 03. mai 2021, klokken 14:12
Sitat fra: Rrreknes på mandag 03. mai 2021, klokken 12:59
Sitat fra: ReisaM3Y på søndag 02. mai 2021, klokken 22:12
Bilen kommer fra USA. Hvis du bestilte idag, er bilen mest sannsynlig med båten LAKE FUXIAN som gikk fra San Francisco i går. Den ankommer Europa rundt 21.mai. Vil tippe at du får utlevering første halvdel av juni. Du får en SMS 2-3 uker før utlevering, med tidspunkt og sted.

Noen som vet når første "neste levering" av biler er ventet til Norge? En liten kommunikasjonsglipp ved bestilling gjorde at jeg ikke fikk bil i forrige runde selv om bestillingen egentlig ble lagt mer enn tidlig nok, så venter i spenning på levering og håper selvfølgelig på levering så snart som mulig..

Om GLOVIS COSMOS har med P/LR fra USA til Europa/Norge så er den i Zeebrugge 9. mai.
RCC AFRICA har med SR+ og er i Zeebrugge 12. mai.

Ut i fra tidligere tråder har det visst tatt ca++ 14 dager fra Zeebrugge til utlevering i Norge, så jeg tipper de første vil få ca 23 mai tidligst   :D
#32
Model 3 / Sv: Ventetid på tm3 i transit biler?
mandag 03. mai 2021, klokken 09:28
LR og P blir produsert og sendt fra USA.
SR+ blir produsert og sendt fra Kina.

Dette er en båt full med SR+ på vei til Europa: https://www.vesselfinder.com/vessels/RCC-AFRICA-IMO-9277814-MMSI-311594000
#33
Model 3 / Sv: Tesla for 400k
søndag 25. april 2021, klokken 21:09
Sitat fra: hgmichna
Posted December 2020
It will, however, assist you a little bit. If you indicate in time before steering into the target lane, as you should anyway, it will gently switch off autosteer and avoid a sideways jerk.

https://forums.tesla.com/discussion/179958/standard-autopilot-lane-changing

Understøtter at du kan unngå å måtte reaktivere hele tiden  :D
#34
Model 3 / Sv: Tesla for 400k
søndag 25. april 2021, klokken 21:02
Sitat fra: turfsurf på søndag 25. april 2021, klokken 15:16
Sitat fra: originalioniq på søndag 25. april 2021, klokken 14:58
Må du koble av autopilot for å blinke til siden og selv bytte fil om autopilot er skrudd på? Det høres jo håpløst ut. Kan du ikke kjøre på ACC og filholder uten å måtte gjøre dette?
Ja, dette er i praksis riktig. Man avbryter filholder når man bytter fil, og må koble den inn igjen. Hvor irriterende det er kommer jo an på kjørestil. Ligger man hovedsaklig i en fil hele tiden er det jo ikke veldig plagsomt.

Jeg så en YouTube video som jeg ikke klarer å finne igjen hvor han demonstrerte en teknikk som gjorde at autopilot ikke ble disengaged ved manuelt filbytte. Basically så blinket han lenge og når det vistes et grønt felt i lanen han blinket mot kunne han vri bare litt på rattet for å sakte styre over i den filen, autopilot holdt seg aktiv hele veien, og etter filbyttet. Har ikke mottatt egen bil enda så kan ikke verifisere teknikken.
#35
Sitat fra: IDan på søndag 25. april 2021, klokken 20:41
Hvordan ved man hvilket batteri den har?

LFP batteriet vil foreslå å lade til 100% da det vil føre til degradering på samme måte som de andre batteriene. Ellers er det visst nesten helt sikkert MIC hvis du har VIN som starter med LRW
#36
Sitat fra: knut3448 på fredag 23. april 2021, klokken 11:33
Sitat fra: Preference på fredag 23. april 2021, klokken 09:14Hvordan får man VIN umiddelbart? Jeg ser kun bestillingsnummer i min faktura/kvittering for reservasjonssummen.

Hvis du logger på kontoen din hos Tesla og trykker på bilen, finner du "Depositumfaktura"? Står der i så fall.

Takk for svar! Der står det "0" :D
#37
Sitat fra: 123kris på fredag 23. april 2021, klokken 09:41
Kjøper man fra inventory(ferdigbygde biler) får man VIN direkte.

Okey, har bestilte custom så da må man vel bare vente. Håper egentlig på MIC etter å ha sett nyeste software på YouTube. Veldig brukervennlig å kunne lade til 100% hver gang/ofte
#38
Model 3 / Sv: Bruktbilpriser Model 3
fredag 23. april 2021, klokken 10:37
Man kan vel også forvente at de etterhvert vil fjerne moms-fordelen gradvis? Da vil nye biler bli dyrere slik at brukte biler holder verdien sin bedre?
#39
Sitat fra: knut3448 på torsdag 22. april 2021, klokken 20:39
Sitat fra: remis på onsdag 21. april 2021, klokken 00:08Hei. Opplever det samme at de ikke vil fortelle hvor SR+ kommer i fra men at det kommer en båt i Mai. Har ringt og oppsøkt tesla personlig da jeg bestilte 16.04 og lurte på om jeg kunne ta forbehold med Freemont produsert bil. Først nå la jeg merke på innbetalt depusitum faktura at det står VIN nummer på bilen og det er LRW3E7FA0MCXXXXXX (siste 6 siffer valgte jeg å merke X) Ut i fra dette så er nok SR+ levert i Mai i Norge fra Shanghai i Kina. Det kan man lese ved VIN dekodere på nett men, Bokstaven F finner jeg ikke og det står for batteritypen?(LFP)? Usa versoner har der E = Lithium-Ion. Litt usikker hva jeg gjør nå hmmm

Ja, det ser ut som man kan få VIN umiddelbart, matches mot biler som allerede er produsert og er på båten. Fått leveringsdato?

F = Lithium Iron Phosphate Battery (LFP)
https://tesladriver.net/tesla-vehicle-vin-number-decoder/

Hvordan får man VIN umiddelbart? Jeg ser kun bestillingsnummer i min faktura/kvittering for reservasjonssummen.
#40
Model 3 / Sv: SR+
søndag 18. april 2021, klokken 21:57
Tusen takk for bra svar! De nevnte elektriske bilene har jeg kikket på og har kjørt Konaen til min far mye. Jeg anser en eventuell forskjell i pris eller rekkevidde mellom alle disse mot TM3 SR+ til å være verdt det på grunn av teknologien.

Siden det føles litt rart å skulle bruke så mye på min første bil har jeg også sett på å kjøpe brukt (diesel eller bensin) i 150-200k kroners klassen. Stemmer det som vises i kalkulatorer at det blir dyrere i praktisk bruk på grunn av drivstoffkostnader og reparasjoner? Var litt overrasket her, men det taler jo positivt for mitt ønske om å kjøpe helt ny bil   :D
#41
Model 3 / Sv: SR+
søndag 18. april 2021, klokken 15:51
Vurderer det veldig til den nye prisen. Er det noen alternativer som kan måle seg til samme pris, eller er det rett og slett det beste kjøpet som finnes til under 400k?
#42
Polestar 2 / Sv: Kommer nye modeller neste uke
tirsdag 13. april 2021, klokken 13:29
Sitat fra: Håvar på tirsdag 13. april 2021, klokken 13:23
Sitat fra: Preference på tirsdag 13. april 2021, klokken 13:03
Skulle hatt bare Adaptive Cruise Control og varmepumpe, men må kjøpe Pilot og Pluss for å få det. + 70K!

Dere som har erfaring med kjøp og salg av elbiler, hva vil ha høyest salgsverdi i forhold til innkjøpspris om 4-5 år:
- 2WD Long Range
- 2WD Long Range + Pilot + Pluss

Kommer aldri til å bruke hengerfestet selv, men er det noe man bør bestille med uansett mtp videresalg?

Skal du ha mest mulig igjen (i kroner) vil jeg tro 4WD Long Range og kun hengerfeste vil svare seg. 2WD vil nok uansett være mindre attraktiv, særlig siden den har drift på forhjulene.
Evt 2WD med kun hf dersom du må ha rekkevidden eller ikke er villig til å betale for 4WD.

Jeg ser ikke noe poeng med 4WD da jeg aldri kjører noe sted hvor det er nyttig, regner med mange andre heller ikke har bruk for dette. Tror også rekkevidden blir en del bedre enn forskjellen i WLTP sier foreløpig. Men HF vil altså være "must-have" i dine øyne.. har hørt dette før, men hva er grunnen?
#43
Polestar 2 / Sv: Kommer nye modeller neste uke
tirsdag 13. april 2021, klokken 13:26
Sitat fra: Autodidact på tirsdag 13. april 2021, klokken 13:18
Der kjente jeg lysten jeg har jobbet med, bli vesentlig redusert.

I går kostet konfigurasjonen min 496.300, mens den i dag koster den 527.925 — med varmepumpe, som ikke en gang har økt rekkevidden.

Bruktbilprisene på Finn har vært latterlig høye med tanke på den korte leveringstiden, men nå blir de vel enda verre.

De har nok ikke fått ny WLTP range med varmepumpe enda, men er nok ganske sikkert at en riktig tunet varmepumpe vil gi noe bedre rekkevidde på i hvert fall vinterføre.
#44
Polestar 2 / Sv: Kommer nye modeller neste uke
tirsdag 13. april 2021, klokken 13:03
Skulle hatt bare Adaptive Cruise Control og varmepumpe, men må kjøpe Pilot og Pluss for å få det. + 70K!

Dere som har erfaring med kjøp og salg av elbiler, hva vil ha høyest salgsverdi i forhold til innkjøpspris om 4-5 år:
- 2WD Long Range
- 2WD Long Range + Pilot + Pluss

Kommer aldri til å bruke hengerfestet selv, men er det noe man bør bestille med uansett mtp videresalg?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA