Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - M3

#1
Kjøpe elbil? / Prosedyre for import av ny elbil
mandag 15. april 2024, klokken 00:46
Hei

Jeg har en elbil bestilt hos en svensk forhandler. Jeg betaler eks. mva og tenkte kjøre den direkte fra forhandler til fortolling på norsk/svenske grensen.

Jeg stusser nå som jeg har fått chassinummer. Jeg må jo få bestilt dagsprøveskilt og forsikring. Men for å få prøveskilt så må jeg legge inn chassinummer. Men Veivesenet gjenkjenner ikke det aktuelle chassinummeret og jeg får ikke bestilt skiltene. Har jeg misforstått noe?

Jeg får heller ikke bestilt time hos veivesenet for registrering av bilen før jeg har fått tolldokumentasjonen. Dette stusser jeg også over, siden jeg helst skulle ha passert både tolletaten for fortolling og veivesenet for registrering samme dag. Men det vil jo ikke gå dersom jeg først kan bestille tid hos veivesenet etter fortollingen.

Finnes det noen beskrivelse som er bedre enn den som står på tolletaten sine sider? For den gir åpenbart ikke svar på hvordan man i praksis skal kunne ta inn en bil på best måte.

Del gjerne deres egne erfaringer hvis dere har tatt inn bil!

#2
KIA / Hva gjøre for å få raskere lading hjemme enn 2,8 kw
mandag 22. mars 2021, klokken 15:33
Hei

Jeg har forsøkt å forstå litt hva som skal til for å få ladet vår Kia e-niro 2020 med 11kw ombordlader raskere.
Hjemme i borettslaget i Norge lader den med effekt på kanskje 3,2 kw ca, og det er som jeg har forstått en konsekvens av å ha "oppgradert" til 11kw 3 fas ombordlader.

Huset i Sverige, hvor jeg har et 3-fas, 400 volt nett, med 16 amp. og ladeboks får jeg ut 2,8 ca. Jeg hadde forventet mer når boksen var på plass. Hva i dette leddet er det som feiler? Må jeg ha høyere amp? Slår seg bilen om til 1-fas av en eller annen grunn?

Boksen vi har er en Garoboks.

Jeg har forstått at å "oppgradere" ombordladeren i Kia eniro oftest er en nedgradering. Men siden vi tross alt har 3-fas og 400V i garasjen til huset så hadde jeg forventet mer enn 2,8 kw lading her. Med vegguttak får jeg ut ca. 2,2. Så økningen er ikke så stor som forventet.

Håper jeg kan få litt innspill for å eventuelt høre videre med elektrikeren.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA