Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - nybil321

Sider: [1] 2
1
Audi Q4 e-tron / Sv: Bytte fra e-tron 55 til Q4?
« på: Onsdag 14. ſeptember 2022, klokken 15:25 »
Vurderte e-tron 55. Hovedmomenter var

- Rekkevidde til endepunkt med lader er alfa omega gitt at man ikke trenger å lade. E-tron krevde lading begge veier vinterstid. Tid spart på ladestasjon med misfornøyd familie er mye verdt. Ja lading tar mye kortere tid med e-tron, men stoppeprosessen i seg selv er omfattende (Opplever ~40kw vinterstid med ~35% batteri som etter tur på butikken på vei opp holder hjem igjen). Evt går den en vei med lader på destinasjon. 210km en vei med 0->1100 høydemeter)
- Billigere bil gjør det mer "behagelig" å bytte oftere. Dvs min er speccet ok minus
- Q4 er som å kjøre en golf kontra e-tron som oppleves gedigen i byen
- Ulempe er støy, dempekomfort, manglende ladehastighet i kaldt vær, samt manglende tilgang til ekstrautstyr for de som ønsker det. Det skal ikke mye ekstra til før man er nær e-tron.

Plassmessig opplevde jeg det ikke så veldig forskjellig, men man blir jo bedre til å pakke til fire når vogn og to senger skal med i tillegg til bagasje. Man kan aldri få nok plass, og man bruker plassen man har. Ironisk nok.

Når det er sagt så stiller jeg spørsmå til Audi og software som må være sorgen for de som har kjøpt med masse ekstra. Bilen er ett år, det er lovet oppdatering i mars, det er helt i det blå om det i det hele tatt kommer noe til de første bilene. Takk gud for trådløs carplay og trådløs lader.

2
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Nye BKK ladestasjoner
« på: Mandag 03. Januar 2022, klokken 10:24 »
Supert om type 2 unngås da det virker som CCS gjør at batteriet varmes vinterstid under lading i motsetning til type2 (MEB plattformen)

Opplevde å bare få ut noen få kw på 22kw lader her om dagen etter å ha kjørt 2 timer med noen hundre høydemetre i -13.

3
Lade hjemme / Sv: Smart ladebox uten mnd kostnad?
« på: Tirsdag 02. November 2021, klokken 08:32 »
Etter det jeg forstår er det en omfordeling av kostnader siden Reguleringsmyndigheten for energi i NVE (RME) setter tak for hvor mye inntekter nettselskapene kan ta for infrastrukturen da dette er en monopolsituasjon.

Tanken er å skape et insentiv til å fordele forbruk over tid for å holde investeringer nede og diskusjonen er hvordan det best gjøres.

Om man mener nettleien er for dyr så er det RME som håndterer monopolsituasjonen i dag dårlig. Etter det jeg forstår skal totalinntekten for nettelskapene være lik i dag og i fremtiden med mindre forutsetningene endrer seg som krever nye investeringer.

https://www.nve.no/reguleringsmyndigheten/kunde/nett/nettleie/

4
Audi Q4 e-tron / Sv: Noen spørsmål etter å ha fått bil
« på: ſøndag 31. Oktober 2021, klokken 18:54 »
To mobiler krever phone box tror jeg(?), funker her (må bytte mellom hvilken av de tilkoblede som skal gjelde i infoteinment når den har koblet til 2 (en slags bytt mellom telefon 1/2) (iphone8)

Funker det å starte forvarming fra myaudi appen for dere?

5
Audi Q4 e-tron / Sv: Trådløs mobillading
« på: Tirsdag 26. Oktober 2021, klokken 14:05 »
Iphone 8 liten, funker fint med lading og carplay, blir dog lunken med carplay. Legger den midt på klipsen som kommentert over mtp sentrering.

Har og tynt og gjennomsiktig gummideksel, du kan teste uten deksel for å se om det blir bedre.

6
Audi Q4 e-tron / Sv: Områdevisning/360 grader
« på: Onsdag 14. Juli 2021, klokken 13:45 »
Først av alt så er q4 prisen i Norge veldig høy, dog er det de mest utstyrte som tar helt av.

Fakta ang subsidier i tyskland er moms redusert fra 19 til 16% (legges ofte på sluttprisen) og cashback på:
Bil under 40 000 eur - 9000 eur
Bil 40 000 eur - 60 000 eur - 7500 eur
Over 60 000 eur - 0 eur

Bonusen kan fås en gang etter det jeg forstår. Og virker designet til å nulle ut momsen (eg 16% av 40 000 er 6 400)

Slik jeg ser det skaper det vel bare et større skille mellom inngangspris til premium og vanlig.

Kan du vente et år får du nok en q4 til samme pris som i dag med ca alt utstyr gjetter jeg på, men slik har det vel alltid vært? Id.3 og kanskje id.4 faller vel mer i gruppen.

7
Audi e-tron / Sv: Oppdatert E-Tron med mye lengre rekkevidde
« på: Torsdag 01. Juli 2021, klokken 08:35 »
blir q4,q6,q8 (dagens etron når den kommer på ppe) vil jeg tro. De har sagt q4 blir minste da de ikke vil ned i budsjettsegmentet på suv.

Matcher ca godt med oddetall vs partall på fossil vs elektrisk

8
Audi e-tron / Sv: Oppdatert E-Tron med mye lengre rekkevidde
« på: Mandag 28. Juni 2021, klokken 17:09 »
Tenker det er life support for å prøve å holde investeringen i produksjonslinjen relevant til de konverterer til ppe plattformen og kaller den q8, men før det q6.

Vi lever i en tid der ice leverandørene har blitt disruptet av tesla og reguleringer med den grønne bølgen uten at det er gitt tillatelse om redusert avkastning fra aksjemarkedet og da tar ting tid

9
Audi Q4 e-tron / Sv: Q4 tester
« på: Mandag 28. Juni 2021, klokken 12:07 »
Er vel definisjonen av premium og de fleste reflekterer nok ikke over dette da det er to kjøpergrupper. Premium er jo definert på to måter en overpris eller en ekstraverdi. Vil tro hva man mener avhenger av hvilken kjøpergruppe man tilhører.

Definition of premium
1b : a sum over and above a regular price paid chiefly as an inducement or incentive
3 : a high value or a value in excess of that normally or usually expected
put a premium on accuracy

10
Audi Q4 e-tron / Sv: Q4 tester
« på: ſøndag 27. Juni 2021, klokken 17:33 »
Ser q4 jeg bestilte ligger 95 000 over ca tilsvarende ribbet id4 gtx :o og 62000 over enyaq 80x. Trodde gtx lå lenger frem i tid, men det stemte ikke. Bomkjøp isolert sett men kan jo hende vanlige folk ikke reflekterer over at det er samme bil og at bruktbilprisene dermed holder seg på en ellers populær bil som nok flerparten specer dyrt… får jeg håpe for egen del…. Enyaqen skjønner jeg ikke helt mtp utseende (frontplate i grill) og brand value as is. Virker som de prøver å reposisjonere brandet til semipremium.

I diskusjonen burde vel uretron trekkes inn som nå virker fantastisk dyr om rekkevidde er førstepri.

11
Skoda ENYAQ / Sv: Lakkforsegling og understellsbehandling
« på: Torsdag 10. Juni 2021, klokken 13:30 »
Jeg spurte en Skoda selger om understellsbehandling og forstår det slik at hvis du gjør dette på Enyaq så bortfaller all rustgaranti.

Jeg har fått tilbudet på Dinitrol-behandling gjennom forhandler, så bortfall av garanti gjelder hvertfall ikke dette produktet.

Kjapt søk på finn viser at det er få som gjør dette, og jeg tror ikke du får igjen pengene ved evt salg.

Er det få som utfører antirustbehandling generelt, eller én av behandlingene spesielt? Og fraråder du antirustbehandling på bakgrunn av at det er få som utfører det, eller at det ikke lønner seg?

Keramisk lakk-forsegling kan du legge selv for ett par tusen hvis du ikke er helt trehendt
Det lover godt, skal undersøke dette alternativet litt nærmere.

Jeg kan verken anbefale eller ikke anbefale antirustbehandling.

Det jeg kan si er at jeg har evaluert det ifbm nybil og etter googling er mitt inntrykk at det funker veldig bra om man følger oppfølgingsintervallene, men at det først er i andre halvdel av bilens levetid man virkelig får igjen for slik behandling. Kjøper man nybil så vil jeg tro de fleste bytter bil i bilens levetid og dermed, etter det jeg forstår, får man ikke igjen for behandlingen.

Dog vil neste eier kunne takke deg, om han bare ikke hadde vært ekstremt prisbevisst og intetvitende om antirustbehandling om jeg skal generalisere bruktbilkjøpere generelt.

12
Skoda ENYAQ / Sv: Lakkforsegling og understellsbehandling
« på: Torsdag 10. Juni 2021, klokken 08:57 »
Mercasol som Dinitrol er petroliumsbasert, mens fluidfilm er lanolinbasert (sauefett). Søk på navnet og MSDS så får du opp innholdet.

Tectyl var vel gummibasert, men de lover nå at det er endret uten at jeg vet om det stemmer.

Kjapt søk på finn viser at det er få som gjør dette, og jeg tror ikke du får igjen pengene ved evt salg.

Avgjørelsen burde dermed henge sammen med forventet periode du tenker å eie bilen.

13
Audi Q4 e-tron / Første bilen
« på: Mandag 07. Juni 2021, klokken 20:29 »
Hei, når kommer første bilene til Norge?

Ser jeg har bekreftet produksjon med forventet levering uke 33

14
Audi Q4 e-tron / Sv: Q4 tester
« på: Mandag 31. Mai 2021, klokken 12:31 »
Nytt for meg, men har sportback større bagasjerom slik at suvutgaven er "feil" valg? Tenkte man hadde mer plass over skuldernivå for å fylle opp til taket, men den skrå luken virker ikke å tillate dette.

Denne plassen er jo normalt ikke med i literkalkulasjonen.

15
Audi Q4 e-tron / Sv: 170kw ladehastighet? OTA-updates?
« på: Lørdag 08. Mai 2021, klokken 18:48 »
Det er nok bare å belage seg på å bli skuffet. Audi påstår de er premium, premium som i at de kan ta bedre betalt for fire ringer og et annet utseende. Tesla er ikke en konkurrent som indirekte kan tolkes til at mottoet Vorsprung durch Technik henger i en tynn tråd om det bare dreier seg om fossilmotorer.

https://rrb74aeifhooipdfzir4dtrrru-ac5fdsxevxq4s5y-insideevs-de.translate.goog/news/504236/vw-id3-id4-170kw-ladeleistung/amp/

Moeller speaks of a charging option, which suggests that the increase to 170 kW will not be free.

https://www.tv2.no/a/13938056/

– I appreciate what Tesla did – they encouraged development. We learned something from them – and they learned something from us. However, Tesla is not our competitor and is targeting the large segments. We are a premium brand. Our competitors are BMW and Mercedes, says Duesmann.

Dog porche, men de er tett knyttet til audi i premium segmentet (dette dreier seg om ppe plattformen til audi/porche)

https://www.motor1.com/news/504248/porsche-over-the-air-updates/

"We don't plan to really go with many, many updates like on a smartphone. It's not a smartphone: it's a car that you have to drive safely. In my eyes, we won't see these [updates] as frequently as you have it on a phone."

Sider: [1] 2